Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Medfølgende ladekabel

Startet av dissern, mandag 31. oktober 2011, klokken 07:36

« forrige - neste »

dissern

Heisann!

Noen som vet hvor lang den medfølgende ladekabelen er? Er den lang nok til å f.eks rygge inn mot et ladepunkt og så koble opp?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Kallagtunet


RuneW

Jeg synes den er både for lang og for bred. Er det noen som vet hvorfor "klumpen" må være inni gamperæva stor og tung? Er det noe vesentlig mer enn et rele og litt syreelektronikk der? Den trenger vel ikke være så stor som en brødboks for det?

Er den forresten vanntett? Når jeg prøvelånte en Leaf, måtte jeg lade den opp mens jeg var på jobb. Vi har kontakter ute på parkeringsplassen og da ble selvsagt denne klædden hengende ute i vær og vind. Er den laget for dette?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daggad

SitatEr den forresten vanntett? Når jeg prøvelånte en Leaf, måtte jeg lade den opp mens jeg var på jobb. Vi har kontakter ute på parkeringsplassen og da ble selvsagt denne klædden hengende ute i vær og vind. Er den laget for dette?

Det må den være ellers bør de levere en garasje med bilen som standardutstyr..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RuneW

Sitat fra: daggad på mandag 31. oktober 2011, klokken 08:25
Det må den være ellers bør de levere en garasje med bilen som standardutstyr..

Hehe - det hadde vært (enda mer) upraktisk å ha med i bagasjerommet...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: RuneW på mandag 31. oktober 2011, klokken 08:16
Er det noen som vet hvorfor "klumpen" må være inni ... stor og tung? Er det noe vesentlig mer enn et rele og litt syreelektronikk der?
Er den forresten vanntett?

Kladden inneholder ikke særlig mye mer enn rele og styreelektronikk (IP44). Skal jeg tippe, vil disse boksene halveres i størrelse hver 12. måned de neste 10 årene.
Kladden er vanntett i den forstand at den kan henge ute i vær og vind, også i Bergen. Ikke sett bilen til lading hvis du parkerer under vann.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

BE

Interessant å lære at kabelen er 7.5 meter lang, jeg skrinla akkurat nå installasjon av en ekstra stikkontakt i garasjen!

Men til de av dere som har erfaring med el-bil, finnes det noen måte å låse kabelen på når en bruker offentlige ladestasjoner, eller kan hvem som helst knabbe den?

Det er jo ikke akkurat en billig kabel dersom denne bare er å nappe med seg. Det beste måtte eventuelt være om hele kontrollboksen f.eks. bla lagt under panseret, og at det bare er ledningen som ligger i dagen, den koster ikke all verdens erstatte.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Lynet

Sitat fra: BE på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:05
Interessant å lære at kabelen er 7.5 meter lang, jeg skrinla akkurat nå installasjon av en ekstra stikkontakt i garasjen!

Men til de av dere som har erfaring med el-bil, finnes det noen måte å låse kabelen på når en bruker offentlige ladestasjoner, eller kan hvem som helst knabbe den?

Det er jo ikke akkurat en billig kabel dersom denne bare er å nappe med seg. Det beste måtte eventuelt være om hele kontrollboksen f.eks. bla lagt under panseret, og at det bare er ledningen som ligger i dagen, den koster ikke all verdens erstatte.

Sjekk et stykke ned i denne linken: http://translate.google.com/translate?sl=ja&tl=no&js=n&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fev.nissan.co.jp%2FLEAF%2FOPTION%2Fdop.html
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rilum

Sitat fra: BE på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:05
Interessant å lære at kabelen er 7.5 meter lang, jeg skrinla akkurat nå installasjon av en ekstra stikkontakt i garasjen!

Men til de av dere som har erfaring med el-bil, finnes det noen måte å låse kabelen på når en bruker offentlige ladestasjoner, eller kan hvem som helst knabbe den?

Det er jo ikke akkurat en billig kabel dersom denne bare er å nappe med seg. Det beste måtte eventuelt være om hele kontrollboksen f.eks. bla lagt under panseret, og at det bare er ledningen som ligger i dagen, den koster ikke all verdens erstatte.

Man kan låse den med en vanlig hengelås, den låser da sånn at man ikke får trykket inn "håndtaket" for å løsne ledingen fra bilen. Lurer på om det meste dere er laget av plast, så er vel ikke veldig sikkert, men bedre en ingen ting.

Noen av de låste ladestasjonene er det kanskje mulig å få låst igjen så man enten får kladden inni eller ikke får ut kontakten ??? Problemmet da er vel at de som vil rappe ledningen også har nøkkel  >:(

Vi får vel bare krysse fingerene for at dette ikke blir noe problem.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

dissern

Sitat fra: BE på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:05
Interessant å lære at kabelen er 7.5 meter lang, jeg skrinla akkurat nå installasjon av en ekstra stikkontakt i garasjen!

Samme meg meg :) Jeg skal til å få montert et nytt stikk med ny kurs i garasjen og at ladekabelen er såpass lang gjør at jeg slipper å installere flere stikk ift. om jeg kjører rett inn i garasjen eller rygger inn.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

RuneW

Det at den er hele 7.5 meter lang er sikkert fint for de som ikke kommer inntil en lader, men er faktisk bare pes ellers.

I mitt tilfelle skulle jeg lade med snuta helt inntil laderen, men den digre kveilen med tykk kabel hadde jeg ikke noe annet sted å gjøre av enn på bakken (i søla i regnvått vær)...

Jeg bare advarer: Ikke ha på pent tøy når du skal forsøke å sloss mot denne anacondaen for å få den ut av laderen og bak i kabelvesken in bagasjerommet.

Men man skal ikke se bort fra at det finnes langt bedre teknikker enn den jeg brukte  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Rilum på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:20
Man kan låse den med en vanlig hengelås, den låser da sånn at man ikke får trykket inn "håndtaket" for å løsne ledingen fra bilen. Lurer på om det meste dere er laget av plast, så er vel ikke veldig sikkert, men bedre en ingen ting.

Noen av de låste ladestasjonene er det kanskje mulig å få låst igjen så man enten får kladden inni eller ikke får ut kontakten ??? Problemmet da er vel at de som vil rappe ledningen også har nøkkel  >:(

Vi får vel bare krysse fingerene for at dette ikke blir noe problem.

En ekstra sikkerhet kan vel være å parkere forhjulet over ledningen. Da må bilen flyttes eller jekkes opp for å få løs ladekabelen. Kabelen skal etter det jeg skjønner tåle å bli overkjørt.

Ennå en løsning: Dra en sløyfe av kabelen gjennom en eke på lettmetallfelgen og fest til resten av kabelen med en kraftig hengelås.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Problem med for lang kabel kan muligens løses ved å bruke strips og "låse" fast kabelen i noen runder, men spørsmålet er om kontakten tåler vekten av hele denne rullen...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

Er ikke dette med store ladeklumper og kabel til overs et ganske kjent problem, slik at de fleste ladestasjoner burde hatt en krok man kan henge disse på? De kan man som foreslått stripse kabelen (eller bruke et stykke tau, som er enklere å åpne/lukke enn strips) til å henge opp kabelen på ladestolpen. Da slipper man at det ligger i vann og blir møkkete. Man kan til og med tre på en plastopse rundt etter "bunad-trekk"-metoden. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Sitat fra: Rilum på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:20
Vi får vel bare krysse fingerene for at dette ikke blir noe problem.

Når elbiler blir vanlig i polen, ukraina, romania og estland vil dette bli ett kjempeproblem...
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA