Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ytelse i kaldt vær Reva i ?

Startet av edyrli, søndag 30. oktober 2011, klokken 16:26

« forrige - neste »

edyrli

Jeg er i ferd med skaffe meg en Reva i. Jeg er litt usikker på ytelsen i kaldt vær. Så lenge den får stå på lading og batterivarmen er på så har jeg fått med meg at det ikke er noen problemer. Men mitt kjøremønster blir:
Lading hjemme -> Kjøre 10km til jobb -> Parkering uten lading på jobb -> 10km hjem igjen.
Hvordan vil batteriene fungere i vinter med kuldegrader ned mot -10? (Jobber i stavanger så blir ikke noe særlig kaldere)
Kan være jeg får fikset meg litt lading på jobb, men det er noe usikkert.

Det hadde vært fint å høre noen erfaringer.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Lunde

Har ingen personige erfaringer, men hørt av sentrale kompetente ringrever at de opplever omtrentlig samme rekkevidde vinterstid som om sommeren. Angivelig har de oppvarmet batterikasse. Om du bare skal 20Km skal det himla mye til at det ikke går  8)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

edyrli

Stemmer det med oppvarmet batterikasse ja. Men var litt usikker på hvordan blybatteriene liker og stå hele arbeidsdagen uten varmen på.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Focus

Jeg kjørte de  3 siste vintrene med en buddy ca samme distanse her i stavanger. Selv da jeg skiftet batterier og rekkevidden var drastisk redusert klarte jeg å komme frem og tilbake den mila, men det er en klar fordel dersom du får en annledning til å lade i begge ender. Det er jo flere ladepungter i stavanger sentrum hvis du jobber der. Hvis du ikke er kjent med hvor de er kan du gå inn på www.ladestasjoner.no. der finner du hvor de er.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

edyrli

Da høres det ut som det ikke skal være noe problem. Antar du kjørte med GEL/AGM batterier? De våte blybatteriene har vel sannsynligvis liknende kaldtvær egenskaper. Jeg jobber på forus. Helt utrolig at det ikke er flere ladeplasser på forus når vi tenker på hvor mange arbeidsplasser som befinner seg her. Skal stavanger/sandnes øke elbil bruken så må vel forus være en av de viktigste satsningsområdene!?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Kito76

Det hjelper å sette på diesel varmer ca 1 time før kjøring.

Elmo

Sitat fra: Reva76 på mandag 31. oktober 2011, klokken 19:45
Det hjelper å sette på diesel varmer ca 1 time før kjøring.

For å ikke bli kald i ræva ;D - . . . . . i Reva :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

edyrli

Sitat fra: Reva76 på mandag 31. oktober 2011, klokken 19:45
Det hjelper å sette på diesel varmer ca 1 time før kjøring.
Tenkte litt på det, men var på hvor mye effekt det hadde.
Uansett ikke dumt å prøve når det er på det kaldeste i vinter.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Kito76

Hvor ofte fyller dere på vann? Bør man fyller på vann så ofte som mulig?

elmalo

Jeg liker å holde den med nok vann og fyller som regel mandags morgen før jeg reiser på jobb. Hittil har batteriene vart i 9000 km og jeg merker ikke noe merkbar nedgang i kapasiteten.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

sven erik

med reva har du samme kjøre lengde hele året  bare pass på sikringen til baterivarmen  å bruk  disel varmeren hele vintern ikke tenk sparing der kjører du med kal bil for mye  synker rekkevidden  en del

jeg bynte med en reva å ble hekta på elbil  så kjøpte en i Miev nå  davner disel varmer ++ å der merker en rekkevide minskning siklig etter som gradene synker 

Kito76

Har fått topp service av Enviro bil til vår Revai 2010. Har fått fikset det meste på garanti. Ser frem til muligheten til å bygge om til Litium.

edyrli

Da har jeg også fått bilen min. En strøken 2009 modell gått 4000 km. Batteriene er nok ikke helt tipp topp så et batteribytte skjer nok om ikke så altfor lenge. Siste status fra RE-EL er at lithium kitet sannynligvis er mange måneder unna fortsatt. De trengs nye dempere da bilen blir mye lettere og disse er ikke satt i produksjon.
Jeg kommer nok til å sette inn ny blypakke da jeg ikke tror jeg kan vente.

Selv om jeg ikke kan stole helt på rekkevidden er det en fantastisk underholdende bil å kjøre :)
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Kito76


edyrli

Mange takk for det. Jeg skal prøve dele litt erfaringer etterhver som jeg får kjørt litt mer.
Jeg mistenker jeg mister en del spenning på batteriet under last. Toppfart er ikker mer enn rundt 70 nå. RE-EL kunne bekrefte at minst 3 blokker er svake, men jeg skal ta en liten logg selv og se hvilke spenninger jeg har under last.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA