Ganske godt dokumentert artikkel på Seeking Alpha om Giga Brandenburg - og forsinkelsene,
https://seekingalpha.com/article/4449259-tesla-brandenburg-a-progress-report
Hva mener du er godt dokumentert her?
Så du på artikkelhistorikken til vedkommende som har skrevet teksten, "Jaberwock Research"? Han er selverklært medlem av TSLAQ-kulten. Denne personen har en lang rekke lignende artikler der han spekulerer i vei som han gjør i denne også.
- I januar 2018 påstod han at Tesla aldri ville få overskudd med Model 3. Sannsynligheten for overskudd var null, sa han i flere lange artikler som ligner den du linker til her.
- Samme år skrev han om reservasjoner, og hvordan han forventet at de aller færreste som hadde reservasjon av Model 3 faktisk ville hente ut bilen.
- I tillegg skrev han en hel artikkel om hvordan etterspørselen etter Model 3 var så lav at det ikke ville være noe særlig etterspørsel igjen når reservasjonsholdere hadde fått bilen sin. Han spådde at Tesla ville bli sittende igjen med en haug usolgte Model 3. Han kalte dagen alle med reservasjon hadde fått bilen sin for "day of reckoning".
- Han spådde også at inntekter fra ZEV-kreditter ville falle til null i 2018.
- Mot slutten av 2018 spådde han at Tesla gjorde alt de kunne for å vise positiv cashflow, men at dette ville innebære negative resultater videre. Han skrev også at salget falt kraftig.
- Han skrev enda en artikkel i oktober i 2018 om hvordan det ikke var mer etterspørsel igjen for Tesla i USA, så nå skulle det visst bli veldig store problemer.
- Og i april 2019 skrev han stolt om hvordan det endelig var bevist at det ikke var etterspørsel etter Model 3. Tesla ville aldri klare å opprettholde etterspørsel med en produksjonsrate på 5000 biler i uken.
- Da Tesla begynte å vise uventet gode resultater i midten av 2019, skrev han en artikkel om "Tesla Bears Don't Panic" der han skrev at det Musk sa om at det ikke var dårlig etterspørsel etter Model 3 bare var tull, og at de gode resultatene så langt bare var ved manipulasjon og juks, og at mot slutten av 2019 ville det være umulig for Tesla å levere overskudd. (Som vi husker har Tesla gått med overskudd hvert kvartal siden Q2 2019.)
- For Q3 i 2019 skrev han igjen en artikkel om at salget faktisk ville gå ned sammenlignet med Q2.
- Han skrev også mot slutten av 2019 at nye utslippsregler i Europa ville gjøre så andre bilprodusenter begynte å ta over salg fra Tesla.
Og han spådde naturligvis kollaps av salget da skattefradraget ved kjøp av elbil forsvant for Teslas biler i USA.
Er det for mye å forvente et minimum av kildekritikk her?
Nå sier jeg ikke at det ikke kan komme flere forsinkelser, men å legge ut en elendig smørje av en løgnaktig artikkel fra en velkjent amatør som har bommet konsekvent på spådommene sine om Tesla... hva er poenget?
Gjengen han tilhører er løgnere og manipulatorer som har tatt feil om absolutt alt. Jaberwock Research er ikke "research" i det hele tatt. Han er et Twitter-troll med for mye tid til å skrive amatørmessige tekster som har vist seg å være konsekvent feilaktige.
Vær så snill, tenk etter før du legger ut noe fra disse bløffmakerne.
(Og husk at det er null kvalitetskontroll på Seeking Alpha. Det er egentlig en type blogg-plattform, der nærmest hvem som helst kan legge ut blogginnlegg.)
Musk sier de håper på å få "tillatelsen til produksjon" i oktober i år. Fabrikken er ikke klar for produksjon av biler før tidligst i april neste år..
Som sagt, det kan godt være det kommer flere forsinkelser, men å basere seg på et løgnaktig Twitter-troll for å konkludere med det..?
Tror Tesla drøyer med vilje her. Mye mer lønnsomt å få inn et kvartal eller to med lønnsomme leveranser fra Kina. Viktig med lønnsomhet nå før det antagelig blir overskudd på kapasitet og ikke i nærheten nok etterspørsel når kapasiteten mer enn dobles på under et år.
Hvordan får du til å konkludere slik når du vet at Tesla er begrenset av produksjon og ikke etterspørsel?
Og har du glemt at de ikke har begynt å levere Model Y i Europa enda? Tror du virkelig ikke etterspørselen etter Model Y vil overgå Model 3?
Har du glemt at Tesla har sagt at det er langt større etterspørsel etter Model Y enn etter alle de andre bilene deres kombinert?
Har du fått med deg at Model 3, en sedan, slår en SUV som VW ID.4? Hvordan er det mulig at en mindre populær biltype banker møkka av det som burde vært den ultimate salgsmaskinen i Europa? Hva sier det deg om hva som vil skje med Model Y?