Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Veggen på torsdag 17. desember 2020, klokken 22:29
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. desember 2020, klokken 18:53
Rob Mauer så litt på dette og han antar at de fleste fondene mest sannsynlig kjøper seg inn ved siste kurs på fredag. (Evt litt etter dette)

Det er snakk om ca 120 mill aksjer som indeksfondene skal handle, det skal vel noe til at det er så mange tilgjengelig i slutthandelen? Dette tilsvarer vel rundt 3 fulle dager med normal handel.
Tipper det er mange fond som ikke får kjøpt det de skal og må fortsette å kjøpe i starten av neste uke.
Det kan hende at det kan være større tilbud hvis det er mange som har lagt opp til å selge rett før inklusjon.

Disse fondene er vist veldig opptatt av å ha så lite avvik fra indeksen som mulig. Indeksen settes etter sluttkurs fredag. Derfor kan det bli fart i ettermarkedet.
Men mye spekulasjoner og forutsettninger. Ingenting er sikkert.

SurSnasen

Det er vel relativt stor sannsynlighet for at de fondene som må kjøpe seg inn, ikke akkurat gleder seg til det når kursen nå er oppe i de høyder hvor risikoen er skyhøy, og det vil være svært mange år til Tesla potensielt vil være på de høyder som forsvarer dagens kurs.

Counterpointer

For disse fondene er index den hellige gral, og kursen er den den er. De har kunnet kjøpt seg inn for lenge siden om de hadde lagt vekt på å gi mindre.

Dog er det en veldig stor post som skal fylles, så dette er litt ukjent territorium for dem også. Og markedet er påvirket av mange kraftige påvirkere nå, med covid, stimulansepakker, presidentvalg, og et paradigmeskifte i transportmarkedet.

Norwegian tok i går en reverse splitt 100:1 som viser litt hvor flybransjen står i forhold til Tesla sin 1:5 split i elbilbransjen.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på fredag 18. desember 2020, klokken 08:55Det er vel relativt stor sannsynlighet for at de fondene som må kjøpe seg inn, ikke akkurat gleder seg til det når kursen nå er oppe i de høyder hvor risikoen er skyhøy, og det vil være svært mange år til Tesla potensielt vil være på de høyder som forsvarer dagens kurs.

For indeksfond er prisen irrelevant, ut over det å treffe på prisen Tesla er på når den går inn i indeksen. Deres mål er å speile indeksen så godt de kan.

For fond som måles mot indeksen (altså at de måles på hvor mye de slår indeksen) så er det likevel stor risiko i å ikke kjøpe seg inn i Tesla, da de risikerer å yte dårligere hvis Tesla fortsetter å stige. Hvis de derimot kjøper og Tesla synker, så vil de i verste fall gjøre det like dårlig som indeksen, og kan gjøre det bedre på andre aksjer. Så ut ifra et risikoperspektiv så gir det mening for disse også å kjøpe en andel av Tesla som utgjør andelen av aksjen som er i indeksen. Risikoen ved å ikke kjøpe Tesla er stor. Risikoen ved å kjøpe Tesla er null.

emurof

Jeg kjøpte litt mer TSLA i dag, samtidig som jeg solgte meg ut av gammel Mini Futures-posisjon med god gevinst. Kjøpte meg samtidig inn igjen i Mini Futures med en enda mindre sum på høyere gearing bare i tilfelle den skulle finne på å gå oppover.

Men jeg håper den får seg en god tur ned til uka så jeg kan handle litt billig TSLA for overskuddet fra Mini Futures-handelen min.

Veggen

Dette var interessant siste halvtime, fra 628 til 695 i løpet av et par minutter.
Nåja, jeg sitter nå uansett stille i båten noen år til.

Counterpointer

Noen som tør tippe hva som skjer på mandag?

Veggen

Tja, volumet ser ut til å ende på rundt 195 mill, og det er en rest balanse på 12 mill.
Så da fikk vel de fleste fondene det de skulle, og resten svelges vel greit i normalt dagsvolum.
Da bør vel ikke mandagen bli så dramatisk?

emurof

Det virker som det manglet selgere, så de er noen som lurer om indeksfondene faktisk ikke fikk kjøpt det de skulle hatt:

https://twitter.com/truth_tesla/status/1340045279811293186

Bare 69M handler av 130M som skal inn i indeksfondene.

Neste uke blir meget interessant ja. Håper på en god kjøpsanledning, men med disse tallene er det slett ikke sikkert.

Cobos

Index fondene pleier å oppdatere antall aksjer de har etter at after-market er lukket. Ihvertfall ser jeg andre har rapportert dette tidligere. Tipper det er rimelig spennende i natt norsk tid, evt imorgen.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Veggen

Sitat fra: emurof på fredag 18. desember 2020, klokken 22:47
Bare 69M handler av 130M som skal inn i indeksfondene.
Hmm, da burde vel restbalansen være 61M og ikke 12M?
Fondene kan vel ha hentet (eller planlegger å hente) aksjer utenom slutthandelen i dag også, så det viser vel ikke hele bildet.

arvid44

Sitat fra: Counterpointer på fredag 18. desember 2020, klokken 22:35
Noen som tør tippe hva som skjer på mandag?
Hvis index fondene har ~60 M aksjer igjen å handle , blir det trolig  et rush på mandag . Andre spekulerer i en korreksjon på -10 til -20 % på mandag. Selv solgte jeg 25% på $678 og 25% siste 30 sekunder av handelen til $695. 
Håper å komme inn igjen lavere til uka. Fingers krossed.


Sent from my iPhone using Tapatalk

emurof

Sitat fra: Veggen på fredag 18. desember 2020, klokken 23:10
Sitat fra: emurof på fredag 18. desember 2020, klokken 22:47
Bare 69M handler av 130M som skal inn i indeksfondene.
Hmm, da burde vel restbalansen være 61M og ikke 12M?
Fondene kan vel ha hentet (eller planlegger å hente) aksjer utenom slutthandelen i dag også, så det viser vel ikke hele bildet.

Ja, dette er jo bare salgs/kjøpsordre. Hvis ikke alle indeksfond har lagt inn kjøpsordre så vil ikke tallene bli fullstendige. De har visst mulighet til å kjøpe i et visst antall dager etter inkludering.

Tiger123

#3808
Bare å sjekke de tre selskapene som ble tatt inn i indeksen 18 sept tror jeg det var. Husker ikke hva de heter, men ingen unormale utslag på kursen i forkant og etterkant.
Men jeg skvatt litt igår når den gikk fra 665 til 695 i siste minutt..:)

Klykken

222mill i volum sier vel sitt. Var 105mill 15:59:59 (amerikansk tid), som i seg selv er imponerende.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA