Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Aqua

Sitat fra: gr på torsdag 06. desember 2018, klokken 12:41
Egentlig må du ha autopilot-pakken for å sammenligne med FE, siden den har filholder osv., men tviler på den kjører like godt på svingete veier som AP gjør. Den fikser også en del veier uten veimerking nå.

Uansett...

e-Niro til 400000,-
Model 3 LR AWD til 520000,- (med vinterhjul og AP)

Det er 120k i forskjell for å komme opp på en bil med betydelig mer X-faktor, firehjulstrekk, 0-100 på noe som tar det aller mest av biler på veiene i dag, mer avansert selvkjøring, lenger rekkevidde, tilgang på superchargernettverket, spotify rett i bilen, oppdateringsoverraskelse omtrent en gang i måneden, en produsent som faktisk hører på kundene sine og gjør endringer on the fly for å tilfredsstille kundene, den beste app-styringen på markedet. Lett match...  :o

Den matchen er jo totalt avhengig av hvilket behov man har. Jeg skal ha en bil med høy sittestilling, lave biler er en umulighet. Rekkevidden til Niro er fullstendig god nok, firehulstrekk har jeg ikke behov for (aldri hatt) her i Østfold, lade skal jeg gjøre hjemme, app har jeg greid meg uten til nå og det skal nok gå bra fra nå av også.  Om Tesla er så grom til å høre på kundene sine, så hadde vel de første ikke behøvd å stå i kø i tre år, foreløpig. Dessuten er det vel tvilsomt om Tesla får et fullverdig servicesystem på plass til å ta seg av ytterligere noen tusen nye biler.

Så for meg er det også lett match: TM er uaktuell uansett pris, men spesielt uaktuelt å betale en bråte penger for saker jeg ikke har noe behov for.

Espen Hugaas Andersen

#31
Sitat fra: lirekassa på torsdag 06. desember 2018, klokken 15:28Bør bli 1000 før sommeren om de skal holde ord, men det gjenstår å se. Jeg/vi trenger bil snart, så også derfor jeg lurer, for MR er høyaktuelt, men lurer på om jeg må tøye strikken til LR fordi jeg ikke kan vente så lenge. e-Niro kan jeg nok få samtidig som LR (dvs. februar/mars), men...
Jeg føler meg ikke sikker på at MR vil bli tilgjengelig i Norge. Jeg tror det er en viss mulighet at MR forsvinner når SR går i produksjon, da trolig omkring februar/mars.

MR er en litt improvisert løsning, tvunget frem av mangel på celler. Det kan gi mening å satse på de utgavene de har optimalisert produksjonen for, altså LR og SR. Men samtidig tjener Tesla trolig bedre på en MR enn en SR, så det kan slå begge veier. Jeg tør rett og slett ikke å spå om MR vil finne veien til Norge.

SR føler jeg meg betraktelig mer sikker på at vil finne veien til Norge i 2019. SR bør ha rundt 400 km WLTP rekkevidde, så det er fortsatt ganske respektabelt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ProsjektX

Det spørs om man ikke ser Q3/Q4 2019 før man ser noe til SR. I følge siste rapport så er de jo $3000 unna for å bare gå i null... på basismodellen til 35k$. Blir nok å maksimere marginer så lenge som mulig, og dermed tror jeg også MR blir høyaktuell i europa før vi ser noe til en SR. Kanskje en SR dukker opp først i koblingssalg med premium interiør og AWD..?
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Nilsern

#33
Reserverte e-Niro i romjula i fjor og Tesla M3 i juni i år. Fikk mail i dag om at Tesla er klar til bestilling med levering i februar/mars. Var egentlig innstilt på Niro, men med senere levering samt høyere pris enn forventet på Niro og det stikk motsatte for Teslaen så spørs det om det ikke blir Tesla :-)

geear

Sitat fra: Aqua på torsdag 06. desember 2018, klokken 16:03
Den matchen er jo totalt avhengig av hvilket behov man har. Jeg skal ha en bil med høy sittestilling, lave biler er en umulighet. Rekkevidden til Niro er fullstendig god nok, firehulstrekk har jeg ikke behov for (aldri hatt) her i Østfold, lade skal jeg gjøre hjemme, app har jeg greid meg uten til nå og det skal nok gå bra fra nå av også.  Om Tesla er så grom til å høre på kundene sine, så hadde vel de første ikke behøvd å stå i kø i tre år, foreløpig. Dessuten er det vel tvilsomt om Tesla får et fullverdig servicesystem på plass til å ta seg av ytterligere noen tusen nye biler.

Så for meg er det også lett match: TM er uaktuell uansett pris, men spesielt uaktuelt å betale en bråte penger for saker jeg ikke har noe behov for.
Du hadde sikkert greid deg fint uten ABS, antiskrens, regnsensor, cruise control, airbag, navi og 17" hjul også om du ikke hadde prøvd/sett det før. Jeg syns det er mer interessant å se på hva de som HAR erfaring fra noe mener enn de som alltid sitter på gjerdet, ikke tør prøve og mener "ting er greit som de er". Sittestilling er grei nok sak, men prinsippridingen er det kun du som taper på. Hvis Tesla hadde vært så ille som du vil ha det til, er det ikke da litt forbausende hvor mange Tesla-eiere som bestiller Model 3 også nå?

Det er ikke tre år siden reservasjonsmulighetene åpnet engang, men at man har stått i kø handler ikke om å ikke høre på kundene sine, tvert i mot. De har gjort det de kunne for å gi de amerikanske kundene maksimalt fradrag mens de kunne. De har gjort lignende omprioriteringsstunt i europeiske land tidligere (Danmark f.eks.).

Hvordan gikk det med lovnader om 1000 biler til Norge i 2018 og 6000 i 2019 for KIA?
Eller lovnader om 39kWh-versjon?
Eller hengerfeste?
Eller levering i desember?
Hva med melkingen av markedet med vanvittige Norge-påslag for 0%-moms?
Levere bil uten ladekabel og matter?
Vinterdekk og takluke har samme pris på fossil og elektrisk tross nullmoms?
Hva med utslippssvindelen de har drevet mot EU med endagsregistreringene i Tyskland, og så eksport og salg som nybil i Norge?

BOS og KIA er utvilsomt fantastiske...

Kårepåsporet

Jeg fortsetter gr :

Dyrere ekstrautstyr på avgiftsfrie e-Niro ift hybrid Niro.
Ble vel lovet bil i november-desember?
Selger antydet priser fra 300.000

Kia/BOS står ikke høyt i kurs, og omdømme er noe de åpenbart driter i.

Aqua

@gr "Du hadde sikkert greid deg fint uten ABS, antiskrens, regnsensor, cruise control, airbag, navi og 17" hjul også om du ikke hadde prøvd/sett det før. Jeg syns det er mer interessant å se på hva de som HAR erfaring fra noe mener enn de som alltid sitter på gjerdet, ikke tør prøve og mener "ting er greit som de er". Sittestilling er grei nok sak, men prinsippridingen er det kun du som taper på. Hvis Tesla hadde vært så ille som du vil ha det til, er det ikke da litt forbausende hvor mange Tesla-eiere som bestiller Model 3 også nå?"

Ai ai ai så sint. Og så stor skivebom. Om man ikke har behov for alt av finesser, betyr ikke det at man alltid sitter på gjerdet. I så fall ville jeg ikke ha betalt depositum for to elbiler og stått på venteliste for Kona. Dette blir omtrent som å kritisere I-phone overfor Applefantaster, de tåler heller ikke noe som kan gå på tvers av deres kjærlighetsforhold.
Jeg har ikke sagt at Tesla er en dårlig bil, bare at jeg ikke verken kan eller vil kjøpe den, dels fordi den er for lav, dels fordi jeg ikke gidder betale for ting jeg ikke har behov for, dels fordi alt som er sagt om ettermarkedsservice låter skremmende.  Hvis du har et problem med det, så be my guest.

geear

Ikke forstår jeg hvordan du klarer å tillegge sitatet mitt sinne. Må innlegget være fylt med emojis for å ikke virke sinna?

Tror du antar for mye på flere områder her, jeg har reservasjon 1xx på e-Niro, og har ikke sponset de med 7777,- kroner og stilt på førvisning en søndag kveld for moroskyld, men de har klart å rote dette til. Jeg var veldig klar for å handle bil fra BOS for første gang på 20 år med bil, men nå tviler jeg på at det blir bil fra BOS igjen de neste 20 årene. Hadde overhodet ikke tenkt å putte alle eggene i samme kurv hos et nystartet og lettere spesielt amerikansk selskap, men nå klarte BOS overtale meg til å sende 600 000,- til i retning Tesla, i tillegg til X-en jeg allerede har kjøpt av de. Ganske tåpelig å sitte med så mye penger i samme bilmerke om det for eksempel skulle gå konk. BOS snubla på mållinja.

Kårepåsporet

Jeg har oppsøkt Kia forhandleren jevnlig siden 2014, men visningene? De droppa jeg. Skulle nå Tesla hatt visning i helgen derimot....

telcontar

La BOS/Kia seile sin egen vei mot griskhet og færre kunder, jeg mistet det lille jeg hadde av respekt for dem etter prismodellen dems for eNiro.

moby666

+1

Hus også at selv om Kia har mange forhandlere og verksteder, så mangler så si alle disse verkstedene kompetanse på EV.

Supert at Tesla viser hvordan dette skal gjøres, uten å skvise ut mest mulig penger av en stakkars kjøper som ønsker seg en fungerende elbil.

Er så glad at jeg slipper å ha noe med BOS/Kia å gjøre etter denne prisskandalen.

Sitat fra: telcontar på fredag 07. desember 2018, klokken 06:36
La BOS/Kia seile sin egen vei mot griskhet og færre kunder, jeg mistet det lille jeg hadde av respekt for dem etter prismodellen dems for eNiro.

navyelsen

Sitat fra: moby666 på fredag 07. desember 2018, klokken 08:25
Hus også at selv om Kia har mange forhandlere og verksteder, så mangler så si alle disse verkstedene kompetanse på EV.

Tror ikke det stemmer at så å si alle disse verkstedene mangler kompetanse. De har allerede noen års erfaring med Soul. Og f.eks. Kia Sørvest (Ålgårds Auto) forhandler også Nissan, så elbiler burde de ha peiling på!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lfc4ever

Da rykker noen frem i køen på Niro.
Jeg hadde 22x, men det ble Model 3 LR isteden for.
Koster meg ca 60 tusen lapper ekstra (noe mer en jeg egentlig hadde tenkt å bruke på bil...), men da får jeg:
- finere eksteriør og interiør
- lengre rekkevidde
- bedre ladetilgang
- 4 hjulstrekk
- app for styring av blant annet forvarming
- større bagasjerom (dog mindre praktisk åpning enn Niro)

Eneste minus er at jeg ikke får adaptiv cruisecontroll pga tok meg ikke råd til autopilot. Dog er det fint at en kan oppdatere til dette senere.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Elektro12

377+60 = 437? Tror ikke du får TM3 for det?

Ut fra min kalkulasjon ender TM3 på over 500 uansett hva du gjør om du vil ha metallic og ikke stygge felger samt vinterdekk.

Kårepåsporet

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 08. desember 2018, klokken 08:23
377+60 = 437? Tror ikke du får TM3 for det?

Ut fra min kalkulasjon ender TM3 på over 500 uansett hva du gjør om du vil ha metallic og ikke stygge felger samt vinterdekk.

Enig.
Skal en kjøpe TM3 nå koster det i praksis 540-550.000, da inkl tillegg for lakk, vinterdekk og autopilot. Jeg tror det er lite lurt å kjøpe ellers topp spekket bil uten autopilot, både mister en adaptiv cruise, og den dagen en skal selge setter en seg bakerst i køen.
Skal en droppe AP tror jeg det er lurt å vente på SR ELLER MR.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA