Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: stefse på søndag 13. desember 2020, klokken 23:00
Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. desember 2020, klokken 21:21
Sitat fra: Sandvika på søndag 13. desember 2020, klokken 14:07
Sitat fra: stefse på søndag 13. desember 2020, klokken 13:02
Markedet er nærmest av subordnet betydning. Det som teller er at pengemengden i verden økes i et vanvittig tempo, og den har ingen plasser å gjøre av seg hvis man skal unngå å tape på rene bankinnskudd. Alle søker avkastning, og Tesla aksjen er et fint krydder i enhver portefolie. Men vi er vel ikke helt der enda at Tesla aksjen anbefales som en slags folkeinvestering.
Jeg vil i det minste strekke meg til at mye/mesteparten av veksten vi har sett i det siste skyldes akkurat dette, men siden vi nå er ~null på renta så er det vel å anta pengemengdeveksten avtar?

Neppe. Det skal vedtas mange stimulansepakker fremover, så det vil bli trykket opp MYE mer penger. Noe som inflasjon. Kombinert med lav rente er det oppskriften på å tape penger på å ha de i banken. Dette er grunnen til at bitcoin er nær ATH nå, etter ca. 170% stigning hittil i år. Siden maks antall bitcoin er begrenset til 21 millionerse ses dette på som en god løsning for å plassere penger inflasjonssikkert, sammen med gull.

Selv har jeg kjøpt noen BTC i det siste (sammen med fond som satser på grønn energi eller ny teknologi), blir spennende å se om det gir bedre avkastning enn TSLA fremover. Jeg har ganske god tro på det.
Du gir på en måte svaret selv, fondene du kjøper har nok tenkt å sette litt penger i en viss grønn bilprodusent de også.
BTC kursen avhenger av hvor mange kriminelle som skal ha løsepenger fremover. Jeg ser liten fremtid for dette kryptotøvet for vanlige arbeidsfolk. Det skaper null og niks, bortsett fra enda mer kriminell aktivitet. Men det har altså lite med selve kursutviklingen å gjøre.

Dette skjønner jeg at du ikke har brukt mye tid på å forstå.
Bitcoin må være noe av det dummeste du kan bruke om hensikten er å skjule sine spor, da alle transaksjoner tilbake til tidenes morgen ligger synlig og lett tilgjengelig for alle i blokkjeden. Krimenelle bruker nok heller cash. Det kan ikke spores ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

stefse

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 16. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: stefse på søndag 13. desember 2020, klokken 23:00
Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. desember 2020, klokken 21:21
Sitat fra: Sandvika på søndag 13. desember 2020, klokken 14:07
Sitat fra: stefse på søndag 13. desember 2020, klokken 13:02
Markedet er nærmest av subordnet betydning. Det som teller er at pengemengden i verden økes i et vanvittig tempo, og den har ingen plasser å gjøre av seg hvis man skal unngå å tape på rene bankinnskudd. Alle søker avkastning, og Tesla aksjen er et fint krydder i enhver portefolie. Men vi er vel ikke helt der enda at Tesla aksjen anbefales som en slags folkeinvestering.
Jeg vil i det minste strekke meg til at mye/mesteparten av veksten vi har sett i det siste skyldes akkurat dette, men siden vi nå er ~null på renta så er det vel å anta pengemengdeveksten avtar?

Neppe. Det skal vedtas mange stimulansepakker fremover, så det vil bli trykket opp MYE mer penger. Noe som inflasjon. Kombinert med lav rente er det oppskriften på å tape penger på å ha de i banken. Dette er grunnen til at bitcoin er nær ATH nå, etter ca. 170% stigning hittil i år. Siden maks antall bitcoin er begrenset til 21 millionerse ses dette på som en god løsning for å plassere penger inflasjonssikkert, sammen med gull.

Selv har jeg kjøpt noen BTC i det siste (sammen med fond som satser på grønn energi eller ny teknologi), blir spennende å se om det gir bedre avkastning enn TSLA fremover. Jeg har ganske god tro på det.
Du gir på en måte svaret selv, fondene du kjøper har nok tenkt å sette litt penger i en viss grønn bilprodusent de også.
BTC kursen avhenger av hvor mange kriminelle som skal ha løsepenger fremover. Jeg ser liten fremtid for dette kryptotøvet for vanlige arbeidsfolk. Det skaper null og niks, bortsett fra enda mer kriminell aktivitet. Men det har altså lite med selve kursutviklingen å gjøre.

Dette skjønner jeg at du ikke har brukt mye tid på å forstå.
Bitcoin må være noe av det dummeste du kan bruke om hensikten er å skjule sine spor, da alle transaksjoner tilbake til tidenes morgen ligger synlig og lett tilgjengelig for alle i blokkjeden. Krimenelle bruker nok heller cash. Det kan ikke spores ;)
Eh, jaha. Hvorfor er det da slik at svindlere vil ha betalt i krypto for tiden, og ikke forlanger en koffert med cash levert til punkt X? Eller at forsvinningssaken med Hagen ikke forlengst er oppklart?
Blockchain er ikke noe nytt for meg. Selvsagt er alle transaksjonene lagret og spredd til alle, men det er ikke krav til ID papirer på den som eier transaksjonen. Ihvertfall så langt. Slik sett omgås alle KYC og AML rutiner som har kommet world wide de siste årene i bank & finans. Derfor er det populært blant kriminelle med behov for å flytte penger rundt over grensene, samtidig som de vaskeoperasjonen kommer i siste ledd, altså der pengene skal ut av kjeden. Der får man de samme problemene som før, men siden det er så enkelt å spre uttaket på mange små ledd som i sin tur kjøper andre kryptoer igjen, gjøres det vanskelig å forfølge sporet. Spesielt fordi det har vært brukt massevis av megawatt-timer på å kjøre ørten slike skjuletransaksjoner for at det skal bli mest mulig komplisert. Derav mitt utsagn om idiotisk bruk av strøm.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Sjøhyene

#3782
Nå blander du kortene stefse. Jeg prater om bitcoin. (var vel det som var diskusjonen lenger opp her)
Tror ikke Hagen sine kidnappere ønsket bitcoin..
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

stefse

OK, mulig BTC er blitt mindre attraktivt for direktetransaksjoner med kriminelt opphav den senere tid, da børser og myndigheter har begynt å stille krav til identiteten på wallet-eiere. Men det finnes mellommenn der også. Slik jeg ser det vil det øke med kriminelle penger i dette systemet fremover, da det har blitt mer utbredt å forholde seg til disse valutaene, og dermed enklere å bruke det til å få ut penger av vanlige folk. Slik sett bør vel kursen gå opp ja..hm.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

For å komme tilbake til aksjen.

Siste dager har det vært et fall i kursen og den offisielle datoen for inklusjon i S&P500 (og nå sist også 100, selv om det i seg selv betyr lite) nærmer seg veldig.

Det er mange av de store fondene som enda ikke har TSLA i porteføljen, så det kan bli bevegelser på fredag. Kan vistnok også drøye en uke eller to etter 21.12, det er fleks i reglene der.

Forøvrig er det flere som er ute å spår kraftig korreksjon etter 21.12. Flere som tydeligvis siterer hverandre anslår kursmål på mellom 60 og 80 $

emurof

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 16. desember 2020, klokken 16:16Det er mange av de store fondene som enda ikke har TSLA i porteføljen, så det kan bli bevegelser på fredag. Kan vistnok også drøye en uke eller to etter 21.12, det er fleks i reglene der.

Forøvrig er det flere som er ute å spår kraftig korreksjon etter 21.12. Flere som tydeligvis siterer hverandre anslår kursmål på mellom 60 og 80 $

Ja, det kan bli interessant å se hva som skjer. Tesla er opp over $200 siden S&P 500-inkluderingen ble kunngjort, men dette ble "tatt ut" rett etter kunngjørelsen. Kan det at den har falt tilbake en del i forkant bety at det blir mindre fall i etterkant?

Ingen vet hva som vil skje, men "alle" forventer jo at den skal falle etter inkludering. Ofte skjer ikke det "alle" forventer.

Når det gjelder dette kursmålet du viser til, er vel det bare den evige klovnen Gordon Johnson, som er ranket som nummer 6.941 av 7.157 analytikere på nettstedet Tipranks, som har kommet med noe slikt...

Edison

Korreksjon til 60-80 $ høres voldsomt ut, men eg trur heller ikkje denne himmelferden kan fortsette så mykje lenger. Eg sikra gevinst sist veke på kursar rundt 640, og søv foreløpig betre om nettene enn eg gjorde for eit par veker sidan. Det vil garantert bli handla store volum framover, og kva veg kursen går er vel avhengig av om det er fleire som skal inn enn ut.

Øyvind.h

80$ er jo pre-Split på 400$. Absolutt ingen lav kurs eller lav prising det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Jeg hadde satt alle tilgjengelige midler i aksjer om jeg hadde fått tilbud om å kjøpe till 400/80 i dag. Det er jo til og med under «funding secured»

emurof

Sitat fra: Edison på onsdag 16. desember 2020, klokken 17:41Korreksjon til 60-80 $ høres voldsomt ut, men eg trur heller ikkje denne himmelferden kan fortsette så mykje lenger. Eg sikra gevinst sist veke på kursar rundt 640, og søv foreløpig betre om nettene enn eg gjorde for eit par veker sidan. Det vil garantert bli handla store volum framover, og kva veg kursen går er vel avhengig av om det er fleire som skal inn enn ut.

Tja, FED gikk nettopp ut og mente markedet ikke er en boble og at verdsettingen av selskaper faktisk er i tråd med den økonomiske utviklingen:


https://www.youtube.com/watch?v=4sJFINzkojI

Så vi får se.

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. desember 2020, klokken 17:4480$ er jo pre-Split på 400$. Absolutt ingen lav kurs eller lav prising det.

Eh jo, det hadde vært en ekstrem underprising.

Counterpointer

Det har vært spekulasjoner på om det ligger oppkjøp fra fondene i såkalte «dark pools». Dvs ikke synlig for markedet.
Sånn jeg forstår det ut fra litt undersøkelser rapporteres disse også til den generelle «tape» for børsen, så det er nok ikke tilfelle.

Rob Mauer så litt på dette og han antar at de fleste fondene mest sannsynlig kjøper seg inn ved siste kurs på fredag. (Evt litt etter dette)

Jeg er veldig spent. Det kan definitivt gå begge veier, avhengig av hvordan markedet som helhet har posisjonert seg.

Mitt tips ville være at det blir en topp på fredag og en korreksjon etter dette.

emurof

Ja, indeks-trackerne vil nok kjøpe på sluttkurs fredag. Det vi har sett nå er at aksjen har gått litt ned de siste dagene. Kan det bety at mange spekulanter har solgt før fredag for å være sikre på å få god gevinst?

Hvis man som kortsiktig spekulant sitter gjennom fredagen så er det jo ikke sikkert man får høyeste kurs, men ender opp med at det er for mange som ønsker å selge akkurat da, noe som tvinger sluttkursen ned.

Hvis mange tenker at det kan skje og har sikret gevinst allerede, så kan det potensielt bli mangel på selgere på slutten av dagen i morgen, noe som igjen kan bety at det ikke nødvendigvis kommer noen korreksjon.

Det eneste vi vet er at ingen vil klare å vite hva som skjer. Alle bare gjetter.

Personlig tenker jeg på om jeg skal ta gevinst på MFene mine og håpe på en korreksjon ned i etterkant, som gir billige aksjer man kan snappe opp. Men som sagt, det kan godt være det motsatte skjer, og at det bare blir dyrere. Jeg er uansett glad jeg ikke trader med selve Tesla-aksjene min. De skal jeg sitte på lenge.

Wenche

#3793
Ny ATH sluttkurs 8)


Her er en spennende analyse fra IBKR insider om hvilke senarioer som er sansynlige for Teslas S&P 500 inkludering. Anbefaler alle å ta en titt:

https://www.tradersinsight.news/traders-insight/securities/stocks/what-to-expect-when-youre-expecting-tesla-to-join-the-sp-500/

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kursutviklingen i de siste dagene, inkludert i dag:
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Veggen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. desember 2020, klokken 18:53
Rob Mauer så litt på dette og han antar at de fleste fondene mest sannsynlig kjøper seg inn ved siste kurs på fredag. (Evt litt etter dette)

Det er snakk om ca 120 mill aksjer som indeksfondene skal handle, det skal vel noe til at det er så mange tilgjengelig i slutthandelen? Dette tilsvarer vel rundt 3 fulle dager med normal handel.
Tipper det er mange fond som ikke får kjøpt det de skal og må fortsette å kjøpe i starten av neste uke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA