Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

#3945
Sitat fra: MaxQ på onsdag 24. februar 2021, klokken 21:49Byggekvaliteten er ikke noe kun JEG påpeker, om du ser hva ANDRE på internett skriver så ser du at dette er noe flere påpeker som svært negativt. Munro med tyngde, men vanlige folk også i stor stil. Og kanskje viktigst av alt, kundemassen som Tesla (også) ønsker å nå, premium kundene. Til nå har man hatt tålmodighet, production hell og ramp up og hvem vet hva. Men skal de nå ut bredere, så må slikt på plass. Kvaliteten er god nok for entusiastene og de som får gode nok biler, for resten er det ikke godt nok.

Byggekvaliteten er helt fin. Enkelte er ekstremt opptatt av en mm forskjell i paneler og slikt. De fleste er ikke det.

Og Tesla ønsker ikke å nå premium-kundene men derimot massemarkedet. Planen hele veien har vært å bruke inntektene fra dyrere biler til å lage billigere biler til et stadig større publikum.

De når ut bredere allerede. De leverte en halv million biler i 2020, og klarte ikke å dekke etterspørselen med det engang. Helt vanlige folk kjøper Tesla nå, og de er storfornøyde. Undersøkelse på undersøkelse viser at Tesla-kunder er de meste lojale og fornøyde.

Denne OCD-aktige fokusen på påståtte "kvalitetsproblemer" misser hele poenget med hva Tesla driver med.

SitatAng. MCU'ene og treghet, igjen vil jeg vise deg til et større ekkokammer enn hva du sitter i. Det er flust med meninger der ute om hvor tregt dette har blitt med årene jo mer Tesla hiver på av (u)nyttig funksjonalitet og manglende optimalisering. Ikke tro på meg, tro på de med mer teknisk innsikt og de som faktisk påpeker dette og ikke bare det samme happy ekkokammer du sitter i.

Jeg aner ikke hva du snakker om. De konkrete problemene som har vært, har vært med tidlige utgaver av Model S og X.

SitatOg nei, dette handler ikke bare om for liten pass på eMMC'en. Softwaren til Tesla handler om mer enn FSD (som de trolig kan best).

Joda. Igjen, problemene var begrenset til tidlige utgaver av Model S og X.

SitatDet har alt med aksjen å gjøre. Dette er punkt Tesla må gjøre bedre for å forsvare kursen sin.

Gjøre hva bedre? Det du skriver gir ingen mening.

SitatOg det er ikke bare "internett" som er negativ. Jeg har i hele min tid som Tesla eier vist frem bilen til svært mange skuelystne i flere land. Alle har rynket på nesen av byggekvalitet, de fleste ble svært skuffet når de oppdaget at MCU ikke var like responsiv (på bl.a. kart) som deres egen mobil. Unger lar seg som regel begeistre av FWD og de mer interesserte snakker mye om supercharger nettverket og rekkevidde. Ingen har brydd seg om akksen eller aksjen. Og ingen av de ca 30 i min omgangskrets som har kjøpt seg elbil har valg Tesla heller. Jeg skjønner de godt. Selv velger jeg trolig Y neste gang, eller et annet merke. Men vil fortsatt være langsiktig i mine TSLA aksjer.

Jada, "alle" har sikkert "rynket på nesen". Veldig troverdig.

Fin diktning du kommer med.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 25. februar 2021, klokken 14:52Problemet til Tesla er at etterhvert som volumet øker så utvider kundegruppen seg med andelen kunder som ikke synes at «greit nok» er tilstrekkelig.

Det er omvendt. Etter hvert som de når flere og flere så blir det færre og færre av dem som er entusiaster som går over med lys og lupe og måler mellomrom med linjal. Folk flest bryr seg ikke.

Det er jo de mest entusiastiske som har vært sinnssykt opptatt av paneler og alt mulig rart, og snakket om å ta med seg store lyskastere og forstørrelsesglass ved utlevering.

emurof

Sitat fra: Sandvika på fredag 26. februar 2021, klokken 08:30Når det er sagt, med det P/E nivået som Tesla trades på så involverer både long og short veldig stor grad av gambling!

Å bruke P/E på vekstselskaper er like lurt som å spise suppe med gaffel.

Motorwatt

Sitat fra: MaxQ på onsdag 24. februar 2021, klokken 21:49
@emoruf, det blir vanskeligere og vanskeligere å ta deg seriøst dessverre.
+1
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sandvika

Sitat fra: emurof på fredag 26. februar 2021, klokken 23:40
Sitat fra: Sandvika på fredag 26. februar 2021, klokken 08:30Når det er sagt, med det P/E nivået som Tesla trades på så involverer både long og short veldig stor grad av gambling!

Å bruke P/E på vekstselskaper er like lurt som å spise suppe med gaffel.
Ser du i det hele tatt hva jeg skriver eller hva diskusjonen går i?
Vi diskuterte hvorvidt dette var gambling, og da henviser jeg til høyt "P/E nivå" og det er ingen diskusjon om 500 eller 5000 i P/E som jeg er enig i at vil være en meningsløs diskusjon. Og ja, jeg kunne faktisk heller brukt begrepet "vekstselskap" (slik jeg gjør i oppfølgningsposten), men det er på ingen måte feil å henvise til høy P/E istede for vekstselskap i denne sammenhengen. Poenget mitt som jeg er sikker på Klykken forsto var at Tesla prises utelukkende på forventning om fremtidig inntjening som det er ekstremt stor usikkerhet rundt uavhengig om du kjøper eller shorter aksjen.

Skal du være med i diskusjonen må du lese hva andre skriver og bidra med mer enn støy og hakk i plata.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på fredag 26. februar 2021, klokken 23:39
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 25. februar 2021, klokken 14:52Problemet til Tesla er at etterhvert som volumet øker så utvider kundegruppen seg med andelen kunder som ikke synes at «greit nok» er tilstrekkelig.

Det er omvendt. Etter hvert som de når flere og flere så blir det færre og færre av dem som er entusiaster som går over med lys og lupe og måler mellomrom med linjal. Folk flest bryr seg ikke.

Det er jo de mest entusiastiske som har vært sinnssykt opptatt av paneler og alt mulig rart, og snakket om å ta med seg store lyskastere og forstørrelsesglass ved utlevering.
Bare konstaterer at din og min verden oppfattes litt forskjellig.

Counterpointer

Sitat fra: OlaM på fredag 26. februar 2021, klokken 21:45
Litt pirk, men "long" betyr ikke "lenge" i denne sammenhengen. Du kan være long en aksje i 30 sekunder for å gamble, det betyr bare at du eier den. Short er det motsatte. Du kan også være langsiktig short. Mye rare ord i den verdenen, puts, calls,
Grei oppklaring

Tror nok flere (meg inkludert) har tenkt at langsiktig long var smør på flesk.
Ofte mener nok folk langsiktig når de bruker long, selv om de også helt riktig mener at de eier posisjonen.

Høyt presisjonsnivå er et gode. Takk for presisering.

daktari

Sitat fra: emurof på fredag 26. februar 2021, klokken 23:37
Sitat fra: MaxQ på onsdag 24. februar 2021, klokken 21:49Byggekvaliteten er ikke noe kun JEG påpeker, om du ser hva ANDRE på internett skriver så ser du at dette er noe flere påpeker som svært negativt. Munro med tyngde, men vanlige folk også i stor stil. Og kanskje viktigst av alt, kundemassen som Tesla (også) ønsker å nå, premium kundene. Til nå har man hatt tålmodighet, production hell og ramp up og hvem vet hva. Men skal de nå ut bredere, så må slikt på plass. Kvaliteten er god nok for entusiastene og de som får gode nok biler, for resten er det ikke godt nok.

Byggekvaliteten er helt fin. Enkelte er ekstremt opptatt av en mm forskjell i paneler og slikt. De fleste er ikke det.

Og Tesla ønsker ikke å nå premium-kundene men derimot massemarkedet. Planen hele veien har vært å bruke inntektene fra dyrere biler til å lage billigere biler til et stadig større publikum.

De når ut bredere allerede. De leverte en halv million biler i 2020, og klarte ikke å dekke etterspørselen med det engang. Helt vanlige folk kjøper Tesla nå, og de er storfornøyde. Undersøkelse på undersøkelse viser at Tesla-kunder er de meste lojale og fornøyde.

Denne OCD-aktige fokusen på påståtte "kvalitetsproblemer" misser hele poenget med hva Tesla driver med.

SitatAng. MCU'ene og treghet, igjen vil jeg vise deg til et større ekkokammer enn hva du sitter i. Det er flust med meninger der ute om hvor tregt dette har blitt med årene jo mer Tesla hiver på av (u)nyttig funksjonalitet og manglende optimalisering. Ikke tro på meg, tro på de med mer teknisk innsikt og de som faktisk påpeker dette og ikke bare det samme happy ekkokammer du sitter i.

Jeg aner ikke hva du snakker om. De konkrete problemene som har vært, har vært med tidlige utgaver av Model S og X.

SitatOg nei, dette handler ikke bare om for liten pass på eMMC'en. Softwaren til Tesla handler om mer enn FSD (som de trolig kan best).

Joda. Igjen, problemene var begrenset til tidlige utgaver av Model S og X.

SitatDet har alt med aksjen å gjøre. Dette er punkt Tesla må gjøre bedre for å forsvare kursen sin.

Gjøre hva bedre? Det du skriver gir ingen mening.

SitatOg det er ikke bare "internett" som er negativ. Jeg har i hele min tid som Tesla eier vist frem bilen til svært mange skuelystne i flere land. Alle har rynket på nesen av byggekvalitet, de fleste ble svært skuffet når de oppdaget at MCU ikke var like responsiv (på bl.a. kart) som deres egen mobil. Unger lar seg som regel begeistre av FWD og de mer interesserte snakker mye om supercharger nettverket og rekkevidde. Ingen har brydd seg om akksen eller aksjen. Og ingen av de ca 30 i min omgangskrets som har kjøpt seg elbil har valg Tesla heller. Jeg skjønner de godt. Selv velger jeg trolig Y neste gang, eller et annet merke. Men vil fortsatt være langsiktig i mine TSLA aksjer.

Jada, "alle" har sikkert "rynket på nesen". Veldig troverdig.

Fin diktning du kommer med.
Har du noengang eid en Tesla emurof?

Jeg er på min andre nå, og passasjerdøra foran lukker ikke helt tett, så det slipper mye støy gjennom vinduet. Jeg kan få det litt bedre ved å justere vinduet littegran ned, men vanskelig.
Låsen i frunken har sviktet 2 ganger allerede. Har brukt ca 2x2 timer på drop inn for å fikse.
Bagasjeluka har blitt juster før jeg fikk bilen. Ser det fordi lakken er slitt av på alle 4 muttere, og 1 skrue har 2 stoppskiver istedetfor 1. Men den sitter rett og fint og lukker tett.
Bilen forøvrig er bra, interiøret er stilig, ingen ulyder.  setene billige/middels,  noen sw bugs. Autopilot er sånn passe, likte Audis bedre. Det er sjukt mye phantombraking, totalt ødeleggende.
Mye plass men for mye hjulstøy. Synd de ikke bruker noen hindringer på ekstra gummilister og litt demping. Dette er altså en sen desember 3er som altså må ha blitt produsert en gang i okt. En angrefrist-bil der varmepumpen hadde sviktet. Akkurat den har dog fungert for meg.
Alt i alt vil jeg si at det er mye som er herlig med Tesla, men for å forsvare seg mot stadig bedre konkurranse må de lage en bedre totalpakke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: Sandvika på lørdag 27. februar 2021, klokken 00:37
Sitat fra: emurof på fredag 26. februar 2021, klokken 23:40
Sitat fra: Sandvika på fredag 26. februar 2021, klokken 08:30Når det er sagt, med det P/E nivået som Tesla trades på så involverer både long og short veldig stor grad av gambling!

Å bruke P/E på vekstselskaper er like lurt som å spise suppe med gaffel.
Ser du i det hele tatt hva jeg skriver eller hva diskusjonen går i?
Vi diskuterte hvorvidt dette var gambling, og da henviser jeg til høyt "P/E nivå" og det er ingen diskusjon om 500 eller 5000 i P/E som jeg er enig i at vil være en meningsløs diskusjon. Og ja, jeg kunne faktisk heller brukt begrepet "vekstselskap" (slik jeg gjør i oppfølgningsposten), men det er på ingen måte feil å henvise til høy P/E istede for vekstselskap i denne sammenhengen. Poenget mitt som jeg er sikker på Klykken forsto var at Tesla prises utelukkende på forventning om fremtidig inntjening som det er ekstremt stor usikkerhet rundt uavhengig om du kjøper eller shorter aksjen.

Skal du være med i diskusjonen må du lese hva andre skriver og bidra med mer enn støy og hakk i plata.

Jo, det er feil å vise til P/E (eller bruke det som uttrykk hvis du egentlig prøver å få frem noe annet) når det er snakk om et selskap som investerer omtrent alt i vekst. De kunne valgt å trappe ned på veksten for å få høyere overskudd, men det ville vært ødeleggende for den langsiktige strategien.

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 27. februar 2021, klokken 22:54Har du noengang eid en Tesla emurof?

Jeg er på min andre nå, og passasjerdøra foran lukker ikke helt tett, så det slipper mye støy gjennom vinduet. Jeg kan få det litt bedre ved å justere vinduet littegran ned, men vanskelig.
Låsen i frunken har sviktet 2 ganger allerede. Har brukt ca 2x2 timer på drop inn for å fikse.
Bagasjeluka har blitt juster før jeg fikk bilen. Ser det fordi lakken er slitt av på alle 4 muttere, og 1 skrue har 2 stoppskiver istedetfor 1. Men den sitter rett og fint og lukker tett.
Bilen forøvrig er bra, interiøret er stilig, ingen ulyder.  setene billige/middels,  noen sw bugs. Autopilot er sånn passe, likte Audis bedre. Det er sjukt mye phantombraking, totalt ødeleggende.
Mye plass men for mye hjulstøy. Synd de ikke bruker noen hindringer på ekstra gummilister og litt demping. Dette er altså en sen desember 3er som altså må ha blitt produsert en gang i okt. En angrefrist-bil der varmepumpen hadde sviktet. Akkurat den har dog fungert for meg.
Alt i alt vil jeg si at det er mye som er herlig med Tesla, men for å forsvare seg mot stadig bedre konkurranse må de lage en bedre totalpakke.

Jeg har eid flere av dem. Dine personlige erfaringer er lite relevante når man snakker om markedet/kundene totalt sett.

Denne skrålingen om hvor fryktelig dårlig kvaliteten er og hvordan det vil bli katastrofe for Tesla har man hørt i mange år nå. Faktum er at kvaliteten for det første ikke er dårlig, og for det andre bryr ikke folk seg om f.eks. paneler sitter noen mm feil.

MaxQ

#3955
Hei emurof!

Din påstand om at "byggekvaliteten er helt fin" blir nettopp det, din påstand. At du ikke tåler å høre dokumenterte motargumenter får bli ditt problem.

Det er nok av Tesla kunder der ute og bransjepersoner (Jeg nevnt Munro, men selv Elon sa seg motvillig enig) og - potensielle - Tesla kunder som mener at kvaliteten (totalt sett) IKKE er der den bør/skal være. Dette handler ikke om millimeter presisjon, nødvendigvis, men at de så mange år inn i produksjonen fortsatt har slike problemer forteller alt om hvor mye de sliter med det. Og at software problemen på MCU'ene tilhører fortiden blir for dumt å høre på. Jeg har hatt nok av lånebiler fra Tesla fra nyere dato til å vite bedre. Men fint å vite at min er så gammel at jeg bare bør forvente problemer.

Og ja, at noen er mer opptatt av byggekvalitet enn Tesla sitt miljømål, er helt naturlig når Tesla - etterhvert - begynner å nå ut til en kundegruppe som ikke er "Tesla nerder". Dette er kundeguppen de per i dag ikke når 100% ut til, nettopp pga bl.a. byggekvalitet. Og lojaliteten skyldes "Tesla nerdene" enn så lenge. Vi ser det i media generellt også, nå kommer sakene hvor kundene ikke er så fornøyde.

Finner du det ikke litt underholdene å tenke på hvor mange youtubere som var blodfan av Elon og Tesla for bare et år siden og som nå mer eller mindre er fraværende? Det gikk opp for de at alt de lovpriste ikke gjenspeilte virkeligheten lenger og når de også erfarte problemene selv så pakket de sammen sysakene sine og "propagandaen" stoppet fort. Ingen tjener på å lyve og skygge over problemene som Tesla fortsatt har.

"Tesla ønsker ikke å nå premium-kundene" skriver du. Neivel? Elon er jo stadig ute å omtaler bilene for nettopp premium biler og bruker begreper som "excellence" (slå opp ordet!). Norske media har jo omtalt Tesla som "luksusbiler" i alle år, og Forbes skrev for noen år siden nå: "Tesla Is On Track To Become America's #1 Premium Automotive Company, Ahead Of BMW, Mercedes-Benz" Så sier du sikkert, men det var jo S og X, dette gjelder ikke 3 og Y, men hey se her: "The Tesla Model 3 is the 2020 Auto Express Premium Electric Car of the Year, with the Jaguar I-Pace and Porsche Taycan commended" Newsflash til deg, Tesla er enn så lenge premium, de er trolig på vei inn i "ikke-premium" segmentet på ryktede "modell 2", men det er mange tusen dollar ned før de er under "premium" og selv da vil de trolig fortsatt bli oppfattet og klassifisert som "premium".

Kilder:
https://www.forbes.com/sites/jeanbaptiste/2019/01/02/tesla-is-on-track-to-become-americas-1-premium-automotive-company-ahead-of-bmw-mercedes-benz/
https://www.autoexpress.co.uk/tesla/model-3/353408/premium-electric-car-year-2020-tesla-model-3

Men det der er jo bare media, de har jo ikke peiling på hva som er premium eller ikke utifra Tesla sine kriterier sier du sikkert da. Vel, Tesla skriver det selv!
Se her: "Model 3 also became the best-selling premium vehicle of 2018 in the US."
Kilde: https://www.tesla.com/en_CA/blog/tesla-company-update

Og her: "Model 3 has been the best-selling premium car in the U.S. for the past three quarters," (skrevet April 2019).
Kilde: https://www.tesla.com/en_CA/blog/update-our-vehicle-lineup

Så Tesla skriver at selv model 3 er en premium bil! Og så skriver du at Tesla ikke ønsker å nå premium kundene, du tar på deg store ord på vegne av Tesla her. Elon gjør ikke mye for å IKKE nå premium segmentet i hvertfall. At målet og ønsket er noe annet, vel det får tiden vise om de når, pr i dag er det ikke i nærheten av å riste av seg dette premium stempelet om du liker det eller ei.

500 tusen biler er ikke "bredt" og fokus på kvalitet er noe Tesla må takle jo bredere marked de når, sånn er det bare. Folk som skal bruke hardt opptjente sparepenger bruker de ikke på biler med tekniske problemer. At det bommer på hva du mener Tesla "driver med" blir en avsporing, for det hjelper ikke hva Tesla "driver med" om de ikke klarer å levere noe massene kan godta. Folk flest driter jo i miljøet når de velger bil.

Vedr. MCU'en, at du ikke klarer å ta inn over deg hva som feiler betyr bare at jeg ikke var tenkt å bruke en kalori mer på å prøve å forklare det til deg. Snakk om skylapper.

Jeg skrev: "Det har alt med aksjen å gjøre. Dette er punkt Tesla må gjøre bedre for å forsvare kursen sin."
Du skrev: "Gjøre hva bedre? Det du skriver gir ingen mening."
Du leser tydligvis ikke setningene du siterer engang, "Dette" i min setning henviste jo til alle punktene jeg tok opp i posten du siterte - SUKK! Når skal du starte å LESE før du SKRIVER? (for du svarer ikke, du bare skriver). Dette er jo en tråd om Tesla aksjen. Jeg vet ikke hvor teknisk (relatert til aksjen) tråden ønsker å være. Har ikke sett så mange dype analysene, mest referat til andres meninger på twitter. Men alle aspekter ved Tesla mener jeg har påvirkning på vurderingen av aksjen, og alt jeg nevner har således en relasjon til aksjen og denne tråden.

Takk for at du påstår at jeg lyver, virkelig lavmål av deg, men bekrefter bare inntrykket av deg. Jeg takker derfor for ordvekslingen og lar deg leve lykkelig i troen på hva enn du måtte mene. Jeg tillater meg å ignorere videre utspill fra deg her på forumet da de ikke tilfører verden noen som helst nytteverdi.

EDIT
Bare for å dokumentere påstanden min om at "Folk flest driter jo i miljøet når de velger bil." Noen er sikkert uenige siden andelen batteribiler ligger og bikker over 50% av nybilsalget.

La oss gå til ofv.no og se hva de skrev om 2020, en skulle tro at pandemien satte noen begrensninger. Eierskifter var opp 9,4% til 519 351 personbiler og nye personbiler hadde en ørliten nedgang på 0,7% og endte på 141 412 stk og av desse var 82 229 "nullutslipp".
Kilde: https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-desember-2020

Og dersom vi ser på andelen elbiler (personbiler) totalt, så forteller SSB oss at det ved inngangen til 2020 var 260 692 stk. Dette av en total (personbiler) på 2 816 038 stk.
Kilde: https://www.ssb.no/bilreg
Merk at kilden her vil endre seg over tid, dette er for 2019 og 2020 tallene vil bli presentert på linken etter 25. mars 2021. Så for de som leser dette i nær fremtid, husk at tallene postet her ikke vil stemme med tallene i linken.

Så sleng på de drøyt 82 tusen elbilene så har vi nesten 343 tusen elbiler her i landet ved utgangen av 2020. Ferre enn det omsettes bruktbiler årlig. Joda, det omsettes elbiler som bruktbiler også, men de er jo tilsvarende få.

Så noen bryr seg, flest når det kommer til nybilsalget enn så lenge. Når det mettes og vi begynner å se at bruktbilsalget overtas av elbiler også, ja da kan vi si at folk flest trolig i større grad bryr seg i det minste litt om miljøet også.

Min påstand er at langt flere enn media og "grønne" mennesker liker å tro, kjøper elbiler av økonomiske grunner. For media messer jo bare om "rikinger med Tesla" og "grønne" mennesker messer om at alle må kjøpe elbiler for å berge verden. Og nordmenn fortsetter å bytte biler seg i mellom som enn så lenge ikke har overvekt av elbiler selv om nybilsalget bikker mer i den rettningen (av, primært økonomiske årsaker er min påstand). Så folk flest bryr seg ikke om miljøet når de kjøper bil, enda.

Aksjen
For å bidra litt til trådens tema igjen, det er mye som skjer i markedene. Jeg har fortsatt troa og har ingen planer om å selge en eneste aksje. Men jeg tror 650 er nivået den vaker rundt i tiden fremover. Jeg trodde en stund på rundt 700, men tror vi må frem mot desember for å ligge stabilt høyt på 700 tallet igjen. Så spørs det om kvaliteten fra Tyskland er god nok på årets produksjon eller om det tar tid å kjøre seg til der. Lykkes de der, så har jeg troa på over 800 igjen i år. Men da må resten av markedet også være på rett vei igjen.

De som trodde Tesla skulle vokse opp og opp og videre opp, trodde de at den ville vokse stadig oppover hele tiden etter S&P også? Eller ser vi nå at S&P påvirker den litt mer, holder den litt mer tilbake?

Sandvika

#3956
Sitat fra: emurof på søndag 28. februar 2021, klokken 00:58

Jo, det er feil å vise til P/E (eller bruke det som uttrykk hvis du egentlig prøver å få frem noe annet) når det er snakk om et selskap som investerer omtrent alt i vekst. De kunne valgt å trappe ned på veksten for å få høyere overskudd, men det ville vært ødeleggende for den langsiktige strategien.

Jeg vet ikke om du ikke leser det jeg skriver eller ikke har kompetanse eller evneapparat til å forstå det jeg skriver. Begge deler er et dårlig utgangspunkt for en meningsfull diskusjon.

Kanutten

Sitat fra: Sandvika på søndag 28. februar 2021, klokken 07:10
Jeg vet ikke om du ikke leser det jeg skriver eller ikke har kompetanse eller evneapparat til å forstå det jeg skriver. Begge deler er et dårlig utgangspunkt for en meningsfull diskusjon.

Enig, men jeg synes underholdningsverdien er høy.

hELgenen

Sitat fra: emurof på søndag 28. februar 2021, klokken 00:58

Jo, det er feil å vise til P/E (eller bruke det som uttrykk hvis du egentlig prøver å få frem noe annet) når det er snakk om et selskap som investerer omtrent alt i vekst. De kunne valgt å trappe ned på veksten for å få høyere overskudd, men det ville vært ødeleggende for den langsiktige strategien.

Tesla investerte omtrent hele sitt utviklingsbudsjett i Bitcoin - trolig hadde de for mye penger å leke med, jeg vet ikke. Men i mine øyne burde de brukt alle de pengene på å ta tak i kvalitetsproblemene. Skal de vokse videre som bilmerke holder det ikke å bygge videre på menigheten. De nye kundene ser hva andre produsenter leverer og de forventer at Tesla også kan levere like bra, om ikke bedre, kvalitet. Gjør de ikke det så løper de med pengene sine andre steder. Forventningsverdien av selskapet har gått gjennom taket siden 2020. I mine øyne finnes det ikke reell verdi i selskapet som skulle tilsi at en slik fantasikurs skal holde seg. Det er i mine øyne to bobler der ute som bare venter på å sprekke - den ene er Bitcoin den andre er Tesla. Jeg er ikke Jesus så jeg vet ikke hva som vil skje, men jeg synes kvaliteten på bilene ikke lenger holder mål og merker meg at Elon liker å ta seg en joint i ny og ne  - begge deler er ikke fremtidsrettet for å si det slik. Så kan Forume (@emurof) og de andre hard core "Tesla and friends " leve videre i troen på at selskapet skal dominere verden fremover. Mitt forsiktige råd, ikke at det nødvendigvis er verdt så mye, vil være å holde seg borte fra Tesla aksjen en stund dersom en ikke kan klare å ta et tap. Mange der ute kobler nå aksjen opp mot Bitcoin - hvilket gjør den ekstrem volatil.

geear

Er det ikke like greit å slutte å mate trollet, ignorefunksjonen fungerer fortsatt:

https://elbilforum.no/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA