Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tankbil med elektrisk pumpe.. ?

Startet av Måkemannen, onsdag 05. desember 2018, klokken 13:00

« forrige - neste »

Måkemannen

Tine har igang et prøveprosjekt der man bruker en elektrisk pumpe når de skal hente melk rundtom på gårdene. Den ordinære måten å gjøre det på er å ha dieselmotoren på tomgang, og bruke kraften fra den direkte. Her har de altså puttet inn en elektrisk pumpe, og en liten batteribank.

Veldig lite matnyttig info i innlaget, utenom at pumpingen krever 3kW, og at dette er et samarbeid mellom Tine og Semcon Devotek. Hvordan lader man batteripakken? Bruker man regenerering for å lade den? (Lite trolig sannsynligvis) Hva er kapasiteten på batteripakken? Osv. Prøvd google, men fant lite.

Se innslaget fra 23:45

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/201812/NNFA19120418/avspiller

SveinJ

...lader sikker fra bilen dynamo når den kjører?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

geear

Sitat fra: SveinJ på fredag 07. desember 2018, klokken 12:07
...lader sikker fra bilen dynamo når den kjører?
Tipper også det er slik det gjøres. Kan hende den kan plugges inn også, men uansett er det bedre for miljøet (og ikke minst støy) at en batteripakke lades under kjøring (med god virkningsgrad på motoren), og at fossilmotoren står av under suging.

SveinJ

Sitat fra: gr på søndag 09. desember 2018, klokken 12:13
Sitat fra: SveinJ på fredag 07. desember 2018, klokken 12:07
...lader sikker fra bilen dynamo når den kjører?
Tipper også det er slik det gjøres. Kan hende den kan plugges inn også, men uansett er det bedre for miljøet (og ikke minst støy) at en batteripakke lades under kjøring (med god virkningsgrad på motoren), og at fossilmotoren står av under suging.

Artikkel,i Laagendalsposten om prosjektet, batteriet lades av generator under kjøring.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Måkemannen

Sitat fra: SveinJ på søndag 09. desember 2018, klokken 16:04
Sitat fra: gr på søndag 09. desember 2018, klokken 12:13
Sitat fra: SveinJ på fredag 07. desember 2018, klokken 12:07
...lader sikker fra bilen dynamo når den kjører?
Tipper også det er slik det gjøres. Kan hende den kan plugges inn også, men uansett er det bedre for miljøet (og ikke minst støy) at en batteripakke lades under kjøring (med god virkningsgrad på motoren), og at fossilmotoren står av under suging.

Artikkel,i Laagendalsposten om prosjektet, batteriet lades av generator under kjøring.
Har du en link til den artikkelen? Står det noe om kapasiteten på pakken?

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA