Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Klykken

Er der ikke en beta-verdi på 2 som er årsak til at TSLA svinger med tilnærmet "dobbelt" omfang?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: Speeder på tirsdag 09. mars 2021, klokken 21:35
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Speeder på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:31
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:25
Når markedet tar inn over seg dette....
Tar innover seg hva?
At en anynom person på et norsk elbilforum mener det ikke er nok sensorer ?
Hva snakker du om?
Jeg snakket ikke om noe, men spurte hva du mente markedet skulle ta innover seg...

At du tar ut fra linken at de ikke har ambisjoner om mer enn level 2, får stå for din regning. Det vil fremtiden vise.

Jeg har troa på at de får det til, men det er ikke basert på annet enn min teknologioptimisme. Utviklingen i maskinlæring er i rivende utvikling, det er ikke lenge siden det var omtrent umulig for en datamaskin å idetifisere objekter i ett enkelt foto. Nå er det helt banalt.
Hva om de får til bedømning av avstand og identifisering av objekter med kameraene i bilen, og utviklingen eskalerer like fort som annen maskinlæring?
Du må gjerne tro, men fakta er at Tesla skulle kjøre kyst til kyst over USA i 2016? Nå har de utsatt det så mange ganger at de sluttet vel å snakke om det for to eller tre år siden?

Fakta er også at de har lirt utav seg om FSD og autopilotens egenskaper, våte fantasier om robotaxi og så videre, men det er kun små nyanser som skiller autopiloten jeg har i bilen min i dag (X med FSD-HW) fra slik den var da jeg hentet ut bilen for 3,5 år siden, med AP2.5. På noen områder har den til og med blitt verre. Jeg har iallfall ikke sett spor av den rivende utviklingen og de store endringene med de TO omskrivingene som liksom skulle endre alt (hver for seg..).

Jeg vet også hvor lett den blir satt ut spill, så grenseløs robotaxi, med dagens hardware, er for meg helt utenkelig.

Ikke misforstå dette, AP er et kjekt produkt, men de har ikke akkurat klart å bevise det de har sagt så langt.

Sandvika

Sitat fra: Cobos på tirsdag 09. mars 2021, klokken 21:42
Plainsite er vel Aaron Greenspan sin såkalte veldige organisasjon og han kan vel best beskrives som en fyr med lav moral (for å være ****** hyggelig med han). Han er i rettsak mot Elon Musk så ville vel ALDRI tatt noe som står der for god fisk.
Tja. Om du insinuerer at dokumentet er falsk så vil det jo være en enkel sak for Tesla og trekke inn myndighetene som vitne om det og en gang for alle bli kvitt ham...

Sandvika

Sitat fra: Speeder på tirsdag 09. mars 2021, klokken 21:35
[
At du tar ut fra linken at de ikke har ambisjoner om mer enn level 2, får stå for din regning. Det vil fremtiden vise.

Nå var vel litt poenget her  at det nettopp ikke var min påstand, Men et dokument som Tesla har skrevet selv.

1000kwh

Sitat fra: geear på tirsdag 09. mars 2021, klokken 23:38
Sitat fra: Speeder på tirsdag 09. mars 2021, klokken 21:35
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Speeder på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:31
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:25
Når markedet tar inn over seg dette....
Tar innover seg hva?
At en anynom person på et norsk elbilforum mener det ikke er nok sensorer ?
Hva snakker du om?
Jeg snakket ikke om noe, men spurte hva du mente markedet skulle ta innover seg...

At du tar ut fra linken at de ikke har ambisjoner om mer enn level 2, får stå for din regning. Det vil fremtiden vise.

Jeg har troa på at de får det til, men det er ikke basert på annet enn min teknologioptimisme. Utviklingen i maskinlæring er i rivende utvikling, det er ikke lenge siden det var omtrent umulig for en datamaskin å idetifisere objekter i ett enkelt foto. Nå er det helt banalt.
Hva om de får til bedømning av avstand og identifisering av objekter med kameraene i bilen, og utviklingen eskalerer like fort som annen maskinlæring?
Du må gjerne tro, men fakta er at Tesla skulle kjøre kyst til kyst over USA i 2016? Nå har de utsatt det så mange ganger at de sluttet vel å snakke om det for to eller tre år siden?

Fakta er også at de har lirt utav seg om FSD og autopilotens egenskaper, våte fantasier om robotaxi og så videre, men det er kun små nyanser som skiller autopiloten jeg har i bilen min i dag (X med FSD-HW) fra slik den var da jeg hentet ut bilen for 3,5 år siden, med AP2.5. På noen områder har den til og med blitt verre. Jeg har iallfall ikke sett spor av den rivende utviklingen og de store endringene med de TO omskrivingene som liksom skulle endre alt (hver for seg..).

Jeg vet også hvor lett den blir satt ut spill, så grenseløs robotaxi, med dagens hardware, er for meg helt utenkelig.

Ikke misforstå dette, AP er et kjekt produkt, men de har ikke akkurat klart å bevise det de har sagt så langt.
Du bør i det minste legge den amerikanske utgaven av AP til grunn. Det ser ganske imponerende ut hva som er mulig i dag.

Cobos

Sitat fra: Sandvika på onsdag 10. mars 2021, klokken 06:32
Sitat fra: Cobos på tirsdag 09. mars 2021, klokken 21:42
Plainsite er vel Aaron Greenspan sin såkalte veldige organisasjon og han kan vel best beskrives som en fyr med lav moral (for å være ****** hyggelig med han). Han er i rettsak mot Elon Musk så ville vel ALDRI tatt noe som står der for god fisk.
Tja. Om du insinuerer at dokumentet er falsk så vil det jo være en enkel sak for Tesla og trekke inn myndighetene som vitne om det og en gang for alle bli kvitt ham...
Nå er det som sagt en rettsak på vei snart hvor jeg mistenker at Elon Musk kommer til å bruke sine veldig mye dyrere advokater til å knuse han i retten. Men det betyr nok at han må ignoreres inntil selve rettsaken kommer opp. Greenspan er en sentral person i TSLAQ, og dermed totalt uten troverdighet.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Speeder

Sitat fra: Sandvika på onsdag 10. mars 2021, klokken 06:35
Sitat fra: Speeder på tirsdag 09. mars 2021, klokken 21:35
[
At du tar ut fra linken at de ikke har ambisjoner om mer enn level 2, får stå for din regning. Det vil fremtiden vise.

Nå var vel litt poenget her  at det nettopp ikke var min påstand, Men et dokument som Tesla har skrevet selv.
Det er jo hvordan du tolker dokumentet du linket til som gjør at du skriver: "Det jeg tar ut av dette er at FSD som er montert i bilene i dag ikke engang har ambisjoner om SAE level 3"

Hva hindrer de i å komme med en ny oppdatering av software som benytter dagens sensorer til å oppnå level 3?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

daktari

Det diskuteres i SW-avdelingen av forumet også. Min forståelse av brevet:

Tenker det er flere måter å tolke brevet på:
1a) FSD-beta vil bli til FSD, og slik teksten er på nettsiden (bestill-delen) om dagen betyr det level 2 overalt. Ingen robotaxi, ingen level 3. Masse kunder med forventninger om level 3+ blir lurt. Musk er "upresis" bl.a. i siste kvartalsrapportering om fakta.

1b) som over, men de har et annet produkt kalt Robotaxi som vil selges på passende tid, men til en helt annen pris enn FSD (som forblir level 2). Musk ikke upresis.

2) Tesla vil unngå regulering i utviklingsfase, kaller FSD-beta og FSD for level 2, og lyver dermed til myndighetene i brevet fordi de vil flytte dagens FSD-beta til level 3 når det passer dem.

3) Tesla er massivt forsinket og skjønner de må skrive ny kode for level 3 FSD/robotaxi, kanskje med ny sensorpakke, kanskje har de en parallell prosess gående - de er ærlige i brevet. (ligner litt på 1b)

4) de er forsinket/får ikke til o.l. og forsøker å skylde på "de regulatoriske kravene" som gjør at de ikke vil ta ansvaret for en FSD level 3. (Men det passer dårlig med regulatoriske krav i Norge f.eks. som vel vil gjøre det enkelt å få godkjenning.)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sandvika

Sitat fra: Cobos på onsdag 10. mars 2021, klokken 07:42
Sitat fra: Sandvika på onsdag 10. mars 2021, klokken 06:32
Sitat fra: Cobos på tirsdag 09. mars 2021, klokken 21:42
Plainsite er vel Aaron Greenspan sin såkalte veldige organisasjon og han kan vel best beskrives som en fyr med lav moral (for å være ****** hyggelig med han). Han er i rettsak mot Elon Musk så ville vel ALDRI tatt noe som står der for god fisk.
Tja. Om du insinuerer at dokumentet er falsk så vil det jo være en enkel sak for Tesla og trekke inn myndighetene som vitne om det og en gang for alle bli kvitt ham...
Nå er det som sagt en rettsak på vei snart hvor jeg mistenker at Elon Musk kommer til å bruke sine veldig mye dyrere advokater til å knuse han i retten. Men det betyr nok at han må ignoreres inntil selve rettsaken kommer opp. Greenspan er en sentral person i TSLAQ, og dermed totalt uten troverdighet.
Jeg tar ikke stilling til Greenspan, men jeg tror dokumentet er ekte. Ville være alt for enkelt å motbevise det.

Counterpointer

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 10. mars 2021, klokken 06:47
Sitat fra: geear på tirsdag 09. mars 2021, klokken 23:38
Sitat fra: Speeder på tirsdag 09. mars 2021, klokken 21:35
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Speeder på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:31
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:25
Når markedet tar inn over seg dette....
Tar innover seg hva?
At en anynom person på et norsk elbilforum mener det ikke er nok sensorer ?
Hva snakker du om?
Jeg snakket ikke om noe, men spurte hva du mente markedet skulle ta innover seg...

At du tar ut fra linken at de ikke har ambisjoner om mer enn level 2, får stå for din regning. Det vil fremtiden vise.

Jeg har troa på at de får det til, men det er ikke basert på annet enn min teknologioptimisme. Utviklingen i maskinlæring er i rivende utvikling, det er ikke lenge siden det var omtrent umulig for en datamaskin å idetifisere objekter i ett enkelt foto. Nå er det helt banalt.
Hva om de får til bedømning av avstand og identifisering av objekter med kameraene i bilen, og utviklingen eskalerer like fort som annen maskinlæring?
Du må gjerne tro, men fakta er at Tesla skulle kjøre kyst til kyst over USA i 2016? Nå har de utsatt det så mange ganger at de sluttet vel å snakke om det for to eller tre år siden?

Fakta er også at de har lirt utav seg om FSD og autopilotens egenskaper, våte fantasier om robotaxi og så videre, men det er kun små nyanser som skiller autopiloten jeg har i bilen min i dag (X med FSD-HW) fra slik den var da jeg hentet ut bilen for 3,5 år siden, med AP2.5. På noen områder har den til og med blitt verre. Jeg har iallfall ikke sett spor av den rivende utviklingen og de store endringene med de TO omskrivingene som liksom skulle endre alt (hver for seg..).

Jeg vet også hvor lett den blir satt ut spill, så grenseløs robotaxi, med dagens hardware, er for meg helt utenkelig.

Ikke misforstå dette, AP er et kjekt produkt, men de har ikke akkurat klart å bevise det de har sagt så langt.
Du bør i det minste legge den amerikanske utgaven av AP til grunn. Det ser ganske imponerende ut hva som er mulig i dag.
Da mener du vel egentlig FSDbeta?

Når jeg hører folk beskrive daglig kjøring med AP er det fremdeles fantombrems mm der også. Så nylig Ben Mullins prøve summon på en parkeringsplass og det stoppet fort opp selv der.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 10. mars 2021, klokken 10:40
Det diskuteres i SW-avdelingen av forumet også. Min forståelse av brevet:

Tenker det er flere måter å tolke brevet på:
1a) FSD-beta vil bli til FSD, og slik teksten er på nettsiden (bestill-delen) om dagen betyr det level 2 overalt. Ingen robotaxi, ingen level 3. Masse kunder med forventninger om level 3+ blir lurt. Musk er "upresis" bl.a. i siste kvartalsrapportering om fakta.

1b) som over, men de har et annet produkt kalt Robotaxi som vil selges på passende tid, men til en helt annen pris enn FSD (som forblir level 2). Musk ikke upresis.

2) Tesla vil unngå regulering i utviklingsfase, kaller FSD-beta og FSD for level 2, og lyver dermed til myndighetene i brevet fordi de vil flytte dagens FSD-beta til level 3 når det passer dem.

3) Tesla er massivt forsinket og skjønner de må skrive ny kode for level 3 FSD/robotaxi, kanskje med ny sensorpakke, kanskje har de en parallell prosess gående - de er ærlige i brevet. (ligner litt på 1b)

4) de er forsinket/får ikke til o.l. og forsøker å skylde på "de regulatoriske kravene" som gjør at de ikke vil ta ansvaret for en FSD level 3. (Men det passer dårlig med regulatoriske krav i Norge f.eks. som vel vil gjøre det enkelt å få godkjenning.)
Det faktum at det er så mange muligheter å tolke dem på er uansett et problem.

Forøvrig stiger kursen etter at dette er kjent.

Vi ser det jo tydelig i denne tråden, noen tror FSD er rett rundt hjørnet med eksisterende HW. Andre tror det er umulig med eksisterende HW

krl

#4061
Sitat fra: Speeder på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:31
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:25
Når markedet tar inn over seg dette....
Tar innover seg hva?
At en anynom person på et norsk elbilforum mener det ikke er nok sensorer ?
Det kan du si... Antallet sensorer er kanskje OK, kanskje ikke. Det er i grenseland. Og det er lite redundans på sensorsiden. Hvem som helst kan sjekke dette ved inspeksjon av en bil. Så jeg vil anta at det blir behov for oppdateringer her; spesielt med tanke på radar som ser bakover -- kun kamera bakover på autobahn vil være livsfarlig ved filskifte. Etter min mening. Hvis det er lagt inn radar bakover på noen av de siste HW-oppdateringene, så har jeg ikke fått dette med meg.

På algoritmesiden og prosesseringssiden så har vi et mer fundamentalt problem.

---

Opprinnelig AP1 benytter tilsynelatende 2D-bilder. Og 1 stk. kamera + 1 stk. radar.

Kompleksitet for dette med Big O-notasjon er grovt forenklet O(C1 * S1^2). Altså en konstant + kvadratet av oppløsningen per sensor. Antar for enkelhets skyld samme oppløsning på sensorene.

---

For AP2 er min forståelse at det benyttes flere kameraer, og 2D-bilder.

Kompleksitet for dette med Big O-notasjon er grovt forenklet O(C2 * S2^2). Men C2 vil være større enn C1 pga. antallet kameraer. Prosesseringsmessig er dette rimelig greit, da det kun gir en ca. lineær økning.

---

For AP3 er min forståelse at det benyttes flere kameraer -- og Tesla gikk over til 3D-bilder.

Kompleksitet for dette med Big O-notasjon er grovt forenklet O(C3 * S3^3). Her har vi plutselig en kubisk funksjon av oppløsning. Dette krever en vesentlig økning av prosesseringskapasitet f.eks. for deteksjon eller semantisk segmentering.

---

Videre, så hinter div. poster fra Karpathy og Musk om at det er foretatt en transisjon til 4D. Altså er tid tatt inn i større eller mindre grad. Hvis vi har en større horisont, så får vi da:

Kompleksitet for dette med Big O-notasjon er grovt forenklet O(C4 * S4^4). Her har vi plutselig en fjerdegradsfunksjon av oppløsning. Dette krever en meget stor økning av prosesseringskapasitet f.eks. for deteksjon eller semantisk segmentering. Eller det må gås kraftig ned på oppløsning på noen eller alle akser.

---

Alt i alt vil jeg anta at antallet spesialtilfeller som må håndteres + dette med teoretisk kompleksitet av beregningene har truffet Tesla litt hardt. Jeg er usikker på om de innledningsvis innså behovet for å operere algoritmene i fire dimensjoner.

Speeder

Sitat fra: krl på onsdag 10. mars 2021, klokken 12:48
Sitat fra: Speeder på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:31
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 19:25
Når markedet tar inn over seg dette....
Tar innover seg hva?
At en anynom person på et norsk elbilforum mener det ikke er nok sensorer ?


"For AP3 er min forståelse at det benyttes flere kameraer -- og Tesla gikk over til 3D-bilder"
Ja, de benytter 7 kamerar så langt jeg har fått med meg. 3 i frontruten, to i B stolpene og de to på framskjermen som ser bakover.

"Videre, så hinter div. poster fra Karpathy og Musk om at det er foretatt en transisjon til 4D. Altså er tid tatt inn i større eller mindre grad"
Det er jeg ganske sikker på at du har rett i. De benytter tid, som vel er nøkkelen for å kunne identifisere dybde på en god måte?

"kun kamera bakover på autobahn vil være livsfarlig ved filskifte." Burde kunne funke? Mennesker klarer seg jo sånn høvelig bra.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

daktari

Sitat fra: Speeder på onsdag 10. mars 2021, klokken 15:16

"kun kamera bakover på autobahn vil være livsfarlig ved filskifte."
Burde kunne funke? Mennesker klarer seg jo sånn høvelig bra.
Spørs, for vi kan tross alt se bevegelse et par til 5 km unna. Vi sliter med presisjon og retning bevegelsen kommer, men det gjør ikke så mye på motorveien; du vet det i speilet kommer i din retning.
Problemet her er vel at det 8.kameraet (ryggekamera) og de 2 repeater cams er vidvinkel. Dermed blir biler langt borte veeldig små. JEg vil tro at rekkevidden blir i beste fall 50-100-meter, og det er snaut når biler kjører 30 til 50 m/s (og verre) på kontinentale motorveier.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Tesla:
Åtte kameraer gir 360 graders sikt rundt bilen på opptil 250 meters rekkevidde. 12 oppgraderte ultrasoniske sensorer utvider denne sikten, noe som muliggjør registrering av både harde og myke gjenstander på dobbelt så lang avstand og med dobbelt så høy nøyaktighet sammenlignet med det forrige systemet. En forovervendt radar med forbedret prosessering gir tilleggsdata om omgivelsene på en redundant bølgelengde som er i stand til å se gjennom kraftig regn, tåke, støv og til og med bilen foran.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA