Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: advale på lørdag 10. juli 2021, klokken 15:34
Edit: morsom du, ikke vet jeg hva du drikker, men VW dieselskandalen ble forbigått i stillhet?!
Jaja, hersketeknikk, men jeg snakket IKKE om dieselskandalen, men en svært mye nyere. Du følger kanskje ikke så mye med?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

advale

Ja da får du gjerne si hva det gjelder. Og oppgi hvilket sider du leser..

Motorwatt

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 10. juli 2021, klokken 13:39
Når nå VW og andre tyske bilmerker igjen har blitt tatt med buksa ned i å boikotte lavutslipp med påfølgende milliardbøter, blir det forbigått i nesten total stillhet her inne.
Kanskje du kan gi oss et innblikk i hvorfor du mener at "tysk bilindustri er tatt med buksene nede" igjen? Du kjenner tydeligvis saken godt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ellemelle

Det er ikke dieselgate, men det er heller ikke en ny sak.

Det som er nytt er at det tyske svindelpakket har fått sin dom fra EU:
https://www.theverge.com/2021/7/8/22568356/volkswagen-bmw-daimler-emissions-cartel-fine-audi-porsche-eu


DagfinnN

#4354
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 10. juli 2021, klokken 16:13
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 10. juli 2021, klokken 13:39
Når nå VW og andre tyske bilmerker igjen har blitt tatt med buksa ned i å boikotte lavutslipp med påfølgende milliardbøter, blir det forbigått i nesten total stillhet her inne.
Kanskje du kan gi oss et innblikk i hvorfor du mener at "tysk bilindustri er tatt med buksene nede" igjen? Du kjenner tydeligvis saken godt.
Dette er ikke dieselgate, men noen annet:
https://www.tu.no/artikler/tyske-bilprodusenter-drev-ulovlig-utslipps-samarbeid-far-milliardbot-fra-eu/511834
Selv om saken er gammel, er den ikke mindre alvorlig. Nyheten er dommen. Men det er vel ikke så farlig når det ikke er Tesla??
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Her er fra linken til Ellemellle:

"De fem bilprodusentene Daimler, BMW, Volkswagen, Audi og Porsche hadde teknologien for å redusere skadelige utslipp utover det som lovlig var pålagt i henhold til EUs utslippsstandarder," skrev EUs utøvende gren i en uttalelse. "Men de unngikk å konkurrere om å bruke denne teknologiens fulle potensial til å rengjøre bedre enn det som er lovpålagt. Så dagens avgjørelse handler om hvordan legitimt teknisk samarbeid gikk galt. Og vi tolererer det ikke når selskaper samarbeider. "

Saken er den at de nevnte firmaer hadde startet et samarbeid for å bedre utnytte AdBlue for rensing av dieselmotorer. EUs regelverk er rigid ved at det ikke er tillatt for produsenter å samarbeide, og brudd på denne bestemmelsen blir bøtlagt. Altså svært lite med forurensing å gjøre.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 10. juli 2021, klokken 17:36
Saken er den at de nevnte firmaer hadde startet et samarbeid for å bedre utnytte AdBlue for rensing av dieselmotorer. EUs regelverk er rigid ved at det ikke er tillatt for produsenter å samarbeide, og brudd på denne bestemmelsen blir bøtlagt. Altså svært lite med forurensing å gjøre.
Det er ikke sånn jeg leser den artikkelen. De står at de sammarbeidet om å ikke redusere forurensning mere enn nødvendig vedr. bruk av AdBlue.

Hvis du har noen annen dokumentasjon som underbygger påstandene dine hadde det vært fint.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Det er jo bare å gå rett til kilden:

"This is a first," European Union antitrust chief Margrethe Vestager told a news conference in Brussels. "We have never had a cartel whose purpose was to restrict the use of novel technology."

Altså: Vi har aldri tidligere hatt et kartell hvis formål er å begrense bruken av ny teknologi.

Klarere kan det vel ikke sies?

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. juli 2021, klokken 18:10
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 10. juli 2021, klokken 17:36
Saken er den at de nevnte firmaer hadde startet et samarbeid for å bedre utnytte AdBlue for rensing av dieselmotorer. EUs regelverk er rigid ved at det ikke er tillatt for produsenter å samarbeide, og brudd på denne bestemmelsen blir bøtlagt. Altså svært lite med forurensing å gjøre.
Det er ikke sånn jeg leser den artikkelen. De står at de sammarbeidet om å ikke redusere forurensning mere enn nødvendig vedr. bruk av AdBlue.

Hvis du har noen annen dokumentasjon som underbygger påstandene dine hadde det vært fint.
Siden de har fått en bot på en milliard så er det helt klart ikke for å samarbeide for å gjøre det bedre! Det faller på sin egen urimelighet.

Hvis en teller opp artikler om Plaid brannen og setter det opp mot denne nye milliardboten, vil en nok få et temmelig skjevt antall.

advale

#4359
Så hva er alt dette grøtet egentlig? Myndighetne sier at bilprodusentene kunne kutte utslippene mer. F.eks. de sier at utslippene skal ned med 10 % og bilprodusentene innfrir dette - så kommer de altså mange år etter også sier de nei, dere kunne ha gjort mer og gir mrd-bøter? Veldig motstridende og diffuse detaljer her. Derfor heller jeg mot Motorwatt sin tolkning.  At det var samarbeid.

HVIS det faktisk gjelder det andre er vi på Kina og Nord-Koreas domene. Har man noen gang opplevd at et firma innfrir kravene fra myndighetene for deretter, mange år senere, gi gigabøter med påskudd om å kunne gjøre mer?!?

Apropos bitcoin, du mener altså denne saken skal få like bred omtale som når Tesla gikk inn på bitcoin, samt aksept som betaling? Du syns det er ikke komisk at et firma som profitterer seg på miljø går inn i bitcoin med flere mrd? Samt at kursen svingte flere billioner kroner og påvirket mange mange mennesker.


z4rd

#4360
Begynner å spore av her i kjent stil, derfor bidrar jeg litt i samme trenden når folk først er så ivrige på whataboutism. Vi kan vel slå fast sånn "miljømessig" at de tyske merkenes involvering i 2. verdenskrig og nazi-maskineriet er hakket verre enn Tesla sin "one-night-stand" med Bitcoin. Eller hur? ;)

Her får de en bot på noen milliarder hver. Den burde vært minst 5 ganger høyere siden de tjente betydelig mer på denne konspirasjonen - ikke ta dette for å være et samarbeid for å levere noe bedre.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Ellemelle

For å dra en sammenligning, er dette som om alle ladeoperatørene i det skjulte avtalte at ingen skulle tilby lading over 50 kW.
Åpenbart lønnsomt for alle parter, så lenge ingen bryter denne avtalen.

Ville dere kanskje brukt samme formulering da?
Sitat fra: advale på lørdag 10. juli 2021, klokken 18:57
så kommer de altså mange år etter også sier de nei, dere kunne ha gjort mer og gir mrd-bøter?

daktari

De er jo forbannet irriterense at de ruger på ny tech og tjener godt på gammel, og samtidig har overgang til PHEV og EV gått altfor sent. Men der har du kapitalismen. Telenor gjorde jo dette med ISDN vs ADSL i sin tid også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

For de som driver teknisk analyse kan visst "dødens kryss" være til bekymring. Jeg vet ikke hvor ofte den statistikken slår til, eller hvor mange som starter å selge baser på slike mønsteranalyser? Er det noe treffsikkerhet over gjetting?

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/07/09/7703483/tesla-naermer-seg-dodens-kryss-sist-stupte-aksjen-44-prosent
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

advale

#4364
Fullstendig avsporing å dra inn 2.verdenskrig

Boten er komisk. Ingen som skjønner hva boten gis for, foruten Motorwatt. Bare der burde alarmklokke ringe.

At det samarbeides med å utvikle istedenfor hver skal sitte i sin egen tuve og gi ut sin egen løsning - dette skal altså straffes med gigabøter. De som sitter og bestemmer i EU er jo relativt virkelighetsfjerne. Stoer sett bokormer og hippier som svever i sin egen boble. Og disse skal bestemme for hele Europa.

Ja Telenor gjorde det i sin tid, fikk de gigabøter etc..(Telenor saken er verre siden ny teknologi var klar. Mens her om at hvis de ikke delte kunne det bare potensielt føre til bedre teknologi etter min tolkning) Er sånn ren kapitalisme fungerer. Og VW, Tesla og andre er like skyldig. Men slik fungerer det nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA