Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde

Startet av Saxo, søndag 30. oktober 2011, klokken 09:27

« forrige - neste »

ovev

Når siste batteriindikator forsvinner er det fortsatt "mye" mer enn 4% igjen. Low batterywarning dukker opp på 17,4% rest, Very Low Batttery Warning får du på ca 8.9% rest. Ut fra forklaringen din hadde du kun fått Low Battery Warning, ikke Very Low Battery Warning. Dvs at det var i alle fall minst 8.9% igjen på batteriet. Fortsatt ikke mye, men nok til litt over en mil til.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

Lynet

Du må skille mellom batteriets kapasitet og tilgjengelig kapasitet. Når siste batteriindakotor forsvinner er det 4% tilgjengelig kapasitet igjen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ovev

Hvor har du det fra? ??? Det har jeg aldri sett referert til noen steder. Tallene jeg har oppgitt er hentet rett ut fra tabell på mynissanleaf forumet. Alle tall i denne tabellen er basert på tilgjenglig kapasitet, ikke total kapasitet.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

Ladefabrikken

I dag skulle jeg hurtiglade i Ski, men hurtigladeren var kaputt >:( hadde jeg to streker igjen. Kjørte over 40km til før jeg fikk -- på gesometere og  Very Low Batttery Warning
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

jkirkebo

Sitat fra: ovev på tirsdag 05. juni 2012, klokken 14:54
Hvor har du det fra? ??? Det har jeg aldri sett referert til noen steder. Tallene jeg har oppgitt er hentet rett ut fra tabell på mynissanleaf forumet. Alle tall i denne tabellen er basert på tilgjenglig kapasitet, ikke total kapasitet.

Det var slik tidligere, før første software-oppdatering. Da var det turtle neste når siste bar forsvant. Det ble tydeligvis for problematisk for folk, så Nissan la til ca.1.5 "skjult" bar under den siste.

Ingen biler har blitt levert i Norge med gammel software, dette var snakk om tidlige 2011-modeller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Jeg har det fra den amerikanske verkstedhånboken, riktignok ikke for oppdatert Norsk bil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ovev

Da skjønner jeg, men som jkirkebo sier er det ingen biler i Norge som er levert med gammel software. Tabellen fra verkstedhåndboken stemmer ikke lengre.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

leafeierskien

Hei, folkens!

Nå har jeg lest alle 37 sider her inne og føler jeg har fått en del inntrykk og lært meg en del nyttige begreper.

Men jeg er fortsatt usikker.

Jeg vurderer å kjøpe meg en Nissan Leaf til pendling...

Jeg bor i Skien og jobber i Larvik. Jeg bor litt utenfor Skien, slik at det er cirka 41 km til jobb. Dog har de ingen ladestasjoner i Larvik. Merkelig nok skal de ha 24 ladestasjoner bare i Skien og ingen i Larvik ???

Men likevel, spørsmålet er som følger:

Er dette for lang avstand til å basere meg på en pendlebil? Med unntak av en etappe på 11 km hvor det er 100 km/t motorvei, er det stort sett kø-kjøring eller 50-60 km/t. Men som dere skjønner må jeg regne tur/retur - altså cirka 8,2 mil per lading.

Vinteren kan være kald - spesielt i Skien, hvor det gjerne er 20 - på de kaldeste dagene, selv om årets vinter var mild. Men jeg blir jo og kjørende en del ved sjøen - hvor det er litt mildere.

Ka dere trur? Takker for innspill!!! Per i dag kjører jeg en stor bil som bruker 1,1 - 1,2 l/m og det er nå kommet bompenger. Ønsker å spare miljøet og penger...

jkirkebo

Sitat fra: montymastiff på fredag 08. juni 2012, klokken 22:03
Hei, folkens!

Nå har jeg lest alle 37 sider her inne og føler jeg har fått en del inntrykk og lært meg en del nyttige begreper.

Men jeg er fortsatt usikker.

Jeg vurderer å kjøpe meg en Nissan Leaf til pendling...

Jeg bor i Skien og jobber i Larvik. Jeg bor litt utenfor Skien, slik at det er cirka 41 km til jobb. Dog har de ingen ladestasjoner i Larvik. Merkelig nok skal de ha 24 ladestasjoner bare i Skien og ingen i Larvik ???

Men likevel, spørsmålet er som følger:

Er dette for lang avstand til å basere meg på en pendlebil? Med unntak av en etappe på 11 km hvor det er 100 km/t motorvei, er det stort sett kø-kjøring eller 50-60 km/t. Men som dere skjønner må jeg regne tur/retur - altså cirka 8,2 mil per lading.

Vinteren kan være kald - spesielt i Skien, hvor det gjerne er 20 - på de kaldeste dagene, selv om årets vinter var mild. Men jeg blir jo og kjørende en del ved sjøen - hvor det er litt mildere.

Ka dere trur? Takker for innspill!!! Per i dag kjører jeg en stor bil som bruker 1,1 - 1,2 l/m og det er nå kommet bompenger. Ønsker å spare miljøet og penger...

82km med noe 100km/t bør ikke være noe problem uansett årstid. Du må nok lade til 100% de to-tre kaldeste vintermånedene, ellers bør 80% holde fint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#549
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. juni 2012, klokken 22:30
Sitat fra: montymastiff på fredag 08. juni 2012, klokken 22:03
Jeg bor i Skien og jobber i Larvik. Jeg bor litt utenfor Skien, slik at det er cirka 41 km til jobb. Dog har de ingen ladestasjoner i Larvik. Merkelig nok skal de ha 24 ladestasjoner bare i Skien og ingen i Larvik ???

Men likevel, spørsmålet er som følger:

Er dette for lang avstand til å basere meg på en pendlebil? Med unntak av en etappe på 11 km hvor det er 100 km/t motorvei, er det stort sett kø-kjøring eller 50-60 km/t. Men som dere skjønner må jeg regne tur/retur - altså cirka 8,2 mil per lading.

Vinteren kan være kald - spesielt i Skien, hvor det gjerne er 20 - på de kaldeste dagene, selv om årets vinter var mild. Men jeg blir jo og kjørende en del ved sjøen - hvor det er litt mildere.

Ka dere trur? Takker for innspill!!! Per i dag kjører jeg en stor bil som bruker 1,1 - 1,2 l/m og det er nå kommet bompenger. Ønsker å spare miljøet og penger...

82km med noe 100km/t bør ikke være noe problem uansett årstid. Du må nok lade til 100% de to-tre kaldeste vintermånedene, ellers bør 80% holde fint.

Enig, dette burde ikke være et problem i det hele tatt. Har 41 km til jobb fra Finnøy gjennom 3 undersjøiske tunneler som er 200, 133 og 233 meter under havet (du vil oppdage at oppoverbakker er det som raskest reduserer rekkevidde :-)). Rekker fint frem og tilbake på jobb om vinteren med bruk av varmeapparat og en handletur som gir 10km ekstra.
Nå med ca 16-20 plussgrader, opphold (= ingen bruk av A/C for dugg på rutene) og sommerdekk måtte jeg bare teste yttergrensene og klarte 3 enkelturer = 123km i vanskelig topografi. Det var jeg meget godt fornøy med. Lader forøvrig nesten alltid til 100% unntatt når jeg vet at bilen skal stå i ro noen dager. Det blir nesten alltid handleturer og ekstra ærend og ender som regel med 2 streker på en vanlig dag (=forbruk av 10 streker).
Med mye opp- og nedoverbakker blir guessometeret helt ubrukelig da det har en veldig kort "hukommelse", dermed teller jeg bare streker.

RogerB

#550
Jeg har 120km hver dag med arbeids kjøring og det fungerer helt fint, nå kjører jeg lett tur og retur uten å lade. Det går også for det meste om vinteren for uten når det var 15 minus og kaldere.
Over 17000km på seks måneder og kjempe fornøyd.  ;D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Mortenmann

Sitat fra: RogerB på lørdag 09. juni 2012, klokken 00:33
Jeg har 120km hver dag med arbeids kjøring og det fungerer helt fint, nå kjører jeg lett tur og retur uten å lade. Det går også for det meste om vinteren for uten når det var 15 minus og kaldere.
Over 17000km på seks måneder og kjempe fornøyd.  ;D
Merker du noe redusert rekkevidde?
SølvLeaf

gbzdoc

Jeg tror også dette skal gå fint selv om vinteren, men du nevner kø. Hvor lang tid bruker du normalt på de 40km, evt. totalt t/r?

Du må ha i bakhodet at om vintern med varmen på 19 grader så kortes rekkevidden ned mens du sitter i kø. Går køen i tillegg i rykk og napp så er ikke det heller spesielt gunstig for rekkevidden.

leafeierskien

Takk for masse gode svar folkens! Helt ypperlig!!! Kjenner det verker litt mer etter en Leaf nå...

Ja, det er en litt køkjøring  :( Jeg bruker fort en time hjem og cirka 40-45 minutter til jobb om morgenen (da kommer jeg litt unna rushen) Men jeg får kjørt rundt mye av det verste av kø da så jeg står ikke og stamper i kø i 30 minutter uten å komme mer enn noen meter fram, men trafikk er det overalt her nede på dagtid...

Men jeg kan som sagt kjøre rundt mye av det verste og bruke 5 minutter mer, men da kjører i hvert fall flytende og uten alt dette rykk og napp-kjøringen...

RogerB

Sitat fra: Mortenmann på lørdag 09. juni 2012, klokken 00:49
Sitat fra: RogerB på lørdag 09. juni 2012, klokken 00:33
Jeg har 120km hver dag med arbeids kjøring og det fungerer helt fint, nå kjører jeg lett tur og retur uten å lade. Det går også for det meste om vinteren for uten når det var 15 minus og kaldere.
Over 17000km på seks måneder og kjempe fornøyd.  ;D
Merker du noe redusert rekkevidde?

Nei ikke enda, det blir jo bare varmere og varmere i været enda, kjører lengre jo varmere det blir.
Vi får se til neste sommer når jeg har 50 - 60 tusen km på telleren.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA