Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken chip, hvilket program osv. ??

Startet av OneMore, søndag 30. oktober 2011, klokken 15:15

« forrige - neste »

OneMore

Folks, det er hele tiden snakk om at viss man ønsker å bytte lader i Think så vil ikke det virker fordi man ikke vet hvilken meldinger som blir sendt osv. Det samme er viss man vil ha annen batterikjemiog trenger lading.

Det gjelder vel også motorstyring og spenning.
Her er det noen tyskere som bytter program, men mister da parklock.

Hvilken chip er dette, hvilket program bytter di? På hvordan måte ?

Jeg vil gjerne vite dette for å finne ut om mine "nerde" venner kan knekke disse kodene.
Men jeg har jo ikke peiling på hva jeg skal gi dem ??

Det jeg trenger å vite er hvilken chip m/type osv.

Er det noen glupe her ute som kan hjelpe med det ?

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

#1
Mange kloke hoder har forsøkt å pløye disse markene for lenge siden.

Desverre er kildekodene til Think sine egne programmer godt tapt, og med det all mulighet til å endre original software. Hadde dette vært mulig hadde vi forlengst bestillt halvert serviceintervall, halvert fase 2 lading, makstid for strømtrekk over 200A, og betydelig høyere stoppspenning slik at en hadde sluppet å reversere blokker.

Tyskerene mater Siemens motorstyringen med Siemens sitt eget Siadis program, som desverre ikke har mulighet for styring av girlåsen. Til gjengjeld kan de fritt programmere spenning og strøm, og således benytte potensiale for 350V 350A motoren og styringen er ratet for.

Det er ikke så mye som skal til: Kjørte en 140V 275A program med fri toppfart ( kjørte selv 120 km/t). Det var i grunnen nok. 250V 350A versjonen var egentlig mer enn nok, og ble litt stressete. Men det var jo gøy å kappkjøre med en ny Audi A3 opp fjellveiene i Tyskland. 8)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Det er akkurat disse mulighetene jeg vil åpne opp.

Så viss noen kloke hoder kan peke på hva og hvor så kan jeg
undersøke om mine nerde venner kan knekke koden.

Disse har hacket og lever av og hacke det meste av elektronikk, for det meste av mye nyere dato.

Det hjelper lite av vite at noen andre gjør, jeg må vite hvordan.
Men det er jo fint å vite at det går...

Send gjerne en PM viss dere foretrekker.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Caspar


Hei

Det du snakker om ville sikkert glede mange. Det er veldig synd at denne informasjonen  for en bil som er utviklet og produsert i Norge ikke finnes. Det er tre komponenter som det hadde vært fint å vite mer om og det er BMS, lader og motorstyring. BMS overvåker batterier og kommuniserer med laderen for å starte og stoppe lading riktig i forhold til batteriene. Motorkontrolleren opererer uavhengig av BMS og er den den delen som gir mer eller mindre strøm inn på motoren avhengig av gasspedalposisjon. Denne skulle jeg svært gjerne endret parametre i fordi den er begrenset til 220 A og til et turtall tilsvarende 90 km. for en Think
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

OneMore

Takker for svar!

Det du sier vet jeg, men slik som elektrolux sier så klarer tyskerne å tweake motorstyring ?
Det jeg spørr om er hvordan gjør di det ?  HEHE... Neppe med å stappe ledninga inn i eksosen ??

På samme måte, så er det nok en chip som styrer BMS "hjernen"
Er det mulig å koble seg inn på denne, eller må jeg lodde den av og få den hacket ?
Og hvilken chip er det ? Tipper det er en enkel "pic" e.l.

M.a.o. vis meg denne... Så er det ikke umulig at vi kan få det tilbake ?

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore

Heisan, takker for svar på PM.

Men jeg vet at det er flere som sitter på en del kunnskap,
og med å dele denne kan vi knekke koden sammen.

Hvilket program er det vi helst vil knekke ??
BMS, Motorstyring ??

Igjen, lurer jeg på om noen vil dele hvordan man laster inn Siadis programmet og hvor ?
Bytter man chip...

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

hens

#6
Jeg har åpnet en Siemens motorstyring og endret de"ulovlige" parametrene en gang i 1999.
Dette var i forbindelse med uttesting på TI.
Prosedyren da var slik:
Åpne tilgangen til motorstyringen med siadis programmet, finne de parametrene som er merket med stjerne, ringe siemens og oppgi et nummer (Spørrekode?) som dukker opp. Så fikk jeg en ny kode i svar fra Siemens. Denne ble lagt inn, og vips, alle de ulovlige parametrene ble tilgjengelige. Den gangen var det å endre arbeidsfrekvensen fra 15k til 8 k for å se hvordan det påvirket strømforbruker ved kjøring.
Når forsøket var ferdig var prosedyren den samme, men spørrekoden var blitt ny, og svaret også.
Jeg skulle naturligvis ha notert spørsmålene og svarene :(

Den gangen var det satt inn en seriellport(?) med eget uttak, i stedet for servicekontakten og det ble benyttet en omformer for å snakke med inverteren via pc
Jeg tror dette kan gjøres gjennom servicekontakten ved hjelp av de uttakene som er der.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Motorstyringen er mest interessant. Der ligger det bl.a. begrensning på maks og minimum batterispenning, maks turtall (hastighet) og rotasjonsretning. Alle de er aktuelle for meg å forandre til konverteringsprosjektet.

SiemensAutomotiveDiagnosticSystem kan kun kjøres på Windows 98 eller eldre maskiner med begrenset hukommelse. Den versjonen jeg har er visstnok til VW CitiStromer (elektrisk Golf), men jeg har kun programmet for å lese ut og forandre parametre. Problemet er at Th!nk sitt program må låses opp med en kode for å forandre parametre.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA