Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny S75D 30kw lading?

Startet av JorEl, torsdag 29. november 2018, klokken 14:23

« forrige - neste »

JorEl


Svingte inn på Aksdal SC...
Problemet mitt nå er at ladingen på superlader kun gav bilen  30kw/t lading ???
Av 8 ladere på Aksdal var kun en opptatt og den stod i andre enden.
I dag er det ca 5grader og vi hadde kjørt i en liten halv-time. Batteriet var ladet opp til ca 55%.
Hva kan problemet være? Og hvor lav ladefart skal jeg finne meg i, før Tesla ser på dette som et problem, og helst gjør noe med det?

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

Batteriet var trolig fortsatt kaldt. Hadde du begrensning på regenerering?

Og hvor lenge sto du å ladet? Hvis man starter lading med kaldt batteri tar det ikke kjempelang tid før ladingen varmer opp batteriet nok til å få brukbar hastighet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 14:29
Ja jeg hadde satt ned regenereringen. Har det noe å si på ladefart?
Etterpå skrudde vi på regenereringen igjen, siden det skal være +grader her i et par uker.
Skal prøve og lade med regenereringen inntakt senere i dag.
Hva du stiller inn regenereringen på har ingen betydning - det man derimot vil se er at når batteriet er kaldt vil man ha gul stiplet linje på effekt-meteret, og ofte er det også et lite gult varselskilt. Altså, har man gul stiplet linje ved regenereringen så vil superlading/hurtiglading være begrenset til et ganske lavt effektnivå.

Det kan ta opp mot en time kjøring for å få varmt batteri.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 14:23
Problemet mitt nå er at ladingen på superlader kun gav bilen  30kw/t lading ???
Dvs at min E-golf på CCE ladet fortere...
Av 8 ladere på Aksdal var kun en opptatt og den stod i andre enden.
I dag er det ca 5grader og vi hadde kjørt i en liten halv-time. Batteriet var ladet opp til ca 55%.
Hva kan problemet være? Og hvor lav ladefart skal jeg finne meg i, før Tesla ser på dette som et problem, og helst gjør noe med det?

En halv time er langt fra nok til å få temperaturen opp til nødvendig nivå for å få god effekt på SuC. Batteriet ditt er nok ikke blitt mer enn 12-16 grader avhengig av om du har hatt på batterivarmer eller ei. Du må ett godt stykke over 20, ca 25 før du får full effekt på SuC.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Espen Hugaas Andersen

Man vet ikke akkurat hva temperaturen er, men som en grei regel så må man kjøre en stund etter at den gule stiplede linjen er borte, og man altså har full regenerering.

Om f.eks batteriet er varmt nok for 50 kW regenerering, så kanskje den bare tar 30-40 kW superlading, ettersom kaldt batteri takler korte pulser med høy ladeeffekt bedre enn konstant høy ladeeffekt.

På veldig lange turer der man superlader flere ganger er kaldt batteri kun en utfordring på første lading. Superladingen varmer opp batteriet tilstrekkelig til at det varer resten av turen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Det var en som skrev at de nye S75D kun hadde 350volt, og andre hadde 400v. Hva er det raskeste min S75D kan lade på SC tror dere?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

1000kwh

Hvor lenge stod du da? Hvis du lader med kaldt batteri så vil temperatur og hastighet øke betrakelig over tid. Men så hadde du jo ganske mye strøm tilgjengelig fra før.

Du kan lade opp mot 100kw.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 14:45Det var en som skrev at de nye S75D kun hadde 350volt, og andre hadde 400v. Hva er det raskeste min S75D kan lade på SC tror dere?
Har skjønt det slik at 75 kWh makses ut på rundt 95-100 kW superlading. Tror du må under 50-60% for å få det, og samtidig ha varmt batteri.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 14:49OK. Andersen.
1000KW; Vi ladet bare ca 10min for å se om jeg nå har fått gratis-SC siden jeg brukte referal. Vi hadde vel latt bilen varme opp kupeèn i ca 10 min og kjørt i ca 20min. Ca 5-km.
5 km på 20 min? Da var batteriet garantert ikke varmt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 14:49
OK. Andersen.
1000KW; Vi ladet bare ca 10min for å se om jeg nå har fått gratis-SC siden jeg brukte referal. Vi hadde vel latt bilen varme opp kupeèn i ca 10 min og kjørt i ca 20min. Ca 5-km.
Det er alt for lite når bilen er kald. På en sommerdag får du full fart med en gang. På vinteren må du bruke betydelig mer tid for å få god fart når batteriet er kaldt. Men med feks 10% på batteriet så skal du få ganske brukbar fart etterhvert 20-30 min.

GOS

#10
Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 14:49
OK. Andersen.
1000KW; Vi ladet bare ca 10min for å se om jeg nå har fått gratis-SC siden jeg brukte referal. Vi hadde vel latt bilen varme opp kupeèn i ca 10 min og kjørt i ca 20min. Ca 5-km.

Til info:

Vet ikke helt hvordan det er med S75D'en, men på min S85 så forsvinner den stiplete linjen på regen når batteriet er ca 14 graderog da kan det jo se ut som om jeg har 60 kw regen tilgjenglig, men det har jeg (og andre) ikke! Jeg har da bare maks 40-45 kw regen og lade-effekten er en del lavere enn dette. Så det å se på at den stiplete linjen for regen forsvinner er ikke nok, du må kjøre "lenge" etterpå eller akspetere at SuC varmer opp batteriet og det tar noen minutter. (På en S85 så må SOC være under 30% for å få maks effekt (118 kw) på SOC og effekten synker raskt etter 30% SOC. S75D lader ikke med like høy effekt men holder seg høyere senere opp i SOC. Så med 60% så vil du ikke ha fulle effekt, men gjerne 70-80 kw med varmt batteri!?)

Du holder jo tydeligvis til i Haugesund/Karmøy området. Til din info: Når jeg kjører fra hytta på Fosen, inn til Haugesund sentrum og tilbake til hytta, en tur på 40 minutt så har ikke temperaturen i batteriet steget til mer enn 14 grader om den var 5-7 grader når jeg startet (Litt mer om jeg kjører med Range Mode Off). Så med mindre du kjører på motorvei / høy hastighet så må du nok regne med minst 1 times kjøretur før du får god effekt på SuC.


Så om du skal lade på Aksdal, så må du gjøre det på hjemturen etter langtur og ikke på vei ut.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GOS på torsdag 29. november 2018, klokken 15:02Vet ikke helt hvordan det er med S75D'en, men på min S85 så forsvinner den stiplete linjen på regen når batteriet er ca 14 graderog da kan det jo se ut som om jeg har 60 kw regen tilgjenglig, men det har jeg (og andre) ikke! Jeg har da bare maks 40-45 kw regen og lade-effekten er en del lavere enn dette. Så det å se på at den stiplete linjen for regen forsvinner er ikke nok, du må kjøre "lenge" etterpå eller akspetere at SuC varmer opp batteriet og det tar noen minutter.
Jeg har merket dette også. Selv om den stiplede linjen er borte får man ikke full regen på en stund.

Sitat fra: GOS på torsdag 29. november 2018, klokken 15:02(På en S85 så må SOC være under 30% for å få maks effekt (118 kw) på SOC og effekten synker raskt etter 30% SOC. S75D lader ikke med like høy effekt men holder seg høyere senere opp i SOC. Så med 60% så vil du ikke ha fulle effekt, men gjerne 70-80 kw med varmt batteri!?)
Noe sånt høres ganske riktig ut, på min X100D får jeg 110-118 kW i området 10-50%, det faller til rundt 100 kW ved 60%, og så faller det videre derifra. Om 75D er 20% tregere over hele området, så bør den få rundt 80 kW ved 60%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

#12
Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 14:37
Jeg kan vel ikke lese av temp på batteriet?
Jo, det er vel for spesielt interesserte, men det er mulig å få den og andre data inn på mobilen med en app, en kabel og en dings:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31131.0
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: JorEl på torsdag 29. november 2018, klokken 14:45
Det var en som skrev at de nye S75D kun hadde 350volt, og andre hadde 400v. Hva er det raskeste min S75D kan lade på SC tror dere?
Skrev et svar tidligere, men glemte sikkert å trykke legg til, så får prøve igjen. Vi ser maks 101kW på vår X75, og det er på 43%, hvor det er en tydelig peak. Den har 80kW på 60%, 63kW på 70%, 42kW på 80%.

Klykken

#14
Gjør som mr Nyland. Ta 5min med flat pedal og maks regen etter hverandre, så får du opp tempen kjapt. Du sliter riktig nok dekk, men til gjengjeld får du varmt drivverk.
Anbefales ikke, med mindre du er desperat.

Fra ca 8min og utover.

https://youtu.be/c1C-tPkevIA
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA