Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Det er greit om dere relaterer poster til hva det betyr for kursen/selskapet! Dette er ikke en teknisk tråd

krl

#4066
Jeg svarte kanskje litt vel teknisk, men når kurs-relaterte påstander blir benektet, så må det være OK å argumentere for synet....

Uansett; hvis det er bedre med et mer ikke-teknisk argument, så ser vi at Tesla har valgt radar i foroverretning. Hvorfor finnes da ikke samme behov bakover ved filskifte? Jeg finner ingen teknisk forklaring på dette. Spesielt ikke når kameraene på side/bak er dårligere på lang avstand enn kameraene forover.

Konklusjonen min er at det mest sannsynlig kommer en HW-oppdatering etterhvert. Før det kan krabbes noe særlig oppover på autonomi-skalaen formelt sett, og dermed også før robo-taxi-visjonen kan realiseres.


Edit relatert til sensorpakken i bilen:
https://twitter.com/elonmusk/status/1370522745709158407?s=20

Tiden vil vise om dette er smart, radar har en del fordeler ved dårlig sikt. Oppvirvling av snø, vann etc... Da blir det uansett neppe ny sensor-hardware med det første.

erikf

"ALT kan diskuteres i denne tråden, for ALT kan påvirke aksjekursen!"

"Jammen spesielt akkurat DETTE, som er kjemperelevant for kursen!"

Skjønner at man blir engasjert, men denne tråden må være den mest off-topic noensinne.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Sandvika

Sitat fra: erikf på søndag 14. mars 2021, klokken 14:50
"ALT kan diskuteres i denne tråden, for ALT kan påvirke aksjekursen!"

"Jammen spesielt akkurat DETTE, som er kjemperelevant for kursen!"

Skjønner at man blir engasjert, men denne tråden må være den mest off-topic noensinne.
Både enig og uening i dette. Man må diskutere selskapet for å diskutere aksjekursen, i dette ligger alle muligheter og trussler som ligger i selskapets mulighet til å genrere inntekter for sine aksjonærer. Essensen i de siste 35 innleggene her har jo vært troverdigheten til Tesla og evene til å levere på hva som mange regner inn som en av bærebjelkene i verdsettingen. At det blir så mange poster på så teknisk nivå blir nok likevel litt off topic.. 

Counterpointer

#4069
Tror mange priser inn det de tror FSD kan bli verdt i fremtiden. Dette baserer de på forskjellige ting, men ofte har oppfatningen av betaFSD vært vektlagt.

Personlig synes jeg Tesla var tidlig ute og opparbeidet seg da et rykte for å ligge langt foran på selvkjøring. I dag er dette blitt mindre slik jeg ser det, dog har Tesla fordelen med en ekstremt stor mengde biler som henter data.

For min del er ledelsen i batteri teknologi og produksjon mye viktigere. Samt at de stadig kommer med nye bilmodeller som kan nå store volum. Og ikke minst bygger stadig store fabrikker og utvikler nye produksjonsmetoder.

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 05. mars 2021, klokken 12:52
Sitat fra: emurof på fredag 05. mars 2021, klokken 11:34
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:23Teslas markedsandel sank fra 81% til 69%. Jeg regner med at selv ikke den mest hardbarkede Teslafan tror Tesla vil oppnå noe i nærheten av slik markedsandel i et heleketrifisert bilmarked. Hva som vil være et realistisk nivå vet jeg ikke..9

Igjen, så er det bortkastet å diskutere markedsandeler all den tid man er begrenset av produksjon snarere enn etterspørsel.

Og det kan jo faktisk snu.

Ja, det har man ventet på i mange år. Det er ingenting som tilsier at det vil skje.

Sitat fra: daktari på mandag 08. mars 2021, klokken 22:29Så ble det kjent at robotaxi ble forsinket enda lenger gitt. Hvis oss med Model 3 noensinne får det levert på dagens biler.

https://electrek.co/2021/03/08/teslas-communications-with-dmv-over-full-self-driving-are-released-and-they-bring-some-confusion/

Hvor står det om forsinkelser? Det er helt merkelig hvordan du konsekvent limer inn FUD, og ikke engang gidder å lese hele artikkelen.

Brevet som omtales her er ikke noe annet enn et løfte fra Tesla om at FSD-betaen vil kreve full oppmerksomhet fra fører. Og det er naturlig siden den er uferdig. Derfor må de formelt sett sette det som nivå 2-selvkjøring. Det betyr ikke at noe er forsinket eller noe som helst slikt. Det er altså bare en formalitet for å få tillatelse til med utbredt testing.

emurof

#4071
Sitat fra: krl på tirsdag 09. mars 2021, klokken 09:31Den er jeg enig i. Det er for lite redundans og for få sensorer. Og for umoden SW. Og for lite prosesseringskapasitet. Merk at nettverkene er flyttet over til å jobbe i et kalibrert 3D-miljø direkte. Noe som krever svært mye av maskinvaren. Men at det kan bli forholdsvis bra selvkjøring ut av denne hardware-pakken, det har jeg tro på.

Hva vet du om hva som trengs av sensorer og prosesseringskapasitet?

Dette er problemet her - fryktelig mye synsing og lite kvalifiserte uttalelser.

Sitat fra: krl på onsdag 10. mars 2021, klokken 12:48Kompleksitet for dette med Big O-notasjon er grovt forenklet O(C4 * S4^4). Her har vi plutselig en fjerdegradsfunksjon av oppløsning. Dette krever en meget stor økning av prosesseringskapasitet f.eks. for deteksjon eller semantisk segmentering. Eller det må gås kraftig ned på oppløsning på noen eller alle akser.

Tesla laget nettopp egen FSD-hardware som har mer enn nok kraft til dette.

emurof

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Speeder på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:31
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:25
Når markedet tar inn over seg dette....
Tar innover seg hva?
At en anynom person på et norsk elbilforum mener det ikke er nok sensorer ?
Hva snakker du om? Dette er offisiell kommunikasjon fra Tesla til regulerende myndighet.
https://www.plainsite.org/documents/242a2g/california-dmv-tesla-robotaxi--fsd-emails/ Les fra side 26.

While the current pilotversion of City Streets is still inavalidation and review stage, we expect the functionality to remain largely unchangedin a future, full releaseto thecustomer fleet.We areanalyzingthe data obtained in the pilot and usingit to refinethe feature's operation and customer experience. We will continue to makerefinements as necessary, and only after we are fully satisfied with performance, integrity, and safety willwe releasethe feature to the customer fleet. That said, wedo not expect significant enhancements in OEDRor other changes to the featurethat would shift the responsibility for the entire DDTto the system. As such, a final release of City Streets willcontinue to be an SAE Level 2, advanced driver-assistancefeature

Det jeg tar ut av dette er at FSD som er montert i bilene i dag ikke engang har ambisjoner om SAE level 3. Dette kan naturligvis være gammelt nytt for mange, men Musk har tidligere sagt at kamera på innsiden er for å forhindre vandalisme i robottaxier.

Det du tar ut av dette er feil. Det eneste brevet handler om er at de formelt på benevne det som Level 2 for å få teste det offentlig.

Hvis du faktisk leser det du selv siterer så vil du kanskje skjønne at de snakker om en beta som er tilgjengelig for alle FSD-eiere, med mindre du bevisst går inn for å vri på det.

Det står altså at funksjonaliteten vil være omtrent som den er nå når betaen slippes til flåten (altså til alle med FSD). De forventer ingen store endringer som tilsier at de vil bevege seg videre fra å kreve at sjåføren har fullt ansvar. Altså at den endelige versjonen av City Streets som slippes for offentlig beta-testing til alle FSD-kunder vil være Level 2. Ikke fordi de ikke planlegger Level 5, men fordi de vil berolige myndighetene med at det vil slippes som Level 2.

emurof

Sitat fra: geear på tirsdag 09. mars 2021, klokken 23:38Jeg vet også hvor lett den blir satt ut spill, så grenseløs robotaxi, med dagens hardware, er for meg helt utenkelig.

Det du ser i bilen din i dag har ingenting med FSD-betaen å gjøre. Å bedømme funksjonaliteten av den kommende FSD-betaen ut ifra det du opplever med din egen blir er helt uten poeng.

emurof

#4074
Sitat fra: daktari på onsdag 10. mars 2021, klokken 10:40Det diskuteres i SW-avdelingen av forumet også. Min forståelse av brevet:

Tenker det er flere måter å tolke brevet på:
1a) FSD-beta vil bli til FSD, og slik teksten er på nettsiden (bestill-delen) om dagen betyr det level 2 overalt. Ingen robotaxi, ingen level 3. Masse kunder med forventninger om level 3+ blir lurt. Musk er "upresis" bl.a. i siste kvartalsrapportering om fakta.

Feil. Det er lansering av FSD-betaen til hele flåten som vil være Level 2, for at Tesla skal få lov av myndighetene til å gjøre dette.

Sitat1b) som over, men de har et annet produkt kalt Robotaxi som vil selges på passende tid, men til en helt annen pris enn FSD (som forblir level 2). Musk ikke upresis.

Feil. FSD-betaen er uferdig og under testing. FSD-betaen vil etter hvert komme ut av beta, og vil da være Level 3, så 4, osv.

Sitat2) Tesla vil unngå regulering i utviklingsfase, kaller FSD-beta og FSD for level 2, og lyver dermed til myndighetene i brevet fordi de vil flytte dagens FSD-beta til level 3 når det passer dem.

Feil igjen. Det du skriver som stemmer er at de kaller det Level 2 for å kunne slippe betaen til flåten, men de lyver ikke.

Sitat3) Tesla er massivt forsinket og skjønner de må skrive ny kode for level 3 FSD/robotaxi, kanskje med ny sensorpakke, kanskje har de en parallell prosess gående - de er ærlige i brevet. (ligner litt på 1b)

Feil. Det står ikke noe slikt i brevet.

Sitat4) de er forsinket/får ikke til o.l. og forsøker å skylde på "de regulatoriske kravene" som gjør at de ikke vil ta ansvaret for en FSD level 3. (Men det passer dårlig med regulatoriske krav i Norge f.eks. som vel vil gjøre det enkelt å få godkjenning.)

Feil. Dette handler kun om å få mulighet til å slippe betaen til hele flåten.

Kanutten

Alltid flott når noen kommer svingende innom på slutten av uka med fasitsvaret på alle innlegg.

geear


Counterpointer

Skal vi heller ta en runde på om det er en midlertidig dip nå som igjen stiger til 700 eller går det videre ned?

De fleste tenkte at det ville komme en større korreksjon enn 650 hvor vi er nå.

Personlig sitter jeg på gjerdet og dingler med bena. Kjøpte en pytteliten posisjon på forrige fall, men klarte ikke treffe 590 eller hva det var som den var på da, da jeg tenkte det burde enda litt lavere for å kjøpe noe mer.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Ok Ark projiserer for 2024-25
50% sjanse for 3000$
25% for halvering
25% for en tredjedel høyere

Mest interessant er vel da 0% sjanse for nedgang

Det er jo optimistisk i det lange perspektivet, men sier lite om kjøp eller ikke akkurat nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA