Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAF er IKKE en pålitelig bil for meg

Startet av Angelo24, fredag 30. november 2018, klokken 00:36

« forrige - neste »

Angelo24

Hei.

Jeg eier en LEAF 2011 model importert fra Belgia til Norge i 2013 og ble registrert hos meg i 2016.

I Desember 2017 måtte jeg betale 20.000kr for å reparere den kjent feil ved oppvarming av bilen med applikasjon som får noe deler å bli ryk.

I dag kmstand er 82.000 og jeg fikk parkeringsbrems å blinke og melding i dashbordet "visit dealer".

Jeg vet om tilsvarende sak og eg er sikkert at Nissan kommer å si at parkeringbremsmodul må byttes og kviterring til det kommer å bli rundt 40.000 sånn som sagt fra en kamerat av meg som hadde tilsvarende problem.

Eg vet ikke om deres LEAF og hva slags konklusjoner må jeg komme til, men så lenge jeg må betale 60.000kr for dume feil som er kjent og har skjedd til mange.

Er det noen som kunne gi meg råd om hva jeg kan gjøre med feil til parkeringsbrems?
Noe mer radikal for exampel? Kansjke avmontere den tull-elektrisk parkeringsbrems LEAF har og sette på en manuelt på en måtte?

Den eneste som bryr meg at det skal bestå EU kontroll. Det bryr meg ikke om jeg skal ha parkeringsbrems i hele tatt, eg kan forsette kun med P fra girboxen.

Andre tilsvarende sak fra andre forum her https://www.speakev.com/threads/parking-brake-error-visit-dealer-2-172-bill.3603/?fbclid=IwAR3HOTLADhwj95tXjGQ4ZKaWrvp1aORxx1NU5I5gUo6ht1SB7oVX7Mo0uuc

Må jeg tro at jeg har bare vært uheldig eller er det bare første generasjon som har alt for mange svakheter?

Powerflux

Kanskje du finner delen(e) brukt her?
http://www.bildemontering.no/ext_sok_bildeler_delenavn.aspx?bk=165501&f=159

Utifra linken til speakev forumet kan det se ut som om man må koble på Nissans Consult for å få ting til å spille!
Hvis Nissan er vrange på dette kan kanskje Elbilmek i Asker være behjelpelige?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Trekkoppbil

#2
Det er trist når noen kommer opp i sånne historier, og det skjer.
Sjølv har gode erfaring med Leaf i flere år, og flere biler, og jeg har inntrykk av at bilen er ganske pålitelig til vanlig. Det hender det oppstår spøkefulle ting hvis 12V-batteriet er lågt.

På de eldste kan PTC-varmeren og DC/DC-konverteren ryke, og det kan være sjeldne reparasjoner som kan være dyre hos Nissan. Men det finnes mange biler hos høggerene, og man kan fnne deler på Finn,  så det bør være kurrant å finne komponenter.

Mange feil skyldes ikke komponentfeil: Det som kan være et problem, er irr  i konakter, så det gjelder å holde bilen tørr.

Når det gjelder p-brems, så er det enkelte som mener man bør bruke den av og til, for å bevege delene. Men det er kanskje ikke relevant for din feil.

Balrog

#3
...
MEN: Det er vel ikke helt utenkelig at dette er en mekanisk feil (rustet fast?) som lar seg fikse med en bremseservice - du har selvsagt hatt service på bremsene (inkl. parkeringsbrems) i løpet av de siste 5 årene? Dette er vel det eneste vesentlige i bilens serviceplan.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Electrix

Vår 2012 Leaf har nå gått 87 000 km med dyreste reparasjon å bytte bremseklosser etter anbefaling fra EU-kontroll, men de kunne egentlig holdt minst et år til.

Om det er noen trøst så solgte vi nettopp vår 14 år gamle Mondeo som delebil for 3 000 etter at det ble for mye feil på EU-kontroll. Da hadde vi et år tidligere kostet på den 14 000 for dynamo, dynamoreim, strammer, løpehjul.
Et år før det igjen var kostnaden 19 000 etter EU-kontroll, men slapp unna det meste av utgiften med å slipe bremseskiven for rust og lappe eksosanlegget.

Min bror fikk for et par år siden regning på 85 000 for rep av hans 5 år gamle skoda dieselbil, men han klarte heldigvis å få den innenfor garanti/relklamasjon siden han hadde kontaktet verkstedet et par dager før den var 5 år.

På litt eldre biler utenfor garanti kan det være greit å sjekke etter brukte deler, det kan også være mulig å bare reparere en liten del som er feil i stedet for å bytte hele parkbrems-systemet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

offpist

Vår 2011 modell har gått 75 000 km og kun byttet et par 12V batterier og skifte av bremseveske og luft filter (Gjort selv). Bremsene er nok for tur, men det er ikke noe annet å forvente. Kommer til å bytte de selv også.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

tomatchili

Det verkar ju vara så många dyra fel på som sker på leaf, pg.a. icke-service vänlig elkraft konstruktion.  (min är just på verkstad för 20000, har tidigara haft ett fel på värmen som kostade 12000. Den har bara gått 77000 km) så det borde nästan kunna finna marknad för en leaf forsikring: Jag skulle gärna betala 3000/år och veta att om PTC elemetet ryker så slipper jag skrota bilen.

Angelo24

Skal vi fokusere litt mer til Parkeringsbremsfeil?

Hva er Nissans prosedyre å finne ut om parkeringsbrems må erstates?
Korfor ble det ryk?
Analyserer Nissan muligheten å fikse delen eller de bare erstattes?
Skal du lese Nissans manual i Parking Brake System section så er det ingen instruksjoner enn å bare erstatte.

Sporsmål er enkelt.
Gjør nissan noe å finne ut HVORDAN og korfor delen ble ryk? Tar de noe sikkerhetstiltak for det ved service?
Og kor mye kommer de å garantere det nye delen for? Bare 1 år til?

Det er derfor eg vil ikke komme i kontakt med Nissan igjen.
Skal prøve å montere 3rd party manuel parkeringsbrems sånn at jeg kan bestå EU kontroll.


Electrix

Her vil jeg dessverre tro at Nissan er som alle andre billeverandører, de bytter hele sett/komponenter. Eller du kan betale de timespris for at de skal sette seg ned og vurdere om det går an å få tak i noen enkeltdeler, da betaler du noen tusen for at de finner ut at de ikke kan bytte enkeltdeler.

For å ta et eksempel, da wiren til vindusheisen på Mondeoen røk så sjekket jeg med Ford om det gikk an å kjøpe deler. Jeg kunne bare kjøpe hele vindusheisen komplett med skinner, trinser og motor til 4950,- selv om det bare var wiren som var rustet.

Det endte med at jeg i stedet kjøpte bremsewire og skjøt til sykkel på biltema til 19,90 eller noe sånn. Måtte bare tilpasse hullet for feste av wiren i vindusheisen og finne et sted å skjøte wiren uten at skjøten kom i konflikt med trinsene inni der så gikk det kjempefint.

Hvis det å bytte parkbrems er så dyrt som du frykter kan det være verdt å prøve å fikse den selv om du er litt nevenyttig. Det er også mange her inne som er godt over normalt interessert i Leaf...  8)

Virker den fortsatt? Kan du fremdeles slå den av og på selv om den gir feilmelding?

Isåfall kan det være mulig at det bare er wire eller bremsesko som er rustet eller noe sånn slik at den går tregt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Angelo24

Sitat fra: Electrix på tirsdag 04. desember 2018, klokken 08:17

Virker den fortsatt? Kan du fremdeles slå den av og på selv om den gir feilmelding?



Det ser ut at du ikke har lest hva jeg skrev. Var det kun feilmelding så hadde jeg bare ignorert det. Det skulle koste kun 40 kroner for en svært tape fra Biltema vet du.

Men det virker ikke sånn i virkeligheten, EU kontroll er noe eg må bestå ennå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA