Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. juli 2021, klokken 09:33
Helt tilbake til 2017 så hadde Tesla en visjon om at alle superladere skulle være avkloblet det vanlige strømnettet, og at de dermed skulle skaffe strømmen selv........
Her er vi jo inne på et vesentlig problem med Tesla. Vi er nå i 2021 og det er ingen utsikter til at SuC er avkoblet strømnettet.
Ser heller ikke at det kommer til å skje de nærmeste årene.
Det er mulig å gjøre det, men det er så kostbart at det er lite sannsynlig.
Tesla kunne hatt batterier som backup og topplast avlastning, men også det ligger frem i tid.
Meg bekjent er det bare Vulkan ladepark i Oslo som har batteri backup, og det er vel Fortum(?) som lagde den.

amrois

Mener den nye CK ved Kongsberg også har batteribackup og et stort solcelleanlegg.
ID4 Pro Perf Tech

Counterpointer

Sitat fra: amrois på torsdag 08. juli 2021, klokken 12:47
Mener den nye CK ved Kongsberg også har batteribackup og et stort solcelleanlegg.
Bra at det kommer flere

Litt svakt at Tesla ikke også på dette er i front. De har nok fokusert på maks utvidelse av nettverket.

emurof

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 06. juli 2021, klokken 09:31Jeg leser denne tråden av og til. Det som slår meg er at noen tror at når det gjelder elbiler vil det på sikt stå igjen en seierherre, og at det vil være Tesla. For en del datafirmaer har jo det skjedd, for eksempel facebook og google. Kanskje microsoft også. Firmaene kommer fra USA og gjerne California, akkurat som Tesla. Men en bil er vel ikke først og fremst et dataprodukt hvor det beviselig er lettere å oppnå tilnærmet verdensherredømme? Er det i hele tatt tenkelig at en monopolsituasjon kan oppstå for produkter som ikke er datarelaterte? For en forbruker tror jeg det vil være svært uheldig om konkurransen blir elliminert. Håper på sunn konkurranse også i dette markedet.

Selv ARK Invest forventer "bare" en markedsandel for Tesla på rundt 20%.

emurof

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juli 2021, klokken 08:30Aksjeverdien på Tesla har ingen rot i virkeligheten - men så lenge det finnes en tro der ute som fortsetter å holde kursen oppe så kan det jo være en svært god investering.

Hva baserer du deg på når du påstår at aksjeverdien ikke har noen rot i virkeligheten? Har du fått med deg tallene Tesla leverer, og forventes å levere fremover?

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 07. juli 2021, klokken 16:43Grunnen til at Tesla har så bra ladenettverk er jo rett og slett fordi de ikke prøver å tjene penger på det. Tvert i mot taper de penger på det. Eller sagt på en annen måte så sponset bilsalget ladenettverket. Det er derfor de heller ikke kan åpne nettverket med dagens priser.

Som sagt, Tesla har vel sagt at de går i null. Og det er riktig at de brukte inntekter fra Model S og X til å investere i ladenettverket i starten.

emurof

Sitat fra: OlaM på onsdag 07. juli 2021, klokken 15:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. juli 2021, klokken 12:25Kan virke som at de har funnet en måte å lage de mye billigere.

Eller så har de rett og slett mer investorpenger å brenne enn de forskjellige små ladetilbyderne. Det er ennå helt uklart hva denne åpningen vil bestå av. Det kan godt hende det blir en minimumsløsning kun for å tilfredstille myndighetskrav der de har mottatt støtte.

Hvis jeg var i Teslas ledelse og tenkte på markedsposisjonen min så ville jeg ikke gitt tilgang til andre biler der det ikke var eksplisitt krevet eller myndighetene hadde juridisk dekning for det, f.eks. tidligere mottatt støtte der dette ikke var et krav. Men det er, for å si det mildt, ikke godt å vite om Teslas ledelse ser ting på samme måte.

Tesla har vel sagt at de går i null på ladestasjonene sine. Og i starten ble de finansiert gjennom salg av biler. Hver solgte Model S og X var med på å finansiere utbygging av ladenettverket.

Så nei, det handler ikke om investorpenger å brenne av. Da hadde de gått med underskudd på ladingen, noe de sier de ikke gjør.

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på fredag 09. juli 2021, klokken 12:43
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 07. juli 2021, klokken 16:43Grunnen til at Tesla har så bra ladenettverk er jo rett og slett fordi de ikke prøver å tjene penger på det. Tvert i mot taper de penger på det. Eller sagt på en annen måte så sponset bilsalget ladenettverket. Det er derfor de heller ikke kan åpne nettverket med dagens priser.

Som sagt, Tesla har vel sagt at de går i null. Og det er riktig at de brukte inntekter fra Model S og X til å investere i ladenettverket i starten.

Den tar jeg gjerne en kilde på. Jeg kan aldri huske å lest at de går i 0.

daktari

Sitat fra: emurof på fredag 09. juli 2021, klokken 12:41
Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juli 2021, klokken 08:30Aksjeverdien på Tesla har ingen rot i virkeligheten - men så lenge det finnes en tro der ute som fortsetter å holde kursen oppe så kan det jo være en svært god investering.

Hva baserer du deg på når du påstår at aksjeverdien ikke har noen rot i virkeligheten? Har du fått med deg tallene Tesla leverer, og forventes å levere fremover?
Hva med f.eks. at 20% markedsandel (av alle solgte biler eller bare elbiler?) uansett er totalt urealistisk.

Samt at i beste fall burde da verdsetting av TSLA være verdt 20% av samtlige bilprodusenters samlede verdisetting, korrigert for overskudd og tilleggsintekter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Klykken

Hva er riktig verdi på aksjen da? Som i tillegg har rot i virkeligheten?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

advale

Bare å ta en titt på elbil-sider og lese brukerkommentarene så skjønner man at Tesla-aksjen er til de grader overpriset. Spekuleringen på enhver "dårlig" nyhet er jo helt bak mål og spinnes til å høres noe genialt/til fordel for Tesla. Og det fins ikke en kritisk røst men kollektiv hyllest åkke som.

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på lørdag 10. juli 2021, klokken 08:08
Hva er riktig verdi på aksjen da? Som i tillegg har rot i virkeligheten?
Børsen er jo i høyeste grad virkeligheten. Der selger og kjøper de som ønsker det til det som er markedspris.

Så er det noen som mener de vet bedre enn markedet og de enten tjener eller taper penger på det.

Uansett er den «riktige» verdien den markedet gir, dvs 656$ akkurat nå, på samme måte som 30$ var riktig i 2012.

DagfinnN

#4347
Sitat fra: advale på lørdag 10. juli 2021, klokken 11:10
Bare å ta en titt på elbil-sider og lese brukerkommentarene så skjønner man at Tesla-aksjen er til de grader overpriset. Spekuleringen på enhver "dårlig" nyhet er jo helt bak mål og spinnes til å høres noe genialt/til fordel for Tesla. Og det fins ikke en kritisk røst men kollektiv hyllest åkke som.
Du kan umulig ha lest mye på disse sidene. Jeg har aldri opplevd et bilmerke bli snakket så mye ned og jaktet på som Tesla.
Et eksempel: Når Tesla eksperimenterte med Bitcon ble det skrevet side opp og side ned med negativitet.
Når nå VW og andre tyske bilmerker igjen har blitt tatt med buksa ned i å boikotte lavutslipp med påfølgende milliardbøter, blir det forbigått i nesten total stillhet her inne.
Et annet eksempel er en tysk undersøkelse som kartlegger fornøydhet i bilvalg. Tesla scorer veldig høyt, men blir latterliggjort med at Tesla-eiere ikke vet bedre.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Boge

Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

advale

#4349
Javel. Skulle likt å vite hvilket sider er det du går til??

Er bare å ta en titt på brukerkommentarene og hva som får mest upvotes. Mange av kommentarer som ikke har noe relevans til Tesla får flest upvotes, typisk: Tesla-leverer rekordkvartal, så kommer kommentaren som får mest upvotes "Men Toyota sa det ikke fins marked for EV" etc.  :o :o

Snakket så mye ned på? Det er stort sett artikler som er tatt ut fra enkeltpersoner og som blir kjørt på repeat 100 ganger etc. Og som artikkelen fryder seg tar feil. Og brukerne er likedan, ref avsnittet mitt ovenfor.

Edit: morsom du, ikke vet jeg hva du drikker, men VW dieselskandalen ble forbigått i stillhet?!



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA