Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøring i bussfila

Startet av Apache, tirsdag 04. desember 2018, klokken 19:21

« forrige - neste »

Larsebass

#15
Hva er egentlig problemet med å kjøre rett frem i disse feltene? Vil de ha enda mindre flyt i fossilfeltet? Eller er det bare en forglemmelse da de lagde reglene?
Tesla X75D.

Larsebass

Tesla X75D.

Rav4_EV

Når det gjelder saken på Manglerud er dette er kun regelrytteri fra politiet. Her er det naturlig at brukerne av kollektivfeltet slipper å bytte felt. Noe annet er der man ikke ønsker elbiler skal kjøre overhodet. Hadde aldri skrevet under på et forenklet forelegg på en slik sak.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Sirup

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 10. desember 2018, klokken 16:23
Når det gjelder saken på Manglerud er dette er kun regelrytteri fra politiet. Her er det naturlig at brukerne av kollektivfeltet slipper å bytte felt. Noe annet er der man ikke ønsker elbiler skal kjøre overhodet. Hadde aldri skrevet under på et forenklet forelegg på en slik sak.

Er du seriøs? Om du har så liten respekt for trafikkreglene som du åpenbart heller ikke skjønner, bør du seriøst vurdere å sette fra deg bilen.

Vi elbilister er av samfunnet gitt en rekke fordeler som annen trafikk ikke har, og det påhviler oss derfor en ekstra forpliktelse å forstå reglene.

I saken på Manglerud så forbryter elbilistene (og taxiene) seg mot trafikkskilt 404.1, påbudsskiltet som pålegger alle å kjøre til høyre for skiltet, bortsett fra unntaket som er skiltet ved underskilt 808 som sier at buss i rute er unntatt fra påbudet.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkskilt/pabudsskilt

Kjøring i strid med denne skiltregelen belønnes med en bot på 5500kr. Det er ikke slik at hver og en av oss selv kan definere hvilke av trafikkreglene vi ønsker å følge. Det er f.eks ikke lov å kjøre mot enveiskjørt gate, selv om man får kortere vei hjem da, eller kjøre 140 på motorveien fordi man har bedre bil enn de fleste og dessuten er en sabla god sjåfør.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-06-29-492
VW e-Golf
Tesla Model X75

TorT


Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

espenri

Angående artikkelen om politiets trafikkutfordringer på Manglerud:

Kan ikke dere som mener dette ikke er ulogisk skilting og dermed bidrar til mindre respekt for trafikkreglene heller forklare oss andre hva som er hensikten med at det er skiltet på denne måten?

Diskusjonen går ikke på om det er lov eller ikke, diskusjonen går på hvorfor det ikke er lov. Hva er hensikten med kjøremønsteret som er der i dag?

For ordens skyld kjører jeg denne veien hver dag og står alltid i køen i hovedfeltet og ser på alle taxi / fossilbiler / elbiler / buss som ikke er i rute og en og og annen rutebuss kjøre gjennom her...
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

TorT

Meningen med sånn skilting er vel for eksempel at bussen skal fram fortest mulig. Den har kanskje 50 eller flere passasjerer som vil hjem, fortest mulig.
Og ikke havne bak en 5-10-15 elbiler i et kryss, tape et minutt her, og to minutt der.
Og for folk som er lokalkjente holder det ikke å si at du ikke kommer deg inn i den andre køen.
Klart det kan gi utfordringer hvis en venter til siste sekund, men som en ser i den filmen hvor politimannen uttaler seg, så er det moderat trafikk i den lovlige filen. og en får flette litt tidligere.
Om dere taper et halvt minutt her og der, så hva betyr det. Dere sparer fortsatt masse tid sammenlignet med fossilbilister.

At folk ikke kan oppføre seg, og bryter trafikkregler fordi en er uenig, gjør jo at dette godet forsvinner fortere enn det ellers ville gjort.
Selv er jeg uenig i den høye skatten jeg må betale av min lønnsinntekt, mens milliardærer får svære skatteletter.
Jeg prøver ikke å snyte på skatten av den grunn.

espenri

Et svar som faktisk kommer med noen syn på hvorfor det er slik. For så å komme med pekefinger...

Det er vel ingen i denne tråden som hevder at det er ok å kjøre her når det faktisk er forbudt? Folk snakker om at de ikke forstår hvorfor trafikkflyten er lagt opp på denne måten.

Jeg antar jo også at det er slik du sier, for å slippe frem buss i rute. Det kan være slik at dette er hensiktsmessig på andre tider av døgnet enn de tidspunktene jeg kjører her. Jeg kjører motsatt vei på morgenen og ser da sjelden kø. Jeg kjører samme vei på ettermiddag og det er heller ikke da spesielt mye kø. Poenget mitt er at dette feltet går direkte over til avkjøringsfelt for alle som skal til av på Bryn (Oppsal, Helsfyr, Østensjø etc), og hvis man hadde brukt det sammenhengende hele veien kunne det i teorien avlastet hovedfeltene som skal inn i Brynstunellen.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

TorT

Sitat fra: espenri på tirsdag 11. desember 2018, klokken 10:05
Et svar som faktisk kommer med noen syn på hvorfor det er slik. For så å komme med pekefinger...

Det er vel ingen i denne tråden som hevder at det er ok å kjøre her når det faktisk er forbudt? Folk snakker om at de ikke forstår hvorfor trafikkflyten er lagt opp på denne måten.

Jeg antar jo også at det er slik du sier, for å slippe frem buss i rute. Det kan være slik at dette er hensiktsmessig på andre tider av døgnet enn de tidspunktene jeg kjører her. Jeg kjører motsatt vei på morgenen og ser da sjelden kø. Jeg kjører samme vei på ettermiddag og det er heller ikke da spesielt mye kø. Poenget mitt er at dette feltet går direkte over til avkjøringsfelt for alle som skal til av på Bryn (Oppsal, Helsfyr, Østensjø etc), og hvis man hadde brukt det sammenhengende hele veien kunne det i teorien avlastet hovedfeltene som skal inn i Brynstunellen.

Du snakker om pekefinger.
Jeg snakker vel egentlig om at folk bryter loven, fordi det passer dem selv best, og at de dermed sparer litt tid i en travel hverdag. Først meg selv osv.
Og så sier man til seg selv at dette er bra fordi det hjelper trafikkflyten. Noen i denne tråden mener vegvesenet er elbilhatere, og derfor gjør dette for å plage dem, og derfor er det greit å bryte loven.

Det kan være situasjoner i livet der sivil ulydighet er en nødvendig kamp å ta.

Dette er absolutt ikke en av dem!

Hovedpoenget mitt er at dette blir lagt merke til av alle i trafikken, både de som er nøytrale til elbil, og de som er negative til elbil og rene elbilhatere. For ikke å snakke om myndigheter.
Og de som er negative får gode argumenter.

Så når avgjørelser skal taes, ligger slike ting i bakhodet på politikere. Og alle elbilister blir skadelidende når vi mister goder.

Og tilslutt. Jeg er ikke lokalkjent der filmen er tatt opp, men skriver generelt om situasjonen. Det samme skjer overalt.

Og hvis en er uenig i enkeltsaker når det gjelder skilting, så får en starte litt lobbyvirksomhet.
At man tar seg til rette og bryter loven stempler oss alle, fordi vi blir ofte sett på som en gruppe.

hanche

Et sted jeg kjører ofte, er høyre felt kollektivfelt. Det brukes av busser, taxier og elbiler. So far, so good. Men så står det skilt med slutt på kollektivfelt, og i høyre felt er det nå malt piler i veibanen som viser at høyre felt er for sving til høyre. Det er ingen skilt som sier det samme. Rett etter krysset fortsetter kollektivfeltet igjen, og det er en bussholdeplass der. Både busser, taxier og elbiler kjører gjerne rett frem fra høyre felt. Teknisk sett bryter de vel alle loven, selv om det ikke står skilt om at feltet bare er for høyresving? Merking i veibanen er jo også bindende, ikke sant?

Men om alle busser (og det er mange av dem på dette stedet) skulle over i venstre felt, for så umiddelbart å skifte tilbake til høyre felt etter krysset så de kan stoppe på bussholdeplassen, ville kaoset være fullkomment, og det ville oppstå mange trafikkfarlige situasjoner, og de ville hindre annen trafikk helt unødig. Heldigvis er ikke bussjåførene fullt så «lovlydige». Om det var det, kunne de kanskje til og med straffes etter veitrafikklovens §3?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

KHL

Vedr. skiltingen ved avkjørsel til Manglerud retning Bryn og Ryen så vil jeg tippe at skiltet skyldes at det går rett over i et akselerasjonsfelt for biler som skal inn på Ring 3. For de elbiler som ikke skal av til Manglerud så bør en holde seg i de to ordinære feltene om en er opptatt av trafikkflyt. Husk rekkefølge av hva en skal rette seg etter i trafikken: Nr. 1 Politi, nr. trafikklys, nr. 3 skilt og nr. 4 veimerking. Buss i rute kan kjøre rett frem. Alle andre må legge seg over i ordinært kjørefelt.

Rav4_EV

#27
Sitat fra: Sirup på tirsdag 11. desember 2018, klokken 03:46

Er du seriøs? Om du har så liten respekt for trafikkreglene som du åpenbart heller ikke skjønner, bør du seriøst vurdere å sette fra deg bilen.



Jeg er veldig seriøs og vil ha meg frabedt slike dustete kommentarer fra en som ikke engang tør å fremstå med eget navn. Har kjørt buss i flere år med glimrende tilbakemeldinger på passasjerkomfort og defensiv kjørestil. Har alle førerkortklasser og har ikke vært bøtlagt for noen trafikkforseelser de siste 25 år. Kjører omlag 60.000 km i året med forskjellige kjøretøyklasser. Det finnes en hel rekke eksempler på at man må ta saker til domstolen for å få en korrekt avklaring.  På Manglerud skapes det en unødig flaskehals fordi elbiler må ut av kollektivfeltet og senere tilbake. Vegmyndinghetene har ikke funnet en god nok løsning for skilting for hvordan man egentlig bør skilte for å oppnå den flyten i trafikken som er nødvendig.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 12. desember 2018, klokken 06:57
Jeg er veldig seriøs og vil ha meg frabedt slike dustete kommentarer fra en som ikke engang tør å fremstå med eget navn.

Nå ble jeg nysgjerrig, er du døpt Rav4_EV eller har du skiftet navn i ettertid?

Sitat
På Manglerud skapes det en unødig flaskehals fordi elbiler må ut av kollektivfeltet og senere tilbake.

de egentlig det? Er det ikke bedre for den allmenne trafikkflyten om man bare holder seg ute av kollektivfeltet der det blir dårlig flyt av å bruke det?

Mitt inntrykk av de verste elbilistene er skapt på Fornebu der kollektivfeltet også er bussholdeplass. Enkelte elbilister virker ikke overvettes opptatt av flyt i trafikken når de presser seg inn i nabofeltet for å kjøre forbi bussen når den bremser ned foran dem, og da skurrer det litt å høre at det er hensynet til trafikkflyten som gjør at det må være greit å overse skilting om påbudt høyresving 400m lenger bort.

Det er selvfølgelig bare en liten andel elbilister som kjører på denne måten, men det er dem du forsvarer når du går i bresjen for at elbilister skal ha lov til å bryte trafikkreglene. Det finnes land i verden der trafikkreglene er veiledende, men Norge er ikke ett av dem.

cra

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på onsdag 12. desember 2018, klokken 09:04
Nå ble jeg nysgjerrig, er du døpt Rav4_EV eller har du skiftet navn i ettertid?

Navnet til Arne Magnus står klart og tydelig i signaturen hans på hver enkelt melding. ;). (Det er selvsagt mulig du leser forumet på et format som ikek støtter dette for alt jeg ve)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA