Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Larsebass på torsdag 07. januar 2021, klokken 20:42Når jeg ser kursen nå får jeg samme følelse som når jeg titter over kanten på 10 meteren på Kongstenbadet.

Jeg er glad for at jeg ikke dumpet alt på $700, men det er nok på tide å sette mål for når nok er nok og selge seg ut en liten stund.

Et feiltrinn i fabrikkene, batteriene eller casting-prosessen av Y vil måtte gi en nådeløs reaksjon i aksjemarkedet.

Er du så glad i å betale skatt eller andre avgifter som valutapåslag fra megleren altså? Hvis du har tro på Tesla i lengden og du ikke har behov for pengene akkurat nå, hvorfor ikke bare sitte på dem og la dem godgjøre seg i noen år? Korreksjoner vil det nok komme, men skal man drive og betale skatt hele tiden bare fordi den går litt ned? Da er det jo bedre å benytte muligheten til å handle mer.

geirci2

Endte på $816 i dag :-)
ATH (igjen)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Klykken

Og fortsetter opp i aftermarket. I skrivende stund $830.

Tipper det vil bli en korreksjon ganske snart, men ikke noen krisedipp.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Så det betyr at de har nådd kursmålet til ARK invest som var på 4000 (816x5=4080). De som er interessert kan gå bakover i den stengte forrige aksjetråden å lese om hva folk trodde om den når den ble satt.

Interessant at ARK har oppjustert målet sitt til 15 000

https://www.teslarati.com/tesla-tsla-ark-invest-golden-goose-scenario/

stefse

Tesla aksjen har nærmest gått over til å bli en kortsiktig spekulasjons-sak, hvor shortere og longere spiller poker med hverandre, uten å reflektere stort over hva papirene i potten egentlig står for. Altså en boble. På sikt kan neppe stort mer enn dagens prising forsvares, med mindre det blir snakk om en fullstendig reprising av amerikansk dollar. Men det betyr ikke at aksjekursen kan gå enda høyere. Absolutt alt er mulig på oppsiden, også et vanvittig race hvor den ene short kontoen etter den andre kollapser. Men det har lite med investering i elbilproduksjon å gjøre.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rollep

Sitat fra: emurof på torsdag 07. januar 2021, klokken 22:00
Sitat fra: Larsebass på torsdag 07. januar 2021, klokken 20:42Når jeg ser kursen nå får jeg samme følelse som når jeg titter over kanten på 10 meteren på Kongstenbadet.

Jeg er glad for at jeg ikke dumpet alt på $700, men det er nok på tide å sette mål for når nok er nok og selge seg ut en liten stund.

Et feiltrinn i fabrikkene, batteriene eller casting-prosessen av Y vil måtte gi en nådeløs reaksjon i aksjemarkedet.

Er du så glad i å betale skatt eller andre avgifter som valutapåslag fra megleren altså? Hvis du har tro på Tesla i lengden og du ikke har behov for pengene akkurat nå, hvorfor ikke bare sitte på dem og la dem godgjøre seg i noen år? Korreksjoner vil det nok komme, men skal man drive og betale skatt hele tiden bare fordi den går litt ned? Da er det jo bedre å benytte muligheten til å handle mer.
Det der med skatt stemmer vel bare hvis du bruker en vanlig aksje og fonds konto. Hvorfor bruker du ikke f.eks. Nordnet Investeringskonto Zero?

Øyvind.h

Det handler jo ikke om å være glad i skatt. Det er aldri feil å ta gevinst etter en slik oppgang på hele eller deler av porteføljen. Og det finnes veier å utsette skatten.
Å "drive å betale skatt hele tiden" blir ikke helt riktig. Selger du nå kommer skatten tilsyne om 1,5 år, dvs når skatteoppgjøret for 2021 er klart. Du trenger ikke betale skatt "hele tiden".
Det riktige hadde vært å kjøpe i 2012 og legge investeringen i en skuff. Da hadde jeg sikkert vært opp 30 mill+ på denne posten. 
Men - samtidig ville jeg aldri sittet i aksjen på nåværende kursnivå da jeg opplever prisingen som komisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Kryper opp mot 900 nå 👀 galemathias! Moro å være med på, dog
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Veggen

Klarte ikke å sitte stille lenger nå og solgte en fjerdedel.
Dette dekker den originale investeringen og gir en svært hyggelig gevinst.
Resten får stå i fred, alt heretter er bonus.

emurof

Sitat fra: stefse på fredag 08. januar 2021, klokken 00:12Tesla aksjen har nærmest gått over til å bli en kortsiktig spekulasjons-sak, hvor shortere og longere spiller poker med hverandre, uten å reflektere stort over hva papirene i potten egentlig står for. Altså en boble. På sikt kan neppe stort mer enn dagens prising forsvares, med mindre det blir snakk om en fullstendig reprising av amerikansk dollar. Men det betyr ikke at aksjekursen kan gå enda høyere. Absolutt alt er mulig på oppsiden, også et vanvittig race hvor den ene short kontoen etter den andre kollapser. Men det har lite med investering i elbilproduksjon å gjøre.

Nei, for Tesla er ikke bare en bilprodusent. Å prøve å sette en verdi på Tesla ut ifra at det kun er en bilprodusent gir selvsagt feilaktige tall.

Hva baserer du deg forresten på når du skriver det du gjør? Har du regnet på det, eller bare antar du at det er slik? Det var jo nok av slike innlegg før Tesla splittet aksjene og hele veien opp fra bunnen rundt mars-april. Jeg var også en av de som først syntes det gikk veldig fort opp og forventet kraftig korreksjon fordi jeg tenkte at markedet umulig kunne gå som om ingenting hadde skjedd med et virus som herjet. Men det viste seg jo at FED trykket penger som bare det, og slike makroøkonomiske forhold har naturligvis påvirket alle aksjer. I tillegg har Tesla vist at de klarer å få ting gjort. En halv million leverte biler i Q4 overbeviste tydeligvis mange institusjonelle investorer om at Tesla er noe man bør satse på.

emurof

Sitat fra: Rollep på fredag 08. januar 2021, klokken 09:34
Sitat fra: emurof på torsdag 07. januar 2021, klokken 22:00
Sitat fra: Larsebass på torsdag 07. januar 2021, klokken 20:42Når jeg ser kursen nå får jeg samme følelse som når jeg titter over kanten på 10 meteren på Kongstenbadet.

Jeg er glad for at jeg ikke dumpet alt på $700, men det er nok på tide å sette mål for når nok er nok og selge seg ut en liten stund.

Et feiltrinn i fabrikkene, batteriene eller casting-prosessen av Y vil måtte gi en nådeløs reaksjon i aksjemarkedet.

Er du så glad i å betale skatt eller andre avgifter som valutapåslag fra megleren altså? Hvis du har tro på Tesla i lengden og du ikke har behov for pengene akkurat nå, hvorfor ikke bare sitte på dem og la dem godgjøre seg i noen år? Korreksjoner vil det nok komme, men skal man drive og betale skatt hele tiden bare fordi den går litt ned? Da er det jo bedre å benytte muligheten til å handle mer.
Det der med skatt stemmer vel bare hvis du bruker en vanlig aksje og fonds konto. Hvorfor bruker du ikke f.eks. Nordnet Investeringskonto Zero?

Da blir man jo rundstjålet med dyr valutaveksling. Men ja, man betaler mindre enn man ville gjort i skatt.

Contango

Vi diskuterer feil selskap. NIO's aksjepris var 3. jan 2020 - USD 3,83. Nå USD 58,44. NIO er verdens femte mest verdifulle bilfirma.
Nr 4, 5, 12, 13, 17, 18 og 22 er kinesiske.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på fredag 08. januar 2021, klokken 21:03
Vi diskuterer feil selskap. NIO's aksjepris var 3. jan 2020 - USD 3,83. Nå USD 58,44. NIO er verdens femte mest verdifulle bilfirma.
Nr 4, 5, 12, 13, 17, 18 og 22 er kinesiske.

Hvis en skal nevne andre selskaper så har jo Zaptech og hatt en fantastisk utvikling i Oslo Børs' 3. divisjon, altså Euronext Growth, som det heter nå....begynte på rett over 10kr da de ble notert for få måneder siden....er nå over 60..... mine 2500,- har nå blitt 6000.... synd jeg ikke hadde mer å spa inn....
Tesla Model Y                         2021-

RuneW

Sitat fra: emurof på fredag 08. januar 2021, klokken 17:36
Sitat fra: stefse på fredag 08. januar 2021, klokken 00:12Tesla aksjen har nærmest gått over til å bli en kortsiktig spekulasjons-sak, hvor shortere og longere spiller poker med hverandre, uten å reflektere stort over hva papirene i potten egentlig står for. Altså en boble. På sikt kan neppe stort mer enn dagens prising forsvares, med mindre det blir snakk om en fullstendig reprising av amerikansk dollar. Men det betyr ikke at aksjekursen kan gå enda høyere. Absolutt alt er mulig på oppsiden, også et vanvittig race hvor den ene short kontoen etter den andre kollapser. Men det har lite med investering i elbilproduksjon å gjøre.

Nei, for Tesla er ikke bare en bilprodusent. Å prøve å sette en verdi på Tesla ut ifra at det kun er en bilprodusent gir selvsagt feilaktige tall.

Det er helt utrolig hvor vanskelig dette skal være å forstå...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

stefse

Sitat fra: emurof på fredag 08. januar 2021, klokken 17:36
Sitat fra: stefse på fredag 08. januar 2021, klokken 00:12Tesla aksjen har nærmest gått over til å bli en kortsiktig spekulasjons-sak, hvor shortere og longere spiller poker med hverandre, uten å reflektere stort over hva papirene i potten egentlig står for. Altså en boble. På sikt kan neppe stort mer enn dagens prising forsvares, med mindre det blir snakk om en fullstendig reprising av amerikansk dollar. Men det betyr ikke at aksjekursen kan gå enda høyere. Absolutt alt er mulig på oppsiden, også et vanvittig race hvor den ene short kontoen etter den andre kollapser. Men det har lite med investering i elbilproduksjon å gjøre.

Nei, for Tesla er ikke bare en bilprodusent. Å prøve å sette en verdi på Tesla ut ifra at det kun er en bilprodusent gir selvsagt feilaktige tall.

Hva baserer du deg forresten på når du skriver det du gjør? Har du regnet på det, eller bare antar du at det er slik? Det var jo nok av slike innlegg før Tesla splittet aksjene og hele veien opp fra bunnen rundt mars-april. Jeg var også en av de som først syntes det gikk veldig fort opp og forventet kraftig korreksjon fordi jeg tenkte at markedet umulig kunne gå som om ingenting hadde skjedd med et virus som herjet. Men det viste seg jo at FED trykket penger som bare det, og slike makroøkonomiske forhold har naturligvis påvirket alle aksjer. I tillegg har Tesla vist at de klarer å få ting gjort. En halv million leverte biler i Q4 overbeviste tydeligvis mange institusjonelle investorer om at Tesla er noe man bør satse på.
Omtrent det samme som de som spår kursen til himmels. Jeg spår ikke kursen ned heller, og hvis du ser på det jeg har skrevet før her så ser du at jeg ikke er tungnem i forhold til selskapet. Men for å få frem poenget, så mener jeg koblingen mellom aksjekurs og selskapets virksomhet kommer i skyggen av finanstekniske forhold og børsspekulasjon. Selv Musk har antydet det. En slik parabolisk kursutvikling pleier å etterfølges av en smell, men når den kommer og fra hvilket nivå vet jeg ikke. Imidlertid ser jeg snart på Tesla OTM puts som greie lottobiletter, hvis det f.eks. blir forstyrrelser i likviditeten i finansmarkedene.
 
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA