Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: daktari på mandag 19. juli 2021, klokken 12:36
Tesla kjøper reklame i sosiale medier via vervekampanjene.
@emurof, Kan ikke du forklare oss hvorfor de ikke har 20% markedsandel men allikevel har biler på lager og kontinuerlig subsidiert lånerente?
Uendelig med fake news her. Her påståes at biler er på lager pga manglende salg.
Jamen sa jeg smør. Enorm salgsøkning er sannheten:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-long-range-delivery-high-demand-2021/?fbclid=IwAR2Mi12XznwTfOvC7YYyMXVRrdeWWdVvpAGQvyKPZtF4536Ue3B8vVVyo5k
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

advale

#4396
Sitat fra: emurof på mandag 19. juli 2021, klokken 12:02
Det er bare synsing fra din side. Det er åpenbart langt større etterspørsel etter Teslas biler enn du og andre trodde var mulig. Og da har de ikke engang sluppet Cybertruck eller den kommende $25k-bilen.

Både utslippsjuks, kartellvirsksomhet og annet er visst helt greit for enkelte så lenge det er noen andre enn Tesla som står bak. Men så snart det er den aller minste ting å plukke for Tesla for så slås det på stortromma og det erklæres katastrofe, at Tesla er den verste i verden, og det er ikke måte på hvor onde Tesla er.

Uansett, jeg håper ingen tar råd fra deg om investeringer, med tanke på hvordan du går frem når du skal vurdere verdien på et selskap...

(Jorden kaller) Det er ikke bare Tesla som jobber med lansering av nye elbiler vet du.... ($25K bilen som du venter på fra Tesla er allerede ute: https://electrek.co/2021/07/19/xpeng-shares-aggressive-pricing-for-new-p5-sedan-undercutting-tesla-model-3-by-14k/ )

Ang. samarbeidet har det blitt diskutert side opp og ned men du greier ikke få med deg hva det gjelder. Ingen som forsvarer utslippsjuks. Saken gjelder andre ting - for n'te gang - alle utslippskrav ble møtt. De fikk bøter med begrunnelse om at utslippene kunne vært høyere - i teorien - og glemmer glatt at hvis forbrukere hadde ønsket det kunne de enkelt valgt Prius eller lignende.

Ja lett å sitte i sin høye hest !I DAG! og si stygge ting om miljøutslipp siden elbiler har blitt stuerent, men når de første Teslaene kom kjøpte folk pga helt andre ting enn miljøhensyn. På den tiden brydde folk flest ekstremt lite om miljøutslipp ved kjøp av ny bil (derfor ekstra komisk av EU å gå så langt tilbake i tid for å gi bøter på så tynt grunnlag). Uansett, er egentlig en fillesak der Ellemelle misforsto og mistolket og som ikke trengs å bruke mer tid på.

Dere klager fælt på hvordan Tesla blir fremvist i media - ganske utrolig, det er de som får aller mest spalteplass. Hvorfor tror du de ikke trenger å bruke penger på reklame da?? Å få spalteplass er  10-100 ganger mye mer verdt enn å reklamere. Men hører bare klaging fra Teslafan på dette, lærte ikke dere allerede på skolen at all pr er god pr  :laugh: Men uansett, syns det er mye mer positiv om Tesla enn motsatt. En liten negativ (fille)sak om Tesla så skal dere ta det opp i mange år etterpå og gjenta til det kjedsomme.

Til info: jeg var allerede inne i Tesla-aksjen tilbake til før de fikk sin første positive resultat (jepp, på den tiden med mest "skriking" om at Tesla var overpriset ;) ). Og jeg har gitt (dog enkle og i forbifarten) råd til venner og bekjente uten at de har tatt noe særlig hint. Du kan si de angrer i dag.


o.b.lix

Sitat fra: advale på tirsdag 20. juli 2021, klokken 12:00
Ang. samarbeidet har det blitt diskutert side opp og ned men du greier ikke få med deg hva det gjelder. Ingen som forsvarer utslippsjuks. Saken gjelder andre ting - for n'te gang - alle utslippskrav ble møtt. De fikk bøter med begrunnelse om at utslippene kunne vært høyere - i teorien - og glemmer glatt at hvis forbrukere hadde ønsket det kunne de enkelt valgt Prius eller lignende.

Her har du en klar forsvarstale.

Saken gjaldt kartellvirksomhet hvor alle de tyske bilfabrikker inngikk avtale om å la være å utvikle bedre miljøteknologi - for å spare penger.

Det medførte også svindelprogramvare som alle tyske bilfabrikker installerte for å "tilfredsstille" miljøkrav, hvorav VW ble tatt med buksene nede av amerikanerne, men alle tyske bilfabrikker hadde slik programvare, både Mercedes og BMW inkludert.

Heldigvis har fabrikkene fått bøter av EU. Dette er svindel og lureri og svineri fra alle de tyske fabrikkene, men som mange som du forsvarer...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

z4rd

Og dette er grunnen til at jeg gir pengene mine til noen andre. Ref. forbrukermakt. Dog ikke Prius  ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

SitatSaken gjaldt kartellvirksomhet hvor alle de tyske bilfabrikker inngikk avtale om å la være å utvikle bedre miljøteknologi - for å spare penger.

Det medførte også svindelprogramvare som alle tyske bilfabrikker installerte for å "tilfredsstille" miljøkrav

Utydelig formulert, eller en misforståelse. Hva har "svindelprogramvaren" fra 2015 med denne siste saken å gjøre som ble ferdigstilt 8. juli 2021?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 20. juli 2021, klokken 14:07
Utydelig formulert, eller en misforståelse. Hva har "svindelprogramvaren" fra 2015 med denne siste saken å gjøre som ble ferdigstilt 8. juli 2021?

At boten ble delt ut i 2021 betyr ikke at saken er fra 2021, faktisk gjelder dette brudd på konkurranseregler i tidsrommet 2006-2014, og gjelder altså at de ikke utviklet god nok miljøteknologi, slik at de ble fersket i 2015.

Det er på grunn at de ble fersket i 2015 at Eu gikk nærmere inn i denne saken, så de henger sammen.

https://bil24.no/vw-og-bmw-svaert-misfornoyd-med-gigantiske-eu-boter/
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

SitatDet er på grunn at de ble fersket i 2015 at Eu gikk nærmere inn i denne saken, så de henger sammen.

Trenger hjelp. Hvor står det?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 19. juli 2021, klokken 12:36Tesla kjøper reklame i sosiale medier via vervekampanjene.

@emurof, Kan ikke du forklare oss hvorfor de ikke har 20% markedsandel men allikevel har biler på lager og kontinuerlig subsidiert lånerente?

Kjære vene. Kanskje sette deg litt inn i dette før du begynner å snakke om det? Tesla har et ekstremt lavt antall biler på lager til enhver tid sammenlignet med andre produsenter. Det er alltid biler som er under produksjon, i transitt, under klargjøring, osv. Husk at f.eks. i både Q4 og Q1 så leverte de flere biler enn de produserte.

emurof

#4403
Sitat fra: advale på tirsdag 20. juli 2021, klokken 12:00
Sitat fra: emurof på mandag 19. juli 2021, klokken 12:02
Det er bare synsing fra din side. Det er åpenbart langt større etterspørsel etter Teslas biler enn du og andre trodde var mulig. Og da har de ikke engang sluppet Cybertruck eller den kommende $25k-bilen.

Både utslippsjuks, kartellvirsksomhet og annet er visst helt greit for enkelte så lenge det er noen andre enn Tesla som står bak. Men så snart det er den aller minste ting å plukke for Tesla for så slås det på stortromma og det erklæres katastrofe, at Tesla er den verste i verden, og det er ikke måte på hvor onde Tesla er.

Uansett, jeg håper ingen tar råd fra deg om investeringer, med tanke på hvordan du går frem når du skal vurdere verdien på et selskap...

(Jorden kaller) Det er ikke bare Tesla som jobber med lansering av nye elbiler vet du.... ($25K bilen som du venter på fra Tesla er allerede ute: https://electrek.co/2021/07/19/xpeng-shares-aggressive-pricing-for-new-p5-sedan-undercutting-tesla-model-3-by-14k/ )

Det er fint det, men hva har det med saken å gjøre? Prisen som oppgis her på Xpeng P5 er forresten etter subsidier, mens prisen på Model 3 tilsynelatende er uten subsidier. Dessuten selger visst Xpeng med tap foreløpig, i motsetning til Tesla som har gode marginer på sine biler. I tillegg har den billigste varianten av P5 ikke hardware for autonomi. Så det sammenlignes tilsynelatende på feil grunnlag.

Men poenget var at etterspørselen etter Teslas biler er helt enorm, og langt over det du og andre "naysayers" hadde trodd, og det vil bare bli enda større når andre varianter, som Cybertruck eller $25k-modellen lanseres.

SitatAng. samarbeidet har det blitt diskutert side opp og ned men du greier ikke få med deg hva det gjelder. Ingen som forsvarer utslippsjuks. Saken gjelder andre ting - for n'te gang - alle utslippskrav ble møtt. De fikk bøter med begrunnelse om at utslippene kunne vært høyere - i teorien - og glemmer glatt at hvis forbrukere hadde ønsket det kunne de enkelt valgt Prius eller lignende.

Så du forsvarer og bortforklarer kartellvirksomhet og juks med giftige utslipp. Som sagt.

SitatJa lett å sitte i sin høye hest !I DAG! og si stygge ting om miljøutslipp siden elbiler har blitt stuerent, men når de første Teslaene kom kjøpte folk pga helt andre ting enn miljøhensyn. På den tiden brydde folk flest ekstremt lite om miljøutslipp ved kjøp av ny bil (derfor ekstra komisk av EU å gå så langt tilbake i tid for å gi bøter på så tynt grunnlag). Uansett, er egentlig en fillesak der Ellemelle misforsto og mistolket og som ikke trengs å bruke mer tid på.

Mer forsvar og bortforklaring av miljøsvineri, kartellvirksomhet og annet.

SitatDere klager fælt på hvordan Tesla blir fremvist i media - ganske utrolig, det er de som får aller mest spalteplass. Hvorfor tror du de ikke trenger å bruke penger på reklame da?? Å få spalteplass er  10-100 ganger mye mer verdt enn å reklamere. Men hører bare klaging fra Teslafan på dette, lærte ikke dere allerede på skolen at all pr er god pr  :laugh: Men uansett, syns det er mye mer positiv om Tesla enn motsatt. En liten negativ (fille)sak om Tesla så skal dere ta det opp i mange år etterpå og gjenta til det kjedsomme.

Så fordi media skriver mye om Tesla, selv om det oftest er negativt, så har det ingen betydning at det spres mye negative løgner om Tesla i media?

Wow.

Og nei, det er ikke "vi" som tar opp gamle negative historier. Det er "dere" som pleier å grave dem opp.

Klykken

Produksjon av semi starter straks, samme med cybertruck. Og SuC åpnes for alle (grøss og gru). Spent på hvordan de løser sistnevnte, uten at det blir ei belastning for eiere av tesla. Uansett, positivt for TSLA - muligens negativt for eiere av Tesla.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på onsdag 21. juli 2021, klokken 06:56
Og SuC åpnes for alle (grøss og gru). Spent på hvordan de løser sistnevnte, uten at det blir ei belastning for eiere av tesla.
Vel, han skrev da ikke åpnes for alle. Han skrev "other EVs", som kan være spesifikke merker, eller biler som oppfyller spesifikke krav eller faktisk alle (ikke Chademo vil jeg tro). Regner uansett med Tesla gjør dette på en gjennomtenkt måte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

#4406
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. juli 2021, klokken 07:33
Sitat fra: Klykken på onsdag 21. juli 2021, klokken 06:56
Og SuC åpnes for alle (grøss og gru). Spent på hvordan de løser sistnevnte, uten at det blir ei belastning for eiere av tesla.
Vel, han skrev da ikke åpnes for alle. Han skrev "other EVs", som kan være spesifikke merker, eller biler som oppfyller spesifikke krav eller faktisk alle (ikke Chademo vil jeg tro). Regner uansett med Tesla gjør dette på en gjennomtenkt måte.
I søknaden til Stryn ble det eksplisitt sagt at disse laderne uansett ville være  offentlig tilgjengelig i tredje kvartal 2022.

Måten dette ble formulert på gjør at det nesten garantert innebærer at alle Tesla sine ladere er tilgjengelig for alle etter den tid.

Edit: Hadde ikke sett at Elon bekreftet at de åpnet for alle senere i år.

PKEllefsen

Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

Klykken

Slike "analyser" er så sykt usaklig. Tilpasset graf slik at "analysen" går opp - ikke basert på økonomi, marked eller selskapets mål og om de når disse.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PKEllefsen

Sitat fra: Klykken på fredag 23. juli 2021, klokken 12:27
Slike "analyser" er så sykt usaklig. Tilpasset graf slik at "analysen" går opp - ikke basert på økonomi, marked eller selskapets mål og om de når disse.

Haha, sure.

Ville aldri kjøpt meg inn i et selskap uten fundamental analyse, men ikke snakk om noe du ikke har greie på. Teknisk analyse har sin plass det også uansett om du ønsker å benytte det eller ikke.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA