Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merking av ladestolper

Startet av TorT, onsdag 05. desember 2018, klokken 17:11

« forrige - neste »

TorT

Når jeg har brukt ladestolper, har jeg merket at de svært sjelden er merket med hva man kan forvente å få ut av dem.
Er det 3,6kW, 7,4kW, 11kW, 22kW. Viktig å vite når man skal vurdere både parkeringspris, og hvor lenge man behøver å stå. Eller må gi blaffen, og lete etter hurtiglading.
Noen plasser kan det vel også finnes både en og trefase, og da er det viktig å kunne ta et informert valg om hvilken stolpe en trenger for sin bil. Så jeg ikke kommer med min enfasebil, og tar en trefasekontakt, hvis jeg ikke er nødt til det.
Det burde være et krav at stolpene er merket. Og hvis det er lastbalansert og variabelt, så får man bare skrive det.
Hvis noen ikke har satt seg inn i det, og skjønner begrepene, så kanskje det trigger dem til litt googling.
Så blir det litt voksenopplæring også.

Elmo

Det står da vel alltid på stolpene hvor mye de kan gi (maks) ???
Men hvor mye hver enkelt bil kan få/ta ut av det stolpen kan gi må vel være opp til bileier/sjåfør - og der skorter det nok enormt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TorT

Nei, det er nettopp det som det som er poenget mitt. Noen er merket, men mange er ikke det.

At man selv må sette seg litt inn i emnet, så en skjønner hva ens egen bil kan få ut av de forskjellige, er jo en selvfølge.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA