Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mobil NFC som ladebrikke

Startet av Amatøren, lørdag 01. desember 2018, klokken 22:40

« forrige - neste »

Amatøren

Noen med løsning på hvordan få mobilens NFC enhet å emulere en NFC brikke?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Balaklava

Med telefonen og en app kan jeg enkelt lese ut div. greier fra elbilforeningen sin brikke, feks ID til brikken som er identisk med "brikkenummer" som en oppgir når en registrerer brikka hos ulike leverandører.

Er det noen måte en kan få telefonen til å "sende" denne IDen på en sånn måte at ladestasjonen starter?

Her er appen jeg brukte for å lese brikka (må ha nfc kompatibel telefon):

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wakdev.wdnfc

Amatøren

Søkte litt, men har ikke testet selv.

Søk på ReTag.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Joltus

Hvis mobilen har nfc tag så har den vel en egen id?

Trodde ikke vanlige mobiler hadde egne brikker kun lesere.

Brikkene er jo nesten helt passive. Men man får jo kjøpt nfc tags man evt kan lime på. Tenkte på nøkkelknippe nummer to.

Å lade uten å bruke brikke ser eg null poeng i.

Balaklava

Har prøvd å bli klok på dette.

Telefonen (min, og en del andre) har NFC, og da må den vel også ha egen brikke? Husker sony telefonene jeg hadde for lenge siden også hadde dette. Så da kan jeg feks "parre" telefonen og en eller annen "dings" bare ved å holde de mot hverandre. Lenovo/LG telefonen jeg har nå har også NFC og jeg parrer dingser med NFC på samme måten.

Disse brikkene er vel også en del av betalingsløsningene som kommer nå, google pay og den apple varianten.
---

Har kikket på div apper, også kjøpt pro- varianter. Får lest info ut av NFC brikker og etter hva jeg forstår vil jeg kunne skrive inn på tomme brikker (?). Dernest kan en legge opp diverse makroer på diverse brikker/klistremerker så en kan få telefonen til å gjøre diverse ting når en stryker en brikke. Sikkert kjekt, men ikke noe jeg savner...

Men å kopiere en brikke, eller noen av "linjene" på en brikke og "beame" til en "dings", det har jeg ikke funnet ut hvordan jeg skal gjøre. Ene pro- appen har emulering av brikke eller noe i den dur. Men jeg kommer ikke videre.
----

Å kunne ha en backup av ladebrikke og feks treningsarmbånd/kort liggende på telefonen... det syns jeg ville være smart å kunne få til. Jeg har en tendens til å glemme div dingser, men aldri telefonen.


pudderjagar

Dette er fullt mulig. Alle telefoner har tags som du kan lese ut.

Problemet er at for å kopiere en ladebrikke til telefonen så må du endre tagsen på telefonen. Dette finnst da apper til, men du må roote telefonen. Dette er risikabelt og er du ikkje godt bevandra i Android programering så bør ein holde seg unna.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

daktari

Er ikke ID på telefonens innebygde NFC på et format som kan brukes hos diverse ladeoperatører? Man registrerer jo brikken manuelt hos operatørene, og jeg fikk 2 nye av Jaguar, du kan bestille fra operatørene bl.a.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Balaklava

Sitat fra: daktari på fredag 07. desember 2018, klokken 20:39
Er ikke ID på telefonens innebygde NFC på et format som kan brukes hos diverse ladeoperatører? Man registrerer jo brikken manuelt hos operatørene, og jeg fikk 2 nye av Jaguar, du kan bestille fra operatørene bl.a.

Ah, lurt. Man leser ut telefonens NFC id og så registrerer man den som en brikke hos leverandøren.

Da må en finne ut hvordan en leser ut NFC id på telefonen... dette må sjekkes ut :-)

Joltus

Det er jo bare å lese den av med en annen mobil...

Myrvang

Har Doorman dørlås hjemme, og forsøkte å legge inn både ladebrikke på døra og dørbrikke hos ledeoperatørene, men begge deler feilet. Er det forskjellige standarder? Ikke sikkert det hjelper å lese av ID på NFC på telefonen om det er ulike standarder eller at systemet er låst til en type brikker?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Joltus

Det kan være Yale har lagt inn noe ekstra info i brikkene sine for å forhindre kopiering av brikker.

Blir jo litt for lett å kopiere og klone en helt ordinær nfc brikke. En ladebrikke trenger ikke være like sikker.

Amatøren

Sjekket appen til Fortum.

Der er det en brikke mer enn det jeg har bestilt.
Den siste har aldri belastet meg for noe og den var ikke i tidligere app. Kom ved ca to oppgraderinger siden, men glemt å sjekke med Fortum om det.

Kan siste være mobilen min?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sjokomelk

Ladebrikken som heter "Charging key" i Fortum sin app er appen i seg selv. Er den du "bruker" hvis du starter lading fra appen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Balaklava

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 08. desember 2018, klokken 23:22
Ladebrikken som heter "Charging key" i Fortum sin app er appen i seg selv. Er den du "bruker" hvis du starter lading fra appen.

Så Fortumappen kan beame en nfc id?

Det er akkurat det som hadde vært kjekt å få til men "brukerstyrt".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA