Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIMO: Få bedre innsikt i bilen din (+ ~250 kr i vervebonus)

Startet av ardevd, mandag 29. januar 2024, klokken 23:20

« forrige - neste »

ardevd

Disclaimer: Jeg har ingen tilknytning til DIMO utover at jeg synes det er et kult prosjekt med mye potensiale.

Elbiler (og moderne biler generelt) har et helt enormt antall sensorer ombord, og du som forbruker får sjeldent innsikt i noe av det. Det å vite batterihelsen (SoH) feks burde jo være noe alle elbiler gjorde lett tilgjengelig, men man må istedenfor krangle med verkstedet. I tillegg sendes mye av dataene hjem til prodsenten som så selger det videre til ulike tredjeparter.

Kort fortalt gir DIMO deg følgende:
- En fin mobilapp som viser data om bilen din (enten via OBD2-adapter eller, noget mindre nyttig, via app connect)
- Ukentlig DIMO-rewards.
- Gir deg mulighet til å selv selge (anonyme) data om bilen din og bli kompensert for dette.
- Gir deg remote overvåking av din og eventuelle andre biler du knytter til kontoen din. Genialt for feks å lese ut feilmeldinger fra bilen til svigers!

DIMO som tjeneste er gratis (men du må eventuelt kjøpe OBD-adapteren) og utbetaler DIMO-rewards (1 DIMO = ~$0.5 i skrivende stund), og man får 50 DIMO ved å bruke koden MYPUBO

Jeg jobber for tiden på fritiden med å dekode OBD2-meldinger for diverse elbiler og håper å få på plass støtte for de fleste populære elbiler før sommeren :) Merk at støtten for elbiler per nå er ganske syltynn ettersom prosjektet er såpass nytt, men håper og tror det vil bedre seg mye fremover, og jo flere elbiler som oboardes jo høyere prioriteres støtten.

chargedup

Etter Jaguar appen din er jeg interessert i å teste en app/prosjekt du "anbefaler".
Regner med at du bruker en ODB dongle? Kan "kina/generisk" OBD dongle fungere, eller må man ha den offisielle?

Jeg får ikke logget inn via app connect, appen sier "feil e-postadresse eller passord" etter å ha tastet inn e-post eller tlf nummer. Den mener altså at jeg ikke har en konto hos Mercedes med samme info jeg bruker i mercedes appen.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ardevd

Jeg har ikke prøvd app-connect selv, men har ikke hørt annet enn at det skal fungere.

Du må ha DIMO sin OBD2 dongle dessverre (eventuelt heldigvis mtp sikkerhet) ettersom dongelen må ha internett-konnektivtet (LoRA / 4G)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA