Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

HCO

#150
Jeg mener dette er en no-brainer for mange, særlig etter at faktiske priser for e-Niro kom på bordet (dyre vinterhjul, type2-kabel koster ekstra osv osv). Jeg har prøvesittet begge biler flere ganger, og prøvekjørt hver av de en gang (prøvekjøring Model 3 var en Performance), og jeg mener at Model 3 vil fungere like godt som e-Niro som familiebil for svært mange. Har man stor hund, 3 barneseter og barnevogn er uansett ingen av disse spesielt godt egnet.

Prisforskjellen mellom disse to blir faktisk under 80.000 kroner, dersom man legger noenlunde like forutsetninger til grunn: Billigste variant tilgjengelig akkurat nå, uten metallic. Originale vinterhjul, gummimatter og begge typer ladekabel (schuko + type2). Her er regnestykket:

e-Niro:
Bil inkl. vrakpant og levering 377.400
Gummimatter 1.121 (originale)
Vinterhjul (originale): 17.600
Ladekabel type 2: 2.000 (anslag)
Totalt: 403.121
(Tillegg metallic 5.000 og soltak 5.900)

Tesla model 3:
Bil inkl. vrakpant og levering 464.020
Gummimatter 990 (uoriginale)
Vinterhjul (originale): 15.560
Ladekabel type 2: inkludert
Totalt: 480.570
(Tillegg metallic 12.500-20.900, soltak ikke tilgjengelig)

For differansen på 77.449 kroner får man med Model 3, slik jeg ser det, mye mer bil for pengene. Jeg mener firehjulstrekken alene forsvarer denne prisforskjellen. I tillegg kommer hele 105 km mer rekkevidde, og motorer som tilsammen yter 345hk (har blitt benket til ca. 368...).

Min konklusjon er at man enten skal være ekstremt lite autofil, eller ha svært sære behov, dersom man velger en e-Niro over en Model 3. Og om denne prisforskjellen velter regnestykket, er det bare å vente på Mid-Range som kommer om noen måneder - den vil ha omtrent samme rekkevidde som e-Niro og koste mindre.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

geear

Vil kalle meg selv særdeles autofil, men jeg er ikke fremmed for å ha en e-Niro som bil nummer to. Nå med X som hovedbil så kjører jeg den, og madammen e-Golf, tar vi ut 3P-en som vi har bestilt, så blir det jeg som kjører den, og da må jeg leve med at madammen kjører X-en og parkerer den på trange parkeringsplasser ute på en skole, og i tillegg fyller hele bilen med drit til hver gang jeg skal bruke den, siden den tross alt fortsatt skal være hovedbil også. Så det er en reell vurdering å heller skifte e-Golfen med e-Niro, for å få litt mer rekkevidde og forhåpentligvis et lavt verdifall det neste året eller to, og at hun bruker den. Ikke så farlig om bilen hun bruker er full av gamle matbokser og klær så lenge jeg slipper å bruke den.  :o

HCO

@gr: Min dypeste medfølelse. Selv har jeg oppdratt både kone og unger til å behandle bilene pent, og ikke fylle de med søppel.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Sitat fra: HCO på fredag 08. februar 2019, klokken 11:06
@gr: Min dypeste medfølelse. Selv har jeg oppdratt både kone og unger til å behandle bilene pent, og ikke fylle de med søppel.


Bushy

Model 3 gikk vel 10000 ned her om dagen og pga utfasing av referal programmet

Sitat fra: HCO på fredag 08. februar 2019, klokken 10:09
Jeg mener dette er en no-brainer for mange, særlig etter at faktiske priser for e-Niro kom på bordet (dyre vinterhjul, type2-kabel koster ekstra osv osv). Jeg har prøvesittet begge biler flere ganger, og prøvekjørt hver av de en gang (prøvekjøring Model 3 var en Performance), og jeg mener at Model 3 vil fungere like godt som e-Niro som familiebil for svært mange. Har man stor hund, 3 barneseter og barnevogn er uansett ingen av disse spesielt godt egnet.

Prisforskjellen mellom disse to blir faktisk under 80.000 kroner, dersom man legger noenlunde like forutsetninger til grunn: Billigste variant tilgjengelig akkurat nå, uten metallic. Originale vinterhjul, gummimatter og begge typer ladekabel (schuko + type2). Her er regnestykket:

e-Niro:
Bil inkl. vrakpant og levering 377.400
Gummimatter 1.121 (originale)
Vinterhjul (originale): 17.600
Ladekabel type 2: 2.000 (anslag)
Totalt: 403.121
(Tillegg metallic 5.000 og soltak 5.900)

Tesla model 3:
Bil inkl. vrakpant og levering 464.020
Gummimatter 990 (uoriginale)
Vinterhjul (originale): 15.560
Ladekabel type 2: inkludert
Totalt: 480.570
(Tillegg metallic 12.500-20.900, soltak ikke tilgjengelig)

For differansen på 77.449 kroner får man med Model 3, slik jeg ser det, mye mer bil for pengene. Jeg mener firehjulstrekken alene forsvarer denne prisforskjellen. I tillegg kommer hele 105 km mer rekkevidde, og motorer som tilsammen yter 345hk (har blitt benket til ca. 368...).

Min konklusjon er at man enten skal være ekstremt lite autofil, eller ha svært sære behov, dersom man velger en e-Niro over en Model 3. Og om denne prisforskjellen velter regnestykket, er det bare å vente på Mid-Range som kommer om noen måneder - den vil ha omtrent samme rekkevidde som e-Niro og koste mindre.
S75D sept. 17

geear

#155
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 08. februar 2019, klokken 12:21
Sitat fra: HCO på fredag 08. februar 2019, klokken 11:06
@gr: Min dypeste medfølelse. Selv har jeg oppdratt både kone og unger til å behandle bilene pent, og ikke fylle de med søppel.


lirekassa

Sitat fra: Bushy på fredag 08. februar 2019, klokken 12:29
Model 3 gikk vel 10000 ned her om dagen og pga utfasing av referal programmet

Nei, prisen er den fortsatt den samme.

daggad

Det står dette når jeg puncher inn en TM3 med vinterhjul, vrakpant og levering:
Kjøpspris
kr. 479.580
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Bushy

Ja var nok litt kjapp. Ser bare folk som har fått faktura skriver den har gått ned 10.000 mulig det var noe annet
S75D sept. 17

hELgenen

Tesla satt ned prisen i USA med 1100 USD for noen dager siden...mulig de som får faktura nå har fått den rabatten allerede?
Det er ca 9500 kr etter dagens kurs. Ser ingen endringer på hjemmesiden for pris..

turfsurf

Sitat fra: gr på fredag 08. februar 2019, klokken 13:39
Og hun har heldigvis andre gode kvaliteter, som å være enig i at det var veldig lurt å bestille en Model 3 Performance i tillegg til X-en vi allerede har, uten å spørre om pris. ;).
Det er en særdeles god kvalitet. Jeg kunne kanskje argumentert inn en Model 3 LR, men det ble i3 120Ah med storkunderabatt. Orker ikke to Tesla i huset, er ikke bra for blodtrykket...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lirekassa

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. februar 2019, klokken 16:59
Tesla satt ned prisen i USA med 1100 USD for noen dager siden...mulig de som får faktura nå har fått den rabatten allerede?
Det er ca 9500 kr etter dagens kurs. Ser ingen endringer på hjemmesiden for pris..

Nei.

Det er eksl. vrakpant og avgift for klargjøring. Det kommer garantert ingen prisendring i Europa med det første.

arthur

Burde ikke denne tråden snart flyttes til Tesla underforum?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

HCO

Sitat fra: arthur på søndag 10. februar 2019, klokken 08:47
Burde ikke denne tråden snart flyttes til Tesla underforum?

Hvorfor det? Denne tråden har holdt seg til temaet hele veien, og er nyttig info for de som vil orientere seg om forskjellene på to av de svært få langrekkeviddebilene som vil være å få tak i denne våren.

Jeg forstår motivet ditt for å unngå denne kunnskapsspredningen, så jeg håper tråden holdes i live.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Sitat fra: HCO på søndag 10. februar 2019, klokken 09:03
Sitat fra: arthur på søndag 10. februar 2019, klokken 08:47
Burde ikke denne tråden snart flyttes til Tesla underforum?

Hvorfor det? Denne tråden har holdt seg til temaet hele veien, og er nyttig info for de som vil orientere seg om forskjellene på to av de svært få langrekkeviddebilene som vil være å få tak i denne våren.

Jeg forstår motivet ditt for å unngå denne kunnskapsspredningen, så jeg håper tråden holdes i live.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA