Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For dårlig opplæring i lading? Hvor ofte har du hjulpet en ny elbileier?

Startet av Panduck, fredag 30. november 2018, klokken 08:43

« forrige - neste »

Panduck

Når vi fikk får første elbil, var møtet med hurtiglading litt skremmende, fordi chademopluggen var ekstremt vrien på de laderene, og de fungerte ofte ikke. Men å faktisk starte lading med brikke, det gikk problemfritt.

Men så er jeg en sånn IT-nerd. Jeg har etterhvert forstått at det ikke er like enkelt for alle.

Hvor ofte har folk hjulpet andre med å komme igang med lading? Jeg husker rett og slett ikke hvor mange jeg ha måttet gi et "innføring i lading av elbil" kurs. Det er alt fra folk som ikke forstår hvor ladekabelen skal plugges inn i hurtigladeren, folk som velger AC fremfor DC når det er helt klart at det vil ta timesvis å lade og koste langt mer, og det aller mest vanlige, folk som ikke klarer å starte ladingen fordi de ikke forstår hvordan det gjøres.

Selges det inn som "hurtiglading er så enkelt at alle kan gjøre det uten problem!" og så får folk seg en overraskelse når de står der og ikke får startet laderen? Burde selger gjøre mer? Når jeg hører fra folk i USA, så får de bil med fungerende ladebrikke. Burde liknende gjøres her også? Jeg har flere ganger opplevd at folk ikke har klart å registrere ladebrikken riktig, eller rett og slett ikke vært klar over at det må gjøres...

Jo, folk burde kanskje sette seg bedre inn i ting. Det jeg lurer på er om folk i det heletatt forstår at de burde gjøre det, eller om det blir presentert som så enkelt, at de ikke vet at det er nødvendig.

goggo

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hjulpet andre. Når jeg ser noen stå der og plundre eller ser usikre ut, så spør jeg alltid på en høflig måte om de har problemer og trenger hjelp. Stort sett så er det folk som står og knoter med SMS og ikke får det til, men to eller tre ganger har det også vært folk som har kjøpt ZOE og ikke har fått med seg at den ikke kan hurtiglade, og at eneste måten å lade den på tur er med den kabelen som henger i garasjen hjemme...

Har truffet mange hyggelige folk på denne måten, og oppfordret mange til å skaffe seg RFID brikker.

Kommer aldri til å glemme det unge paret som var ute på sin første tur med ny I3 midt på natta på GK laderen på Storo i Oslo. De sto og knota med SMS for å starte/stoppe, og hadde nesten bestemt seg for å levere tilbake bilen til forhandleren neste dag for slikt styr orket de ikke å forholde seg til...
Det var da jeg fant ut at GK brikka mi kunne starte to ladesesjoner samtidig :)
Tror/håper at de bestilte brikke neste dag, og beholdt den fine bilen :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Vollis47

Etter at jeg selv hadde fiklet med hurtigladere med bruk av alt fra brikke, App, SMS og telefon til kundeservice en 8-10 ganger har jeg også hjulpet en del andre nybegynnere. På den måten har jeg truffet på mange hyggelige mennesker.

Men det er nok ikke tvil om at altfor mange selgere bagatelliserer utfordringene med hurtiglading. For når du står der i regn og blåst og ikke får startet hurtiglading fordi det egentlig er noe feil med ladeboksen, da er det lett å bli skuffet over elbil.

Når det i tillegg er mange forskjellige ladebokser og rutiner for rekkefølgen med tilkobling, lese brikke, starte og stoppe, ja da er det ikke så lett. Med mindre du har Tesla da.

Det er jo så mye enklere med Tesla, plugg i og lad! Det kan selvsagt være feil med Tesla sine ladestasjoner også, men jeg har ennå ikke opplevd annet enn å kjøre rett inn, ja rygge inn de fleste plasser, koble til og vente på at bilen er ferdigladet. Så er det bare å koble fra og kjøre lykkelig videre. Stresset med lading er nesten 100% borte. Selv kjøring i utlandet går uten å tenke på et titalls abonnementer, ladebrikker og betalingskort.

Med ionity er det kanskje bedringer i sikte.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

zbk

Jeg har også møtt forbausende mange som står og knoter ved laderne og prøver å hjelpe etter beste evne. De fleste klarer seg likevel greit, men setter pris på at noen står og venter til de er i gang. SMS virker til å være en gjenganger for dem som knoter.

Har selv hatt store problemer med Fortum, selv som "erfaren" elbilist, pga måten de har valgt der man må koble hver brikke/app til betalingsmåte. Det gikk mange telefoner til brukerstøtte før jeg endelig fikk informasjon om dette når jeg prøvde å lade i Sverige... Ikke rart at man kan bli frustrert som ny bruker da.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

goggo

Sitat fra: zbk på fredag 30. november 2018, klokken 10:32
Har selv hatt store problemer med Fortum, selv som "erfaren" elbilist, pga måten de har valgt der man må koble hver brikke/app til betalingsmåte. Det gikk mange telefoner til brukerstøtte før jeg endelig fikk informasjon om dette når jeg prøvde å lade i Sverige... Ikke rart at man kan bli frustrert som ny bruker da.

Ikke tvil om at Fortum er mer trøblete enn GK for uerfarne brukere.

  • Større andel av laderne som har problemer (virker det som)
  • knotete APP og betalingsoppsett. Det siste jeg oppdaget er at på kredittkort med regionsperre så må man tillate "internetthandel" på kortet for at det skal fungere hos Fortum. Det holder ikke at Norge/Scandinavia er tillatt.
  • Adskilt support-tjeneste for teknisk support og betalings/faktura greier. Og disse to avdelinger ser ut til å absolutt ikke ville kommunisere med hverandre, og den ene avdelingen kan ikke sette over til den andre (hvis ikke det er endret i den siste tiden da, det er en stund siden jeg gav opp å kontakte dem).
    Som kunde hos Fortum så får jeg følelsen av at jeg er et "nødvendig onde", og ikke grunnen til at de eksisterer som leverandør.

Når GK da attpåtil er mye billigere på grunn av volumrabatten og gode rabattavtaler med LOS og NAF, så har jeg helt gått over til GK og bruker Fortum kun som backup og der GK ikke har ladere.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Sitat fra: goggo på fredag 30. november 2018, klokken 10:58
Når GK da attpåtil er mye billigere på grunn av volumrabatten og gode rabattavtaler med LOS og NAF, så har jeg helt gått over til GK og bruker Fortum kun som backup og der GK ikke har ladere.

Opplevelser p.g.a feil og p.g.a at man ikke klarer å starte ladere som faktisk fungerer er litt forskjellig, det første kan man ikke gjøre så alt for mye med, det andre kunne man opplære litt for å unngå. Men inntrykk av elbil som "enkelt" hjelpes ikke av stadige problem med laderenee, og det er rett og slett trist å se hvor mye Fortum sliter nå om dagen med stabilitet på ladere, og ladekart som overhode ikke reflekterer hva status faktisk er (de hadde et kart som fungerte, og erstattet det med noe som er nær ubrukelig)

Det er bra at andre aktører begynner å få opp nett (GK har vokst voldsomt, BKK begynner å satse(?), CircleK satser på egenhånd og Ionity har en rekke lokasjoner på gang. Men det hjelper ikke om folk ikke klarer å starte ladingen. Jeg synes bilselgere burde litt mer ærlige med å fortelle ny-bil-eierene at de bør ha litt starthjelp første gang de skal lade.

Orbit

Noen eksempler:

  • Får ikke startet lading, på grunn av feil app/RFID, f.eks GK-RFID på Fortum-lader.
  • Mangler abonnement på "alle" ladere
  • Vet ikke at det kreves abonnement, spesielt på Tesla på type-2 ladere (er bortskjemt med plug&play fra SC)
  • Har lånt elbil av venn (tydeligvis uten tilstrekkelig opplæring)
  • Tror det er "feil" på laderen, når den sier det tar flere timer å fullade (med kaldt batteri på vinteren)
Litt mer opplæring kunne nok vært på plass, men samtidig er det lettere å lære dette ved en lader enn på papiret. All forhandlere burde hatt en (dummy-)lader til å demonstrere på. Generelt så virker det som de fleste er velvillige til å hjelpe de som trenger det, inkludert å donere noen lademinutter på eget abonnement om nødvendig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Joltus

Vi fikk, riktignok på oppfordring fra oss, vist lading via sms hos Ålgård auto.

Mange forhandlere har jo hurtiglader utenfor.

Roy Aasen

Jeg var og sniktitta på andre som skulle lade før jeg prøvde selv ;). Det var "opplæringen" min :)

Ellers så fikk jeg med ladebrikke/medlemskap fra Elbilforeningen.
Til å begynne la jeg inn appene fra GK og fortum på konas smarte telefon og brukte de. Funket til min forbøffelse ganske bra. (Ett par feiltrykkinger osv til og begynne med, men kurant.)
(Har senere kun brukt rfid-brikken).

Har en gang måtte hjelpe en hjelpesløs en..han fikk lade på min brikke så han kom seg videre. (Han hadde lånt bil, ja :laugh: :laugh:)


Burger

Jeg er mest skremt av at man ikke prøvekjører bil før man kjøper.

Fikk med meg ladebrikke fra forhandler, knota litt og måtte ringe å få hjelp for å få ut ladepistol. De gamle laderne på Værnes var notoriske for dette.

Etter første elbila kom i hus, så tvang jeg kona til å hurtiglade før hun måtte. Mye knurring om det, men glad i ettertid.

Men hjelper en tre-fire personer i året. Er også en del Leaf eiere jeg tipser på vinteren at å trykke to ganger på start uten bremsen inne starter radio+varme apparat.

Også tipse om at de kan koble seg til på samme lader og starte lading, så starter det med en gang jeg kobler fra så de slipper å vente på meg. Sender som regel sms med lading startet så de kan vite at lading startet.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Panduck

Dagens... Avslutter lading på McD Gardermoen og skal til å sette meg inn i bilen, når en SoulEV stopper ved siden av, en eldre mann går ut, og begynner å legge ut om hvor vanskelig det er å finne disse laderene. Jeg burde da forstått at jeg burde bare smilt, ristet på hodet, satt meg inn og kjørt, men jeg sa at "ja dette er jo noen av de mer bortgjemte laderene" (de er jo på baksiden av McD, ikke superlett å se...).

Så legger han ut om hvor idiotiske elbiler er, hvordan vi har blitt lurt til å kjøpe de, hvor ille det er at det sted som Jessheim ikke kan ha hurtigladere, og når han ser at det er Fortumladere, hvor horribelt fortum er, svindelselskap!

Jeg skal akuratt til å sette meg inn, så spør han meg "men du, hvordan er det jeg starter lading her? husker ikke det jeg!"

Superdilemma. Enten bare rister jeg på hodet og drar,  hvorfor skal jeg hjelpe en fyr som bare langer ut dritt om elbiler? Men da gir han enda mer grunner til å hate elbil...

"Du må legge brikken din der og trykke start" - Oh, BRIKKA, den hadde han kasta, fortum hadde svindlet han inn i en strømavtale og ikke pokkern om han skulle ha brikka deres!

Appen hadde han, men etter å ha rotet rundt på telefonen sin, så hadde han ikke den alikevel.

"Send SMS til 2430, skriv START 315A" sier jeg.

*venter*

"hvorfor skjer et ikke noe??" lurer han på. "Du skrev SMS til 2430?" OOH 2430, ikke 2340!!!

Til slutt får han startet lading, er iallefall takknemling for hjelp. Jeg setter meg inn i bilen og ser at det står en eGolf og venter, mens jeg har stått der, UTEN å lade, mens jeg hjelper denne fyren. Neste gang tror jeg at jeg skal ta "bare dra" alternativet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA