Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde nå

Startet av Janne Guldbjørnsen, mandag 03. desember 2018, klokken 09:21

« forrige - neste »

Janne Guldbjørnsen

Hei
Hva har dere i rekkevidde nå, og hvilken årsmodell, utstyrsklasse og modus bruker dere mest?

Jeg har en 2019, fullt utstyrt, kjører mest ECO, re gen nivå 3,  har ca 185-190km rekkevidde.

tuono

Tror ikke rekkevidden påvirkes så mye av modellåret  :)
På svarteste og kaldeste vinteren, med skikkelig vinterføre var jeg nede på 160 kilometer. Hadde sikkert blitt kortere om jeg i tillegg hadde kjørt motorveg. Men for å finne nærmeste motorveg må jeg over til Finland, så det problemet blir mer teoretisk.

AppleKnocker

#2
På 800 km langtur fra Danmark via Sverige med rundt null grader, våt vei, motvind:
Rundt 120-130 km mellom hurtigladingene. Ladet da til ca 80%.
Snittfart ca 100-105 på kjørecomputer. I praksis lå vi i 110-130 på cruise controll og ble lite forstyrret av annen trafikk.

Kjører i ECO på langturer som dette for å ha varmeapparatet i sparemodus. Regen på null. Men hvis CC er på så spiller det ingen rolle hva slags regen setting man har.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Crown

Har fortsatt over 200km. 2016-modell, teknikk.
Bruker regen 0 og 1 stort sett, normal modus. Ingen motorveier.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Zimon

Fikk min Ioniq EV med teknikkpakke + skinn i Juni i år. Kjørt 12K+ til nå ca.

Digital termometer utenfor kjøkkenet viste -6,5 når jeg gikk å lagde meg frokost før jobb. Bilen viste -5 når jeg satte meg inn og startet den (ikke forvarming, så bilen og batteri var kald). GOM'en sa 197km rekkevidde.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

AppleKnocker

Måtte kjøre 170 km i dag på motorvei i minus 2-4 med snø halve veien. Startet med forvarmet bil, ECO og driver only. CC på 100 km/t på vei opp. CC på 80 på vei hjem. Hadde da 15 km igjen på GOM.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ESPN

#6
Fulladet 203-7km, lavest ved kuldeperiode med ca 3 grader minus. Kjører 120km daglig, kaldstarter 2 ganger daglig og varmer med 21 grader i bil, rattvarme og setevarme. Rest på GOM 55-9km ved hjemkomst . Piggdekk. Nesten alltid våte veier. 70-80 soner. Bruker litt ekstra varme front- og bakrute underveis mot dugg i tuneller. Dvs. ca 180km.

SoloSuper

#7
Når jeg starter bilen om morgenen med en forvarmet bil til 22,5 grader og en utetemperatur på -6 grader viser den at jeg har 160/170km i rekkevidde. Jeg kjører hovedsakelig på motorvei (Tønsberg - Asker) i 110/120 km/t med cruisecontroll på hele veien (89km en vei), 21,5grader på med varme i ratt og sete samt radio/media på.
Når jeg ankommer kontoret står det at jeg har ca 40/60km igjen avhengig av forholdene. Mener jeg så snittforbruk lå på ca 1.9KW (?).
Så med min bruk anslår jeg at maks rekkevidde ligger på 130/140km under disse forholdene, jeg har bare brukt bilen i desember mnd å vet ikke hvordan den er når temperaturen øker.
(På returen i dag viste den at jeg hadde 39% igjen på batteriet og 57km rekkevidde)

Jeg må si jeg syntes det er overraskende at flere sier at de får beskjed om 200km + rekkevidde, når forholdene er tilsvarende det samme som jeg har og det er den samme bilen. Hvordan kan det ha seg?


Zimon

GOM'en baserer antatt rekkevidde på å regne ut hvor mye batteriet har igjen, hvordan kjøremønster du har, hvordan aeorodynamikk og andre bil spesifikke ting som motorstyrke etc og ikke minst temperatur ute.

Det å ligge på motorvei i 110-120km/t mye som du nevner er nok største faktoren til hvorfor du har beregnet rekkevidde på GOM. Det å kjøre på Adaptive Cruise, evt sette bil i sport istede for eco, de å være tung og hard på akselerasjonspedalen vil være med å avgjøre GOM rekkevidde.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Balaklava

Sitat fra: Zimon på torsdag 20. desember 2018, klokken 12:44
GOM'en baserer antatt rekkevidde på å regne ut hvor mye batteriet har igjen, hvordan kjøremønster du har, hvordan aeorodynamikk og andre bil spesifikke ting som motorstyrke etc og ikke minst temperatur ute.

Det å ligge på motorvei i 110-120km/t mye som du nevner er nok største faktoren til hvorfor du har beregnet rekkevidde på GOM. Det å kjøre på Adaptive Cruise, evt sette bil i sport istede for eco, de å være tung og hard på akselerasjonspedalen vil være med å avgjøre GOM rekkevidde.

Helt klart. Samtidig går bilen, i mine øyne, utrolig effektivt på adaptive cruise på motorvei i fartsgrensa ifht andre biler jeg har hatt hvor det var mye å spare på å kjøre "manuelt".

Det er klart, når jeg leser om hypermiling og rekorder så skjønner jeg at det går an å kjøre ekstremt sparsommelig, men om en skal fra A til B langs motorvei med trafikk og vil følge "strømmen" så klarer ikke jeg å spare mye ifht å sette på cruise og lineassistant til "aktiv" i ecomodus.

Bare la bilen kjøre, den går veldig effektivt nær sagt uansett virker det som.
---
Men småkjøring når på vinteren, det suger utrolig med strøm og bilen er ganske flink til å stipulere kjørelengde ut fra det. Men etter noen dager med småkjøring, hvis jeg da kjører langtur så står telleren stille lenge. 


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA