Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selektivitet i underfordeling - samme sikring som i hovedfordeling?

Startet av Rævedilter, mandag 03. desember 2018, klokken 07:24

« forrige - neste »

Rævedilter

Mykje flinke folk her:

Skal ha 3x25A eller 3x32A 230V i garasjen til lading av Xen. Har kjøpt Tesla WC.
(Har også ein trafo 230/400V som eg vurderer å bruke)

Har 3x25A (automat) ut der i dag og egen underfordeling med 16/10A kurser (m. jfb)
Har 3x63A inn i huset.

Har vel ikkje lov til å setje ein 3x25A jfb. type B i underfordeling pg.a slektivitet?
Nå er det svært lite som i bruk til vanleg i denne underfordelinga.

Er enkleste løsysing:
Ny 3x40A automat i huset, ny dobbelisolert kabel, ny 3x32A jfb type B i underfordeling?


Andre forslag?

MyMuffin

Ettersom at underfordelingen allerede har flere kurser så ville jeg nok heller unngått den på følgende måte:

- ny 3x32A automat (u. jfb) i hovedfordelingen
- ny type B vern i samme skap. (denne har ingenting med selektivitet å gjøre, den skal kun være samme eller høyere merkestrøm som vernet som beskytter kursen.).
-Ny kabel rett ut i TWC.

Dette er forøvrig akkurat slik jeg har det.
Hos meg er type B vernet på 63A uten at det har noe å si selv om kursen er på 32A.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Rævedilter

Sikkert enkleste på kortsikt ja, men på lengre sikt må der jo opp to ladestasjoner, og da må eg flytte ut jfb type B til underfordelinga + ein ny, så kanskje like grett å gjere det med ein gang. Skal uansett skifte kabel ut til underfordelinga, det er luftspenn i dag, men vil ha det i rør og da blir det nok ein kabel ut.

geear

Sitat fra: MyMuffin på mandag 03. desember 2018, klokken 20:29
- ny type B vern i samme skap. (denne har ingenting med selektivitet å gjøre, den skal kun være samme eller høyere merkestrøm som vernet som beskytter kursen.).
En smule på siden, men kan du vise til hvor dette kravet står?

Elektriker satte inn 32A 3-fas sikring for solcelleanlegget mitt, men kun 25A jfb. type B. Sjansen for at produksjonen overstiger 25A 3-fas er minimal, men syns det var litt rar kombinasjon allikevel.

Rævedilter

Leverandøren har godkjent sitt vern for ein viss kontinuerlig belasting, i praksis forankoblet sikring.

Muffinman

Hm. Ikke B-vern på mitt solcelleanlegg, og jeg hadde nettopp DLE på besøk uten at de hadde noe å bemerke. Er det et krav på solcelleanlegg?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. desember 2018, klokken 21:40
Hm. Ikke B-vern på mitt solcelleanlegg, og jeg hadde nettopp DLE på besøk uten at de hadde noe å bemerke. Er det et krav på solcelleanlegg?

Ikke hvis det er galvanisk skille i inverteren, så vidt jeg vet. Eller at anlegget er montert før kravet kom, slik som mitt (ble montert i 2013). Eller at man har separat skilletrafo, f.eks trafo fra 230V til 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. desember 2018, klokken 21:40
Hm. Ikke B-vern på mitt solcelleanlegg, og jeg hadde nettopp DLE på besøk uten at de hadde noe å bemerke. Er det et krav på solcelleanlegg?
Sitat fra: NEK400:2018712.530.3.101 Strømstyrt jordfeilvern

Hvor et strømstyrt jordfeilvern er benyttet for å beskytte solcelle AC-forsyningskurser, skal det benyttes strømstyrt jordfeilvern type B i samsvar med NEK EN 62423, med mindre:

• produsentens montasje-/bruker-veiledning spesifiserer at vekselretteren har minst enkel adskillelse mellom AC-siden og DC-siden, eller

• installasjonen anordnes med enkel adskillelse mellom vekselretter og det strømstyrte jordfeilvernet vha. en transformator med adskilte viklinger, eller

• vekselretteren er i samsvar med NEK EN 62109-1 og produsentens montasje-/bruker-veiledning ikke spesifiserer at det ikke skal benyttes strømstyrt jordfeilvern type B. I slike tilfeller skal det strømstyrte jordfeilvernet velges i samsvar med produsentens montasje-/bruker-veiledning.

MyMuffin

Sitat fra: Rævedilter på mandag 03. desember 2018, klokken 21:23
Sikkert enkleste på kortsikt ja, men på lengre sikt må der jo opp to ladestasjoner, og da må eg flytte ut jfb type B til underfordelinga + ein ny, så kanskje like grett å gjere det med ein gang. Skal uansett skifte kabel ut til underfordelinga, det er luftspenn i dag, men vil ha det i rør og da blir det nok ein kabel ut.

Skal du etterhvert ha 2 TWC så kan disse stå på samme kurs med lastdeling. Der den ene er i master og den andre i slave modus.
Da legger du kun opp en strømkabel og en signalkabel fra den eksisterende TWC til den nye.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Rævedilter

Det er krav til separat jordfeilbryter pr. lader. Mulig eg skifter fra TWC til Ecolite med type B jfb. og smeller den rett på veggen i en 32A stikkontakt.

geear

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 04. desember 2018, klokken 21:08
Leverandøren har godkjent sitt vern for ein viss kontinuerlig belasting, i praksis forankoblet sikring.
https://www.eldirekte.no/download.ashx/5a106dec-7639-4086-81f7-b1aaee954837

Er denne jeg har. Såvidt jeg forstår den krever den maks 63A overlast/kortslutningssikring, selv om jordfeilbryteren er på 25A... så da skal oppsettet med 32A automatsikring være innafor..

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. desember 2018, klokken 23:42
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. desember 2018, klokken 21:40
Hm. Ikke B-vern på mitt solcelleanlegg, og jeg hadde nettopp DLE på besøk uten at de hadde noe å bemerke. Er det et krav på solcelleanlegg?

Ikke hvis det er galvanisk skille i inverteren, så vidt jeg vet. Eller at anlegget er montert før kravet kom, slik som mitt (ble montert i 2013). Eller at man har separat skilletrafo, f.eks trafo fra 230V til 400V.
Montert 2016, ikke B-vern. Inverteren er en Solaredge SE5000. Usikker på om den har galvanisk skille, men mistenker kanskje at kompetansen hos de fra DLE ikke var helt topp på dette området.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA