Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: stefse på fredag 08. januar 2021, klokken 23:06
Sitat fra: emurof på fredag 08. januar 2021, klokken 17:36
Sitat fra: stefse på fredag 08. januar 2021, klokken 00:12Tesla aksjen har nærmest gått over til å bli en kortsiktig spekulasjons-sak, hvor shortere og longere spiller poker med hverandre, uten å reflektere stort over hva papirene i potten egentlig står for. Altså en boble. På sikt kan neppe stort mer enn dagens prising forsvares, med mindre det blir snakk om en fullstendig reprising av amerikansk dollar. Men det betyr ikke at aksjekursen kan gå enda høyere. Absolutt alt er mulig på oppsiden, også et vanvittig race hvor den ene short kontoen etter den andre kollapser. Men det har lite med investering i elbilproduksjon å gjøre.

Nei, for Tesla er ikke bare en bilprodusent. Å prøve å sette en verdi på Tesla ut ifra at det kun er en bilprodusent gir selvsagt feilaktige tall.

Hva baserer du deg forresten på når du skriver det du gjør? Har du regnet på det, eller bare antar du at det er slik? Det var jo nok av slike innlegg før Tesla splittet aksjene og hele veien opp fra bunnen rundt mars-april. Jeg var også en av de som først syntes det gikk veldig fort opp og forventet kraftig korreksjon fordi jeg tenkte at markedet umulig kunne gå som om ingenting hadde skjedd med et virus som herjet. Men det viste seg jo at FED trykket penger som bare det, og slike makroøkonomiske forhold har naturligvis påvirket alle aksjer. I tillegg har Tesla vist at de klarer å få ting gjort. En halv million leverte biler i Q4 overbeviste tydeligvis mange institusjonelle investorer om at Tesla er noe man bør satse på.
Omtrent det samme som de som spår kursen til himmels. Jeg spår ikke kursen ned heller, og hvis du ser på det jeg har skrevet før her så ser du at jeg ikke er tungnem i forhold til selskapet. Men for å få frem poenget, så mener jeg koblingen mellom aksjekurs og selskapets virksomhet kommer i skyggen av finanstekniske forhold og børsspekulasjon. Selv Musk har antydet det. En slik parabolisk kursutvikling pleier å etterfølges av en smell, men når den kommer og fra hvilket nivå vet jeg ikke. Imidlertid ser jeg snart på Tesla OTM puts som greie lottobiletter, hvis det f.eks. blir forstyrrelser i likviditeten i finansmarkedene.

Du glemmer ting som at Tesla lå rundt samme kurs i fem år uten noen som helst utvikling, slik at aksjekursen lenge egentlig lå langt bak det den sannsynligvis burde ha ligget på. Det som har skjedd nå er at Tesla bare viste styrke under pandemien, og de har også levert en halv million biler i 2020, noe som tydeligvis overbevise flere og flere store institusjonelle investorer. Rent fundamentalt er faktisk ikke aksjen nødvendigvis overpriset i dag i det hele tatt. Det kommer an på om du tror Tesla vil fortsette å vokse eller ikke.

Det kan helt sikkert komme korreksjoner av en eller annen grunn, men det betyr ikke at Tesla faktisk er overpriset i dag.

Sandvika

Jeg har kjempetro på Tesla som selskap og er sikker på at de kommer til å ta en dominerende rolle i fremtiden, men likevel slitt med å definere meg et scenario hvor Tesla kan verdsettes over 400-500USD. Nå prises Tesla som om at det ikke finnes noe marked igjen for Toyota, VAG, Geely eller GM i fremtiden. Og til de som sier at Tesla er så mye mer enn en bilfabrikant; den påstanden er ikke komplett før man kan definere hvilket marked de skal ta eller skape med sin teknologi.

Har derfor forhold meg ganske nøytral til dette, men når jeg i helgen kommer over denne artikkelen kan jeg ikke la være å shorte selv om dette er noe jeg ytterst sjelden gjør.

https://e24.no/boers-og-finans/i/Al7gBx/eirik-24-har-tjent-17-millioner-kroner-paa-tesla-aksjer

Tesla har en god motor i bunn og kommer til å tjene penger, de fortjener derfor en høy P/E. Problemet er at dette har vært først trinn i en rakett, hvor de neste trinnene ikke har tatt hensyn til de rasjonelle, fundamentale tyngdelovene som alltid gjør seg gjeldene i det lange løp.

Den ene er inngangen i indeks som gjorde at indeksfond var bundet til sine mandater til å måtte kjøpe uavhengig av antatt verdi, den neste er aktører som Eirik (24) som har sett noen youtube-videoer og mener seg kompetent til å slå markedet med cash fra Santander og bestmor.

Akkurat nå er det ikke en eneste varsellampe som ikke lyser. Dette er synd for jeg er overbevist om at Tesla som selskap hadde hatt mye bedre av en mer edruelig utvikling.

Øyvind.h

Argumentet om at de er så mye mer enn en bilprodusent dukker opp nå og da. Men ser en på diverse andre merker ser en at det ikke er uvanlig å drive med mye annet enn bare personbiler innen mange forskjellige områder.
Men Tesla prises som om alt de involverer seg vil bli soleklar global ener på område. Jeg har fulgt selskapet alt for lenge til å tro på akkurat det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. januar 2021, klokken 20:02
Men Tesla prises som om alt de involverer seg vil bli soleklar global ener på område. Jeg har fulgt selskapet alt for lenge til å tro på akkurat det.
De trenger jo ikke å bli enere på alt. Blir de signifikante inne bilproduksjon, bilbatteriproduksjon, backupbatteri og solcelleproduksjon vil jeg tro de lett kan forsvare aksjekursen sin.

Behovet for det meste av dette er jo bare i startgropa.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sandvika

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. januar 2021, klokken 21:46
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. januar 2021, klokken 20:02
Men Tesla prises som om alt de involverer seg vil bli soleklar global ener på område. Jeg har fulgt selskapet alt for lenge til å tro på akkurat det.
De trenger jo ikke å bli enere på alt. Blir de signifikante inne bilproduksjon, bilbatteriproduksjon, backupbatteri og solcelleproduksjon vil jeg tro de lett kan forsvare aksjekursen sin.

Behovet for det meste av dette er jo bare i startgropa.
Problemet er at for mange tror og for få regner. Backupbatteri kan bli et stort marked i fremtiden når man ser at man får flere "uforutsigbare" fornybare strømkilde, men popper opp masse batterifabrikker som skal gi dem kamp om dette benet. Selv om Tesla skulle ha overlegen produksjonsteknologi og lavere cost så vil dette bli en "commodity" med begrenset inntjening.   Solceller, sorry, hadde Tesla sitt produkt vært så bra som de skulle ha det til for 3-4 år siden så hadde kjørt opp denne produksjonen for lenge siden...

Counterpointer

Det er interessant at denne diskusjonen gjentar og gjentar seg. Mens aksjekursen har gått til himmels.

Goldman Sachs har satt kursmål på 810 og nå var en annen stor aktør ute å satte kursmål 950.
Dette er anerkjente finansinstitusjoner. Kan ikke de regne ?

Ps kursmålene var for 2021

Ps 2 det er fullt mulig det kommer en korreksjon, markedet svinger. Men jeg hadde ikke satt penger i noen short, heller ikke nå.
Hadde heller ikke kjøpt akkurat nå heller. Men er passelig fornøyd med siste inngang på 380

Sandvika

Sitat fra: Counterpointer på mandag 18. januar 2021, klokken 23:16
Det er interessant at denne diskusjonen gjentar og gjentar seg. Mens aksjekursen har gått til himmels.

Goldman Sachs har satt kursmål på 810 og nå var en annen stor aktør ute å satte kursmål 950.
Dette er anerkjente finansinstitusjoner. Kan ikke de regne ?

Ps kursmålene var for 2021
Ja, ser man på listen de 32 største så er det stort sprik i estimatene, i motsatt ende av de du nevner så ligger andre på 40. Konsensus blant de som regner er 4-500..,

Espen Hugaas Andersen

Analytikerne kan man ignorere. De setter stort sett sine prismål utifra hva kursutviklingen er. Går kursen opp så øker de kursmålet, går prisen ned så reduserer de kursmål. De er fullstendig verdiløse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sandvika

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. januar 2021, klokken 07:12
Analytikerne kan man ignorere. De setter stort sett sine prismål utifra hva kursutviklingen er. Går kursen opp så øker de kursmålet, går prisen ned så reduserer de kursmål. De er fullstendig verdiløse.
Er ikke like bastant som deg kanskje, men ja, man ser veldig ofte at targetpris flytter seg etter aksjeprisen uten at så mye tilsynelatende har skjedd. Er litt trist at presumtivt profesjonelle aktører med store staber ikke tør å stole på egne analyser enten det går ene eller andre veien.

Cobos

Jeg ville ikke sagt at analytikere er verdiløse, men de som ikke slår min apekatt med dartpiler er verdiløse.
Bruk Tipranks og se hvor analytikeren plasserer seg. De har vel rundt 7000 i listen og hvis analytikeren er i den nedre 2000 så pleier årlig fortjeneste å ligge på -5% til -15%. Dette i et bullmarked.
Alternativt så er ikke de faktiske kundene de som følger det analytikeren sier, men de som gjør det motsatte eller noe slikt.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

emurof

Sitat fra: Sandvika på mandag 18. januar 2021, klokken 19:48Jeg har kjempetro på Tesla som selskap og er sikker på at de kommer til å ta en dominerende rolle i fremtiden, men likevel slitt med å definere meg et scenario hvor Tesla kan verdsettes over 400-500USD. Nå prises Tesla som om at det ikke finnes noe marked igjen for Toyota, VAG, Geely eller GM i fremtiden. Og til de som sier at Tesla er så mye mer enn en bilfabrikant; den påstanden er ikke komplett før man kan definere hvilket marked de skal ta eller skape med sin teknologi.

Det er jo definert for lenge siden. De driver med alt mulig rart fra energi til programvare.

Hvis du lurer på hva slags prising som kan rettferdiggjøres så bør du prøve å se på de som har regnet på dette, som ARK Invest, eller til og med @garyblack00 eller @jpr007 på Twitter, eller Meet Kevin på YouTube.

Her er også en video som viser litt av hva Tesla er midt oppe i:

https://www.youtube.com/watch?v=M2yvsmDvxvA

SitatHar derfor forhold meg ganske nøytral til dette, men når jeg i helgen kommer over denne artikkelen kan jeg ikke la være å shorte selv om dette er noe jeg ytterst sjelden gjør.

Hvor selvmotsigende skal du være? Først snakker du om fundamental beregning av verdien av selskapet, og så baserer du deg på noe slikt når du skal gjøre investeringsbeslutninger? Herregud...

For all del, du kan være heldig og få med deg en korreksjon, men det er like mye gambling som du beskylder den unge mannen i artikkelen for. Så du er ikke noe bedre selv.

Først klager du over at det fundamentale ikke kan rettferdiggjøre prisingen, og så gjør du en investering basert på noe som er så langt fra det fundamentale som du kommer? Å Jesus Kristus...

SitatTesla har en god motor i bunn og kommer til å tjene penger, de fortjener derfor en høy P/E. Problemet er at dette har vært først trinn i en rakett, hvor de neste trinnene ikke har tatt hensyn til de rasjonelle, fundamentale tyngdelovene som alltid gjør seg gjeldene i det lange løp.

P/E er fullstendig uten verdi på et vekstselskap som Tesla. Problemet ditt er at du ikke skjønner hvordan du skal verdisette Tesla. Men det er jo ditt problem, og betyr ikke at Tesla er overvurdert.

SitatAkkurat nå er det ikke en eneste varsellampe som ikke lyser. Dette er synd for jeg er overbevist om at Tesla som selskap hadde hatt mye bedre av en mer edruelig utvikling.

Kursen på Tesla sto helt stille i fem år. Selvsagt beveget den seg mye når markedet først begynte å innse hva Tesla var i ferd med å klare.

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. januar 2021, klokken 20:02Argumentet om at de er så mye mer enn en bilprodusent dukker opp nå og da. Men ser en på diverse andre merker ser en at det ikke er uvanlig å drive med mye annet enn bare personbiler innen mange forskjellige områder.

Hva så? Det blir som å si at fordi Nokia ikke bare laget mobiltelefoner så burde de prises som Apple...

SitatMen Tesla prises som om alt de involverer seg vil bli soleklar global ener på område.

Kilde?

emurof

Sitat fra: Sandvika på mandag 18. januar 2021, klokken 23:31Ja, ser man på listen de 32 største så er det stort sprik i estimatene, i motsatt ende av de du nevner så ligger andre på 40. Konsensus blant de som regner er 4-500..,

De som ligger på 40 og slikt er jo evige klovner som har tatt feil om Tesla i alle år. Hvordan noen kan sitere disse er meg en gåte.

emurof

De som lurer på om Tesla bare er et bilselskap bør forresten ta en titt på dette regnearket:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1brDZTBP38igAJk4ehpiyvS9f7uBtIl9K-K71sEV3Oh4/edit#gid=0

Øyvind.h

Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:52
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. januar 2021, klokken 20:02Argumentet om at de er så mye mer enn en bilprodusent dukker opp nå og da. Men ser en på diverse andre merker ser en at det ikke er uvanlig å drive med mye annet enn bare personbiler innen mange forskjellige områder.

Hva så? Det blir som å si at fordi Nokia ikke bare laget mobiltelefoner så burde de prises som Apple...
Nei, det er det ikke. Har du egentlig satt deg grundig inn i hva andre bilkonsern har av breddesatsninger? Start der.

Den siste lenken du postet nå er for øvrig fryktelig tynn og mangelfull. Virker jo skrevet av en som ikke har et snev av innblikk?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA