Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

For lat til bilvask

Startet av Mr.F, søndag 02. desember 2018, klokken 17:49

« forrige - neste »

Ampéreson

#15
Skal man vaske bilen i maskin, må en i det minste spandere skikkelig polering og voksing av bilen årlig. Dette da vask i maskin er såpass skadelig. Kjøpte for noen år siden en 911 fra Tyskland, den hadde kun blitt vasket i maskin ble jeg fortalt av selger, da han var meget glad i å holde bilen ren og pen. Den var matt og slitt, men etter en lang helg med rubbing, polering og voks ble den atter flott igjen. Dette er ikke tilfelle for Tesla, med en Tesla må lakken tas vare på da lakkkvaliteten ikke er den samme, mye tynnere lag med lakk og ikke minst klarlakk.

Etter min mening, sparer man penger og lakken ved å gjøre jobben selv. Da om man gjør det rett selvfølgelig. Man trenger ikke ha en glinsende flott bil året rundt, har man et godt lag med polering og voks i bunn tar ikke lakken særlig skade av å være skitten mer enn ofte gjennom vinteren. Polering fyller småhull i lakken, mens voks glatter over det. Å vaske ofte i en vaskemaskin er enkelt, kjapt og veldig skadelig for lakken.

Anbefaler to bøtter, skyllebøtte og en med såpe i, microfiber vaskehanske, polering med Fussocoat en gang i året.  Jeg har bilvask og polering som hobby og Fusso Coat er uten tvil det beste jeg har vært borti, bedre enn Turtlewax, Swisswax og Autoglym.

Produkter


2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

geear

Sitat fra: Amperson på mandag 03. desember 2018, klokken 10:04
Dette er ikke tilfelle for Tesla, med en Tesla må lakken tas vare på da lakkkvaliteten ikke er den samme, mye tynnere lag med lakk og ikke minst klarlakk.
Har du dokumentasjon på at Tesla har mye tynnere lakk enn Porsche?

Her er iallfall en kilde til info:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

https://youtu.be/JVQuUE-4zeU?t=384

Ampéreson

Porsche sikter til 130 micron tykt lag over hele bilen med 200 micron tykt lag foran og på panser. Husker dette fra min tid som Porsche entusiast. Men tror også at lakken til Tesla har blitt forbedret gjennom årene. Min 2014 har nok ikke samme kvalitet som 2018 utgavene. Husker spesielt svarte fra 2013 og 2014 var vanskelig å holde fine.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

OlaM

Sitat fra: gr på mandag 03. desember 2018, klokken 10:39

Har du dokumentasjon på at Tesla har mye tynnere lakk enn Porsche?

Her er iallfall en kilde til info:


Den der er ganske nylig, det er vel en av mange ting som har blitt fikset opp gjennom årene. Her er et tilfelle fra tidligere:

Sitat
Sep 7, 2013

I just spent the last 20 minutes going around the car and measuring the thickness of the paint with a Nicetu coating thickness gauge and got anywhere from 65 to 75 microns (2.55 to 2.95 mils). I have no pano roof, and the thickness up there ranged from 85 to 105 microns (3.3 to 4.1 mils). Not a whole lot of room to work with; seems very thin. The gauge was calibrated with a 3% error.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/clearcoat-and-paint-thickness-measurements.21161/
'21 3LR

Klykken

https://www.detailersclub.no/lakkinformasjon/tesla/

Her er også noe.

Jevnt over har de fleste biler rundt 100-150µ som snitt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

cra

Men er det bare tykkelsen som teller? 10cm isopor er jo mye tykkere enn 10mm kryssfiner, men det er litt forskjell i slitestyrke på dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Nei, men det gir en indikasjon på "slitestyrke" (i mangel av bedre ord) f.eks i forbindelse med polering og ripefjerning. Få vil polere biler som har lavere tykkelse enn 80µ f.eks, fordi det da begynner å bli rimelig tynne lag. F.eks kan klarlakken være det tynneste av de lagene, og da er man screwed om man polerer med for grovt skyts.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: Amperson på mandag 03. desember 2018, klokken 10:49
Porsche sikter til 130 micron tykt lag over hele bilen med 200 micron tykt lag foran og på panser. Husker dette fra min tid som Porsche entusiast. Men tror også at lakken til Tesla har blitt forbedret gjennom årene. Min 2014 har nok ikke samme kvalitet som 2018 utgavene. Husker spesielt svarte fra 2013 og 2014 var vanskelig å holde fine.
Målingene fra Youtube-videoen viser noe helt annet dor Porsche sin del...

Klykken

Det butter i det at om du vil ta vare på glansen i lakken, så vask bilen med omhu for hånd.
Er ikke lakk så nøye, så pløy over bilen i automatvasken.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

noto

Har dolphin grey og trenger ikke fare over like ofte som de som har hvit og svart, men kjører den alltid i maskinvask. For mitt øye ser den etter mer enn 5 år fortsatt blank og fin ut nyvasket. Har ikke finmyst med forstørrelsesglass riktignok, men ser heller ikke poenget med det.

Klykken

Det er nettopp det. Så lenge en selv er fornøyd.
Noen av oss er mer gal enn andre :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

#26
Sitat fra: noto på mandag 03. desember 2018, klokken 23:01
Har dolphin grey og trenger ikke fare over like ofte som de som har hvit og svart, men kjører den alltid i maskinvask. For mitt øye ser den etter mer enn 5 år fortsatt blank og fin ut nyvasket. Har ikke finmyst med forstørrelsesglass riktignok, men ser heller ikke poenget med det.
Dette er som hifi, noen syns BOSE er himmelen, mens for andre er BOSE et banneord, for alt må koste ti ganger mer, minst.

Se på panelene på bilen din med litt god vinkel i sollyset, eller med en sterk LED-lykt på skrå, og den er garantert full av vaskeriper. For noen betyr det mye, for andre betyr det ingenting. På detailersclub.no er det noen tusen som vil ha vaskeripefri bil. ;)

noto

Jeg ser ikke poenget med å studere lakken på nært hold i en spesiell vinkel og med et spesielt lys for å avsløre ev. riper som ellers ikke er synlige. Lyd derimot..

Øyvind.h

Var med en kamerat som så på P85 som var mye børstevasket. Baklysene var ganske matte av all slitasjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: noto på tirsdag 04. desember 2018, klokken 09:26
Jeg ser ikke poenget med å studere lakken på nært hold i en spesiell vinkel og med et spesielt lys for å avsløre ev. riper som ellers ikke er synlige. Lyd derimot..
Ja, akkurat som at lyd er lyd samme hvordan du hører den, iallfall bare det er masse bass, ikke sant? Hvorfor bruke masse penger på høyttalere når man får Cerwin Vega til en hyggelig penge på Finn? 8)

De som ser det, ser det på lang avstand, dessverre. Bilen blir matt og blass, og som regel masse swirls. Jeg tåler fint litt vaskeriper, men syns for eksempel at folierte biler ser mindre bra ut, de mister all glans og dybde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA