Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør

Startet av Fred_05, tirsdag 04. desember 2018, klokken 17:30

« forrige - neste »

Fred_05

Hei.

Jeg har en elbil og har fått lov av styret i sameie å montere lader, der ledning trekkes fra egen måler. Men styreleder krever at jeg bruker en bestemt leverandør. Greit nok, problemet er bare at den bestemte leverandører tar klekkelig betalt. Den bestemte levrandøren er den dyreste i forhold til alle andre jeg har vært i kontakt med. Denne leverandøren vil ha nærmere 20.000 for å innstallere en Salto 16 A, uten kabel. Mens alle andre er villig til å gjøre jobben for 15-16.000.

Vet noen om jeg må finne meg i dette?




Amatøren

Har noen i styret, bekjente av styret eller noen beboere interesse i firmaet?

Sett det litt på spissen: Hvis noen i styret skal ha noe gjort enten privat eller for fellesskapet ville de bruk firmaet uten pris sjekk?

Og hva hvis en i styret anskaffelser elbil. Er interessen for firmaet like stort da ved betaling av egen installasjon?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

#2
Dere bør ta en time out her.

Mye skurrer, og det er ikke sikkert styret er eksperter på lading av elbil.

Er det et stort fellesanlegg burde først og fremst anlegget vært et lastballanserende system som tar høyde for at alle på et senere tidspunkt kan lade elbil. Med slike individuelle løsninger som du skisserer vil bygget vanligvis ikke ha kapasitet til det.

Et lastballanserende anlegg koster nok enda noen tusenlapper mer for hvert punkt, (typisk 22-25 000 Kr) men vil kunne yte opptil 6 ganger så mye. 22 kW/ punkt mot 3,6 kW som du skisserer. Det gir bedre utnyttelse av byggets kapasitet siden bilene blir raskere ferdig oppladet og anlegget dermed klar for sent ankomne biler.

Her er link til markedets mest avanserte men samtidig mest prisgunstige anlegg: https://zaptec.com/

Be gjerne styret se på det, og andre konkurrende systemer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elbil fundamentalist

Salto har også lastballanser. Det er. Ok derfor installasjonen koster mer enn billigste individuell løsning. Hør med styreleder. Det er nok en god forklaring..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Lars C. Krogenæs

Styret bør ha en god fullt skalerbar plan på lading. Hva gjør de den dagen alle skal lade?

Å trekke ledning opp til sin måler er en håpløs løsning, hvis man tenker at alle skal gjøre det samme.

I dagens Adresseavisen (krever abonnement) står det om en beboer som monterte Salto lader. Dette er Risvollan borettslag med 1.113 leiligheter. Da nytter det med systemer som ikke skalerer. Det må også velges systemer for betaling etc. Selv om det blir mer komplekst jo flere beboere det er, er det like viktig å ha en langsiktig løsning også for borettslag med 20 beboere.

Borettslag og sameier må tenke seg nøye om før de lar beboere koble seg opp, og ha en langsiktig plan. Nå sitter jeg i glasshus i og med at jeg prosjekterer og selger ZapCharge ladestasjoner, men for meg virker det som om Salto kan fungere opp til 16 ladestasjoner. Det er en haug med funksjoner som "ikke er der", og skal du ha flere brukere blir det hele meningsløst.

Jeg har en svigerfar som er styreformann i et garasjeanlegg med salto ladere. De har 4 CLU er med effekt på 63A 230v hver. På hver CLU har de nå ca. 10 biler. De får nå i desember en effektleddsavgift på  20.000kr, eller ca. 500kr per bruker! Jeg ba han om å gå inn i og justere ned totaleffekten. Men det er jo komplett umulig hos Salto. Da snakker vi om at de betaler over 50.000kr unødvendig i effektavgift i året! Sammen med elendig utnyttelse av kapasitet fremstår det hele som trist.

Nå kjenner jeg ikke til Risvollan borettslag, men skal man skalere kapasitet inn for borettslaget med Salto blir det mange millioner i unødig oppgraderinger, i stedet for å utnytte eksisterende kapasitet.   
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Erik Ola Ulvestad

Det er heilt kurant å forsyne ladestasjonar frå leilighetskursar og samtidig ha dynamisk lastregulering mot begrensing i hovedinntak. Betaling blir då eit 'ikke-tema'.
Kanskje ikkje med Salto...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jkirkebo

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 05. desember 2018, klokken 16:26
Det er heilt kurant å forsyne ladestasjonar frå leilighetskursar og samtidig ha dynamisk lastregulering mot begrensing i hovedinntak. Betaling blir då eit 'ikke-tema'.
Kanskje ikkje med Salto...

Tja, spørs hvordan det vil fungere med 20 ladestasjoner av forskjellig fabrikat på hver sin leilighetskurs som alle skal lastregulere mot hovedsikring. Hvordan blir de enige om hvor mye de skal trekke? Man risikerer jo at noen få tar mesteparten av kapasiteten mens andre ikke får noe som helst.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vollis47

I et sameie eller borettslag kan ikke den enkelte gjøre som han selv vil. Styret kan, etter vedtak i generalforsamling/årsmøte,  forlange at alle som skal lade elbiler følger en plan utarbeidet av styret eller en valgt kommite. Styret bør, så snart noen etterspør lading, sørge for å utarbeide en plan og gjennomføre tiltak som sikrer at alle som nå eller senere skal lade, får anledning til det uten at forsyningsnettet bryter sammen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Erik Ola Ulvestad

Forskjellige? Nei, sa ikkje noko om det... Dog, det vil nok også dukke opp reine OCPP baserte aktørar.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Rav4_EV

Spørs om disse propietære lastbalanserte systemene en lovlige.
Blir litt som kabel-tv. Det skulle tatt seg ut om alle i et borettslag måtte kjøpe Sony TV fordi det var det eneste som var godkjent.
Regner med at konkurransetilsynet tar tak i problematikken og pålegger leverandørene å frigi protokoller slik at man kan kjøpe ladeboks som passer for egen lommebok.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ingeniøren

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 05. desember 2018, klokken 23:56
Spørs om disse propietære lastbalanserte systemene en lovlige.
Blir litt som kabel-tv. Det skulle tatt seg ut om alle i et borettslag måtte kjøpe Sony TV fordi det var det eneste som var godkjent.
Regner med at konkurransetilsynet tar tak i problematikken og pålegger leverandørene å frigi protokoller slik at man kan kjøpe ladeboks som passer for egen lommebok.

Ja det skulle tatt seg ut om alle på an arbeidsplass måtte bruke den PC leverandøren mm som arbeidsgiver hadde avtale med....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 06. desember 2018, klokken 06:36
Ja det skulle tatt seg ut om alle på an arbeidsplass måtte bruke den PC leverandøren mm som arbeidsgiver hadde avtale med....
Ikke helt sammenlignbart, arbeidslivet har helt andre rammet. Du er heller ikke pålagt å spise frokost og middag til fast tid i sameiet.

Bedre å sammenligne med kabel-tv, man kan ikke fritt velge mellom de forskjellige alternativene der heller.

Men dette burde vært standardisert, det er ikke akkurat heksekunst det er snakk om, og ingen rivende utvikling på området.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

Ingen tvil om lovlighet, nei. Det som er så jækla fint med standardar, er at det er så mange av dei...  Skal du ha noko som fungerar så er det meste proprietært.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 05. desember 2018, klokken 23:56
Spørs om disse propietære lastbalanserte systemene en lovlige.
Blir litt som kabel-tv. Det skulle tatt seg ut om alle i et borettslag måtte kjøpe Sony TV fordi det var det eneste som var godkjent.
Regner med at konkurransetilsynet tar tak i problematikken og pålegger leverandørene å frigi protokoller slik at man kan kjøpe ladeboks som passer for egen lommebok.

I et borettslag er det nesten uten unntak kun en leverandør av fiber/coax som legger dette inn i hver leilighet. Hver bruker må så benytte denne infrastrukturen, leie eller kjøpe dekoder og bredbåndsruter av samme firma. Get/telenor/altibox er slike ekspempler. Hvilken TV eller PC man kjøper er opp til den enkelte.

Slik er det med lading også. Borettslaget innhenter tilbud fra flere leverandører på felles infrastruktur, samt for oppsett av bokser, betalingsløsning, drift&vedlikehold etc. Hvilken bil man kjøper er derimot opp til den enkelte.

I morgen skal jeg overlevere et anlegg i et garasjelag i Oslo med klargjort infrastruktur for 127 ladestasjoner. Det var 14 leverandører som var på befaring og 8 stk. som ga et tilbud. Det er mao ikke leverandøren som setter fantasipriser, men borettslaget som velger den leverandøren som ivaretar egne beboere best. Garasjelaget har innhentet kompetanse fra Tesla, Elbilforeningen og USBL ved valg av løsning/leverandør. Her har vi oppgradert trafo, lagt nye inntakskabler og satt opp nye skap etc. Selve ladeinfrastrukturen er basert på Wago flatkabel og Zapcharge ladestasjoner samt betalings og driftsavtale med Charge365. Så har vi systemer for å overvåke effekten. Selv om de nå har 350A (230v) til lading, vil det kun være 10stk som skal lade bilen i vinter. Vi kan derfor skru ned topp-effekten betydelig, slik at hver beboer kun betaler 1200kr i året i effektavgift. Tilsvarende er umulig å få til med Salto sine CLU-er, og hver bruker hadde måttet ut med ca. 2500kr i effektavgift med et salto anlegg i løpet av et år.

Når det kommer nye effektavgifter fra 1.1.2021 er vi klare til å utnytte det som måtte komme av rushtidsavgift og off-peak tariffer.

Konkurransetilsynet kommer ikke til å ta tak i dette, så lenge det ikke er åpne protokoller for fasebalansering, lastbalansering etc. ZapCharge f.eks er OCPP 1.6 kompatibel, men da mister den det meste av funksjonalitet, og Zapchargen vil stå igjen som en "dum" Schneider, der funksjonaliteten legges i EVlink controlleren.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rav4_EV

Det er ikke akkurat månelanding å drive lastbalansering. Det kunne med letthet utvikles et interface på hver ladeplass som en fritt  valgt ladeboks kunne kommunisere med.

Så lenge dette ikke finnes bør leverandørene ha åpne protokoller slik at konkurrenter kan velge å tilpasse seg.
Å skylde på at alt er lukket og propietært er ikke godt nok.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA