Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Sandvika

Satt  å kikket litt på eierstrukturen i Tesla og gjorde en interessante observasjon. Av Teslas 10 største eiere, har 9 solgt seg ned den siste tiden. Noe av dette handler nok om rebalansering (diversifisering) av porteføljen når enkeltaksjer blir for store, men  vil likevel påstå at dette er et rødt flagg. Det er nettopp disse som har hatt mest tro tidligere, brukt mest tid mot ledelsen i Tesla og antakeligvis har best forutsetting for å vite hva Tesla er verdt..

https://money.cnn.com/quote/shareholders/shareholders.html?symb=TSLA&subView=institutional

Tiger123

Sitat fra: Sandvika på lørdag 30. januar 2021, klokken 21:48
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 30. januar 2021, klokken 18:22
Jeg lurer på om det er «flokkmentalitet» som slår inn på Tesla. De overgår vel ofte trenden i markedet begge veier.

@sandvika på hvilket nivå tok du shorten? Og ikke minst hvor planlegger du å løse inn? Det er jo realisert som gjelder.
Ja, naturligvis er det flokkmentalitet. Dette har blitt en millionær over natta aksje for alle som "forstår den". Veldig mange uerfarne kjøpere i markedet som tror at man kan legge linjalen på forrige måned å tro alt kan fremskrives. Ifølge Business Insider er det hausing av nettopp Tesla som er en av grunnene s  gjorde at denne gruppa fikk så mange følgere. https://www.insider.com/wallstreetbets-reddit-history-gme-gamestop-stock-dow-futures-yolo-2021-1

Det betyr dog ikke at Tesla er et naturlig mål for tilsvarende  angrep som GME. 1) kan ikke se for meg at det er moment og volum til å ta Tesla på samme måte. Tesla er vel verdt ~350x GME nå GME startet å gå, nå er Teslas market cap 40x GME. Veldig mye mer likviditet som skal overvinnes.
2) Elon er kultfigur for dette miljøet
3) Tesla er ikke en døende bedrift med gribber sirklene over..

Shortet ved  880 mandag, jeg tror riktig pris er under 500, men ikke finregnet og er nok fornøyd og  tar nok gevinst i overkant 600. Dette kan jo fort endre  seg om det kommer nyheter, noe som helt sikkert vil skje.

Tror vi har passert en topp nå, med lenge til neste gang det kommer nyheter av nok interesse, så vurderer en short i morgen.
Nyhetene og resultatene nå var vel også litt under pari. Og sjefen gjør litt "på baksiden av servietten matte" som gjør at folk lurer på om han er helt med..., men fin underholdning da.

Håper nye Model S er så bra som den ser ut som!

Counterpointer

Det er sikkert rebalansering blandt de store, men er jo ikke rart om de også realiserer noe gevinst. Hvis en stor investor hadde en posisjon som var på 500 millioner og nå er den verd 5 milliarder, selger seg ned til 2,5 milliarder, har de jo redusert posisjonen men sitter fremdeles med fem ganger verdien?

Så kjøper ikke helt teorien om at de tror et stort fall er på vei, det er turbulente tider på mange felter. Kan være fornuftig å sikre seg.

Sandvika

Sitat fra: Counterpointer på søndag 31. januar 2021, klokken 19:59
Det er sikkert rebalansering blandt de store, men er jo ikke rart om de også realiserer noe gevinst. Hvis en stor investor hadde en posisjon som var på 500 millioner og nå er den verd 5 milliarder, selger seg ned til 2,5 milliarder, har de jo redusert posisjonen men sitter fremdeles med fem ganger verdien?

Så kjøper ikke helt teorien om at de tror et stort fall er på vei, det er turbulente tider på mange felter. Kan være fornuftig å sikre seg.
Ja, skal strekke meg til å være enig i at dette dette  nok den klart sterkeste faktoren, men at alle de syv største har så stort nettosalg gjør at jeg nok tror vi ser på en endring i appetitten også.

Counterpointer

Sitat fra: Sandvika på mandag 01. februar 2021, klokken 08:00
Sitat fra: Counterpointer på søndag 31. januar 2021, klokken 19:59
Det er sikkert rebalansering blandt de store, men er jo ikke rart om de også realiserer noe gevinst. Hvis en stor investor hadde en posisjon som var på 500 millioner og nå er den verd 5 milliarder, selger seg ned til 2,5 milliarder, har de jo redusert posisjonen men sitter fremdeles med fem ganger verdien?

Så kjøper ikke helt teorien om at de tror et stort fall er på vei, det er turbulente tider på mange felter. Kan være fornuftig å sikre seg.
Ja, skal strekke meg til å være enig i at dette dette  nok den klart sterkeste faktoren, men at alle de syv største har så stort nettosalg gjør at jeg nok tror vi ser på en endring i appetitten også.
Selv i denne tråden har grunnleggende positive gått fra anbefaling kjøp til hold eller selg. Så det er ikke usannsynlig at det er en mer tilbakeholden strategi.

arvid44

På kort sikt er jeg nå på Hold, langsiktig heller jeg til kjøp.
BTW dette rattet -yoke- på nye Mod S og X får en masse oppmerksomhet, kanskje det virker positivt på kort sikt ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sjøhyene

Sitat fra: Sandvika på mandag 01. februar 2021, klokken 08:00
Sitat fra: Counterpointer på søndag 31. januar 2021, klokken 19:59
Det er sikkert rebalansering blandt de store, men er jo ikke rart om de også realiserer noe gevinst. Hvis en stor investor hadde en posisjon som var på 500 millioner og nå er den verd 5 milliarder, selger seg ned til 2,5 milliarder, har de jo redusert posisjonen men sitter fremdeles med fem ganger verdien?

Så kjøper ikke helt teorien om at de tror et stort fall er på vei, det er turbulente tider på mange felter. Kan være fornuftig å sikre seg.
Ja, skal strekke meg til å være enig i at dette dette  nok den klart sterkeste faktoren, men at alle de syv største har så stort nettosalg gjør at jeg nok tror vi ser på en endring i appetitten også.

Har de solgt seg ned mer enn aksjen har steget i samme periode?
For det er det du må se på.
Har solgt over 60% siste halvåret jeg også, men det er kun fordi aksjen steget langt over 1000%. Den er fortsatt min soleklart sørste enkeltposisjon. Å ikke diversifisere etter så stor oppgang er imo galskap.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Sandvika

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:57
Sitat fra: Sandvika link=topic=42672.msg955980#msg955980 date=
/quote]

Har de solgt seg ned mer enn aksjen har steget i samme periode?
For det er det du må se på.
Har solgt over 60% siste halvåret jeg også, men det er kun fordi aksjen steget langt over 1000%. Den er fortsatt min soleklart sørste enkeltposisjon. Å ikke diversifisere etter så stor oppgang er imo galskap.

De selger seg ned om deres eierandel går ned, det du beskriver er det vi snakker om som rebalansering.

Vi tror vel alle at de fleste av disse har større verdier i Tesla, men at de nå eier mindre. Når et fond selger en aksje så kan det være fordi en aksje utgjør en større del av portefølje enn det man har i mandat til eller hva man vurderer at det gir en fornuftig balansert risiko.

Counterpointer

Selv om noen store selger seg litt ned så er det tydeligvis flere som kjøper seg inn.
Kursen er jo oppe igjen.

Kanskje det er mange som har gjort storgevinst på GME som setter pengene i Tesla?

emurof

Sitat fra: Sandvika på lørdag 30. januar 2021, klokken 21:48jeg tror riktig pris er under 500

Hva i alle dager baserer du deg på da?

Har du lest den 100 sider lange Piper Sandler-analysen av selskapet? Kanskje du får deg en vekker eller to.

emurof

Sitat fra: arvid44 på lørdag 30. januar 2021, klokken 21:53Jeg er long , men trader med deler av Tsla
porteføljen . Har 60  % på hold og solgte resten onsdag og torsdag.

Hvor mye har du tapt på det egentlig? I forhold til hvis du bare hadde holdt på aksjene dine, mener jeg.

Hvorfor trader du ikke heller med derivater? Ting som Mini Futures på Nordnet har gitt meg ekstra penger å kjøpe TSLA for. Jeg har altså akkumulert Tesla-aksjer "gratis" med gevinsten fra derivater. (Dette er naturligvis risikabelt, men jeg følger såpass godt med på Tesla at jeg føler jeg klarer å balansere risikoen ganske greit.)

emurof

Sitat fra: Sandvika på søndag 31. januar 2021, klokken 18:25Satt  å kikket litt på eierstrukturen i Tesla og gjorde en interessante observasjon. Av Teslas 10 største eiere, har 9 solgt seg ned den siste tiden. Noe av dette handler nok om rebalansering (diversifisering) av porteføljen når enkeltaksjer blir for store, men  vil likevel påstå at dette er et rødt flagg. Det er nettopp disse som har hatt mest tro tidligere, brukt mest tid mot ledelsen i Tesla og antakeligvis har best forutsetting for å vite hva Tesla er verdt..

https://money.cnn.com/quote/shareholders/shareholders.html?symb=TSLA&subView=institutional

De fleste av de der ser da ut til å være fond?

Hvorfor skulle det være et rødt flagg at fond følger egne regler for balanse av selskaper de sitter på?

Du finner på de merkeligste ting å basere deg på.

arvid44

Sitat fra: emurof på tirsdag 02. februar 2021, klokken 23:23
Sitat fra: arvid44 på lørdag 30. januar 2021, klokken 21:53Jeg er long , men trader med deler av Tsla
porteføljen . Har 60  % på hold og solgte resten onsdag og torsdag.

Hvor mye har du tapt på det egentlig? I forhold til hvis du bare hadde holdt på aksjene dine, mener jeg.

Hvorfor trader du ikke heller med derivater? Ting som Mini Futures på Nordnet har gitt meg ekstra penger å kjøpe TSLA for. Jeg har altså akkumulert Tesla-aksjer "gratis" med gevinsten fra derivater. (Dette er naturligvis risikabelt, men jeg følger såpass godt med på Tesla at jeg føler jeg klarer å balansere risikoen ganske greit.)
Jeg har ikke tapt noe på plain handel med Tsla, sist jeg regnet var jeg i pluss med 96 %.
Jeg har fått med meg de store svingningene, og har kun tradet med inntil 40 % av porteføljen, startet med 200 presplit i juni 2019 og har nå 4254 .
Jeg er ikke komfortabel med derivater, og mener det må tilhøre dere som har rutine for
drive med slikt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Speeder

Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. februar 2021, klokken 08:34
Sitat fra: emurof på tirsdag 02. februar 2021, klokken 23:26
Sitat fra: Sandvika på søndag 31. januar 2021, klokken 18:25Satt  å kikket litt på eierstrukturen i Tesla og gjorde en interessante observasjon. Av Teslas 10 største eiere, har 9 solgt seg ned den siste tiden. Noe av dette handler nok om rebalansering (diversifisering) av porteføljen når enkeltaksjer blir for store, men  vil likevel påstå at dette er et rødt flagg. Det er nettopp disse som har hatt mest tro tidligere, brukt mest tid mot ledelsen i Tesla og antakeligvis har best forutsetting for å vite hva Tesla er verdt..

https://money.cnn.com/quote/shareholders/shareholders.html?symb=TSLA&subView=institutional

De fleste av de der ser da ut til å være fond?

Hvorfor skulle det være et rødt flagg at fond følger egne regler for balanse av selskaper de sitter på?

Du finner på de merkeligste ting å basere deg på.
Du er litt sen til ballet om du skal bidra konstuktivt. Vi  har diskutert denne i tre dager, og konklusjonen er at mesteparten av dette nok er rebalansering,  jeg mener fortsatt at det ikke tilstrekkelig info i tabellen til å konkludere med det ene eller andre. Skal du være med i diskusjonen her så kan du gjøre et saklig svar til de tingene du ble arrestert på i forrige uke. Du skal dog ha honør for å refere til en rapport 100 sider ettersom du tidligere har holdt twitterbrukere høyt ;)
Hva viser egentlig den listen over 10 største eiere? Musk er jo f.eks. ikke der.. Hvilke andre store eiere mangler?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Sandvika

Den viser kun institusjonelle eiere, men den listen er rar og vanskelig å bruke til noe. Får det heller ikke til å gå opp opp med summeringen av største fond i listen under...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA