Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Sjekket for moro skyld prisene. Er det virkelig riktig at TMY koster nesten 110.000.- mere i Norge enn i USA?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Voltz

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 18. august 2021, klokken 15:14
Sjekket for moro skyld prisene. Er det virkelig riktig at TMY koster nesten 110.000.- mere i Norge enn i USA?
Nei, det er vel ca. 70k forksjell. 53990 $ for long range uten noe ekstra. Da kommer eventuell avgift til staten du bor i på toppen av den prisen. Men ja, ganske mye rimeligere i USA og de får jo i tillegg insentiver om de bor i "riktig" stat.

Det ble vel en ganske heftig kursjustering (USD/nok) etter covid-krasjet.

hELgenen

Tesla har ikke solgt alle model Y som er i transitt til Europa. Flere som bestiller nå om dagen får VIN.NR med en gang - det betyr at ikke alle bilene var reservert - og at Tesla - som de ofte gjør - sender flere biler enn det er ordre for og håper på å få omsatt dem. Det har jo ikke bydd på store problemer så langt å få omsatt biler fra Tesla. Om det skulle gå litt tregt fordi mange potensielle kunder allerede har bestillt biler fra andre merker som de må ta imot - så kan de selvfølgelig dumpe "restlager" ut. Enten via rentekampanjer med ekstremt gode rentebetingelser som de tidligere har gjort - eller rett og slett sette ned prisen. Det er forøvrig et ganske vanlig metode i USA å selge finansieringen inn for å få salg - altså tilby kreditt eller lave renter - for å få salget. Er det noen steder man har levd på lånte penger og har tradisjon for det - er det vel i USA. Men det er jo klart at for hver måned som går - så møter Tesla her større og større konkurranse fra f.eks Kina. Kundene har nå vesentlig flere alternativer å velge mellom enn tidligere - dette kan få betydning for Tesla sin prisstrategi fremover. Om Tesla må gå ned i pris for å få omsatt alle biler på vei - så vil det jo vise markedet at konkurransen er tøffere.

Motorwatt

Sitat fra: Voltz på onsdag 18. august 2021, klokken 15:21
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 18. august 2021, klokken 15:14
Sjekket for moro skyld prisene. Er det virkelig riktig at TMY koster nesten 110.000.- mere i Norge enn i USA?
Nei, det er vel ca. 70k forksjell. 53990 $ for long range uten noe ekstra. Da kommer eventuell avgift til staten du bor i på toppen av den prisen. Men ja, ganske mye rimeligere i USA og de får jo i tillegg insentiver om de bor i "riktig" stat.

Det ble vel en ganske heftig kursjustering (USD/nok) etter covid-krasjet.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Voltz

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 18. august 2021, klokken 15:23
Sitat fra: Voltz på onsdag 18. august 2021, klokken 15:21
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 18. august 2021, klokken 15:14
Sjekket for moro skyld prisene. Er det virkelig riktig at TMY koster nesten 110.000.- mere i Norge enn i USA?
Nei, det er vel ca. 70k forksjell. 53990 $ for long range uten noe ekstra. Da kommer eventuell avgift til staten du bor i på toppen av den prisen. Men ja, ganske mye rimeligere i USA og de får jo i tillegg insentiver om de bor i "riktig" stat.

Det ble vel en ganske heftig kursjustering (USD/nok) etter covid-krasjet.

Du må trykke på "purchase" price. Ikke "potential savings".

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Voltz

Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. august 2021, klokken 15:21
Tesla har ikke solgt alle model Y som er i transitt til Europa. Flere som bestiller nå om dagen får VIN.NR med en gang - det betyr at ikke alle bilene var reservert - og at Tesla - som de ofte gjør - sender flere biler enn det er ordre for og håper på å få omsatt dem. Det har jo ikke bydd på store problemer så langt å få omsatt biler fra Tesla. Om det skulle gå litt tregt fordi mange potensielle kunder allerede har bestillt biler fra andre merker som de må ta imot - så kan de selvfølgelig dumpe "restlager" ut. Enten via rentekampanjer med ekstremt gode rentebetingelser som de tidligere har gjort - eller rett og slett sette ned prisen. Det er forøvrig et ganske vanlig metode i USA å selge finansieringen inn for å få salg - altså tilby kreditt eller lave renter - for å få salget. Er det noen steder man har levd på lånte penger og har tradisjon for det - er det vel i USA. Men det er jo klart at for hver måned som går - så møter Tesla her større og større konkurranse fra f.eks Kina. Kundene har nå vesentlig flere alternativer å velge mellom enn tidligere - dette kan få betydning for Tesla sin prisstrategi fremover. Om Tesla må gå ned i pris for å få omsatt alle biler på vei - så vil det jo vise markedet at konkurransen er tøffere.
Saken er vel at på sikt (kanskje allerede neste år) er det vel ingen andre produsenter som har sjans til å produsere elbiler så billig som Tesla. De har allerede ganske drøye marginer, men med drastisk forenkling av struktur (inkl. batteri) samt egenproduserte batterier vil nok det øke mye de neste årene.

hELgenen

Sitat fra: Voltz på onsdag 18. august 2021, klokken 15:32
Saken er vel at på sikt (kanskje allerede neste år) er det vel ingen andre produsenter som har sjans til å produsere elbiler så billig som Tesla. De har allerede ganske drøye marginer, men med drastisk forenkling av struktur (inkl. batteri) samt egenproduserte batterier vil nok det øke mye de neste årene.

Det kan tenkes du har rett - og det vil da medføre en priskrig på elbiler en periode fremover.
Ingen investorer liker at prisene dumpes - så det kan få betydning for aksjekursen også.
Ikke bare for Tesla, men for flere selskaper.

Voltz

Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. august 2021, klokken 15:39
Sitat fra: Voltz på onsdag 18. august 2021, klokken 15:32
Saken er vel at på sikt (kanskje allerede neste år) er det vel ingen andre produsenter som har sjans til å produsere elbiler så billig som Tesla. De har allerede ganske drøye marginer, men med drastisk forenkling av struktur (inkl. batteri) samt egenproduserte batterier vil nok det øke mye de neste årene.

Det kan tenkes du har rett - og det vil da medføre en priskrig på elbiler en periode fremover.
Ingen investorer liker at prisene dumpes - så det kan få betydning for aksjekursen også.
Ikke bare for Tesla, men for flere selskaper.
Ja det kan skje. Men for å se fremover så tror jeg man må se på det totale bilmarkedet. Ca. 70 millioner biler selges årlig og andelen elbiler øker raskt, men er fortsatt utrolig liten. Det store spørsmålet her er vel hva som vil skje når du får kjøpt en sportslig og praktisk elbil til en lavere pris enn en mye dårligere bensin/dieselbil? Vi er fortsatt noen år unna, men nå begynner det virkelig å nærme seg. På kort sikt vil nok elbiler hovedsakelig konkurrere mot hverandre, men på lengre sikt så er det nok elbil mot fossil. Markedet er så utrolig stort.

advale

Det er vel ikke bare Tesla som tjener gode penger på elbiler. VW har jo levert rekordresultater. Men er helt enig Tesla kan enkelt justere prisene for å få solgt unna.

Nå har Tesla begynt å tilby MY SR+ for veldig billig i Kina. Det er jo også et annet tegn på at tyngdekraften har også begynt å hente inn Tesla. Billigere bil = mindre marginer.

For de som kjøper full pris MY kan fort få en smell skulle Tesla sette prisen ned. Sannsynligheten er ganske stor for at de gjør det innen noen mnd. Skulle tro de burde ha greid å utnytte komponent-mangel hos blant annet VW..

4680: forstår ikke hvorfor folk stadig vekk henger seg fast på 4680. Fordelen(og hypingen) er 100 % forduftet når de kinesiske batteriprodusentene slapp bomben med LFP. LFP er overlegent på kostnad, levetid og sikkerhet. Eneste fordelen med 4680 er stort sett energitetthet.


turfsurf

Sitat fra: advale på onsdag 18. august 2021, klokken 18:34
Eneste fordelen med 4680 er stort sett energitetthet.
Det er vel ikke noen større fordel med 4680. Fordelen for Tesla er at de kan senke kostnaden vesentlig med den strukturelle batteripakken.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Speeder

Sitat fra: advale på onsdag 18. august 2021, klokken 18:34
Det er vel ikke bare Tesla som tjener gode penger på elbiler. VW har jo levert rekordresultater.
Hva tjente VW på salg av elbiler i 2020? Eventuelt hittil i år?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

advale

Tja, kanskje du er flinkere å Google enn meg, finner bare samlet. Men totalsalget for elbiler ser ut til å ikke være langt bak Tesla, dvs rundt 600-700 000 i året.

Det er ikke vanskelig å skjønne at elbiler har "ekstreme" avanser. Dette gjelder ikke bare Tesla. Hyundai Ioniq ble solgt for 230 000 ved intro og hadde 28kwh. Kona ble solgt for 325 000 ved intro og har 64kwh. Et påslag på nesten 100 000 for litt over dobbelt batteri. Siden da har Kona-prisen økt jevnt og trutt og toppet på 425 000.

Elbiler flyr ut av hyllene til 450-600 000 med batterier på 77-80kwh. Batteripakken på 77kwh idag koster sikkert bare litt mer enn Ioniq 28kwh for 5 år siden kan jeg tenke meg..

Så er ikke bare Tesla som kan sette ned prisen for å stimulere økt etterspørsel. Tror VW har mye å gå på også.

PKEllefsen

Noen som har erfaring med kjøp av leaps? Er dette noe man kan benytte seg av på Nordnet, eller må man over på andre meglere som eToro eller DeGiro? Er det eventuelt noen meglere som egner seg bedre enn andre for dette?
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

RuneW

Sitat fra: advale på torsdag 19. august 2021, klokken 08:32
Tja, kanskje du er flinkere å Google enn meg, finner bare samlet. Men totalsalget for elbiler ser ut til å ikke være langt bak Tesla, dvs rundt 600-700 000 i året.

Salg er vel ikke akkurat det samme som tjente penger.... men hva vet jeg. Jeg har ikke gått på BI...

Siden du kom med påstanden så er det nesten du som har bevisbyrden her?

PS! For alt jeg vet så tjener VW "gode penger" på elbilene sine.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA