Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

dårlig kvalitet på motorer?

Startet av Pitti, lørdag 01. desember 2018, klokken 13:13

« forrige - neste »

Pitti

Hei,
har vurdert å kjøpe B-klasse 16/17 modell. Men blir litt usikker nå da jeg har lest i diverse annonser på finn at motoren måtte byttes (på garanti)
Er motoren en svakpunkt hoss Mercedes?
Erfaringer med reel rekkevide (range + pakke)? spesiell på vintertid. Bor i Rogaland, Stavangerområde.
Takk  :)

Bob_Core

Hei,
Jeg er kjempefornøyd med 2017-modellen. Har ikke hatt noe problem enda.

Vi er 4 stk på jobb som jeg vet om som har bilen... 2 av dem har måtte byttet motor.. Det er jo sjanse for at det skjer med min også da

Jeg bor i Stavanger. Reell rekkevidde for min del vil jeg si er 150 km på sommer, og 100 km på vinter.. Du kan strekke det litt med å kjøre veldig forsiktig. Ekstrabatteriet har jeg kun brukt 2-3 ganger, da det sliter visstnok på batteriet.


Jeg må ærlig inrømme at det er veldig kjipt å ikke kunne hurtiglade... Det er det store minuset. Men prisen er såpassa god, at hvis du ikke må ha hurtiglading så får du ekstremt mye bil for pengene.

Lykke til.

KTS

Er Tesla motor og batteri, så regner med samme feil kan oppstå på produkter produsert før de fant feil(ene).

Rekkevidden på vinter er minst 70% av sommer. Med E+ og range+ klarer jeg fint 120km ved å kjøre i et strekk om vinteren. Start-stopp-start stjeler rekkevidde på grunn av full batterioppvarming to ganger. Sommer med E+ og range+ har jeg kjørt nærmere 180km med ca 10%. Holder fartsgrensen, og kjører forbi når det trengs.
Har ikke kjørt full test med å kjøre fra 100% + range+ Til 0%.
Mitt snitt med mye korte etapper er på ca 26kwh/100km. Dette inkludere fjellturer på ca 120 km t/retur i enkelte helger.

Range+ er ikke noe man trenger å spare på, men ingen grunn å trykke på knappen før lading dersom man vet at man ikke har behov (både fysisk og psykisk) dagen der på...

Pitti


Bob_Core

Sitat fra: KTS på lørdag 01. desember 2018, klokken 20:12
Range+ er ikke noe man trenger å spare på, men ingen grunn å trykke på knappen før lading dersom man vet at man ikke har behov (både fysisk og psykisk) dagen der på...

Så det sliter ikke på batteriet å bruke Range+?

Softblue

Har kjørt 60.000 km på original motor fra 2015.
Problemet er ikke å bruke Range+, men å la batteriet stå med høy lading. Så jeg har ladet med Range+ rett før kjøring. Kan ikke si at jeg har merket at batteriet har blitt noe særlig dårligere siden jeg fikk bilen. Har heller ikke hatt noen problem er med ladeluken, som andre har hatt.
Det største problemet med bilen er at den mangler hurtiglader.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

KTS

https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/fact2015mercedesbclass.pdf

28kWh tilgjengelig med det som blir indikert som 100%.
32kWh tilgjengelig ved Range+ Bilen indikerer fortsatt 100%, men man kam kjøre ca 20-30km før man kommer under 100%
35/36kWh total kapasitet.
Det vil si at det er mer kapasitet igjen etter range+.

Jeg har ikke fått noe informasjon ved kjøp av mine to biler (nr 2 er omlevering av nr 1, men forskjellig selger) at man må spare på bruken, ei heller at reklamasjon og garanti ikke vil være gjeldende.

Og ja, hurtigladere hadde vært flott!
Men funker for turer rundt 200km+ om man tar seg et lite pit-stop underveis ved behov

Bob_Core

Jeg så på flere instruksjonsvideoer fra Mercedes før jeg fikk bilen, og der sa de flere ganger at man burde være sparsom med Range Plus.

Det står også i vedlegget som ble referert til. https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/fact2015mercedesbclass.pdf

"The Owner's Manual warns that using RANGE PLUS shortens the service life of the
battery, i.e., the more often RANGE PLUS is used, the more the extended range is reduced
"


Pavel Kolotilov

Hei,

Jeg tror at min bil er "record-breaker", men jeg har erstattet motoren 3 ganger i to år. Likevel, jeg tror ikke at det skjer med mange biler.

En annet problem er småkjøring på vinteren. Bilen bruker 6kwt batterivarmer som brukes hver gang du starter den kalde bilen. På grun av det, kan rekkevide komme ned til 40-60 km, hvis du småkjører mye. Og ingen måte å slå av varmeren.

Uansett er jeg hovedsakelig fornøyd med bilen. Det er den beste familiebilen i denne priskategori. Tesla X eller Jaguar i-pace er de andre to at kan brukes som familiebil, men det er helt annet priskategori.
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

PaulusA

Hei Pavel
Du har definitivt vært uheldig, men så lurer jeg også på om det kan være en annen komponent som har vært feil.

Heldigvis har ingen andre slik erfaring og vår har nå gått 47.000 km på 2.5 år uten større problemer. Eneste større irritasjon har vært dårlig ladeluke mekanisme, byttet nå i sommer.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Pavel Kolotilov

Jeg også trodde at det var noen rart der, men den siste gangen (på sommeren) har de erstattet HV batteri sammen med DU. Håper det laster :-) .

Iallfall, bilmekanikerne hadde ingen peiling om hva var galt med bilen. De bare laster ned telemetri, og sender den til tyskerne, og tyskerne bestemmer hva må gjøres.
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Svend O

Sitat fra: Pavel Kolotilov på fredag 14. desember 2018, klokken 15:27
Hei,

Jeg tror at min bil er "record-breaker", men jeg har erstattet motoren 3 ganger i to år. Likevel, jeg tror ikke at det skjer med mange biler.

Jeg vurderer å kjøpe det bilforhandleren omtaler som en 2018-modell (første gangs registrert sommeren 2017). Men, ble ikke B250E bare produsert fra 2015-2017?

Hva er det som gjorde at motoren(e) måtte byttes?

Er det bedre motorer på de sist produsert modellene (2017) av B250E?
-----
Lever av ord og bilder
* Vurderer å hente en Fiat 500E fra USA
* Kalkhoff Agattu Premium Elsykkel
* VW Golf Plus

tre

Kjøpte en 2018-modell som kun kom noen få kilometer før motoren tok kvelden. Bilen står nå hos merkeforhandler og venter på ny garantimotor. Snakket med en tidligere arbeidskollega som har akkurat samme bilen ned til leveringsmåned, men som har kjørt 80000km og byttet motor 3 ganger. Han sier at den siste motoren som ble byttet ikke er av de tidligere Tesla-motorene, men en motor fra Mercedes og at det visstnok er slutt på Tesla-motorene. Han mener også at bilen går bedre nå enn med de tidligere motorene.

Noen som har noe info om dette faktisk stemmer?

Ford5000

Noen som vet hva det koster å bytte motor? 
Vi har en 2016 modell hvor garantien er ute, og vi vet ikke om det har vært skiftet motor på denne.
Bilen går fint nå, men litt skremmende å lese om alle motorhavari på disse bilene.

krl

Tenker det er fornuftig å ha forsikring som dekker motor-havari i så fall. Hvis det finnes. Det er neppe billig å bytte den, men har ikke sett noen pris.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA