Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Selv om en av de som kjøpte mye på 30 dollar (kurs 6 kr) har solgt seg ut, er det fremdeles noen i tråden som har noen tusen pre splitt aksjer dvs 10 k aksjer @ 880 (kurs 8,5). Det er nesten uvirkelig å tenke seg.

Cobos

Jeg har fortsatt ikke solgt. Jeg kan si at mine første 100 TSLA fikk jeg for ca 13 000NOK. Nei ikke per stk, for alle 100 :) Har det vært beinhardt til tider, ja, gjorde et bevisst valg i sommer 2019 når det var nede i ca $180 pre-splitt på å ikke selge men heller ikke kjøpe mer. I ettertid var ikke det så lurt, men sånn sett lurt jeg ikke solgte :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Klykken

Sitat fra: geear på mandag 25. januar 2021, klokken 22:07
Det er helt sykt. Kan ikke annet enn å angre på at jeg solgte meg ut for det som nå er både evigheter siden, og hadde vært vanvittig mye penger siden. Og ikke minst at jeg på rundt 170 (før split selvfølgelig) foreslo å investere et par millioner, uten å ha baller eller tro nok (tenkte det var konk eller himmelen), og egentlig trosset magefølelsen. Magefølelsen sa egentlig at vi i Norge var tidlige til å se Tesla, og at kursen kunne gå mye bare på når den samme optimismen/nyoppdagelsen/insentivene/pisken bredte seg i andre land, men jeg følte ikke at det var nok til å underbygge det. Har angret mange ganger, men har trøstet meg med at jeg allikevel hadde solgt meg ut forlengst, kanskje på en dobling eller så, fordi jeg syns fornuften i aksjen er forduftet fullstendig. En dobling hadde vært kjekt det, men er jo tigangeren som virkelig hadde dratt. Skal og sies at jeg satt inne med litt etter 170 også - og var med opp vel i et par omganger, men solgte vel på 4-500 et sted. Uansett, all ære til dere som fortsatt sitter inne og er "loaded"!
Hvorfor kjøper du deg ikke inn igjen, hvis du har penger å avse? Kortsiktig er det antageligvis lite å hente, men langsiktig har iaff jeg trua.
Har "bare" 50 aksjer, men kjøper når jeg kan.

Funfact: for omtrent ett år siden idag var kursen 900 pre-split,
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: Cobos på mandag 25. januar 2021, klokken 23:19
Jeg har fortsatt ikke solgt. Jeg kan si at mine første 100 TSLA fikk jeg for ca 13 000NOK. Nei ikke per stk, for alle 100 :) Har det vært beinhardt til tider, ja, gjorde et bevisst valg i sommer 2019 når det var nede i ca $180 pre-splitt på å ikke selge men heller ikke kjøpe mer. I ettertid var ikke det så lurt, men sånn sett lurt jeg ikke solgte :)
Mange avgjørelser og regnestykker en kan lage. Det er en temmelig sterk underdrivelse å si at det var lurt å ikke selge, det har jo rett og slett vært gullkantet.

Personlig burde jeg stole mer på meg selv. I tippetråden for 2020 kurs anslo jeg 1100, i 2021 tråden modererte jeg meg til 950.
Har bare satt forholdsvis moderate summer i dette, og dermed «gått glipp» av mye potensiell vekst.
Ettersom kursen stadig stiger er det stadig mer realistisk at kursen flater ut, eller dropper. Så nye innganger sitter stadig lengre inne. Men de enorme stimuleringspakkene som USA bruker så kan de ikke fortsette. Det kan komme andre tider, langtidsvirkningene av covid er uforutsigbare.
Jeg tviholder på strategien at jeg ikke har mer i aksjer enn jeg tåler 100% tap på uten konsekvenser. Det får heller tåles å «gå glipp» av gevinst. Det gjør jo nesten alle hele tiden.

Cobos

Sitat fra: Counterpointer på mandag 25. januar 2021, klokken 23:49
Sitat fra: Cobos på mandag 25. januar 2021, klokken 23:19
Jeg har fortsatt ikke solgt. Jeg kan si at mine første 100 TSLA fikk jeg for ca 13 000NOK. Nei ikke per stk, for alle 100 :) Har det vært beinhardt til tider, ja, gjorde et bevisst valg i sommer 2019 når det var nede i ca $180 pre-splitt på å ikke selge men heller ikke kjøpe mer. I ettertid var ikke det så lurt, men sånn sett lurt jeg ikke solgte :)
Mange avgjørelser og regnestykker en kan lage. Det er en temmelig sterk underdrivelse å si at det var lurt å ikke selge, det har jo rett og slett vært gullkantet.

Personlig burde jeg stole mer på meg selv. I tippetråden for 2020 kurs anslo jeg 1100, i 2021 tråden modererte jeg meg til 950.
Har bare satt forholdsvis moderate summer i dette, og dermed «gått glipp» av mye potensiell vekst.
Ettersom kursen stadig stiger er det stadig mer realistisk at kursen flater ut, eller dropper. Så nye innganger sitter stadig lengre inne. Men de enorme stimuleringspakkene som USA bruker så kan de ikke fortsette. Det kan komme andre tider, langtidsvirkningene av covid er uforutsigbare.
Jeg tviholder på strategien at jeg ikke har mer i aksjer enn jeg tåler 100% tap på uten konsekvenser. Det får heller tåles å «gå glipp» av gevinst. Det gjør jo nesten alle hele tiden.
Nå skal det sies at i ettertid er det minst like mye de norske skattereglene som mine stålnerver som har gjort at jeg har blitt sittende. FIFO prinsippet koblet mot disse aksjene kjøpt til 13000 har gjort at selv ved $180 hadde jeg en solid gevinst. Med 30% skatteutgifter har det gjort det "umulig" å trade uten å time markedet helt perfekt. Og jeg har vel måttet innse at jeg er ikke veldig god trader. Dermed er jeg en død investor som det heter på TMC (basert på en undersøkelse av best fortjeneste på fond blandt en gruppe kunder hvor det viste seg at den som fikk aller best fortjeneste var den kunden som døde 1mnd inn i undersøkelsen og pengene bare ble stående fast).
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

geear

Sitat fra: Klykken på mandag 25. januar 2021, klokken 23:19
Sitat fra: geear på mandag 25. januar 2021, klokken 22:07
Det er helt sykt. Kan ikke annet enn å angre på at jeg solgte meg ut for det som nå er både evigheter siden, og hadde vært vanvittig mye penger siden. Og ikke minst at jeg på rundt 170 (før split selvfølgelig) foreslo å investere et par millioner, uten å ha baller eller tro nok (tenkte det var konk eller himmelen), og egentlig trosset magefølelsen. Magefølelsen sa egentlig at vi i Norge var tidlige til å se Tesla, og at kursen kunne gå mye bare på når den samme optimismen/nyoppdagelsen/insentivene/pisken bredte seg i andre land, men jeg følte ikke at det var nok til å underbygge det. Har angret mange ganger, men har trøstet meg med at jeg allikevel hadde solgt meg ut forlengst, kanskje på en dobling eller så, fordi jeg syns fornuften i aksjen er forduftet fullstendig. En dobling hadde vært kjekt det, men er jo tigangeren som virkelig hadde dratt. Skal og sies at jeg satt inne med litt etter 170 også - og var med opp vel i et par omganger, men solgte vel på 4-500 et sted. Uansett, all ære til dere som fortsatt sitter inne og er "loaded"!
Hvorfor kjøper du deg ikke inn igjen, hvis du har penger å avse? Kortsiktig er det antageligvis lite å hente, men langsiktig har iaff jeg trua.
Har "bare" 50 aksjer, men kjøper når jeg kan.

Funfact: for omtrent ett år siden idag var kursen 900 pre-split,
Fordi jeg mener fornuften i aksjen forsvant for lenge siden, så per i dag ser jeg liten oppside og enorm nedside. Allerede nå finnes det vel omtrent ikke sidestykke, kursen er fremtidstro og fantasier. Musk har blitt verdens rikeste "over natta". Med et selskap som kun selger en halv million biler i året, i stor grad på grunn av myndighetsinsentiver. Bare det er for meg nok til å tenke på om dette virkelig kan være sant. Men for å si det sånn så har jeg jo mildt sagt tatt feil om denne aksjen før, så det er kun min egen pessimisme og fornuft som ikke er villig til å gamble. Har jobbet med design og automasjon, har satt meg godt inn i og har både solcelleanlegg og Tesla, og med den forståelsen i bakhånd så sliter jeg med å se hva det er Tesla gjør som forsvarer aksjeverdien. Men det kan jeg beviselig angre på, så ikke hør på meg.  :laugh: Får trøste meg med at jeg har en ok lønn som kommer inn på konto hver måned, ikke like rask vei til å bli "rik" som med TSLA, men iallfall relativt stabil enn så lenge, selv om den er motsatt av grønn.  :laugh:

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:00
Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:52
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. januar 2021, klokken 20:02Argumentet om at de er så mye mer enn en bilprodusent dukker opp nå og da. Men ser en på diverse andre merker ser en at det ikke er uvanlig å drive med mye annet enn bare personbiler innen mange forskjellige områder.

Hva så? Det blir som å si at fordi Nokia ikke bare laget mobiltelefoner så burde de prises som Apple...

Nei, det er det ikke. Har du egentlig satt deg grundig inn i hva andre bilkonsern har av breddesatsninger? Start der.

"Breddesatsninger"? Start hvor? Har du noe å komme med eller ikke?

SitatDen siste lenken du postet nå er for øvrig fryktelig tynn og mangelfull. Virker jo skrevet av en som ikke har et snev av innblikk?

Eventuelt så er det du som ikke skjønner noe.

emurof

Sitat fra: Sandvika på onsdag 20. januar 2021, klokken 22:43
Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:51
Det er jo definert for lenge siden. De driver med alt mulig rart fra energi til programvare.
Ja, men det er ikke opplagt hvor de har et varig konkurransefortrinn.Teknologier som ikke springer direkte ut av Teslas portefølje legger Musk allerede i sine andre selskap.

Det er opplagt at de har et varig konkurransefortrinn på mange områder.

Sitat
Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:51
Hvis du lurer på hva slags prising som kan rettferdiggjøres så bør du prøve å se på de som har regnet på dette, som ARK Invest, eller til og med @garyblack00 eller @jpr007 på Twitter, eller Meet Kevin på YouTube.

Her er også en video som viser litt av hva Tesla er midt oppe i:

https://www.youtube.com/watch?v=M2yvsmDvxvA

Du trekker frem ett fond og to twitter-kontoer(!!) ? Du ser ikke at denne typen selektiv faktainnhenting kan minne om en bevegelse med røde capser?

Selektiv? Det er eksempler på folk som gjør analyser av selskapet. Eksempler fra folk som har vist seg å ha rett om Tesla.

SitatOm man ser på tvers av alle de største analysefirmaene så er det veldig store sprik. De aller fleste sliter dog med å regne hjem dagens pris https://money.cnn.com/quote/forecast/forecast.html?symb=tsla

Ja, dette er stort sett folk som ikke har forstått Tesla og som har tatt feil om selskapet i alle år.

Sitat
Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:51
SitatHar derfor forhold meg ganske nøytral til dette, men når jeg i helgen kommer over denne artikkelen kan jeg ikke la være å shorte selv om dette er noe jeg ytterst sjelden gjør.

Hvor selvmotsigende skal du være? Først snakker du om fundamental beregning av verdien av selskapet, og så baserer du deg på noe slikt når du skal gjøre investeringsbeslutninger? Herregud...

For all del, du kan være heldig og få med deg en korreksjon, men det er like mye gambling som du beskylder den unge mannen i artikkelen for. Så du er ikke noe bedre selv.

Først klager du over at det fundamentale ikke kan rettferdiggjøre prisingen, og så gjør du en investering basert på noe som er så langt fra det fundamentale som du kommer? Å Jesus Kristus...
Du mener altså at det er en selvmotsigelse på å først gjøre fundamental analyse å så se på andre forklaringsfaktorer etterpå? Dette er ikke et paradoks, det er god praksis og slik jeg og har jobbet i 15år som investor. Spesielt når min fundamentale analyse avviker fra markedspris, konsensus blant analytikere eller andre investorer man ellers har høy tillit til så er det ekstra viktig å stille seg noen kontrollspørsmål.

Ja, det er en selvmotsigelse å si en ting men gjøre noe annet.

SitatI tilfellet Tesla så har min konklusjon så langt vært at det må være ting jeg ikke forstår og jeg har forholdt meg passiv. Når Eirik (24) dukker opp i media så å personifiserer han motparten min i aksjemarkedet. Det et gammelt visdomsord som ringer i bakhodet "When taxi drivers are handing out stock tips, it's time to sell."
Eirik er nemlig en person som jeg vet at ikke forstår hva han holder på med. Når 1 millioner Eirik`er skal krangle med indeksfond om å få kjøpt aksjene så akselererer ting oppover uten å ta hensyn til underliggendes evne til å møte forventningene.

Nei, ha personifiserer ikke motparten din. Han er en enkeltperson. Men det blir jo bare mer og mer åpenbart hvorfor du sliter med å forstå Tesla.

Sitat
Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:51
For all del, du kan være heldig og få med deg en korreksjon, men det er like mye gambling som du beskylder den unge mannen i artikkelen for. Så du er ikke noe bedre selv.

Du mener det er like mye gambling å shorte en aksje som ligger 60% over konsus som det er for en arbeidsløs å ta forbrukslån for kjøpe gearede produkter?

De som har shortet Tesla så langt har tapt enorme summer. Så ja, det er gambling. Og de har tapt.

SitatÅ skrive at noen fortjener en høy P/E er en anerkjennelse av det er et vekstselskap. Ikke mer ikke mindre.

Jeg skriver at P/E er irrelevant for et selskap som Tesla.

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. januar 2021, klokken 09:06nå er Android i ferd med å befeste seg

Hahahaha... nei.

SitatFor et par år siden under 420-funding secured situasjonen mange som mente 420 var dyrt for selskapet, mens andre mente det var rimelig. Nå er verdien over det tidobbelte.

For et par år siden var det ekstremt mye større usikkerhet knyttet til hva Tesla ville klare å levere. I dag er det langt mindre usikkerhet. Dette skal naturligvis gjenspeiles i aksjekursen.

emurof

Sitat fra: geear på tirsdag 26. januar 2021, klokken 22:32Med et selskap som kun selger en halv million biler i året, i stor grad på grunn av myndighetsinsentiver.

Skatterabatten på $7500 i USA er borte for lengst. Likevel selger Tesla alt de klarer å produsere der borte. Merkelig.

Og det er ganske merklig å se på antallet biler levert i dag. Kursen skal gjenspeile forventet fremtidig avkastning. Du må blant annet se på veksten da.

Counterpointer

793 ved slutt på fredag. Stabiliserer det seg eller forsetter fallet?

Nasdaq falt generelt på fredag og det er frykt for ringvirkninger av GameStop m.fl kjøret fra analytikere.

Hvor går markedet og TSLA nå?

Sandvika

Shorten min går som ei kule  ;), men  klarer ikke umiddelbart å se hvorfor den uroen som er nå skal ha noe å si for large cap som Tesla over tid

Counterpointer

Jeg lurer på om det er «flokkmentalitet» som slår inn på Tesla. De overgår vel ofte trenden i markedet begge veier.

@sandvika på hvilket nivå tok du shorten? Og ikke minst hvor planlegger du å løse inn? Det er jo realisert som gjelder.

Sandvika

#3883
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 30. januar 2021, klokken 18:22
Jeg lurer på om det er «flokkmentalitet» som slår inn på Tesla. De overgår vel ofte trenden i markedet begge veier.

@sandvika på hvilket nivå tok du shorten? Og ikke minst hvor planlegger du å løse inn? Det er jo realisert som gjelder.
Ja, naturligvis er det flokkmentalitet. Dette har blitt en millionær over natta aksje for alle som "forstår den". Veldig mange uerfarne kjøpere i markedet som tror at man kan legge linjalen på forrige måned å tro alt kan fremskrives. Ifølge Business Insider er det hausing av nettopp Tesla som er en av grunnene s  gjorde at denne gruppa fikk så mange følgere. https://www.insider.com/wallstreetbets-reddit-history-gme-gamestop-stock-dow-futures-yolo-2021-1

Det betyr dog ikke at Tesla er et naturlig mål for tilsvarende  angrep som GME. 1) kan ikke se for meg at det er moment og volum til å ta Tesla på samme måte. Tesla er vel verdt ~350x GME nå GME startet å gå, nå er Teslas market cap 40x GME. Veldig mye mer likviditet som skal overvinnes.
2) Elon er kultfigur for dette miljøet
3) Tesla er ikke en døende bedrift med gribber sirklene over..

Shortet ved  880 mandag, jeg tror riktig pris er under 500, men ikke finregnet og er nok fornøyd og  tar nok gevinst i overkant 600. Dette kan jo fort endre  seg om det kommer nyheter, noe som helt sikkert vil skje.

arvid44

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 30. januar 2021, klokken 11:20
793 ved slutt på fredag. Stabiliserer det seg eller forsetter fallet?

Nasdaq falt generelt på fredag og det er frykt for ringvirkninger av GameStop m.fl kjøret fra analytikere.

Hvor går markedet og TSLA nå?
Jeg tror Tsla kommer tilbake opp, men ser ut til endel investorer flytter midler til mer trauste aksjer nå. Så Tsla tror jeg går ned hvis denne trenden fortsetter. Virker som GameStop saken har påvirket markedet, forsterket usikkerheten.
Jeg er long , men trader med deler av Tsla
porteføljen . Har 60  % på hold og solgte resten onsdag og torsdag.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA