Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny S75D 30kw lading?

Startet av JorEl, torsdag 29. november 2018, klokken 14:23

« forrige - neste »

Motorwatt

Ser at du nå har slettet store deler av innlegget det refereres til, men det som det reageres på er vel at du i denne tråden har ca. 40 innlegg om noe som ikke er en feil, og i tillegg har du flere telefonsamtaler til Tesla om samme sak ("når du har kjedet deg på SuC" .sic). Du har fått utførlige svar på ditt spørsmål opptil flere ganger. Det at Tesla i det hele tatt sender en faktura på support er ikke helt vanlig, og bør kanskje oppfattes som "nok er nok". Husk at alle henvendelser til Tesla loggføres.

Som du sikkert har lest er SuC ingen erstatning for hjemmelading, men er ment å kunne brukes ved lange reiser. En handletur på butikken kan vel neppe kategoriseres slik.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

Sitat fra: JorEl på søndag 19. mai 2019, klokken 01:17
Sitat fra: z4rd på lørdag 18. mai 2019, klokken 17:00
Kan berolige folk med at det er et standardisert skjema iht protokoll. Ingen må betale for å ringe support ifm diagnose, i motsetning til andre selskaper som faktisk tar betalt for diagnose.

Mulig jeg har misforstått.... Men heldigvis for deg og oss andre så er gratisperioden din snart over. Eneste grunnen til at du henger på SuC og konstruerer et «problem» er at du ønsker noen gratis kWh, selvom du ikke trenger det.
Jeg kan trøste deg med at jeg aldri har stått i veien for noen på SuC. Jeg fikk med gratis lading og har brukt det når vi har handlet på dagligvarebutikken. Hva skal jeg med gratis lading, om jeg ikke skal bruke det?
Takk for meg :+1:

Jeg har også gratis lading på SuC, men jeg bruker den når jeg trenger det, ikke bare fordi jeg kan og pga at det er gratis. Det er en liten (vesentlig) forskjell der. Poenget mitt er at det er denne bruken som har konstruert "problemet" ditt med lav ladehastighet. Du ser den?

Vet ikke hvordan resten av kjøremønsteret ditt er, men det virker på meg som om du har erstattet hjemmelading med SuC, pga at det er gratis. Javel, men ikke bli overrasket over lav ladehastighet, når du kommer til SuC med kaldt batteri, gang på gang. Du kan iaff trøste deg selv med at det er ikke bilen det er noe feil med, og trolig aldri kommer til å oppleve denne feilen igjen :)

Bare husk neste gang du er på langtur og skal innom SuC at over 40-60% SOC regnes som litt høyt ved ankomst - bedre for effektiviteten å lade i området 10-30% SOC  :+1:
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

Å svinge innom supercharger for moroskyld fordi man bor i nærheten er økonomisk galskap. Når bilen skal selges med redusert hurtigladehastighet og misbrukt batteri blir det ikke lett å finne kjøpere. Og du som selger er pålagt å informere tydelig om din bruk av hurtiglading for å ikke bli tatt for svindel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Den tusenlappen du har "spart" på å superlade 8000km kontra hjemmelading har du brukt i å betale merkostnaden med å handle på Meny.  :laugh:

Så kommer batteridegradering og tidlig redusert ladefart på kjøpet..

Har også gratis superlading og bruker det så lite jeg kan. Lader aldri mer enn at jeg har 5-15% margin for å komme hjem. Dessuten koster det så lite å lade hjemme at jeg svært sjelden gidder å lade gratis på jobb - siden det er så smale p-plasser på ladeplassene at jeg regner med en dørbulk eller tre i bytte for lading til noen kroner.

z4rd

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. mai 2019, klokken 08:41
Å svinge innom supercharger for moroskyld fordi man bor i nærheten er økonomisk galskap. Når bilen skal selges med redusert hurtigladehastighet og misbrukt batteri blir det ikke lett å finne kjøpere. Og du som selger er pålagt å informere tydelig om din bruk av hurtiglading for å ikke bli tatt for svindel.

Ut i fra det jeg har lest og sett, så vet man jo ikke om 75-pakka fra "late" 2017 er omfattet av denne reduseringen i ladehastighet? Eller er det noe jeg har gått glipp av? Resten får være opp til eier/selger som han/hun må ta på sin egen kappe... Regner med at trådstarter har tatt poenget nå.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

sjokomelk

@JorEl
Det er sånn som dette du skal komme inn på en Supercharger for å få skikkelig effekt. Rundt 10% igjen etter å ha kjørt 350km en varm dag. Bildet er tatt rett etter jeg plugget inn. Effekten gikk opp til 118kW etterhvert.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hELgenen

At SUC eller all hurtiglading for den saks skyld påvirker batteriet i negativ retning ved f.eks redusert hastighet over tid er kanskje lite kjent blant elbil eiere?. Så når bilen skal selges så er kanskje ikke eier klar over problemet eller faktisk tilstand på eget batteri. Selv hadde jeg null anelse om dette før jeg så TB sin video om emnet. Jeg visste bare at batteriet over tid ville bli dårligere,men ikke at mye hurtiglading over tid ville påvirke batteriet mer negativt enn f.eks saktelading. Dette gjelder jo alle elbiler og det burde strengt tatt vært opplyst om status på batteriet ved salg og ikke bare antall km kjørt.  Legger du bilen ut på finn.no i dag står det jo aldri noe om hvilken tilstand batteriet er. Noen opplyser i teksten at bilen aldri/sjelden er hurtigladet,men det gjelder vel først og fremst andre merker en Tesla sine.
En uvitende kjøper kan fort kjøpe katta i sekken slik bruktmarkedet er i dag.

Handyman

Sitat fra: hELgenen på søndag 19. mai 2019, klokken 11:17
At SUC eller all hurtiglading for den saks skyld påvirker batteriet i negativ retning ved f.eks redusert hastighet over tid er kanskje lite kjent blant elbil eiere?. Så når bilen skal selges så er kanskje ikke eier klar over problemet eller faktisk tilstand på eget batteri. Selv hadde jeg null anelse om dette før jeg så TB sin video om emnet. Jeg visste bare at batteriet over tid ville bli dårligere,men ikke at mye hurtiglading over tid ville påvirke batteriet mer negativt enn f.eks saktelading. Dette gjelder jo alle elbiler og det burde strengt tatt vært opplyst om status på batteriet ved salg og ikke bare antall km kjørt.  Legger du bilen ut på finn.no i dag står det jo aldri noe om hvilken tilstand batteriet er. Noen opplyser i teksten at bilen aldri/sjelden er hurtigladet,men det gjelder vel først og fremst andre merker en Tesla sine.
En uvitende kjøper kan fort kjøpe katta i sekken slik bruktmarkedet er i dag.
Jeg mener at lademønster på elbil kan sammenliknes ganske bra med småkjøring kontra langkjøring med ICE.
Det er en info fra selger du må stole på, og som ikke uten videre er tilgjengelig for kjøper.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA