Skrevet av Emne: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?  (Lest 159 ganger)

Zattaxu

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« på: Mandag 12. August 2019, klokken 10:58 »
Jeg har en Kia Soul fra 2014 med 115.000 km på telleren. Bilen er levert ny i Norge. Ca 60.000 km er kjørt på motorvei i 110-sone og bilen er lite hurtigladet. Jeg har lest at enkelte biler i varmere klima i USA har fått byttet fremdriftsbatteri, og at det har vært et par tilfeller i Norge (på facebook-siden til norske eiere). Batteriet skal jo etter garantien ha minst 70 % kapasitet etter 7 år/150.000 km.

Min bil hadde vel etter det jeg har lest 27 kWh i netto kapasitet som ny (senere modeller fikk vel 30 kWh). Når jeg nå hurtiglader med en økning i 75 % på batteriet er det oppgitt at levert energi fra hurtigladeren er 14,2 kWh. Det skulle tilsi at 100 % på batteriet er 14,2/0,75 = 19 kWh. Altså ganske nøyaktig 70 % av ny kapasitet på 27 kWh. Jeg er klar over at det er feilkilder i matematikken her, men jeg ville anta at det er noe (varme)tap ved hurtiglading, slik at selv om hurtigladeren har levert 14,2 kWh vil tilført energi til fremdriftsbatteriet være noe lavere.

Jeg har besilt en OBD2-avleser for å kunne lese av mer data fra bilen. Mitt spørsmål er om andre har gjort seg erfaringer med kapasitetstap og ev. dokumentasjon på dette ovenfor verkstedet, eller om man er prisgitt verkstedets vurderinger, basert på verkstedets målinger?