Skrevet av Emne: Rekkevidde nå  (Lest 1409 ganger)

Janne Guldbjørnsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Rekkevidde nå
« på: Mandag 03. Desember 2018, klokken 09:21 »
Hei
Hva har dere i rekkevidde nå, og hvilken årsmodell, utstyrsklasse og modus bruker dere mest?

Jeg har en 2019, fullt utstyrt, kjører mest ECO, re gen nivå 3,  har ca 185-190km rekkevidde.

tuono

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde nå
« Svar #1 på: Mandag 03. Desember 2018, klokken 09:31 »
Tror ikke rekkevidden påvirkes så mye av modellåret  :)
På svarteste og kaldeste vinteren, med skikkelig vinterføre var jeg nede på 160 kilometer. Hadde sikkert blitt kortere om jeg i tillegg hadde kjørt motorveg. Men for å finne nærmeste motorveg må jeg over til Finland, så det problemet blir mer teoretisk.

AppleKnocker

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Mandag 03. Desember 2018, klokken 13:26 »
På 800 km langtur fra Danmark via Sverige med rundt null grader, våt vei, motvind:
Rundt 120-130 km mellom hurtigladingene. Ladet da til ca 80%.
Snittfart ca 100-105 på kjørecomputer. I praksis lå vi i 110-130 på cruise controll og ble lite forstyrret av annen trafikk.

Kjører i ECO på langturer som dette for å ha varmeapparatet i sparemodus. Regen på null. Men hvis CC er på så spiller det ingen rolle hva slags regen setting man har.
« Siste redigering: Mandag 03. Desember 2018, klokken 13:27 av AppleKnocker »
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Crown

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Mandag 03. Desember 2018, klokken 14:24 »
Har fortsatt over 200km. 2016-modell, teknikk.
Bruker regen 0 og 1 stort sett, normal modus. Ingen motorveier.
2016 Nissan Leaf Nordic 30kWh 6,6kW  (snart til salgs!)
2011 Subaru Outback diesel (snart til salgs!)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron i bestilling, estimert produksjon uke 15. Exclusive, galaxy blue/sort optikk.

Zimon

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Torsdag 06. Desember 2018, klokken 09:37 »
Fikk min Ioniq EV med teknikkpakke + skinn i Juni i år. Kjørt 12K+ til nå ca.

Digital termometer utenfor kjøkkenet viste -6,5 når jeg gikk å lagde meg frokost før jobb. Bilen viste -5 når jeg satte meg inn og startet den (ikke forvarming, så bilen og batteri var kald). GOM'en sa 197km rekkevidde.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

AppleKnocker

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Torsdag 06. Desember 2018, klokken 19:06 »
Måtte kjøre 170 km i dag på motorvei i minus 2-4 med snø halve veien. Startet med forvarmet bil, ECO og driver only. CC på 100 km/t på vei opp. CC på 80 på vei hjem. Hadde da 15 km igjen på GOM.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ESPN

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: ſøndag 09. Desember 2018, klokken 21:31 »
Fulladet 203-7km, lavest ved kuldeperiode med ca 3 grader minus. Kjører 120km daglig, kaldstarter 2 ganger daglig og varmer med 21 grader i bil, rattvarme og setevarme. Rest på GOM 55-9km ved hjemkomst . Piggdekk. Nesten alltid våte veier. 70-80 soner. Bruker litt ekstra varme front- og bakrute underveis mot dugg i tuneller. Dvs. ca 180km.
« Siste redigering: Torsdag 27. Desember 2018, klokken 22:04 av ESPN »

SoloSuper

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: Tirsdag 18. Desember 2018, klokken 22:29 »
Når jeg starter bilen om morgenen med en forvarmet bil til 22,5 grader og en utetemperatur på -6 grader viser den at jeg har 160/170km i rekkevidde. Jeg kjører hovedsakelig på motorvei (Tønsberg - Asker) i 110/120 km/t med cruisecontroll på hele veien (89km en vei), 21,5grader på med varme i ratt og sete samt radio/media på.
Når jeg ankommer kontoret står det at jeg har ca 40/60km igjen avhengig av forholdene. Mener jeg så snittforbruk lå på ca 1.9KW (?).
Så med min bruk anslår jeg at maks rekkevidde ligger på 130/140km under disse forholdene, jeg har bare brukt bilen i desember mnd å vet ikke hvordan den er når temperaturen øker.
(På returen i dag viste den at jeg hadde 39% igjen på batteriet og 57km rekkevidde)

Jeg må si jeg syntes det er overraskende at flere sier at de får beskjed om 200km + rekkevidde, når forholdene er tilsvarende det samme som jeg har og det er den samme bilen. Hvordan kan det ha seg?

« Siste redigering: Torsdag 20. Desember 2018, klokken 09:20 av SoloSuper »

Zimon

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: Torsdag 20. Desember 2018, klokken 12:44 »
GOM'en baserer antatt rekkevidde på å regne ut hvor mye batteriet har igjen, hvordan kjøremønster du har, hvordan aeorodynamikk og andre bil spesifikke ting som motorstyrke etc og ikke minst temperatur ute.

Det å ligge på motorvei i 110-120km/t mye som du nevner er nok største faktoren til hvorfor du har beregnet rekkevidde på GOM. Det å kjøre på Adaptive Cruise, evt sette bil i sport istede for eco, de å være tung og hard på akselerasjonspedalen vil være med å avgjøre GOM rekkevidde.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Sutalaus

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #9 på: Fredag 21. Desember 2018, klokken 21:38 »
GOM'en baserer antatt rekkevidde på å regne ut hvor mye batteriet har igjen, hvordan kjøremønster du har, hvordan aeorodynamikk og andre bil spesifikke ting som motorstyrke etc og ikke minst temperatur ute.

Det å ligge på motorvei i 110-120km/t mye som du nevner er nok største faktoren til hvorfor du har beregnet rekkevidde på GOM. Det å kjøre på Adaptive Cruise, evt sette bil i sport istede for eco, de å være tung og hard på akselerasjonspedalen vil være med å avgjøre GOM rekkevidde.

Helt klart. Samtidig går bilen, i mine øyne, utrolig effektivt på adaptive cruise på motorvei i fartsgrensa ifht andre biler jeg har hatt hvor det var mye å spare på å kjøre "manuelt".

Det er klart, når jeg leser om hypermiling og rekorder så skjønner jeg at det går an å kjøre ekstremt sparsommelig, men om en skal fra A til B langs motorvei med trafikk og vil følge "strømmen" så klarer ikke jeg å spare mye ifht å sette på cruise og lineassistant til "aktiv" i ecomodus.

Bare la bilen kjøre, den går veldig effektivt nær sagt uansett virker det som.
---
Men småkjøring når på vinteren, det suger utrolig med strøm og bilen er ganske flink til å stipulere kjørelengde ut fra det. Men etter noen dager med småkjøring, hvis jeg da kjører langtur så står telleren stille lenge.