Skrevet av Emne: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør  (Lest 3077 ganger)

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 540
    • Vis profil
Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
« Svar #30 på: tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27 »
Samtidig bør man jo kunne forvente at styret har fått til en god avtale med leverandør.

Historien har vel vist at man ikke akkurat kan stole på at borettslag klarer å forhandle frem gode avtaler på alt...
2018 Tesla Model S 75D

Carl Anton Stenling

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1445
    • Vis profil
Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
« Svar #31 på: tirsdag 23. april 2019, klokken 18:08 »
Forhåpentligvis har man valgt et oppegående styre, men uansett er det slik som med alle demokratier - man får de lederne man velger  :)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jhetland

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
    • Vis profil
Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
« Svar #32 på: mandag 19. august 2019, klokken 15:18 »
Hei,

Jeg har blitt fortalt at det som tommerfinger regel er 15-20 biler som skal til før en går fra nettleie til effektmåler og effektavgift.

Så har vi systemer for å overvåke effekten. Selv om de nå har 350A (230v) til lading, vil det kun være 10stk som skal lade bilen i vinter. Vi kan derfor skru ned topp-effekten betydelig, slik at hver beboer kun betaler 1200kr i året i effektavgift. Tilsvarende er umulig å få til med Salto sine CLU-er, og hver bruker hadde måttet ut med ca. 2500kr i effektavgift med et salto anlegg i løpet av et år.

Når det kommer nye effektavgifter fra 1.1.2021 er vi klare til å utnytte det som måtte komme av rushtidsavgift og off-peak tariffer.

Her har dere valgt effektmåler fra deg 1 ser jeg. Så da har dere strupet effekten tilgjennelig så dere kan beregne maks effektledd til beboerene!? Er det riktig? Og er det den smarte måten å gjøre det på?

Jo

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2248
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
« Svar #33 på: mandag 19. august 2019, klokken 21:27 »
Da har jeg (og evt. flere ikke forklart oss godt nok).

Her har dere valgt effektmåler fra deg 1 ser jeg. Så da har dere strupet effekten tilgjennelig så dere kan beregne maks effektledd til beboerene!? Er det riktig? Og er det den smarte måten å gjøre det på?
Jo

Nei. I dette tilfellet settes totaleffekten statisk i systemet.

Hos Hafslund og de fleste andre netteiere er det størrelsen på hovedsikringen som avgjør om det blir effektavgift eller ikke.

Hos Hafslund er grensen på hhv 80A og 125A for 400v og 230v anlegg.

Det betyr at selv om det bare er en bil som bruker et ladeanlegg med stor hovedsikring, vil effektavgiften slå inn, fra første kW. Dette rammer da nye ladeanlegg som er bygget for å kunne betjene et stort antall elbiler i fremtiden, slik tilfellet det vises til var. Da var det helt nødvendig å strupe anlegget "statisk" ved å sette en gitt samlet effekt til lading. (altså ikke noe dynamisk effektstyring her)

Har man ikke behov for å oppgradere, kan man stort sett greie seg med 1kW (eller 2,5A på 230v anlegg) per elbil. Har man mulighet til å få en hovedsikring på 125A (tilsvarer 50kW) kan man altså lade 50 biler uten at det blir problemer eller at man må betale effektavgift.

Regnestykket over forutsetter en gjennomsnittlig kjørelengde på 30km per dag, forbruket på elbilene ligger i snitt på 0,2kW/km. Hvis alle biler settes til lading samtidig, vil bilene være ferdig ladet etter 10 timer. Nå kommer noen biler tidligere, og blir da fort ferdig, fordi de har mye effekt på få biler. Da blir det mer strøm tilgjengelig for de siste bilene, og vi ender opp med at alle bilene er ferdig ladet i god tid før man drar avgårde på morgenen.

Skulle det vise seg at man ikke får helt full-ladet elbil en morgen og trenger fullt batteri, får den personen heller
kjøre innom Circle K og hurtiglade i noen minutter  ;)

Henter man strøm fra en felles måler, der boligselskapet også har et annet forbruk, kan man legge inn en dynamisk effektmåler, som øker effekten ladeanlegget har til rådighet når det ellers er lite forbruk, mens den struper anlegget når det er et høyt annet forbruk (til f.eks varming av vann, heiser, lys, varmekabler). Da slipper man også å gjette hvor høyt det andre forbruket er, og kan fjerne bufferen man ellers må sette.
 
« Siste redigering: mandag 19. august 2019, klokken 21:36 av Lars C. Krogenæs »
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jhetland

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
    • Vis profil
Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
« Svar #34 på: fredag 23. august 2019, klokken 12:54 »
Ok,

Takk for godt svar.

Men for å omformulere tommelfinger reglen da, så vil det lønne seg for beboerene å holde seg til vanlig nettleie, gitt at vi får ladet tilstrekkelig med 125Amp disponibelt.

Noen formening om den reglen også vil være sann når effekttariffer kommer inn i bildet?

Har blitt forespeilet at vi kan bytte till effektmåler for rundt 5000kr senere, og da bytte sikringen til ladeanlegget til en høyere (feks 250Amp) med en kontroller som tar fra leilighetenes kapasitet når de bruker lite strøm.

Jo

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2248
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
« Svar #35 på: fredag 23. august 2019, klokken 13:28 »
Ja. Det beste for sameiet er å beholde/sette inn en hovedsikring på maks 125A. Da unngår man effektavgift i nett der effektavgiften slår inn ved høyere enn 125A.

Det er ventet ny effektavgifts-regime fra 1.1.2021. Hvordan denne blir, er usikkert. Nytt forslag skal på høring i høst. Trolig droppes 125A grensen, og det innføres en "time of use" / rushtidsavgift. Da kan det bli relativt dyrt å lade på ettermiddag/tidlig kveld, mens det blir billigere etter kl 22.00. Har man stor kapasitet og kan "guffe på" om natten, betyr det også at man kan strupe mye om ettermiddagen.

Det som avgjør om man kan oppgradere senere, er om det er ledig kapasitet i trafo, og om kabler fra trafo til skap er store nok.

Det vil i de fleste tilfeller være smartest å greie seg med dagens kapasitet så lenge som mulig (evt. øke opp til 125A), for heller å ta en oppgradering av trafo og inntak senere. 
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jhetland

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
    • Vis profil
Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
« Svar #36 på: fredag 23. august 2019, klokken 15:16 »
Flott, for da gir jo det noen greie føringer.

Kan heller ikke lese ut av noen av leverandørene, at de håndterer fakturering etter et dynamisk prinsipp, eller kan strupe dynamisk igjennom dagen.

Jo

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 172
    • Vis profil
Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
« Svar #37 på: fredag 23. august 2019, klokken 17:27 »
Fakturering av enkeltladesesjon med variabel timespris der sameiget kun har felles målepunkt er det nok ikkje så mange ladesystemleverandørar som tilbyr, nei. I prinsippet er det jo det same som avregning aom skjer med ny AMS måler, så mulig er det. Struping av effekt etter variabel timespris skal vi nok få til, men pri1 er vel alltid å få lada nok til neste morgen, uansett pris,  eller?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk