Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Potensiell ladeløsning?

Startet av Skeptikeren, fredag 30. november 2018, klokken 20:05

« forrige - neste »

Skeptikeren

Hei!

Vi vurderer å kjøpe Ioniq, og har derfor prøvd å sette meg inn i mulige ladeløsninger i forhold til kravene i NEK.

Har jeg forstått rett her?

Ettersom jeg nå forstår har NEK åpnet for å montere nytt tilkoblingspunkt for lading av elektrisk kjøretøy på eksisterende forbrukerkurs, dersom kravene til beskyttelse mot  jordfeil opprettholdes og kursen kun forsyner utstyr og kontakter i umiddelbar nærhet til ladepunktet, samt at utilsiktet utkobling av utstyr aksepteres av eier av kursen.

Vil dette si i praksis at jeg kan bytte min 16A sikring til garasje med for eksempel en 20A eller 32A, bytte kabel til korrekt tverrsnitt (dette er kurs som kun forsyner stikkontakter, portmotor og utelys på garasje)

Dersom jeg benytter meg av løsning 3 i linken med kombivern type A 20A eller 32A og ladestasjon med innebygget DC-rcm modul så oppfyller jeg alle krav?

www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-installasjon

Venrer spent på svar

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

#2
Regelendringen er tiltenkt eksisterende kurs til frittliggende garasjer, og for å gjøre det enkelt å bruke denne kursen også til lading.

Tenker du å likevel endre kursen bør du enten legge opp en underfordeling i garasjen slik at eksisterende kurs og stikk beholder riktig sikringstørrelse samtidig som ladeutstyret er sikret med 32A.

Et tips. Sjekk ut Zappi. Denne gir usedvanlig mye lading for pengene, og neste software oppdatering gir en helt unik form for lastfordeling:

Da vil du kunne lastballansere, ikke bare mot en kurs som hovedsikring eller kurs sikring til garasjen, men begge deler. Dette i tillegg til andre ladestasjoner og andre resisive laster som VVB og varmekabler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Skeptikeren

#3
Sitat fra: elektrolux på fredag 30. november 2018, klokken 20:17
Regelendringen er tiltenkt eksisterende kurs til frittliggende garasjer, og for å gjøre det enkelt å bruke denne kursen også til lading.

Tenker du å likevel endre kursen bør du enten legge opp en underfordeling i garasjen slik at eksisterende kurs og stikk beholder riktig sikringstørrelse samtidig som ladeutstyret er sikret med 32A.

Et tips. Sjekk ut Zappi. Denne gir usedvanlig mye lading for pengene, og neste software oppdatering gir en helt unik form for lastfordeling:

Da vil du kunne lastballansere, ikke bare mot en kurs som hovedsikring eller kurs sikring til garasjen, men begge deler. Dette i tillegg til andre ladestasjoner og andre resisive laster som VVB og varmekabler.

Så da tenker du i bunn og grunn å flytte 16A kombivernet i sikringsskapet ut i et skap i garasjen, slik at de sikrer utstyret i garasjen mens jeg plasserer 20A eller 32A kombivernet i sikringsskapet inne og erstatter 2x2,5 til garasje med en annen kabel med riktig tverrsnitt ift 20A eller 32A kombivern.

Takk for info, skal sjekke ut dette.

Edit: Har den DC RCM innebygget, slik at jeg kan gjøre som tenkt?

elektrolux

Ja, tenker slikt. Siden nåværende Zappi ikke har rette vernet innebygget må dette settes enten inne på kursen ut til garasjen, eller på underfordelingen i garasjen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. november 2018, klokken 20:50
Ja, tenker slikt. Siden nåværende Zappi ikke har rette vernet innebygget må dette settes enten inne på kursen ut til garasjen, eller på underfordelingen i garasjen.
Kor ofte sender Harvi strømmålina til Zappi?
30 sek intervall?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. november 2018, klokken 21:02
1 hz
Når den er powra av energy harvesting ???? Det var voldsomt... Har du link til dokumentasjon? (Fann ikkje noko tal på update rate i produktarket)
Dog, med høgare leveringsevne frå måletrafo så er det vel mulig.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

https://myenergi.uk/product/harvi/

Ser raten ikke er oppgitt, men senest i går bekreftet utvikleren Lee at den sender med ca 1 sec mellomrom. Selvfølgelig avhengig av hvor mye strøm den klarer å hamstrer opp siden sist melding.

Av alle produktene til Myenergi virker det som Harvi er den Lee er mest stolt av.

Obs på at Harvi kun er en trødløs sendemodul, og ikke nødvendig for at Zappi sin lastballansering skal fungere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Maks duty cycle er 1% sendetid for 868mhz. Med ei passande (radio) baudrate på 9600 - 56000 bps så kjem han nok godt innanfor dette med nokre få måleverdiar. Eg har sett på tilsvarande produkt for Enocean og det var vesentlig meir konservativt i intervallet. Men så er det vel ingen OV som løser ut på sekundet  heller ( ved mindre overstrøm).
Uff, nei no kuppa vi vist tråden.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Skeptikeren

Vil det bli helt tragisk for meg å lade på 2,9kw (låse lader på 13A). I de fleste tilfeller vil bilen stå i garasjen i opp mot 10-12 timer av gangen og vil ikke bli kjørt ned mot 0 prosent før den blir satt fra seg, så da skal det vel gå greit ettersom jeg ikke er avhengig av å lade fortere.

elektrolux

#11
13A lading holder i massevis. Gir deg ca 300 km med lading/døgn bilen står tilkoblet.

Men du kan ikke bare koble den på eksisterende kurs. Kursen eller ladestasjonen ( da koblet direkte) må ha et jordfeilvern type B eller AC + 6mA DC, være egen kurs kun til separat liggende garasje og huset må ha overspenningsvern montert.

Kort forklart; du kommer ikke utenom elektrikker når du lovlig skal lade elbilen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Skeptikeren

Huset har overspenningsvern, det er jordfeilautomat (kombi) på kursen i dag og den er separat til garasje.

Da slipper jeg unna med ladestasjon som har innebygget DC RCM modul uten å bytte noen ting, da jeg kan benytte dagens 16A jordfeilautomat sammen med denne laderen, som jeg linket til over.  Eneste jeg må gjøre er å installere en industrikontakt og koble opp laderen? Klar over at elektriker må installere ja, kunne i utgangspunktet gjort det selv da jeg har lov i egen bolig pga fagbrevet mitt men liker å la andre gjøre jobben der

elektrolux

Da skal det være kurrant, men kun så lenge ladestasjonen kobles direkte. via stikk/støpsel så utløses krav om B vern på kursen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Skeptikeren

Sitat fra: elektrolux på lørdag 01. desember 2018, klokken 18:22
Da skal det være kurrant, men kun så lenge ladestasjonen kobles direkte. via stikk/støpsel så utløses krav om B vern på kursen.

Hva mener du med at ladestasjonen kobles direkte? Hadde tenkt å bestille den med industristøpsel for å koble den til dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA