Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør

Startet av Fred_05, tirsdag 04. desember 2018, klokken 17:30

« forrige - neste »

GOLF-raider

#15
Tone i Trondheim har kjøpt og innstallert en Salto lader. Nå vil
borettslaget på Risvollan innstallere Zapcharge ladestasjoner
for alle beboerne. Tone føler seg "overkjørt" da hun føler at
hun ikke får kompensert for den innvesteringen hun allerede
har gjort. Tone tenker nu tanken på å gå tilbake til bensinbil:
https://adressa.alda.no/bestillpluss?1&artRefId=18003696&aviskode=ADR&targetUrl=https%253A%252F%252Fwww.adressa.no%252F%253Fservice%253DpaywallRedirect%2526articleUrl%253Dhttps%253A%252F%252Fwww.adressa.no%252Fpluss%252Fnyheter%252Farticle18003696.ece
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 06. desember 2018, klokken 20:58
Det er ikke akkurat månelanding å drive lastbalansering. Det kunne med letthet utvikles et interface på hver ladeplass som en fritt  valgt ladeboks kunne kommunisere med.

Så lenge dette ikke finnes bør leverandørene ha åpne protokoller slik at konkurrenter kan velge å tilpasse seg.
Å skylde på at alt er lukket og propietært er ikke godt nok.

Det finnes jo ingen standard for fasebalansering. Skal man vente på at et eller annet organ lager en da, før man produserer bokser? Da vil verden gå ganske sakte fremover. Det blir som at Tesla skulle satset på CHAdeMO-hurtiglading når Model S kom i 2013, siden det var den eneste operative standarden da. I så fall hadde vi vært begrenset til 50kW i ganske mange år og maks drøye 70kW pr. nå. Ikke mye å skryte av.

Jeg ser ærlig talt ikke behovet for å ha forskjellige bokser i et borettslag. Konkurranse på pris skjer når leverandør velges, ikke senere. I etterkant er man ikke bundet til å kjøpe f.eks ZapCharger fra samme firma som installerte, så lenge man har passordene for å konfigurere kan et hvilket som helst firma levere boksen. Dermed blir man heller ikke "ranet" av leverandør i monopolsituasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Stemmer det. Ikke lenge siden det var en Zapcharger til salgs fra privatperson for 10 000 kr.

Styret bør sitte som administrator slik at de kan legge til nye punkter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Skjønner ikke helt greia. Om en garasje har lastbalansering og en plass kjører Zaptec mens en annen kjører Salto. Salto kjører enfas på fase A, mens Zaptec er tilkoblet A,B og C. Begge ladeplasser har enfasebiler. Belastningen på fase A er i taket og Salto må vente til ledig kapasitet, mens Zaptec hopper over på fase B som har ledig kapasitet.
Ergo du kan kjøpe deg et mer avansert produkt og få glede av det, eller du kjører en enklere boks og må risikere lengre ladetid. For de bokser som er tilkoblet uten fasehopping vil de være spredd på fasene A, B eller C med hver tredje boks.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Burde kunne la seg gjøre, men redd det ikke nødvendigvis blir rimeligere. Også fare for at det vil utvanne effektiviteten på anlegget slik at ikke alle får nødvendig lading.

Ellers artig diskusjon som i bunn og grunn viser hvor framtidsrettet Zaptec var da de startet utviklingen av Zapchargeren i 2013. Forsprang gjennom teknikk kan være smertefullt for konkurrentene som forsøker å komme på banen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Forutsetter vel samtidig styring av både salto og zaptec. Hadde begge hatt ip kommunikasjon så kunne eg vurdert det men med Abl (salto)  sin rs485 og zaptec sin  plc... (tar mrd Tesla wallcharger rs485 i same slengen)...fullt mulig, men tvilsomt om det lønner seg. Nei, lettare med Keba og Schneider, då.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Fred_05

Det som var spørsmålet mitt var egentlig om jeg må finne meg i at sameiet har funnet en leverandør som er 25 % dyrere enn markedet. Samme jobben kan andre gjøre til en mye rimeligere beløp.

Så over til mange forslag om noe lastebalansering. Vi har heldigvis ikke valgt denne løsningen. Dette er en rimelig dyr løsning. Ved å velge dette kommer man fort på 35-40.000 pr plass. En meget stiv pris spør du meg. Dessuten har en heller ikke kontroll over hva du betaler for strømmen. Her har jeg hørt om skrekkeksempler på 2-3 kroner KWh. Mens strømpris hvis lader er koblet til egen måler blir ca 1-1,30.

Vi er et lite og nytt sameiet. Tror ikke kapasiteten blir et problem dersom alle samarbeider. F.eks, dersom en ikke lader med en gang man kommer hjem fra jobben. For da skal alle lage mat, kanskje vaske klær og liknende. Men heller lade om kvelden eller natta da kapasiteten er bedre. Det er også mulig å fordele tider eller annenhver dag mellom beboerne. Hos oss fungerer det foreløpig veldig fint. Har man egen lader, så vil en ikke behøve å lade daglig. Vi har omtrent 10 ladere i garasjen, og det er sjelden mer enn 1-2 som lader av gangen. Derfor mener jeg at kapasiteten neppe blir et så stort problem at vi behøver å oppgradere elanlegget med 100 tusener av kroner.


Nordlands

Dersom du får bekreftet at det er snakk om "dumme" ladestasjoner; Nei da bør du kreve å få velge installatør fritt og bruke den ladestasjonen du vil, f.eks. Easee, Elvi, Zappi eller annen stasjon med appstyring og laststyring mot egen måler, det vil hjelpe litt på totalforbruket til sameiet og være til nytte når effektavgift kommer. Om sameiet har felles inntak vil det likevel være en risiko for at det enten må oppgraderes eller dere må inn med felles system med laststyring om noen år når flere/alle har fått seg elbil.
-----
Ang. felles laststyring, tror jeg de du har snakket med har blitt lurt, valgt feil løsning, eller det er snakk om større og eldre sameier med behov for mye ny infrastruktur/anleggsbidrag - dvs. lading ville uansett ikke vært mulig å få til uten investering.

Med de løsningene som bruker å bli foreslått her på forumet vil det bli en helt vanlig strømavtale for sameiet, og med laststyring reduseres evt. effektavgift til et minimum, men om det er et mindre sameie vil det være mulig å unngå effektavgift overhodet - dermed lik strømpris som for hver enkelt. I tillegg kommer en liten månedlig avgift per ladepunkt for administrasjon om styret tar jobben med å fakturere forbruk, men det tror jeg de fleste vil synes det er verdt for å kunne lade signifikant raskere pga. felles laststyring.

Installasjons-pris burde heller ikke være så mye høyere enn det du har fått tilbud om, gitt at sameiet allerede har tilstrekkelig strømforsyning. Selvfølgelig om det er lagt opp tilstrekkelig kapasitet til at alle i fremtiden kan bruke 16A ekstra hver går det også å gjøre som dere har gjort, men om det er basert på at bare en liten andel lader samtidig eller at alle må vente med å lade til etter kl 18 så vil det nok ikke gå mange år før dere oppdager at det var korttenkt. Poenget med laststyring er jo nettopp at dere ikke skal trenge å oppgradere elanlegget like mye som dere må med "dumme" ladere, når alle får hver sin og krever å plugge inn hver dag.

Ang. lading hver dag så er det nettopp det bilprodusentene anbefaler, det mest økonomiske for mange er å velge elbil basert på daglig rekkeviddebehov - disse er da nødt å lade hver dag, husk også at det kanskje er de som kjører mye langt som venter lengst med å kjøpe elbil. Plug-in hybrider må også lade hver dag. Jeg tror heller ikke lading annenhver dag er intensjonen med kravet i eiersl. §25.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Lars C. Krogenæs

#23
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 06. desember 2018, klokken 12:26
I morgen skal jeg overlevere et anlegg i et garasjelag i Oslo med klargjort infrastruktur for 127 ladestasjoner.... Selv om de nå har 350A (230v) til lading, vil det kun være 10stk som skal lade bilen i vinter. Vi kan derfor skru ned topp-effekten betydelig, slik at hver beboer kun betaler 1200kr i året i effektavgift.

Da har regningen fra Hafslund nett kommet til dette garasjelaget. Vi strupet anlegget betydelig og gikk "i taket" kun 3 timer i løpet av desember. De aller fleste er ferdig med å lade før kveldsnytt og vi ser at behovet for strøm er mye mindre enn den konservative linjen vi har lagt oss på nå til å begynne med. Fordi vi har tatt tak i dette, har effektavgiften blitt akkurat slik jeg hadde forutsatt, og dermed ingen overraskende regninger på garasjelaget :-) Effektaviften vil utgøre ca. 100kr per måned per bruker i snitt i løpet av året, men vil også gjøre strømmen noe billigere, fordi linjeleie er billigere per kWt for et effektbasert anlegg enn et anlegg uten effektavgift.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rav4_EV

Regner med at statistikk over enkelt- og hovedbelastning kan deles slik at man kan se virkemåten ?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Noe slikt du tenker på? Her fra et 43 kW anlegg med 18 brukere
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

slemtiger

Vi hadde samme opplegg i vårt sameie, men der var det nybygg og vi måtte bruke samme installatør som hadde stått for oppføringen fra start av. Da var det i alle fall enkelt å håndtere eventuelle problemer/feil, enn om det hadde vært masse forskjellige folk og lekt elektriker.

Bjoris

Interessant tema, er det noen som har erfart hvordan en bør løse dette når styret først har gitt lov til 6 leiligheter til å montere sitt eget system for egen regning og nå kommer de med en fellesløsning som skal ersatte de gamle løsningene, det er jo en artig problemstilling når vi først har brukt 20.000 og nå må vi bruke nye 30.000 fordi det ikke er nok kapasitet til at vi beholder våre løsninger...

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 16. april 2019, klokken 23:38
Interessant tema, er det noen som har erfart hvordan en bør løse dette når styret først har gitt lov til 6 leiligheter til å montere sitt eget system for egen regning og nå kommer de med en fellesløsning som skal ersatte de gamle løsningene, det er jo en artig problemstilling når vi først har brukt 20.000 og nå må vi bruke nye 30.000 fordi det ikke er nok kapasitet til at vi beholder våre løsninger...
Finnest det mange tilsvarande problemstillingar? Eg tenker oppussing av bad i forkant av felles vedtatt oppussing kan vere tilsvarande. Med dessverre dårlig resultat for dei som har tatt investering i forkant.


Sent from my iPad using Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Carl Anton Stenling

Dette med nytt og gammelt anlegg er drøftet i denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=43879.0

Når det gjelder styrets anledning til å pålegge leverandør/løsning så tror jeg styret kan ha temmelig stor frihet til dette. Det ligger innenfor styrets ansvar å sikre en samlet god teknisk løsning og dette blir langt mer komplisert hvis alle skal kunne velge egen type boks.
Lignende problemstilling har man f.eks. rundt valg av låstype til ytterdør eller kabel-TV-anlegg.
Samtidig bør man jo kunne forvente at styret har fått til en god avtale med leverandør.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA