Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul EV 2020

Startet av patoduck, torsdag 29. november 2018, klokken 01:11

« forrige - neste »

Trond.m

Er denne SUV pakken er noe som ettermonteres i Norge ?
Noen som har bilder eller mer opplysninger om den ?

Kårepåsporet


Counterpointer

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:11
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 01. mai 2019, klokken 01:17
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 29. november 2018, klokken 01:12
Og skal vi tippe rundt 400 tusen fullt utstyrt her i Norge
Hey

Det er gutten sin som tipper i post #2


Du hadde dessverre, men ikke overraskende, rett.
Nei, det er forholdsvis forutsigbart hvordan de legger seg. Foreløpig er det ikke noen som har lagt seg lavere enn forventet. BOS gjør nok ikke det........

HPSE

Nå leveres straks de første kundebilene ut i Sverige (Bilde fra den svenske e-soul gruppen).. Når kommer de første norske kundebilene tro?

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

MrBacardi

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Trond.m

e-Soul har visning av fartsgrense i HUD. Men det var skuffende at den bare bruker informasjonen i (utdaterte) kart og ikke har optisk skiltleser. Kjørte en strekning Asker - Oslo og da viste den 80 km/t når det var miljøfartsgrenser på 60. Da er det jo verdiløs informasjon og det kan koste deg dyrt hvis du stoler på den.

Martin Eden jr

Hmm, rart det du skriver om optisk skiltlesning. Jeg har nå Kona - som er 90% lik e-Soul. Den leser f.eks. fartsskilt ved veiarbeid greit - det hender imidlertid at den ikke får med seg skilt som er plassert litt odde (svært høyt, på skrå). Vet ikke hvordan dette er programmert, men tipper den presenterer skilt som er lest optisk dersom den har registrert det, og så faller tilbake på kart-info hvis ikke?

Det jeg finner rart er at man ikke kan stille inn den adaptive cruise-kontrollen slik at den følger optisk lest fartsgrense (evt + 10%  ;)
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Trond.m

Hmm, jeg mente også å huske at Kona har optisk skiltleser. Mulig at e-Soul har det også da. De skiltene den ikke registrerte var lysende skilt, så kanskje det var grunnen. Jeg finner det imidlertid ikke nevnt i beskrivelsen av bilen at den har skiltleser. Da må den ha et kamera som jeg antar sitter ved speilet ved frontruten, så jeg får sjekke dette nester gang jeg er innom BOS.

goggo

#188
Sitat fra: TM på fredag 14. juni 2019, klokken 11:44
Hmm, jeg mente også å huske at Kona har optisk skiltleser. Mulig at e-Soul har det også da. De skiltene den ikke registrerte var lysende skilt, så kanskje det var grunnen. Jeg finner det imidlertid ikke nevnt i beskrivelsen av bilen at den har skiltleser. Da må den ha et kamera som jeg antar sitter ved speilet ved frontruten, så jeg får sjekke dette nester gang jeg er innom BOS.

Det er ikke bare lysende skilt den ikke leser, heller ikke vanlige skilt.
Kjørte ca 20 mil "Sørlandet Rundt" med den for noen dager siden, og det ser ut til at den viser akkurat samme fartsgrenser som min 2018 Soul gjør med kartoppdatering som jeg fikk på service i mars i år.  Dette gjelder både der det er midlertidige fartsgrenser med vanlige skilt, og der begge bilene viser direkte feil i forhold til skiltingen.

E-Soulen ser heller ikke ut til å være online mot Nobil databasen for ladestasjoner, den viser akkurat samme ladestasjoner (mangler bl.a. GK ved Coop byggevare nedenfor IKEA Sørlandssenteret, denne har vel vært aktiv et par måneder) og e-Soulen har akkurat like håpløs sortering av ladestasjoner som 2018 modellen. Bl.a ikke mulig å sortere på ladehastighet eller avstand til laderne eller lade-operatør.
Og ja - jeg trykket "last ned" eller hva det heter for å få siste oppdateringer, men det hjalp ikke. Og bilen var definitivt online, for den fikk med seg områder med veiarbeid ved at det ble merket med stiplede linjer i kartet men fikk altså ikke med seg fartsgrensene.

Nevnte disse tingene for KIA selgeren, men fikk vite at jeg ikke måte være for kravstor. Var visst ingen andre som hadde klaget på noe...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

_OE_

#189
Her er noe av det nye utstyret e-Soul kan leveres med:
LED nær- og fjernlys, adaptiv cruise control, elektrisk fører- og passasjersete, Head-up Display, forberedt for Kia UVO app (selve app lanseres på et senere tidspunkt), 10.25" multimedieskjerm, skiltleser, takrails - godkjent taklast på 100 kg., Harman Kardon lydsystem med 10 høyttalere inkludert subwoofer og LED stemningslys på dørsider foran...... så i følge KIA har den skiltleser.. kanskje det må aktiveres i menyen ? Er kanskje bare toppmodellen som har det

Trond.m

#190
Sitat fra: _OE_ på fredag 14. juni 2019, klokken 14:53
Her er noe av det nye utstyret e-Soul kan leveres med:
LED nær- og fjernlys, adaptiv cruise control, elektrisk fører- og passasjersete, Head-up Display, forberedt for Kia UVO app (selve app lanseres på et senere tidspunkt), 10.25" multimedieskjerm, skiltleser, takrails - godkjent taklast på 100 kg., Harman Kardon lydsystem med 10 høyttalere inkludert subwoofer og LED stemningslys på dørsider foran...... så i følge KIA har den skiltleser.. kanskje det må aktiveres i menyen ? Er kanskje bare toppmodellen som har det
Hvor står dette ? Er det i en av SMS'ene fra Kia ?

Det står ikke noe om skiltleser i prisliste / tekniske spesifikasjoner, så jeg antar at det bare er noe importøren har funnet på / drømt om ;-)

At det ikke er aktivert en selvfølgelig en mulighet, men ikke veldig sannsynlig.

_OE_

#191

Trond.m

Interessant. Ser at det står i pressemeldingen ved lansering av priser og spesifikasjoner 30.4.2019.

Men siden det ikke framgår av dokumentet med detaljerte spesifikasjoner er det nok ikke juridisk bindene. Men det gir jo håp om at det finnes. Skal forsøke å få avklart det i dag.

Ganske interessant at forhandleren hugo har vært i kontakt med mener at vi ikke må kreve så mye  ???

goggo

Sitat fra: TM på lørdag 15. juni 2019, klokken 06:34
Ganske interessant at forhandleren hugo har vært i kontakt med mener at vi ikke må kreve så mye  ???

Som jeg har sagt flere ganger før her på forumet: Jeg er veldig fornøyd med KIA bilene (eier min femte KIA nå), men er drit lei av å måtte forholde meg til KIA forhandlere. Dette gjelder forøvrig KIA forhandlere både i USA og her i Norge, jeg har eid KIA begge steder. Vet ikke hva det er med disse forhandlerne, men er frista til å bruke ordet arroganse i stor skrift og med uthevet rød font...

Men ja - han selgeren sa faktisk at det nok var for mye å forvente at KIA skulle bruke Nobil databasen for å få en oppdatert ladestasjon database i bilen.

Heldigvis er det fint vær her på Sørlandet i dag, så jeg skal ta meg en nydelig skogstur i stedet for å hisse meg opp mer om dette.
Legger ved et gladbilde som viser parkeringsplassen ved et av mine favoritt turområder her, nå snakker vi  "fossilskam" for de som våger å ta dieselbilen når de skal ut på søndagstur :)

mvh
Hugo

 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Trond.m

God tur.
Jeg har møtte mange Audi selgere som fortjener betegnelsen arrogante, men har god erfaring med min Kia forhandler. Regner ikke med at du kjenner så mange forhandlere, så statistikken din kan nok ha store feilmarginer  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA