Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med lading på Czero

Startet av 1955boble, søndag 02. desember 2018, klokken 21:37

« forrige - neste »

1955boble

Jeg har en Czero som ikke tar til seg lading. Har prøvd tre forskjellige ladere, samme feil skjer med alle tre.
Følgende skjer. Viften starter, etter noen sekunder stopper den. Lader viser at den er ferdig. Ingen lamper inni bilen lyser.
Er et noen som har en god ide om hva dette kan være. Skal høre med forhandler i morgen. Takker for svar.

engolf

Att laddaren blinkar innebär att kladden/bilen har avbrutit laddningen. Du måste nog läsa ut eventuella felkoder. Hur gammal är bilen, gått långt?

elekTrond

Første og andre bud:
Kjøpte du bilen med feil eller har du hatt den lenge?

PS! Med "lader", mener du EVSE aka. ladekladden? Ikke den i bilen?  :)
'13 Mjau

plankeracer

Står bilen skikkelig i park? Jeg hadde problemer med dette(treg gearvelger). Det viste seg at å smøre gear overføringer ordnet dette.
Jeg vet ikke hvordan det gjøres, så jeg spurte om verkstedet kunne gjøre det når den likevel var på service.

1955boble

Det er en 2011 mod som har gått ca 70000. Bilen ble kjøpt uten feil. Den hadde også nylig vært på service og bremse skift. Lading har fungert fint frem til fredag som var. Har snakket med merkeverksted og elbilene i Asker. Vegger sier at det er ladekonverter som har gått, mulig en sikring i denne. Priser fra 17500 - 35000kr. Så har lyst å fikse dette så rimelig som mulig. Takker for de svarene som er kommet.

engolf

Har du försökt hurtiglade bilen?
Att konvertern går sönder kan ju självklart inträffa på en så gammal bil:( Det finns dock rimliga brukta delar att få tag i (finndel.no)

HeltElektrisk

I dag har jeg fått samme problemet. Zero'n tar ikke til seg lading. Har forsøkt på flere ladere. Når jeg setter i kontakten starter vifta i noen sekunder før ladingen bare avbrytes. Ingen feilmeldinger i verken display på bilen eller på ladestasjon. Skal teste på en hurtiglader på vei hjem fra jobb i dag for å se om bilen tar lading derfra.
Gearvelgeren (park) er ikke problemet.
Ut i fra det jeg leser på forumet er det sannsynligvis en ladekonverter som er gått... Er det andre (enkle/rimeligere) ting som kan forårsake feilen?
"Ladekonverter" høres høres dyrt ut. Noen som har erfaring/oppskrift på en rimelig løsning for en stakkar uten spesiell peiling verken på å skru bil - eller å holde på med høyspenning.... ??? Jeg bor i Kristiansand dersom det kan ha betydning...

Håper på noen gode svar her...  :+1:
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

TB

Det har vært omtalt en sikring inne i laderen som også kan være årsaken. Den koster ikke mye, og er mulig å komme til via bagasjerommet slik jeg har forstått. (Men har ikke åpent her selv.)

Du kan også se på denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=45601.0
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

HeltElektrisk

Sitat fra: TB på lørdag 04. mai 2019, klokken 14:18
Det har vært omtalt en sikring inne i laderen som også kan være årsaken. Den koster ikke mye, og er mulig å komme til via bagasjerommet slik jeg har forstått. (Men har ikke åpent her selv.)

Du kan også se på denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=45601.0

Tusen takk for svar. Er det noen som har link til saken om sikring som kan være årsaken og som er tilgjengelig fra bagasjerommet?
Hurtiglading fungerer forresten som ventet.... Er redd dette fort betyr at bilen må skrotes....
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

engolf

Brukte batteriladdare finns på finndel för ca 6000 kr och uppöver. Självklart tillkommer monteringen om du inte kan göra det själv. Sen får du tänka ut vad bilen är värd för dig, och om det är värt att investera 10-15 lakan i reparationer.

TB

Sitat fra: HeltElektrisk på søndag 05. mai 2019, klokken 15:28
Sitat fra: TB på lørdag 04. mai 2019, klokken 14:18
Det har vært omtalt en sikring inne i laderen som også kan være årsaken. Den koster ikke mye, og er mulig å komme til via bagasjerommet slik jeg har forstått. (Men har ikke åpent her selv.)

Du kan også se på denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=45601.0

Tusen takk for svar. Er det noen som har link til saken om sikring som kan være årsaken og som er tilgjengelig fra bagasjerommet?
Hurtiglading fungerer forresten som ventet.... Er redd dette fort betyr at bilen må skrotes....
Bør få gjort en diagnose før den skrotes.. Hvor er du i landet?

Verksted kan lese ut feilkoder, eller du kan kjøpe en feilkodeleser. Eller, noen som har en feilkodeleser.
(Jeg har bare app for å lese ut batteristatus, ikke komplette feilkoder.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

HeltElektrisk

Kristiansand.
Bilen skal inn for feilsøking på merkeverksted til fredag, - men har ikke veldig stor tro på at dette er en "quickfix".
Den er akkurat EU-godkjent. Byttet bremserørene (som har vært litt problematiske på trillingen) og hadde egentlig tenkt at den skulle holde fint til vårt bruk 3-4 år til.

Men ja - nå får vi se hva verkstedet sier først. Takk for svar TB!
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

HeltElektrisk

Sitat fra: engolf på søndag 05. mai 2019, klokken 16:28
Brukte batteriladdare finns på finndel för ca 6000 kr och uppöver. Självklart tillkommer monteringen om du inte kan göra det själv. Sen får du tänka ut vad bilen är värd för dig, och om det är värt att investera 10-15 lakan i reparationer.

Er nok ikke batteriet det er noe galt med her... Men takk for tips
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

TB

Sitat fra: HeltElektrisk på søndag 05. mai 2019, klokken 17:07
Kristiansand.
Bilen skal inn for feilsøking på merkeverksted til fredag, - men har ikke veldig stor tro på at dette er en "quickfix".
Den er akkurat EU-godkjent. Byttet bremserørene (som har vært litt problematiske på trillingen) og hadde egentlig tenkt at den skulle holde fint til vårt bruk 3-4 år til.

Men ja - nå får vi se hva verkstedet sier først. Takk for svar TB!
Ser du hadde skrevet Kristiansand lengre opp i tråden nå, jeg som ikke hadde sett det.

Ja, alltid kjedelig når slikt skjer, håper det blir løst på enkelt vis.
Slik jeg forstår er symptomene slik:
- tar ikke lading fra medfølgende ladekabel, eller via type 2 kabel. Testet med flere kabler og flere steder.
- den tar lading via hurtiglader.
- kjører som normalt, ingen feil eller varsel.
- AC fungerer som normalt.

Om det var batteriet burde også hurtiglader feile, det er en større påkjenning med hurtiglading enn normallading. Tyder på at feilen er i selve likeretteren, fra 230 V AC til likespenning til batteriet.
Så får vi se til fredag hvor sanndrømt jeg er...  :angel:
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Batteriladdare skrev jag (batterilader):)

Sitat fra: HeltElektrisk på søndag 05. mai 2019, klokken 20:22
Sitat fra: engolf på søndag 05. mai 2019, klokken 16:28
Brukte batteriladdare finns på finndel för ca 6000 kr och uppöver. Självklart tillkommer monteringen om du inte kan göra det själv. Sen får du tänka ut vad bilen är värd för dig, och om det är värt att investera 10-15 lakan i reparationer.

Er nok ikke batteriet det er noe galt med her... Men takk for tips

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA