Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilværelse med ladbar hybrid i Oslo uten hjemmeladingsmulighet?

Startet av charliefoxtrot, søndag 02. desember 2018, klokken 10:13

« forrige - neste »

charliefoxtrot

Jeg lurer på hvordan den praktiske tilnærmingen til en slik tilværelse blir.

1. Hva er ladehastigheten på de kommunale ladeplassene?
2. Hvordan er tilgjengeligheten/sirkulasjonen på disse ladestasjonene gitt at det pt. er gratis å lade og parkere på de? 
3. Er det realistisk/gjennomførbart å basere ladingen sin på disse ladeplassene per i dag?
4. Vet man når det faktisk blir innført betalingen på de?
5. Hvilke andre ladealternativer anbefales?
6. Hva koster det å lade på disse med eksempelvis et 10kWt-batteri med ladeeffekt på 3,3 kW?

Forusetninger: ca. 3 mil rekkevidde på eldrift. Ukentlig kjørelengde: ca. 3 mil.
 

Orbit


  • På gamle stolper med vanlig stikkontakt, vil du normalt ikke få mer enn 2.3kW på grunn av begrensning i ladekabelen. På de med type-2, får du normalt 3.7kW, men de skal etterhvert sette opp flere med høyere effekt enn dette.
  • Mye/alltid opptatt, spesielt i vinterhalvåret.
  • Dersom du klarer deg med ukentlig lading, og er litt fleksibel på når du gjør det, kan det være overkommelig. Men å forevente å finne plass på ettermiddag/kveld er nok litt optimistisk. Følg med på stolpene i "ditt" område over noen uker, så får du et greit bilde.
  • I løpet av 2019 (som også vil hjelpe litt på tilgjengeligheten)
  • Det er flere kommersielle ladetilbydere, men dette blir oftest dyrere enn hjemmelading. En del butikker/kjøpesenter har lademuligheter, men noen ganger kun for elbil. Bor du i nærheten av Vulkan, er det gratis lading (inntil videre) på kveld/natt, men du må betale for parkering med en hybrid.
  • På de kommunale plassene blir det 10 kr/time på dag, halvparten på natt. Du trenger 3.5-4 timer for å fullade helt fra null
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Har ingen erfaring med ladbar hybrid.
Min tanke er at skal ladbar hybrid fungere godt er det mye småkjøring (der en kan lade før hver tur) og noen lange turer, der det ikke er mulig å lade. Dermed er ikke ren El et alternativ.

Fordelen med ladbar hybrid er at du kan bruke bilen uavhengig om du har mulighet til å lade den. Men, vil det bli mye styr for lite? En elbil har gjerne større batteri og kan lades "av og til". En (brukt) bensin eller diesel bil er gjerne rimelige i innkjøp og har mindre forbruk på langkjøring enn ladbar hyrbid som ikke lades?

Mulig jeg tar feil. Korriger meg gjerne.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

charliefoxtrot

Takk for svar!

"3. Dersom du klarer deg med ukentlig lading, og er litt fleksibel på når du gjør det, kan det være overkommelig. Men å forevente å finne plass på ettermiddag/kveld er nok litt optimistisk. Følg med på stolpene i "ditt" område over noen uker, så får du et greit bilde."

Er disse stolpene koblet til nettet og viser tilgjengelighet i en app?

"5. Det er flere kommersielle ladetilbydere, men dette blir oftest dyrere enn hjemmelading. En del butikker/kjøpesenter har lademuligheter, men noen ganger kun for elbil. Bor du i nærheten av Vulkan, er det gratis lading (inntil videre) på kveld/natt, men du må betale for parkering med en hybrid."

Jeg bor ikke langt fra Vulkan. Så der kan man lade gratis etter kl. 17 der, men må betale kr. 18,- per påbegynte halvtime for å parkere i anlegget for å gjøre det. Det høres jo ikke spesielt kostnadseffektivt ut, for å si det mildt.
 


leafnor

Har ladbar hybrid (Outlander) og El-bil (Leaf). Min erfaring tilsier du får et fryktelig pes for lite.
Du kan maks få ladet en hybrid i 3 kW (14A på 220V), og kladden som gjenrne følger med lader på ca 2 kW. Så alt etter som effekt lader du fullt på mellom 3-5 timer.
Å betale 36/time for å lade blir dyrt.
Nå bor ikke jeg i Oslo, men vært der med Leaf noen ganger. Skal forsøke megmed svar på dine spm:
1. Hva er ladehastigheten på de kommunale ladeplassene?
Mellom 2 og 3 kW får du, altså 3-5 timer ladetid
2. Hvordan er tilgjengeligheten/sirkulasjonen på disse ladestasjonene gitt at det pt. er gratis å lade og parkere på de? 
Min observasjon er at det er enklere å vinne liten premier i lotto, så du vil oftest ikke finne plass,
3. Er det realistisk/gjennomførbart å basere ladingen sin på disse ladeplassene per i dag?
Nei
4. Vet man når det faktisk blir innført betalingen på de?
Nei
5. Hvilke andre ladealternativer anbefales?
På alle mulige plasser du måtte finne å parkere på. Men sikkert like vanskelig å finne plass. Grønn Kontakt er de som har "billigst" ladepris for en med Hybrid. Sjekk for langt det er til nærmeste TYPE2 lader fra Grønn kontakt derdu bor. De har %-rabatt etter hvor mye du lader. Men å sitte på en slik i 3 timer hver dag er slitsomt. SÅ bruker du også opp strømmen på veg hjem.

6. Hva koster det å lade på disse med eksempelvis et 10kWt-batteri med ladeeffekt på 3,3 kW?
Det koster på grønn kontakt Flexilader kr. 0.75 pr kW pr kvarter. Så når du lader på 3 kW i 3 timer vil det koste 27-36 kr for 3-4 timer lading. Blir det så du lader daglig så når du deres 40% rabatt, og da blir det omlag 20 kroner.

Min erfaring med PHEV er at dette blir slitsomt for svært lite kronestykker.

Forusetninger: ca. 3 mil rekkevidde på eldrift. Ukentlig kjørelengde: ca. 3 mil.
 


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Osloensis

Om du bor like ved Vulkan, og ønsker å kjøre hybrid for å ikke stinke ned byen når mulig, skal du få lade gratis i garasjen vår ved behov. Er på St. Hanshaugen

Sent from my HTC U11 using Tapatalk

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA