Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Olemann på søndag 28. april 2019, klokken 12:12
Problemet er nok også at størsteparten av alle innlegg i sosiale media, herunder forum som dette, ville forblitt uskrevet dersom folk flest:

- skjønte at dine behov ikke er like mine
- skjønte at vurderinger er ulike, selv om man er enige om faktum
- skjønte at det er helt greit at man ikke blir enige
- skjønte at alt som interesserer meg neppe interesserer verden like mye
- skjønte at det som skrives kan være et resultat av et anfall av akutt og spontan skrivekløe
- skjønte at folk flest ikke orker/gidder lese gjennom det de har skrevet 3 ganger før de trykker publiser(og dermed blir det mye slurv)
- skjønte at ikke ethvert innlegg har som formål å opplyse verden, men handler mer om skribentens egne behov
- skjønte at ikke alle har dannelse nok til å skjønne forskjellen på " Du tar feil"  og " Min vurdering er"
- Osv.....
Her var det mange gode poenger

Nilsern

#211
Sitter med det valget selv. Har lavt e-Niro nummer og kan få bil raskt hvis jeg ønsker. Står pr i dag med "venter på hengerfeste". Min selger sa forøvrig at tilgangen på bilen trolig strupes for resten av året pga utslippsregler (som jeg ikke helt har skjønt).

TM3 føles mest moderne og gjør det gøy å kjøre bil, samt firhjulstrekk og best ladenettverk. e-Niro er hakket mer praktisk for en barnefamilie og en bra bil, men veldig kjedelig sammenlignet med TM3. Jeg mener at man får mest for pengene med TM3.

Det som taler imot Tesla og for Kia er forutsigbarhet. Kia har stabil god kvalitet, en forhandler nærmest på hvert gatehjørne og god garanti. Tesla har muligens best "opplevt kvalitet" (føles mer luksuriøs), men mye mer ujevt kvalitet på montering og lakkerig, samt mer usikker "holdbarhet".

Et annet usikkerhetsmoment hos Tesla er om de klarer å vokse raskt nok på service / verkstedsiden. De har klart å levere ut mange biler, men kundebehandling underveis har til dels gått over stokk og stein (jeg er av de som har vert, forsiktig sagt, uheldig).

For meg er spørsmålet om man skal velge det trygge eller la seg rive med og kjøpe en hypermoderne "sportsbil" til en pris man aldri før har hatt mulighet til i Norge - og akseptere større mulighet for problemer og frustrasjon mens man har bilen.

MODERATOR

Har tatt bort en setning om Teslas økonomi, fordi det er andre tråder i forumet som følger den.
Og fordi det så lett utarter til en ren økonomidiskusjon.
Som følge av det, så er også flere innlegg etter dette tatt bort, da de bare problematiserte økonomidelen.

MVH

Moderator

Daniel_0007

ang utslips regler er vel fordi det blir strengere eu regler på utslip fra 2020 så da tenker jeg kia ønsker å ha mest mulig batterier/biler fra neste år, er noe alle leverandører gjør unntatt tesla som kun har elbiler.
VW ligger verst an ifølge her https://www.dinside.no/motor/bilfabrikkene-kan-fa-co2-boter-pa-320-milliarder/71012544
Model 3 2019 LR Rwd

advale

#213
Angåene utslippsregler, forståelig at Kia drøyer litt, men konkurransene hardner til i 2020. Når e-Niro ble introdusert hadde den "alt", men nå går den litt bort. Utseende (trist innvendig og utvendig) er ikke akkurat dens sterke side, så den blir gråere og gråere for hver mnd som går (man finner det ut når "forelskelsen" er over  :laugh: :laugh:)

I 2020 blir også flere elbiler med hatchback, og sikkert masse gode tilbud fra VW, Peugeot, Kia, BMW etc når de må oppfylle klimakvotene sine eller risikere milliardbøter. Det er også en av grunnen til at jeg står over e-Niro fordi jeg vet den er overpriset fra BOS og verdifallet vil trynet litt ekstra hardt på e-Niroen.

meitran

#214
Kommer det i det hele tatt noen biler med like praktisk funksjonalitet som E-Niro i løpet av 2019-2020? ID-Neo har ikke bagasjeplass og vw er kanskje blant de få som man faktisk regner med leverer bil. Model 3 er sikkert flott det, men om man ikke kan ha sedan så hjelper det fint lite. Jeg vurderte begge deler, men endte med E-Niro da var den eneste elbilen som passet mitt behov. Man kan jo vente på ID-Crozz og Model Y, men det blir jo litt håpløst om man trenger bil før den tid. Det er også biler som koster 100k mer og er dermed uaktuelle for nange.

Aqua

Sitat fra: Nilsern på søndag 28. april 2019, klokken 20:52
Sitter med det valget selv. Har lavt e-Niro nummer og kan få bil raskt hvis jeg ønsker. Står pr i dag med "venter på hengerfeste". Min selger sa forøvrig at tilgangen på bilen trolig strupes for resten av året pga utslippsregler (som jeg ikke helt har skjønt).

Jeg har rykket 100 plasser frem i køen siden 25.mars. Om KIA skal "strupe" leveringene mer nå, så betyr det at det omtrent ikke blir flere biler i år.  Ser ikke bort fra at det blir slik, selv om det ikke rimer helt med satsingen på e-Soul.

02jan

Skoda crossover, Audi q2 electric, Volvo xc40 electric kan dukke opp i 2020. ikke sikkert de er mer spennende eller sprekere i designet en e niro, men kommer noen av de
Med 4x4
Og hengerfeste, så kan det åpnes opp for litt konkurranse.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Counterpointer

Sitat fra: Nilsern på søndag 28. april 2019, klokken 20:52Et annen ting er at Tesla flere ganger har vert nær konkurs og taper masse penger også nå. Man kan ikke helt se bort fra muligheten for at de kan gå konkurs, la meg si innen garantiperioden på 5 år.
Dette tror jeg du kan ta helt rolig.

Tesla er nå «to big to fail».

Med Tesla og Ford som eneste unntak har ALLE amerikanske bilprodusenter vært konkurs minst en gang. De blir reddet og kundene slipper smellen, investorene (eller helst staten) tar regningen.

Tesla er et altfor viktig symbol for USA til at de får lov til å tryne. Personlig tror jeg heller ikke det er noen fare, nå selv om det har vært nære på et par ganger.

Så i valget mellom E-Niro og Model 3 kan nok dette trykkes langt bak.

emurof

Sitat fra: trykkertor på torsdag 25. april 2019, klokken 19:30Med tid og stunder har de fylt på med så mye prosessorkrevende funksjoner at hele MCU-en blir treg og laggy.

Jasså? Og dette har du opplevd selv?


Thomas Parsli

Sitat fra: Huskestue på onsdag 01. mai 2019, klokken 10:33
Hvis en vil støtte dem så kjøp biler fra dem i lass og kav men da dyreste model som de har fortjeneste på...

Flere kilder estimerer over 30% margin på Model (pga. effektiv produksjon), inkludert Monroe som er ganske kritisk til alt annet enn det elektriske på Tesla.

Tidligere har jeg sett tall rundt 20% på Model S og Model X -har du oppdaterte tall?

Tesla har forresten bransjens beste margin på bilene -men brenner enormt med penger på produksjonsanlegg og superladere...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Huskestue

Disse eksterne vurderingene er gjort med forutsetningen at Tesla har en normal for bransjen produktivt i Freemont.


Er det noen som fortsatt tror at Tesla har effektiv produksjon av biler. Sjekk hva andre fabrikker som produserer 5000-6000 biler i uken har av antall ansatte. Sjekk/Toyota drev av antall med om trent samme produksjon det vs Tesla.

Gross profitt tallene som Tesla oppgir på sine modeller er rigget og laget for EN ting å holde liv den businessen de er i nemlig å flå investorer for penger :-D

Når det er sagt så tenker jeg vi er OT og foreslår også at tråden flyttes til model 3 delen av forumet der den har mer relevans:-D

advale

#222
Du må huske at Kia, VW etc kjøper de fleste delene fra underleverandører og spytter det inn i produksjonslinjen og ut av den kommer det biler.

Mens Tesla lager det meste in-house. Sier seg selv at det blir flere lønnslipper å sende ut.  F.eks. nye autonomy chipset som kommer i HW3 er 1000 % bedre enn den eksisterende HW2.5 og koster en brøkdel å produsere. Den som sitter på HW2.5 er kjøpt fra Nvidia. Hvor mange ingeniører har jobbet med HW3 tror du? Slike ting tar lang tid å utvikle.

Det Kia, VW osv. gjør med autonomy er bare å kjøpe ferdig pakker fra andre. De har dermed ikke 100vis av ingeniør som jobber med å utvikle autonomy.

Kia/Hyundai skal ha kudos for å satse på elbiler når andre satt seg i bakbeina. Og nå høster de fruktene av den satsingen(før vinduet lukker seg?). Men Tesla har skjønt at det vil skje 2 paradigme-skifter på en gang, nemlig elbiler og autonomy.  Kommer Tesla først med nivå 5 kommer de til å gjøre rent bord. Kommer Kia "først" betyr det egentlig at alle andre kommer med nivå 5 samtidig siden det er kjøpt fra tredjepart.


trykkertor

Sitat fra: emurof på torsdag 02. mai 2019, klokken 16:23
Sitat fra: trykkertor på onsdag 01. mai 2019, klokken 00:31
Sitat fra: emurof på onsdag 01. mai 2019, klokken 00:17
Jasså? Og dette har du opplevd selv?
Jepp!
Med hvilken modell?
2015 Model S (eller var det 2014.........den som hadde de flate kjipe setene. Bilen var rett før de nye NextGen-setene kom i sin tid).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA