Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør

Startet av Fred_05, tirsdag 04. desember 2018, klokken 17:30

« forrige - neste »

Wibla

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 22. april 2019, klokken 18:42
Samtidig bør man jo kunne forvente at styret har fått til en god avtale med leverandør.

Historien har vel vist at man ikke akkurat kan stole på at borettslag klarer å forhandle frem gode avtaler på alt...
2018 Tesla Model S 75D

Carl Anton Stenling

Forhåpentligvis har man valgt et oppegående styre, men uansett er det slik som med alle demokratier - man får de lederne man velger  :)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jhetland

Hei,

Jeg har blitt fortalt at det som tommerfinger regel er 15-20 biler som skal til før en går fra nettleie til effektmåler og effektavgift.

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 06. desember 2018, klokken 12:26
Så har vi systemer for å overvåke effekten. Selv om de nå har 350A (230v) til lading, vil det kun være 10stk som skal lade bilen i vinter. Vi kan derfor skru ned topp-effekten betydelig, slik at hver beboer kun betaler 1200kr i året i effektavgift. Tilsvarende er umulig å få til med Salto sine CLU-er, og hver bruker hadde måttet ut med ca. 2500kr i effektavgift med et salto anlegg i løpet av et år.

Når det kommer nye effektavgifter fra 1.1.2021 er vi klare til å utnytte det som måtte komme av rushtidsavgift og off-peak tariffer.

Her har dere valgt effektmåler fra deg 1 ser jeg. Så da har dere strupet effekten tilgjennelig så dere kan beregne maks effektledd til beboerene!? Er det riktig? Og er det den smarte måten å gjøre det på?

Jo

Lars C. Krogenæs

#33
Da har jeg (og evt. flere ikke forklart oss godt nok).

Sitat fra: jhetland på mandag 19. august 2019, klokken 15:18
Her har dere valgt effektmåler fra deg 1 ser jeg. Så da har dere strupet effekten tilgjennelig så dere kan beregne maks effektledd til beboerene!? Er det riktig? Og er det den smarte måten å gjøre det på?
Jo

Nei. I dette tilfellet settes totaleffekten statisk i systemet.

Hos Hafslund og de fleste andre netteiere er det størrelsen på hovedsikringen som avgjør om det blir effektavgift eller ikke.

Hos Hafslund er grensen på hhv 80A og 125A for 400v og 230v anlegg.

Det betyr at selv om det bare er en bil som bruker et ladeanlegg med stor hovedsikring, vil effektavgiften slå inn, fra første kW. Dette rammer da nye ladeanlegg som er bygget for å kunne betjene et stort antall elbiler i fremtiden, slik tilfellet det vises til var. Da var det helt nødvendig å strupe anlegget "statisk" ved å sette en gitt samlet effekt til lading. (altså ikke noe dynamisk effektstyring her)

Har man ikke behov for å oppgradere, kan man stort sett greie seg med 1kW (eller 2,5A på 230v anlegg) per elbil. Har man mulighet til å få en hovedsikring på 125A (tilsvarer 50kW) kan man altså lade 50 biler uten at det blir problemer eller at man må betale effektavgift.

Regnestykket over forutsetter en gjennomsnittlig kjørelengde på 30km per dag, forbruket på elbilene ligger i snitt på 0,2kW/km. Hvis alle biler settes til lading samtidig, vil bilene være ferdig ladet etter 10 timer. Nå kommer noen biler tidligere, og blir da fort ferdig, fordi de har mye effekt på få biler. Da blir det mer strøm tilgjengelig for de siste bilene, og vi ender opp med at alle bilene er ferdig ladet i god tid før man drar avgårde på morgenen.

Skulle det vise seg at man ikke får helt full-ladet elbil en morgen og trenger fullt batteri, får den personen heller
kjøre innom Circle K og hurtiglade i noen minutter  ;)

Henter man strøm fra en felles måler, der boligselskapet også har et annet forbruk, kan man legge inn en dynamisk effektmåler, som øker effekten ladeanlegget har til rådighet når det ellers er lite forbruk, mens den struper anlegget når det er et høyt annet forbruk (til f.eks varming av vann, heiser, lys, varmekabler). Da slipper man også å gjette hvor høyt det andre forbruket er, og kan fjerne bufferen man ellers må sette.
 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jhetland

Ok,

Takk for godt svar.

Men for å omformulere tommelfinger reglen da, så vil det lønne seg for beboerene å holde seg til vanlig nettleie, gitt at vi får ladet tilstrekkelig med 125Amp disponibelt.

Noen formening om den reglen også vil være sann når effekttariffer kommer inn i bildet?

Har blitt forespeilet at vi kan bytte till effektmåler for rundt 5000kr senere, og da bytte sikringen til ladeanlegget til en høyere (feks 250Amp) med en kontroller som tar fra leilighetenes kapasitet når de bruker lite strøm.

Jo

Lars C. Krogenæs

Ja. Det beste for sameiet er å beholde/sette inn en hovedsikring på maks 125A. Da unngår man effektavgift i nett der effektavgiften slår inn ved høyere enn 125A.

Det er ventet ny effektavgifts-regime fra 1.1.2021. Hvordan denne blir, er usikkert. Nytt forslag skal på høring i høst. Trolig droppes 125A grensen, og det innføres en "time of use" / rushtidsavgift. Da kan det bli relativt dyrt å lade på ettermiddag/tidlig kveld, mens det blir billigere etter kl 22.00. Har man stor kapasitet og kan "guffe på" om natten, betyr det også at man kan strupe mye om ettermiddagen.

Det som avgjør om man kan oppgradere senere, er om det er ledig kapasitet i trafo, og om kabler fra trafo til skap er store nok.

Det vil i de fleste tilfeller være smartest å greie seg med dagens kapasitet så lenge som mulig (evt. øke opp til 125A), for heller å ta en oppgradering av trafo og inntak senere. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jhetland

Flott, for da gir jo det noen greie føringer.

Kan heller ikke lese ut av noen av leverandørene, at de håndterer fakturering etter et dynamisk prinsipp, eller kan strupe dynamisk igjennom dagen.

Jo

Erik Ola Ulvestad

Fakturering av enkeltladesesjon med variabel timespris der sameiget kun har felles målepunkt er det nok ikkje så mange ladesystemleverandørar som tilbyr, nei. I prinsippet er det jo det same som avregning aom skjer med ny AMS måler, så mulig er det. Struping av effekt etter variabel timespris skal vi nok få til, men pri1 er vel alltid å få lada nok til neste morgen, uansett pris,  eller?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA