Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring eNiro

Startet av HCO, lørdag 01. desember 2018, klokken 22:45

« forrige - neste »

sabb61

Prøvekjørte e niro idag og må si at jeg ble positivt overrasket. Opplevde bilen som lettkjørt og stillegående.
Bilen var hverken understellsbehandlet eller ekstra støyisolert, ifølge forhandler.
Har eid Tesla Model S i over 4 år og der er jo endel punkter og mangler på Eniro som jeg mener enkelt kunne forbedres.
Model S kan lades med AC på schuko 13 amp 230 volt ca 3kwh, 32 amp 1 fas 230 volt ca 7,4kwh og 16 amp 400 volt 3 fas ca 11kwh. Dette fra den medfølgende ladekabel. Skifter modus enkelt med å bytte adapter på kabelen. Eniro kan kun lade på 10 amp 1 fas 230 volt 2,3kwh, med ladekabel som følger med bilen. Skal man ha høyere ladekapasitet må man kjøpe og montere en hjemme ladestasjon. Disse koster vel kroner 6000 ++.
Tesla Model S85. Vin: P24272

elKona

Sitat fra: sabb61 på torsdag 24. januar 2019, klokken 19:38
... må man kjøpe og montere en hjemme ladestasjon. Disse koster vel kroner 6000 ++.
De er vel strengt tatt påbudt også...

chriso89

Det e r ulovlig å lade hjemme på høyere en 10a kurs.  Kursen må være på maks 10a. Jordfeilvern b og dedikert kurs.

sabb61

Det er ikke ulovlig å lade med høyere effekt hjemme enn 10 A. Har du en egen kurs og jordfeilvern type B, kan du lade høyere. Som nevnt tidligere har jeg hatt Tesla Model S, som jeg kunne lade opptil 32A. Noe som var helt lovlig. Tommelfingerregel sa at jeg fikk ca 1km for hver ampere jeg ladet med. Altså ca 32 km rekkevidde i timen, med lading hjemme.
Tesla Model S85. Vin: P24272

Trond.m

Det er vel bare Schuko kontakt som har en begrensning på 10A. Med CEE er det vel egentlig ikke noe maks A så sant kursen er dimensjonert for deg og den er sikret med riktig jordfeilbryter.

jkirkebo

Sitat fra: TM på fredag 25. januar 2019, klokken 10:38
Det er vel bare Schuko kontakt som har en begrensning på 10A. Med CEE er det vel egentlig ikke noe maks A så sant kursen er dimensjonert for deg og den er sikret med riktig jordfeilbryter.

Dessuten er det bare schuko lor lading montert etter 1.1.2015 som har begrensning på maks 10A og krav om B-vern. Fikk man installert en schuko for lading av elbil før den datoen er det helt ok med 16A og A-vern siden forskriften ikke har tilbakevirkende kraft og det ikke er snakk om bruksendring. Dette gjelder f.eks de fleste offentlige ladeplasser med schuko.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Whieroum

Har fått prøvekjørt eNiro'n på en litt lengre tur og må si at jeg er veldig fornøyd.

Lettkjørt og grei bil og egentlig ikke så mye å utsette på det.  Kjørte mye på is/snødekte veier og eneste støy som jeg syntes var litt sjenerende var i tunneler når det var vogntog ved siden av. Regner med at det gjelder for de fleste biler.

Er superfornøyd med at man kan se hvor mye strøm som leveres fra lader. På turen hadde jeg fra -8 til -21 C og når jeg stoppet å ladet ble det levert mellom 43-48KW opp til 75% Da reduserer bilen til 35KW og det er bare å plugge ut å komme seg videre.

Gleder meg til levering i Mars!!

Chivas

Litt gammel tråd, men fikk prøvekjørt e-niro før helgen og må si at den gjorde ett godt inntrykk. Har fra før e-golf FL og sammenlignet med den merket jeg jo at kvaliteten kanskje ikke er helt på samme høyde, dog ikke i nærheten av å utgjøre noe problem.

Man sammenligner jo med hva man er vant til, og ting som jeg la merke til:

- mer støy i e-niro.
- hardere(?) seter - har stoff på e-golfen.
- regenerering føltes som at den regenererer hele tiden istedenfor som på golfen, hvor den regenererer kun når man tar av gassen. Ikke nødvendigvis noe negativt, men ihvertfall uvant.
- niro mangler litt mer fancy digitale skjermer, men noe som vel bedrer seg på e-niro FL
- en ting som har irritert meg på e-golf er at den ikke har lyd av/på på rattet (noe som jeg trodde "alle" biler hadde) - det har ihvertfall niroen :)
- og selvfølgelig, grunnene til at jeg ønsker å gå for niro (som skal erstatte bensin familiebilen, og ikke golfen); den er større, større bagasjerom, lengre rekkevidde, sitter høyere osv enn golfen

Så, da er det bare å vente på mer edruelig pris på niroen ;)

Radial

Prøvde e-niro 2020modell i dag.
Testa E-tron og ZS EV før dette.

- E-niro er sprek... hjulspinn i 70 på fuktig asfalt, ved bånn gass.
Nesten mer imponerende enn e-tron egentlig.
Ok på støy

- overraskende romslig bil! slukte Besafe izi pluss setet fra gamlebilen MED plass til en passasjer forran opp til "170cm".
Bagasjerommet slukte samtidig fint en stor Simo barnevogn, og med plass igjen til litt annet også... Betydelig bedre enn på papiret 250L større e-tron faktisk. ZS EV er litt mindre, men sluker akkurat vogna.

God lyd i stereoen, imponert.


Med startpris på 360, er den dog dyr...og med 6mnd leveringstid fra kontrakt signering, er den egentlig litt utkonkurert snart.
Men fin bil, om man får tak i en.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Robert E-Niro

Sitat fra: Radial på tirsdag 10. mars 2020, klokken 23:20
Prøvde e-niro 2020modell i dag.
Testa E-tron og ZS EV før dette.

- E-niro er sprek... hjulspinn i 70 på fuktig asfalt, ved bånn gass.
Nesten mer imponerende enn e-tron egentlig.
Ok på støy

- overraskende romslig bil! slukte Besafe izi pluss setet fra gamlebilen MED plass til en passasjer forran opp til "170cm".
Bagasjerommet slukte samtidig fint en stor Simo barnevogn, og med plass igjen til litt annet også... Betydelig bedre enn på papiret 250L større e-tron faktisk. ZS EV er litt mindre, men sluker akkurat vogna.

God lyd i stereoen, imponert.


Med startpris på 360, er den dog dyr...og med 6mnd leveringstid fra kontrakt signering, er den egentlig litt utkonkurert snart.
Men fin bil, om man får tak i en.

Er vel kun drøye 200L større baggasjerom i E-Tronen, men greit nok.
Ja, vi får hvertfall plass til det vi trenger i vår :)
Kia E-Niro 10/2019

geear

Liten forskjell på e-Tron og e-Niro i banankassetesten til Bjørn Nyland også. Ufattelig liten egentlig. Selv om den på ingen måte er fasit, så gir den et bilde. Merkelig hvor forskjellige litertallene kan være.

Daniel_0007

Sitat fra: gr på onsdag 11. mars 2020, klokken 11:07
Liten forskjell på e-Tron og e-Niro i banankassetesten til Bjørn Nyland også. Ufattelig liten egentlig. Selv om den på ingen måte er fasit, så gir den et bilde. Merkelig hvor forskjellige litertallene kan være.

Ikke glem at etron har frunk og som ikke hadde plass til banan kasse men man får plass til noen poser.
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Reklamen for Honda Fitta (nå Jazz) passer til e-Niro, "stor inni, liten utenpå", eller noe i den duren.  :laugh:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA