Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange har hatt samme Tesla i mer enn 5 år?

Startet av Nuvolari, torsdag 29. november 2018, klokken 15:15

« forrige - neste »

Nuvolari

Jeg har fremdeles min Model S som jeg fikk utlevert 22.11 2013. Er det flere enn meg som har hatt samme Tesla i mer enn 5 år?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

lykkegutt


Sjøhyene

Om noen få måneder, men skal også oppgradere til MX snart pga litt for mange unger. :o

Føler det har vært mindre og mindre feil med bilen. Var masse barnesykdommer i starten men de siste par årene har det knapt vært noen ting. Hva er deres erfaring rundt akkurat det?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

noto

#3
Oktober 2013. 103k km and still counting. Model 3 reservert.

Ikke vært noe av betydning. Skiftet DU for noen år siden pga en så vidt hørbar sirkelsaglyd ved lavt pådrag (under 20 kW). Skiftet 2 dørhåndtak første år. Ellers bare standard upgrades. Foreløpig ingenting etter garantislutt.

Muffinman

30.10.2013, 150.000km. Alt som har vært skiftet eller reparert orker jeg ikke liste opp....
Nummer 2 passerte akkurat 134.000km. Den er nøyaktig 3 år nå.

Joggamann

Hvordan er batteriene på disse? Kan det måles hvor mye de har tapt seg?

GOS

Sitat fra: Joggamann på torsdag 29. november 2018, klokken 20:05
Hvordan er batteriene på disse? Kan det måles hvor mye de har tapt seg?


Det kan måles og det varierer noe. Jeg vet ikke hvordan det er med de eldste, men jeg har vært heldig med mitt.

Ett S85 batteri hadde 77.5-78.0 kwh tilgjengelig til bruk etter fratrekk av 4 kwh beskyttelse (Brick Protection) når det var helt nytt. Jeg måler mitt nå (CanBus) etter 4 1/2 år og har 77.6 kwh tilgjengelig
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Sjøhyene

#7
Har ikke målt vitenskapelig, men utfra hva bilen viser så mistet jeg ca 5% det første året eller 25k km. Deretter har jeg kun mistet ca et par prosent de neste 100k km. Ingen tvil om at disse batteriene bør holde en halv million km++ basert på data jeg har sett, med da kanskje 80% ish igjen. Mao de holder lenger enn en fossil motor.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Veggen

#8
Fremdeles lykkelig med min P85+ utlevert 9. sep 2013.
Kjørt 60.00km, nominal full pack 76,2 iflg ScanMyTesla.
Lite feil er erfaringen her også, etter at Tesla fikset de vanlige tingene de første par årene.
Satser på 5 år til  8)


Joggamann

Kult.

Vurderer sterkt en S85 2014 modell men usikker på om jeg går for en nyere 75D - Antar disse er relativt like i rekkevidde? 75 mer effektiv enn et eldre 85?

Muffinman

Sitat fra: GOS på torsdag 29. november 2018, klokken 20:48
Sitat fra: Joggamann på torsdag 29. november 2018, klokken 20:05
Hvordan er batteriene på disse? Kan det måles hvor mye de har tapt seg?


Det kan måles og det varierer noe. Jeg vet ikke hvordan det er med de eldste, men jeg har vært heldig med mitt.

Ett S85 batteri hadde 77.5-78.0 kwh tilgjengelig til bruk etter fratrekk av 4 kwh beskyttelse (Brick Protection) når det var helt nytt. Jeg måler mitt nå (CanBus) etter 4 1/2 år og har 77.6 kwh tilgjengelig

GOS

Sitat fra: Joggamann på torsdag 29. november 2018, klokken 21:36
Kult.

Vurderer sterkt en S85 2014 modell men usikker på om jeg går for en nyere 75D - Antar disse er relativt like i rekkevidde? 75 mer effektiv enn et eldre 85?

S75D bruker mindre per km om sommeren men mer om vinteren i forhold til S85 RWD er erfaringene.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

noto

Andre kan helt sikkert gi mer presise data, men som jeg har oppfattet har en ny 75 omtrent like mye kapasitet som en gammel 85, men du må regne med at det nye batteriet taper seg raskere over de neste årene enn den gamle. Min 2013 85 med 100k på telleren er ned 5% siden ny, men har vært nesten helt stabil siste ca 3 år. Kanskje ned 1%.

GOS

Sitat fra: noto på torsdag 29. november 2018, klokken 21:47
Andre kan helt sikkert gi mer presise data, men som jeg har oppfattet har en ny 75 omtrent like mye kapasitet som en gammel 85, men du må regne med at det nye batteriet taper seg raskere over de neste årene enn den gamle. Min 2013 85 med 100k på telleren er ned 5% siden ny, men har vært nesten helt stabil siste ca 3 år. Kanskje ned 1%.

Nei, det har den ikke. Målinger viser at en fletta ny S75 har ca 72 kwh tilgjengelig om jeg ikke husker helt feil, mens de eldre S85 har typisk 75.0-77.6 tilgjengelig. (De få S75D som var levert med ett software begrenset 85 batteri hadde vel nesten 75 tilgjengelig)

Men S75D har sommerstid nesten samme rekkevidde som en S85
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

noto

Ok. Altså litt mindre kapasitet, men nær samme rekkevidde. Imidlertid må man forvente at den vil tape seg mer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA