Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny S75D 30kw lading?

Startet av JorEl, torsdag 29. november 2018, klokken 14:23

« forrige - neste »

Muffinman

Det er nok også en hard påkjenning for hele drivlinjen, for ikke å snakke om understellet. Vil man få utgift til utskifting av rådyre komponenter unødig tidlig er dette en sikker oppskrift.

Stikkkontakt

Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 21:51
Takk for all hjelp og info :+1:

Vi kjørte nå 38.8mil på 41min

Blanding av Tesla og SpaceX?

GOS

Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 21:51
Så et spørsmål igjen. For å ta vare på batteriet, er det da best for meg og lade bilen på så lav spenning at man heller "koser inn strømmen", eller går det så tregt at det er andre ting jeg heller bør vektlegge?
Hos oss vil det da bli, lav spenning(6-9amp) og alltid på lading. Eller høyere spenning(10-13amp) og kun lading "annen hver gang"?

De små variasjonene der har overhodet ingen innvirkning på batterislitasjen. Om du lader med 11-22 kw som jeg gjør så har det heller ingen innvirkning.

Det som er viktigst er at den er kortest mulig tid nede ved 0% eller 100%. Gjør som du skriver, lad normalt bare til 80% (eller 70%) om du ikke trenger mer
Jeg lader normalt til 70% og setter den på lading igjen når den kommer under 50%. Lader til 80-85% stort sett hver helg like før jeg kjører 65 km til hytta.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Øyvind.h

Absolutt lurt å dra med seg varme fra hjemmelading ut på tur :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 22:11
Nå når det blir vinter og kanskje minusgrader på vestlandet( :P) er det da et poeng og lade så tregt at batteriet akkurat er ladet ferdig når jeg skal ut og kjøre. Eller blir dette også bare flisespikkeri + lage seg ekstra arbeid?

Det er smart fordi da har du regen og slipper å bruke batteriets kapasitet for å varme batteriet. Setter du den på Range Mode off på ettermiddagen og så setter på varme 10 min før du skal kjøre så får du en varm bil med regen. Husk å slå på Range Mode On før du kjører korte turer for ellers sløser du unødig energi med å varme batteriet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Espen Hugaas Andersen

#20
Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 22:11
Nå når det blir vinter og kanskje minusgrader på vestlandet( :P) er det da et poeng og lade så tregt at batteriet akkurat er ladet ferdig når jeg skal ut og kjøre. Eller blir dette også bare flisespikkeri + lage seg ekstra arbeid?
Jeg ville ladet så raskt som mulig og forsøke å time det best mulig til at ladingen er ferdig til når man skal ut å kjøre. Raskere lading = mer varme.

Personlig har jeg satt ladingen til å begynne kl 00:00. Jeg har bare 15A kurs, så da er bilen klar sånn ca 7-8-tiden, med mitt vanlige forbruk. Strømmen er litt billigere på natten, så da sparer jeg også litt penger. De dagene jeg kjører litt mer starter jeg da ladingen manuelt litt tidligere på dagen, eller så kan det hende ladingen ikke blir ferdig i tide, og jeg starter neste dag med f.eks 75% i stedet for 80%. Det er uansett rikelig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 22:48
Har Range Mode On eller Off, noe å si for ladingen? Eller er det kun snakk om tiden man sitter i bilen?
Det er bare når man sitter i bilen, og jeg tror også det påvirker forvarming.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hodetelefoner

Range mode skal være off. Det er den som avgjør batteri kjøling.
(Og effekten på varmen i bilen)

geear

Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 22:48
Har Range Mode On eller Off, noe å si for ladingen? Eller er det kun snakk om tiden man sitter i bilen?
Har stor betydning for forvarming og dermed også eventuell hurtiglading den nærmeste halvtimen (er batteriet skikkelig kaldt får du ikke maks på AC-lading engang, altså 16,5kW), og ellers når man sitter i bilen, men ikke for ordinær hjemmelading. Kan være greit å bruke på småkjøring vinterstid, reduserer forbruket ganske signifikant, men på langturer kjører jeg med den off, ellers blir det for lite varme og dugg på sidevinduene (X).

Hvis du snakker om å justere ladestrømmen så langt ned som 5-8A, så er det nok lite varmeffekt igjen i batteripakken din...

zbk

Ikke bruk en hvilken som helst timer da. Nye beredere over en viss effekt mener jeg at kobles rett til strøm uten støpsel en gang. Vil anta det er en grunn til det.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Espen Hugaas Andersen

#25
Man sparer litt på natten, men per i dag er det ikke store greiene. Det det har vært snakk om er å ha effekt-prising, og da kan det å flytte forbruk til natten ha ganske stor betydning. Men det er allerede noe besparelse på variasjonen i spotprisen over døgnet.

Jeg bruker Polar kraft, og der får jeg fine grafer med forbruk per time og prisutviklingen per time. Ser jeg f.eks på uken 19. november til 25. november, så er det ganske tydelig at i perioden ca 08:00-20:00 er prisen omkring 10 øre/kWh høyere enn i perioden 20:00-08:00. I hvert fall i ukedagene, helgen er mer stabil.

Når jeg da lader omkring 20 kWh per natt i alle ukedagene, så sparer jeg omkring 10 kr/uke!  ;D

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

"Ispæng" som vi sier i trøndelag. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: JorEl på fredag 30. november 2018, klokken 10:56
Har fått en ny strøm-måler av kraftlaget, og den skal vel kunne lese av time for time. Men er det forskjellig strømpris på forskjellige tidspunkt på døgnet? Trodde de nye målerene kunne gjøre dette, men at systemet ikke er tatt i bruk enda.
Det kommer an på nettleverandøren din. 1.1.19 skal alle leverere tidsdifferensierte forbrukstall til strømleverandørene, men selv hos samme nettleverandør kan noen ha fått det og andre ikke. Hos min nettleverandør skylder de det på at det er en manuell prosess, så det tar tid.

Tibber gjør allikevel et estimat basert på andre kunder (antar jeg) for hvordan det totale forbruket mitt fordeles utover døgnet, og fakturerer meg deretter. Regner med det kommer på plass snarlig.

Sitat fra: zbk på fredag 30. november 2018, klokken 12:26
Ikke bruk en hvilken som helst timer da. Nye beredere over en viss effekt mener jeg at kobles rett til strøm uten støpsel en gang. Vil anta det er en grunn til det.
Fra 1500W og opp. Kan fortsatt bruke støpsel, men ikke schuko (må være CEE/NEK 60309).

o.b.lix

Sitat fra: JorEl på fredag 30. november 2018, klokken 15:36
Det som virkelig hadde vært kjekt var å få en Powerwall og noen solpanel. Kanskje noen som kan begynne seriøst mtp installasjon og pris. Til nå har det jo sett ut som en hobby som koster og holde på med.

Sjekket med Otovo, som kan levere dette på tak. De beregnet at det tok 26 år å tjene det inn igjen hos meg...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Man kan bruke f. eks. "Dashboard for Tesla" (Android). Den starter ladingen basert på avreisetidspunkt. Sist natt hadde jeg 52%, og ville ha 80% kl. 0730. Da kalkulerte den ladestart til 03:52. Man kan også sette start av HVAC ved ladeslutt, og bilen var god og varm med varmt batteri kl. 0750 (avreise).

ps. "Charging Scheduled" i bilen skal ikke benyttes. Den begynner å lade når man setter i ladekontakten, men bare for 1 minutt. Så overtar programmet.



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA