Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rapport: Vinterferie til fjells - med takboks

Startet av ThomasEL, mandag 18. februar 2019, klokken 14:01

« forrige - neste »

ThomasEL

Fullpakket bil for en ukes vinterferie, 5 personer med bagasje
Kjøredistanse: 200km, fra 50 meter over havet opp til 830 meter over havet.
Takboks på taket med ski, staver og skisko til 5 personer
Våt veibane, tåke, lett yr og 2 grader

Totalt energiforbruk: 498 GIDS ( = 38,6kWt)

Vi ladet 12 minutter, da det var den tiden det tok for ungene å gå på do, samt for meg å kjøpe kaffe.
VI HADDE KLART OSS MED 3 MINUTTER LADING (startet hjemmefra med 490 GIDS og brukte altså 498 GIDS. Legger man inn en margin på 20 GIDS, så hadde det altså holdt å lade 30 GIDS).

Min subjektive konklusjon:
- Det er god plass i Leafen. Vi fikk inn bagasje til fem personer uten å ta ut hattehylla
- Det går veldig fint å kjøre med takboks. Noe høyere forbruk, men kommer fortsatt nesten 20 mil med 780 høydemeter. (Skal dog sies at maksfart var 90km/t på denne turen)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kim81

Veldig bra rapport! Har lurt litt på hvordan forbruket er, og hvordan det er med skiboks på leaf. Kan jeg spørre om hvilken boks du har? Har du evt bilde av bil med boks kanskje
Mørk grå 2019mod leaf.n-connecta

ThomasEL

Sitat fra: Kim81 på mandag 18. februar 2019, klokken 15:18
Veldig bra rapport! Har lurt litt på hvordan forbruket er, og hvordan det er med skiboks på leaf. Kan jeg spørre om hvilken boks du har? Har du evt bilde av bil med boks kanskje
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

MrOtto

Temperatur? Jeg kjørte nordover med skipose på taket sist helt og forbruket var overraskende lavt i starten da temperaturen lå mellom 3-6 grader, men økte markant, uten noen særlig mer høydemeter, da temperaturen sank til -3 og -6 ved Lillehammer. Lav temperatur vil slå ut mer med stor taklast enn ellers.

ThomasEL

Sitat fra: MrOtto på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:03
Temperatur? Jeg kjørte nordover med skipose på taket sist helt og forbruket var overraskende lavt i starten da temperaturen lå mellom 3-6 grader, men økte markant, uten noen særlig mer høydemeter, da temperaturen sank til -3 og -6 ved Lillehammer. Lav temperatur vil slå ut mer med stor taklast enn ellers.

Som jeg skrev i innlegget:
2 grader, tåke, yr og våt veibane.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

MrOtto

Du vil ikke kjøre den ned til 20 Gids, da risikerer du at den stopper. Jeg vurderer aldri å kjøre ned under 40 Gids, da er marginene altfor små og man risikerer at bilen må hentes av lastebil.

ThomasEL

Sitat fra: MrOtto på torsdag 21. februar 2019, klokken 08:30
Du vil ikke kjøre den ned til 20 Gids, da risikerer du at den stopper. Jeg vurderer aldri å kjøre ned under 40 Gids, da er marginene altfor små og man risikerer at bilen må hentes av lastebil.

Nja, jeg er absolutt ikke redd for å kjøre under 40 GIDS. Men under 20-25 vil jeg helst unngå. Har aldri hørt om en Leaf som har stoppet med over 15 GIDS. Men det er klart, hvis cellene er i stor ubalanse, så kan det nok teoretisk skje.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA