Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motor støy? Støy som kommer med øket fart.

Startet av Carl J Salicath, søndag 02. desember 2018, klokken 16:11

« forrige - neste »

Carl J Salicath

Har en 2000 Classic som har gått ca 110000 km.

Fra den ene dagen til den andre har det støy som er avhengig av fart. Virker som støy fra motor, da den øker med pådrag. Forslag mottas.

Yeyeye

Prøv gjerne å forklare eller ta opp en lyd/videoklipp.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Carl J Salicath

#2
Har kommet fram til at lyd må komme fra bremse calipere,har også var varme skiver. Pluss at vi bruker mye batteri.
Spørsmål om repsett til Bendix 48 caliper.(Ikke 52 mm, det var en måle feil)
Når jeg søker på Peugout 106, er det 48 mm. Har noen et varenr jeg kan søke på?

Yeyeye

Har opplevd hengende bremser flere ganger tidligere. Det var ikke rust eller mye skitt på stempel/sylinder, men mener det ble en hel del lettere å klemme inn etter å ha vært ute med det og gjort rent stempel, pakning og sylinder. Hos meg innbiller jeg meg at klossene henger seg noe innfestningen pga den kileformede låsepatenten, rust og dritt. Smører opp og rengjør + galvspray på det meste ved hjulskift, holder det i sjakk.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Carl J Salicath

Jeg må bare spørre litt mer her da lyd ikke blir borte.
Men bremser lå på begge sider foran, slik at økt strømforbruk kom av dette. Men denne lyden er ganske lik regenerering ved bremsing. Kan det være slik at regenerering konstant står på, ikke bare ved nedbremsing? Trenger jeg en reboot av bil? Av med 12 batteri??

Caspar

Det vil du vel veldig lett kunne finne ut av ved å forsøke å slå regen av og på, og se om du merker noe forskjell. Bremsene føles vesentlig svakere (du trenger mere pedalkraft) uten regen
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Carl J Salicath

Ikke helt fredig med lyd ennå, jo da calipper lå på. Men er denne motor lyden riktig? Står her Thinken med forhjul i lufta. Mener der er noe feil her, høres mekanisk ut.

elektrolux

Deilig å høre lyden av Think Classic. Men inn i mellom lyden av den italienske girkassen og hviningen fra Simotion og Siemens motoren er det noe dypere brummende/hakkende lagerlyd.

Med hjulene i luften får du vinkelfeil på CV leddene og får framhevet feil på disse. Øker lyden i svingkjøring antyder det hjullageret. Jeg heller mot hjullagerfeil. Hadde lignende på en Think jeg er "fadder" for, og endte opp med å bytte "alt" d.v.s både drivaksler og fjørbein med andre hjullager før lyden forsvant.

På den bilen ble lyden markant fra ca 40 km/t men er vekke nå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl J Salicath

Takker for svar, hjullager er kjøpt og bil er under arbeid. Men jeg ser at høyre drivaksel burde byttes da manskjett har har mistet låsering, mye rust rundt den. Er det 106/Saxo som er de jeg kan kjøpe?

elektrolux

Hvorfor ikke kjøpe en brukt.

Ligger nok slike rundt om overalt i Norge. Bl.a flere her i Stavanger
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl J Salicath

Motor støy kom fra høyre hjullager, var litt jobb å få dette ut. Fjerbein ble tatt med til lokalt verksted, de presset ut lager og satt inn det nye. Thinken er nå veien igjen:).


Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA