Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

De aller fleste taper på trading, så det tryggeste er å bare investere la det ligge og godgjøre seg i noen år.

Elon er nok fortsatt viktig for Tesla, men jo mer tid som går og jo mer solide resultatene blir, desto mer kan selskapet "stå på egne ben" uten ham. De er jo over den verste kneika nå, og har både nok penger og nok kommende produkter for noen år fremover.

Men det gjelder bilene deres da. De må fortsatt jobbe mer med energiproduktene sine. I tillegg er de ikke helt i havn med selvkjøring, selv om Andrej Karpathy nok har god kontroll der og kan få det gjort.

Jeg regner uansett med at de allerede forbereder Musks avgang, selv om det nok er mange år til. De har en etablert bedriftskultur, og velger nok ledere som kan fortsette jobben som er startet. Og de har antakelig mulige "arvtakere" til Musk i kikkerten allerede nå.

Counterpointer

En av tingene Musk har tilført er en «direkte» dialog med kundene, mest via Twitter og media. Men også via influensere.

En annen ting er at Tesla nok har hatt en mer dynamisk utvikling av funksjoner med Musk. Han har også bidratt til en del humor og sine særinteresser ift spill mm.

Tviler på at en annen CEO vil tilføre det samme. Ikke sikkert dette har så mye å si nå som selskapet er blitt så stort. Det går tregere og tregere med Tesla også etterhvert som de blir større (naturlig nok).

Klykken

TSLA ser ut til å løsne litt igjen nå. Liten run-up i går, og ser ut til å fortsette i dag. Har ligget i et vakuum på rundt $600 i et par måneder uavhengig av gode nyheter eller ikke, med særs lavt volum.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sveinung1954

«Det settes nye rekorder nesten daglig ved de amerikanske børsene. I Asia har det vært mer edruelighet de siste ukene etter utsikter til renteøkning i USA og inflasjonspress i flere land.

Japanske Panasonic er vinneren med en oppgang på 4,5 prosent. Dette kommer etter at selskapet har solgt alle aksjene i bilprodusenten Tesla, ifølge Nikkey Weekly. «
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Klykken

Panasonic skal etter sigende skalere opp produksjonen betraktelig for å levere 4680-celler til bl.a. Tesla. De trenger penger og solgte sin posisjon for å kunne gjennomføre, visstnok.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sandvika

Sitat fra: Klykken på fredag 25. juni 2021, klokken 12:41
Panasonic skal etter sigende skalere opp produksjonen betraktelig for å levere 4680-celler til bl.a. Tesla. De trenger penger og solgte sin posisjon for å kunne gjennomføre, visstnok.
De trenger nok penger, men ikke  40milliarder! Tipper at de også tenker at de får veldig veldig godt betalt for aksjene. I tillegg så er det ikke utenkelig at de ønsker å fremstå med færre bindinger til Tesla i forhold til andre potensielle kunder all den tid Tesla ikke viser same lojalitet tilbake...

advale

@Klykken hvor har du fra at de trenger penger og derfor må selge?

Counterpointer

Sitat fra: Sandvika på fredag 25. juni 2021, klokken 20:03
Tipper at de også tenker at de får veldig veldig godt betalt for aksjene.
Høyst sannsynlig hovedpoenget.

emurof

Sitat fra: advale på lørdag 26. juni 2021, klokken 11:32@Klykken hvor har du fra at de trenger penger og derfor må selge?

De skal gjøre ganske heftige investeringer, og det krever mye penger. Mulig det var snakk om noe oppkjøp de skulle foreta seg også.

advale

#4284
Joda. Men er ikke det mest obvious at de tar ut gevinsten og regner med aksjen går nedover - som stort sett alle aksjonærer tenker.

Gir ingen meningen å selge aksjeposten for å investere i produksjonen. Hvordan fikk Tesla til å bygge ut fabrikker når de ikke hadde en slik gigapost å selge? Eller titusenvis av andre selskaper når de skal gjøre det samme???

M-Y-E merkelig spekuleringer. Derfor jeg spør om kilde.

Fascinerende (eller skremmende) å se ikke en eneste blant elbil/tesla-sider eller brukere nevner det mest obvious(uten at jeg har gått inn med lupe)


Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

advale


Counterpointer


advale

Gikk inkognito så fikk lest nå. Men står ingenting om hva 99,9 % av elbil/tesla-sider og deres brukere spekulerer om.. Bare generelt at de kjøpte billig når de inngikk partnerskap med Tesla for deretter å selge og hente ut gevinsten. Dvs generelt om kjøp og salg av aksjer.

Samtidig, (for å fortsette spekuleringen :laugh:) merkelig tidspunkt å selge når Tesla er on the verge med 4680. 4680 skulle ifølge alle Tesla-fan ta over hele verden, eller...?

Ellemelle

Sitat fra: advale på mandag 28. juni 2021, klokken 14:44
Gikk inkognito så fikk lest nå. Men står ingenting om hva 99,9 % av elbil/tesla-sider og deres brukere spekulerer om.. Bare generelt at de kjøpte billig når de inngikk partnerskap med Tesla for deretter å selge og hente ut gevinsten. Dvs generelt om kjøp og salg av aksjer.

Så dette er ikke konkret nok?
Sitat
The sale helps meet Panasonic's growing appetite for capital. In addition to a $7.1 billion deal to buy U.S. supply chain software developer Blue Yonder, announced in April, the company continues to invest in growing its auto battery operations.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA