Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Alarm spylervæske

Startet av Skistan, fredag 30. november 2018, klokken 15:23

« forrige - neste »

meitran

Komisk å se at enkelte har et tilnærmet religiøst forhold til Leaf  :) Man må for all del ikke innrømme at bilen har åpenbare svakheter....

lars667

En liten bi(l)historie fra en ikke-leafeier. Det kan gå litt feil andre veien også. På min forrige bil, en Passat 1999-modell tok jeg en av de første langturene i småslapsesaltet E6 da jeg etter en stund kvapp til av en *høy* pipelyd. Skvatt skikkelig, og første tanken var motorhavari og at jeg måtte komme meg av veien fort som rå. Helt til jeg så på instrumentpanelet: Symbolet for vindusspylerveske lyste. Det gikk en stund igjen før pipelyden tok til igjen. Så det var bare å fylle på fort som rå. Tenkte i mitt stille sinn at det der var litt i overkant. En varsellampe hadde holdt :-)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Joltus

Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 13. februar 2019, klokken 19:36
Sitat fra: Skistan på fredag 30. november 2018, klokken 15:23
Bare min leaf som ikke sier ifra når det er tomt for spylervæske?

Du merker det ved at det ikke kommer noe ut av dysene når du trekker i spaken. Du syntes kanskje det hadde vært enklere å oppfatte dersom det lyste et lite lys samtidig som det ikke kom spylervæske? Kanskje en liten alarm også?

mvh

Ole Irgens
Hva er dette for et idiotisk innlegg da? Man ønsker jo varselet før det er tomt.

Man kan risikere å måtte stoppe langs veien hvis sikten blir for dårlig. Og mange ganger risikerer man at det er et stykke til der man kan kjøpe ny.

Så kjøper man en ny og får på, hva er det, tre liter.....?

Nei... I leaf må man faktisk bruke bagasjeromsplass på alltid å ha med spylervæske. Det er INGEN som kan klare å snu det til en ting man ikke burde hatt på bilen!

jorgror

Ett triks er å kjøpe "pose" med spylervæske. Fyll på det du får plass til, så kan du legge resten i trunken. Da har man litt igjen for nødsituasjon når man går tom langs veien.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Øyvind.h

Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 13. februar 2019, klokken 19:36
Sitat fra: Skistan på fredag 30. november 2018, klokken 15:23
Bare min leaf som ikke sier ifra når det er tomt for spylervæske?

Du merker det ved at det ikke kommer noe ut av dysene når du trekker i spaken. Du syntes kanskje det hadde vært enklere å oppfatte dersom det lyste et lite lys samtidig som det ikke kom spylervæske? Kanskje en liten alarm også?

mvh

Ole Irgens

De fleste biler varsler før det går tomt, ikke etter. Jeg vet du gjør hva som helst for å dra brukernavnet ditt ned i søla, men til info er det faktisk veldig nyttig med varsel. Da slipper jeg å gå tom uten forvarsel på steder/tider det passer dårlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MrOtto

Er det virkelig så vanlig med varsel om tom spylevæsketank?

EV-FTW

Sitat fra: MrOtto på torsdag 14. februar 2019, klokken 08:35
Er det virkelig så vanlig med varsel om tom spylevæsketank?


Inntrykket mitt er at det er meget vanlig på europeiske biler, men at det ikke er like selvfølge på asiatiske biler.

Personlig savner jeg også dette på Leaf. En enkel liten ting som de fint kunne hatt på bilen.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jkirkebo

Sitat fra: MrOtto på torsdag 14. februar 2019, klokken 08:35
Er det virkelig så vanlig med varsel om tom spylevæsketank?

Alle biler jeg har kjøp siste 20 år har hatt det, bortsett fra Leafen. Div. BMW og VW samt Teslaene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

Alle biler jeg har hatt har ikke vært med spyleralarm. Så savner det ikke. Men sikkert kjekt å slippe de får gangene en må dra opp "peilepinne" for å se hvor langt opp det er spylervæske. Går helt fint for meg det. Men nå er jeg ikke som noen som helst andre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Dette er nok litt hva man er vant med. For oss som har pleid å ha biler som varsler dette, er det veldig gammeldags og dels irriterende å ikke ha det. Kan høres ut som en filleting, men er noe med å slippe overraskelsen med plutselig å gå tom, på langtur når man er langt fra bensinstasjon eller andre plasser de selger spyleveske. Da er varselet man får, en stund før det er tomt, utrolig greit.

Nå prøver jeg konstant å kjøre med ekstra spylerveske liggende i bagasjerommet, slik at jeg har for hånd om det skulle gå tomt.
For en ting er sikkert, det går tomt når man bruker spylerveske, og da er det når man kjører på et føre som gjør at man trenger spyleveske jevnt.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

TorT

Min første asiatiske bil 1992 Mazda 626 fra 1992 hadde det ihvertfall. Fikk også på en hel 4 liter, hvis jeg hadde spylt 3-4 ganger etter at lyset kom på.
Totalt tok tanken godt over 5 liter.
Enda tidligere bil. BMW 732 fra 1982 hadde et lite alarmpanel med bla washwasser.

Kort sagt så har det med trafikksikkerhet å gjøre å ikke gå tom for spylevæske.
Spesielt i våre dager hvor man salter veiene mer og mer, fordi alle skal kjøre i 100+, selv om det er vinter.

Dudi

På min MB får jeg varsel hele tiden, også med full tank. Trikset der er å kjøpe spylervæske hos MB til blodpris. Da trives jeg bedre med leaf varianten.

TorT

Det lureste er vel å gå til MB, og be de skifte sensor.

Aldri hørt om et sånt problem noen gang. Åpenbart en feil.

leafnor

Sitat fra: TorT på fredag 15. februar 2019, klokken 11:25
Det lureste er vel å gå til MB, og be de skifte sensor.

Aldri hørt om et sånt problem noen gang. Åpenbart en feil.
Jau jau, en sak til som det kan bli plunder og heft med. Men som nevnt, kjekt når det virker.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Oddaa

Sitat fra: Dudi på fredag 15. februar 2019, klokken 07:59
På min MB får jeg varsel hele tiden, også med full tank. Trikset der er å kjøpe spylervæske hos MB til blodpris. Da trives jeg bedre med leaf varianten.
Med unntak av to japsebiler har alle biler jeg har eid hatt varsling for spylervæskenivå. Det har aldri vært feil på den funksjonen og jeg kvier meg rett og slett for igjen å kjøpe en bil uten. Men folk er forskjellige.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA